Mainos

Elokapina

  • 355 428
  • 3 378

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kyllä, ja tästä kestävämpään malliin pyrkiminen aiheuttaa näitä purkauksia, joissa nerokkuudet kaivelevat kaksi vuotta vanhoja - sinänsä toki edelleen relevantteja - palstaviestejä.

Kukaan ei pakota mihinkään, ei tässä yhteydessä eikä muutenkaan. Korkeintaan näyttää "pakottavan" edes vähän ajattelemaan, mikä sitten aiheuttaa tätä paniikkihekotusta koliikkiaikuisilta pitkin ketjuja. Kannattaa summata vaikkapa ne autoilun kulut ja katsoa, millaista liikkumista sillä rahalla tekisi. Se osoittaa hyvin helposti sen, että kyse on useimmille - ei kaikille eikä missään niin luekaan - mukavuushyödykkeestä.
Kaikessa ylimielisyydessään kaunis viesti! Norsunluutornista pari taidokasta solvausta kärkeen. Sen jälkeen pari yhtä nerokasta ohjetta köyhemmille, joista vedetty vielä yhteenveto että mukavuushyödykehän se auto on!
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
No, minä tiedän tuollaisia kymmeniä isoja toimistotiloja helposti välillä 00100-00520, kun olen niitä viime vuosina siilannut läpi.
Aika jännä, nimeetkö vaikka yhdenkin (ihan vaikka yv:llä) jossa on edes se tuhannen pukukaappia olemassa? Isoissa toimistokomplekseissa nyt toki on helposti yli tuplatenkin tuo määrä ihmisiä töissä. Esim. meillä on se vähän reilu tuhat ihmistä ja pukukaappeja on takuuvarmasti alle sata (vaikka niitä on lisätty siinä määrin kuin on mahdollista). Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään erityisen vanha rakennus.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikessa ylimielisyydessään kaunis viesti! Norsunluutornista pari taidokasta solvausta kärkeen. Sen jälkeen pari yhtä nerokasta ohjetta köyhemmille, joista vedetty vielä yhteenveto että mukavuushyödykehän se auto on!
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika jännä, nimeetkö vaikka yhdenkin (ihan vaikka yv:llä) jossa on edes se tuhannen pukukaappia olemassa? Isoissa toimistokomplekseissa nyt toki on helposti yli tuplatenkin tuo määrä ihmisiä töissä. Esim. meillä on se vähän reilu tuhat ihmistä ja pukukaappeja on takuuvarmasti alle sata (vaikka niitä on lisätty siinä määrin kuin on mahdollista). Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään erityisen vanha rakennus.

Varmaan kannattaa tuolta pohjalta jatkaa jossain röllipalstalla. Puhtaasti 00100-00520-alueella lienee tuhannen hengen työyhteisöjä yhden käden sormin laskettava määrä. Talona tuontyyppinen määritelmä täyttynee esimerkiksi ihan Rautatientorin kupeessa, joskaan en ole täysin varma eri tahojen yhteisen henkilöstön määrästä.

Eiköhän tämä kuitenkin ollut tässä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
Autoiluriippuvuus johtuu yhteiskuntarakenteesta, ei siitä voi yksilöitä syyttää. Olen itsekin ollut aikanaan työpaikassa (tehdas), jonne olisi ollut hyvin vaikea kulkea muulla tavalla kuin autolla työpaikan sijainnista johtuen.

Jos halutaan toimivaa joukkoliikennettä, tarvitaan myös joukkoja eli tiivistä asutusta ja myös työpaikkojen tulisi sijaita tiiviisti että niihin kannattaa joukkoliikenne järjestää. Tässä on tietysti se ongelma, että keskivertosuomalainen ei halua asua betonikuutioissa vaan omakotitalossa eivätkä pientaloalueet ole tarpeeksi tiiviitä kannattavan joukkoliikenteen järjestämiseen. Ne asuinalueet, jotka on rakennettu ennen autoilun yleistymistä (vaikkapa Etelä-Helsinki) ovatkin tiiviitä, koska niiden valmistumisaikana yleisin kulkuväline oli omat jalat.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Autoiluriippuvuus johtuu yhteiskuntarakenteesta, ei siitä voi yksilöitä syyttää. Olen itsekin ollut aikanaan työpaikassa (tehdas), jonne olisi ollut hyvin vaikea kulkea muulla tavalla kuin autolla työpaikan sijainnista johtuen.
Täältä myöskin vähennetään vuosi vuodelta julkista liikennettä. Julkiset toimivat hyvin isoissa kaupungeissa, mutta vähänkin syrjässä auto on käytännössä pakko olla. Jokin aika sitten täällä olisi pärjännyt joten kuten julkisilla, enää se ei ole mitenkään mahdollista.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täältä myöskin vähennetään vuosi vuodelta julkista liikennettä. Julkiset toimivat hyvin isoissa kaupungeissa, mutta vähänkin syrjässä auto on käytännössä pakko olla. Jokin aika sitten täällä olisi pärjännyt joten kuten julkisilla, enää se ei ole mitenkään mahdollista.
Ja syynä on juurikin se, että ihmisiä on niin vähän, että joukkoliikennettä ei kannata järjestää.

