Epäilen, että osalla elokapina- liikkeeseen kuuluvilla suurin motivaattori on juuri epäjärjestyksen aiheuttaminen.
Ystäväni, joka omien sanojensa mukaan kutsuu itseään itseironisesti "ituhipiksi", on usean eri vihreän toimintaympäristön järjestöaktiivi. Hän on mielestäni erittäin rationaalinen ja fiksu ihminen, kenen kanssa olen vuosien saatossa käynyt useita keskusteluja, mitkä ovat muovanneet meidän molempien ajatusmalleja ja mielipiteitä.
Hän kertoi, että kiinnostui myös elokapinasta ja halusi nähdä, onko aatteessa jotain, mikä ansaitsisi hänen huomionsa. Hän oli mennyt järjestön kokoukseen, mikä oli alkanut jonkinlaisen "asiantuntijan" esityksellä metsätaloudesta. Kesken tätä esitystä ystäväni oli miettinyt, että tämä informaatio mitä tässä nyt jaetaan, ei voi pitää paikkansa ja nosti sen rohkeasti esille. Asia kuitenkin painettiin täysin villasella ja sama meuhkaaminen jatkui ilman huomioita. Kokouksen jälkeinen faktantarkistus varmisti, että puhuja oli ollut täynnä sitä itseään.
Tämän asiantuntijaesityksen jälkeen, koska kokouksessa oli ollut paljon uusia ihmisiä, porukka oli jakautunut pienempiin ryhmiin. Ystäväni kertoi, että kun kolmas elokapina-aktiivi esitteli itsensä putkeen aloittamalla puheen, että "hei, olen xxxx ja olen ollut neljä kertaa putkassa" sanavalmis ystäväni sanoi vastanneensa, että "hei olen xxxx, enkä aio olla kertaakaan putkassa" ja myös kertoi, että viimeistään tässä vaiheessa oli selvää, että tämä järjestö ei ole sellainen, jonka toimintaa hän voisi allekirjoittaa. Hän sai nimenomaan käsityksen, että järjestön pääasiallinen vaikuttamiskeino on aiheuttaa epäjärjestystä, mitä rationaalisena ihmisenä hän ei pystynyt allekirjoittamaan.
Tämä on toki yksittäinen kokemus, mutta myös ainoa kosketuspinta, mitä minulla tähän järjestöön on ja sen perusteella homma kyllä kuulostaa melkoisen aatteelliselta öyhötykseltä. Eipä tämä kyllä itseäni liiemmin kiinnosta, mutta ajattelin jakaa tämän, kun parrat näyttää ketjussa nyt kiitettävästi pärisevän.