Joku voisi tietysti sanoa, että syrjäseudulla asuminen on ympäristörikos, mutta ei ihmisten pakkosiirtäminen ole realismia eikä vaikkapa Helsingissä olisi asuntojakaan tarpeeksi millekään maalaisten massamuutolle.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Sitä varmaan pitää heiltä kysyä, mutta itselläni on käsitys että pyrkivät toimiin, joilla humanitääristä maahanmuuttoa ilmastosyistä ei tarvittaisi niin paljon kuin perusskenaariossa tapahtuu. Kun iso osa pallosta tulee elinkelvottomaksi.
Koitan tässä ketjussa kysellä kun kirjoittajien joukossa vaikuttaisi olevan henkilöitä jotka tuntuvat olevan kärryillä Elokapinan aatteista.
Kertomus ilmastopakolaisista on varmastikin mukava antaa mutta vastauksena se ei ole riittävä. Suuri pakolaisuuden syy, ihmisoikeusloukkaukset sekä vaino eivät ole poistuneet. Kenties Elokapina kannattaa jotakin brittien käyttöönottaman Ruanda-mallin kaltaista menetelmää jossa turvapaikka pyritään löytämään jostakin turvallisesta Afrikan maasta?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja syynä on juurikin se, että ihmisiä on niin vähän, että joukkoliikennettä ei kannata järjestää.
Ei syynä ole pelkkä ihmisten vähyys. Joukkoliikenne vaatii tukea kunnilta ja kaupungeilta. Tukiin käytetyt rahat ovat vähentyneet vuosi vuodelta erityisesti köyhien kuntien osalta ja tämä on johtanut palveluiden karsimiseen sieltä kannattamattomista päistä alkaen. Samalla kun vuoroja leikataan, osa julkisilla liikkuvia joutuu hankkimaan auton esimerkiksi päästäkseen illalla töistä takaisin kotiin. Tämän jälkeen jäljelle jääneet vuorot tuottavat vielä entistä vähemmän.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Varmaan kannattaa tuolta pohjalta jatkaa jossain röllipalstalla. Puhtaasti 00100-00520-alueella lienee tuhannen hengen työyhteisöjä yhden käden sormin laskettava määrä. Talona tuontyyppinen määritelmä täyttynee esimerkiksi ihan Rautatientorin kupeessa, joskaan en ole täysin varma eri tahojen yhteisen henkilöstön määrästä.
Nyt jompikumpi on vahvasti pihalle, ja epäilen että se en ole minä. Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta työyhteisöistä vaan toimistorakennuksista, niissä voi olla vaikka yli tusina yritystä/yhteisöä. Kai ne nyt kaikki kuitenkin oli tarkoitus tuoda sinne samaan rakennukseen niillä pyörillä? Jolloin niissä rakennuksissa pitäisi olla se infra sitä varten, eikö? En nyt alkanut postinumeroita tarkastamaan, mutta useamman sadan ihmisen tiloja on tälläkin hetkellä vapaana toista sataa ja nuo tilat eivät tosiaan ole koko rakennus. Ja tämä pelkästään Helsingissä, muualla pk-seudulla löytynee vähintään toinen mokoma lisää.
 

12961

Jäsen
No uskaltaisin kyllä väittää, että siellä Kiinassa se luonnonsuojelu ja vihreän siirtymän edistäminen ei ole vielä tälläkään hetkellä länsimaiden tasolla.

Ei tosiaan ole kärkipäässä, vaikka usein Kiina tahdotaan manata ympäristöasioissa turhankin syvälle.

Fissiovoimaa rakentavat paraikaa (fossiilisia korvaamaan) varsin isosti, globaalista ilmalämpöpumppumarkkinasta ovat ottaneet viime vuosikymmeninä merkittävän siivun ja muun uusiutuvan energian tuotantovälineiden (erityisesti aurinkopaneeleiden) valmistukseen ovat myös satsanneet rajusti.

Näin muutamia isoja valtiovetoisia ympäristön ja ilmaston kannalta hyvän suuntaisia pensselinsipaisuja mainitakseni. Maa on toki valtava ja pitkään jatkunut rakentamisvetoinen kasvu on ollut kestämätöntä.

Isoja asioita siellä Kiinassakin tapahtuu. Siitä mitä tekevät meille valuu merkittävästi myös tuotetasolla kotimarkkinoille.
 
Viimeksi muokattu:

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
No uskaltaisin kyllä väittää, että siellä Kiinassa se luonnonsuojelu ja vihreän siirtymän edistäminen ei ole vielä tälläkään hetkellä länsimaiden tasolla.
Ainakin pyöräily oli tuolla joskus todella kova juttu! Ovat ilmeisesti muuttaneet liikennekäyttäytymistä varallisuuden myötä, mutta ongelmahan tuolla on ihmisten määrä, jotka tosiaan haluavat länsimaista elämäntapaa. Kiina muuten on aika kova kehittää vihreetä siirtymää, ja sen kyl näkee jopa länsimaissa asti, jos nyt ei täysin sokea ole.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, miksi jokainen suomalainen ei liiku autolla kun metrollakin voi.

Meillä autosta luopuminen tarkoittaisi 14 tunnin työpäiviä päiväkotireissuineen julkisilla ja kilometrien kävelyä kauppaan, kun bussit eivät enää kulje. Lapset luonnollisestikin kävelisivät mukana kesät talvet. Sitten pääseekin kello 23 nukkumaan herätäkseen viideltä. Mutta mepäs ollaankin niin mukavuudenhaluisia ettei mitään rajaa!
Toisaaltahan tässä täytyy muistaa sekin seikka, että mm tämäkin hallitus kovasti odottaa niiltä persauksilta ja paska palkkaa nauttivilta(kin) liikkumista kovin kaukaiseen työpaikkaan, ja vieläpä ihan omalla kustannuksella sekä omalla ajalla, joten miksi ei ihan tasa-arvon hengessä voisi samaa odottaa ihan jokaiselta. Ei kai kukaan varsinaisesti erityisoikeuksia tässäkään suhteessa tarvitse, ja jos on moista vaatimassa toisilta, niin sitten sellaiseen pitää itsekin olla valmis.

Itse esim kieltäisin kokonaan työmatka-autoilun Helsingin keskustaan, jos ei siis kyse ole tavaratoimituksista.

Korostan nyt kuitenkin, että en viittaa sinuun -lainaamani kirjoittaja- sillä enhän tiedä että kuulutko ryhmään jolle oikein hyvin sopii se, että muuta käyttävtä päivästään leijonan osan kulkuvälineissä istumiseen olemattomalla palkalla.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ne jotka tarvitsevat autoa niin työpaikalla kuin työmatkalla saavat minun puolestani ajaa autolla niin paljon kuin haluavat.

Maaseudulla on usein pakko käyttää omaa autoa koska julkinen liikenne toimii todella huonosti tai sitä ei ole tarpeeksi tarjolla. On myös laajoja alueita joissa julkista liikennettä ei ole laisinkaan.

Se, että tiestön kunnossapito on jossain paikoissa todella huonosti hoidettu on todella huono asia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minkä maan kansalaisia sinä persaukisina pidät?
Suurin, ja yhä kasvava osuus Suomen kansalaisista. Toiset olosuhteista, toiset omista valinnoistaan johtuen.

Kun vaikkapa vähäpäästöisempien autojen jälkimarkkinat ontuvat, ei niillä ei persaukisillakaan ole riittävästi intressiä tehdä investointeja.

Lisäksi puuttuu poliittista tahtoa tukea edullisempia tapoja vähentää päästöjä. Jälkimmäinen on anteeksiantamatonta
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kenties Elokapina kannattaa jotakin brittien käyttöönottaman Ruanda-mallin kaltaista menetelmää jossa turvapaikka pyritään löytämään jostakin turvallisesta Afrikan maasta?
Huomattavan loogisina ihmisinä he hyväksyvät ainoastaan sellaisen mallin, jossa ihmiset liikkuvat maalla pyöräillen ja vesistöissä soutaen tai purjeveneellä. Leireillä saa käyttää aggregaatteja, jos ne tekee olemisesta mukavampaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Maaseudulla on usein pakko käyttää omaa autoa koska julkinen liikenne toimii todella huonosti tai sitä ei ole tarpeeksi tarjolla. On myös laajoja alueita joissa julkista liikennettä ei ole laisinkaan.
Eikä pelkästään maaseudulla vaan myös pienemmissä kaupungeissa. Keskikokoisissa kaupungeissakin julkinen liikenne saattaa olla niin karsittua, että se ei monille enää sovellu työmatkaliikenteeseen. Sitten on myös meitä, joiden pitää käydä päivän aikana asiakkaiden luona, kun kaikkea ei voi vielä kuitenkaan teamsin tai puhelimen kautta hoitaa. Noiden käyntien takia on vaan ihan pakko mennä autolla töihin, vaikka esim. minulla normaalisti työmatka onkin alle kilometrin ja en tarvitsisi muuten autoa.

Jos käyn naapurikaupungin toisella konttorilla töissä, niin tuokin matka on pakko aina kulkea omalla autolla koska mikäli käyttäisin sitä ainoaa junayhteyttä, mikä näiden kaupunkien välillä on, joutuisin vielä juna-asemalta menemään muutaman kilometrin matkan työpaikalle bussilla, ja olisin perillä joskus klo 10 maissa. Takaisin pääsisin lähtemään vasta klo 18, jolloin olisin perillä kotona n. 20.20. Alkisi jo mennä aika kohtuuttomaksi, että työpäivä (työmatkoineen) alkaisi klo 6.20 ja takaisin kotona olisin 14 tuntia myöhemmin. Omalla autolla saan järkkäiltyä niin, että hoitelen osan työmatkasta puhelinasioita jolloin työpäivä matkoineen jää kuitenkin maksimissaankin alle 10 tuntiin.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Osa perheistä tarvitsee autoa siksi että vaikka oma työpaikka olisikin näppärän polkupyörämatkan päässä, puolison työpaikka on 40 kilometrin päässä ja toista vastaavaa ei löydy lähempää.
Tähän on kuitenkin olemassa kestävä ratkaisu. Ero. Uusi kumppani löytyy varmasti lähialueelta ja ex voi muuttaa oman työpaikkansa lähistölle. Sieltä hän varmasti löytää itselleen uuden kumppanin ja maailma pelastuu.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Osa perheistä tarvitsee autoa siksi että vaikka oma työpaikka olisikin näppärän polkupyörämatkan päässä, puolison työpaikka on 40 kilometrin päässä ja toista vastaavaa ei löydy lähempää.
Tähän on kuitenkin olemassa kestävä ratkaisu. Ero. Uusi kumppani löytyy varmasti lähialueelta ja ex voi muuttaa oman työpaikkansa lähistölle. Sieltä hän varmasti löytää itselleen uuden kumppanin ja maailma pelastuu.
Toivottavasti tämä oli sitä kuuluisaa mustaa huumoria. Olisiko teillä muita hauskoja keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Suurin, ja yhä kasvava osuus Suomen kansalaisista. Toiset olosuhteista, toiset omista valinnoistaan johtuen.

Kun vaikkapa vähäpäästöisempien autojen jälkimarkkinat ontuvat, ei niillä ei persaukisillakaan ole riittävästi intressiä tehdä investointeja.

Lisäksi puuttuu poliittista tahtoa tukea edullisempia tapoja vähentää päästöjä. Jälkimmäinen on anteeksiantamatonta
Tottahan Suomi on jäänyt varallisuudessa jälkeen vaikka muista Pohjoismaista. Mutta silti maailman mittakaavassa olemme kyllä erittäin etuoikeutetussa asemassa. Toki voisin kritisoida sitä kuinka se varallisuus on keskittynyt täällä(kin) ylimmälle kymmenelle prossalle, jotka omistaa noin puolet.

Mutta kun ilmastokriisistä ei edes voi ostaa tietä ulos. Me tarvitaan ehdottomasti kiertotaloutta ja vihreää siirtymää, mutta nekin ovat vain alkoholistin kossun vaihto viiniin, jos emme myös tee fundamentaalista muutosta talouden logiikkaan. Suomi voisi olla maailman edelläkävijä kasvuriippuvuuden katkaisussa ja kohtuudessa. Ei meidän pidä hehkuttaa ilmastotoimien voittomahdollisuuksia vaan meidän pitäisi kysyä paljon enemmän sitä kuinka muutamme jo olemassaolevan varmasti riittävän kakun paremmin ja laajemmalle hyvinvoinniksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No tähän taas täytyy ihmetellä, että miksi sitten pitää asua niin kaukana työpaikasta. Autoa ei kyllä myöskään kesällä tarvitsisi tuollaisilla etäisyyksillä. Fillarilla vetää tuon matkan ihan helposti.
Mites sitten, jos puolisoiden työpaikkojen välinen etäisyys on 65km?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Toivottavasti tämä oli sitä kuuluisaa mustaa huumoria. Olisiko teillä muita hauskoja keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?
Minähän juuri ikäänkuin kysymyksen muodossa esitin ajatusta siitä että turvapaikanhakijoille yritettäisiin etsiä turvapaikka kotimantereeltaan joka olisi kiistaton keino hillitä ilmastonmuutosta. Mutta eipä tätä oikein kommentoitu. Näin ollen kysymystäsi voisi pitää reilumpana jos kommentoisit tuota ajatustani. Ja olipa ajatuksesi mikä tahansa minusta tuntuu että Elokapinalle se ei käy.
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottahan Suomi on jäänyt varallisuudessa jälkeen vaikka muista Pohjoismaista. Mutta silti maailman mittakaavassa olemme kyllä erittäin etuoikeutetussa asemassa. Toki voisin kritisoida sitä kuinka se varallisuus on keskittynyt täällä(kin) ylimmälle kymmenelle prossalle, jotka omistaa noin puolet.

Mutta kun ilmastokriisistä ei edes voi ostaa tietä ulos. Me tarvitaan ehdottomasti kiertotaloutta ja vihreää siirtymää, mutta nekin ovat vain alkoholistin kossun vaihto viiniin, jos emme myös tee fundamentaalista muutosta talouden logiikkaan. Suomi voisi olla maailman edelläkävijä kasvuriippuvuuden katkaisussa ja kohtuudessa. Ei meidän pidä hehkuttaa ilmastotoimien voittomahdollisuuksia vaan meidän pitäisi kysyä paljon enemmän sitä kuinka muutamme jo olemassaolevan varmasti riittävän kakun paremmin ja laajemmalle hyvinvoinniksi.
Mikä olisi tämä talouden logiikan muutos? Tällä hetkellä talouden logiikka perustuu vaihdantaan, jossa hyödykkeiden arvon ratkaisee kysyntä. Jokainen omistaa vaihdossa saamansa hyödykkeet ja omaisuus on suojattu. Miten muuttaisit tätä? Minkälaista talousjärjestelmää ajattelisit tilalle ja miten se toimisi, kun siihen yhdistetään ulkopuoliset muuttujat, joista suurimpana ihmisluonto?

Miksi talouskasvu on pahasta? Sitähän tälläkin hetkellä haetaan hyvin vahvasti sellaisista asioista, jotka korvaavat aiempaa teknologiaa ympäristölle ja ilmastolle ystävällisempään suuntaan. Talous Suomessa kasvaa vahvasti jos pystymme tuottamaan Keski-Eurooppaan synteettisiä kaasuja tai polttoaineita tai lannoitteita. Samalla se poistaa ympäristökuormitusta valtavasti ja se jakaa taloudellisia resursseja oligarkien sijasta paljon laajemmalle joukolle eli tasa-arvoistaa pääomien jakautumista. En jotenkin oikein saa kiinni, miksi talouskasvu olisi niin pahasta kuin jatkuvasti annat ymmärtää. Muuttuva tekijä ihminen voi väärinkäyttää työkalua, mutta vika on etupäässä ihmisessä. Ei silti, kyllähän markkinatalous tarvitsee jonkinlaista sääntelyä ja lait muuttuvatkin jatkuvasti ottaen kaiken aikaa muun muassa ympäristöä paremmin huomioon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös