Mutta milloinkohan voisi odotella tuloksia, jotka näkyisivät positiivisesti planeetan tilaa kuvaavissa mittareissa?Todelliset ilmaston ja ympäristön sankarit ovat muualla, mutta eivät kulje viitta harteillaan.
Mä voin entisen työkamun matkaa kuvata ensi talvena jos tosiaan haluat. Teuvo on päälle 60v ja menee kesät/talvet fillarilla töihin ja matkaa nykyään parisen kymmentä kilsaa.Ilmainen tarjous! Kuvaa ensitalvella, kun painat 15km karmeassa lumimyrskyssä pyörän kanssa töihin ennen aamu kuutta. Maksan videosta 20e.
Arvostan Teuvoa ja hänen kaltaisiaan.Mä voin entisen työkamun matkaa kuvata ensi talvena jos tosiaan haluat. Teuvo on päälle 60v ja menee kesät/talvet fillarilla töihin ja matkaa nykyään parisen kymmentä kilsaa.
Työaika kylläkin alkaa vasta 07.30, mutta tiedän hänen lähtevän ennen 06.00, hän ei siis ole pullamössöä kuka pahastuu lumesta, rännästä tai vesisateesta.
Pari talvea sit en itse päässyt bussilla töihin vaan piti osan matkasta kävellä, no hän tuli auraamattomilla teillä koko matkan.
P.S. Sillo joskus kun olin kunnossa ajelin tuommoisia matkoja huvikseen ja ohkaisilla kiekoilla, eise vaikeaa ole jos osaa!!
Kakkos Post Scriptum:
En todellakaan odota, että syrjäseuduilla joku kykenee työmatkalle fillarilla sekä tekemään vaikka perheelle ruokaostokset, mutta kaupunkialueella ei nyt ole paha rasti vetää fillarilla kymmenisen kilsaa jos on edes josain kunnossa, siinä vielä säästyisi kuntosalimaksut kun kummiski siellä kuntosalilla poljetaan kuntopyörää.
Ympäristötyö rajojen sisällä näkyy jo monella tapaa. Omien päästöjen osalta meidän hyvä työ ei tule näkymään tuloksissa ikinä ilmastossa suoraan. Välillisesti se tulee näkymään, mikäli pärjäämme kilpajuoksussa globaalisti fossiilisten korvaamisessa. Aikataulua on mahdotonta antaa, mutta panostukset ovat sitä luokkaa, että enempää on vaikea tehdä asian edistämiseksi, kaikilla rintamilla. Kärjistäen voisi sanoa, ettei vaikkapa politiikoilla ole aikaa huomioida mielenosoituksia lainkaan, kun heillä pitää kiirettä uusiutuvien energioiden lobbareiden kanssa. Voimme ja kannattaa/pitääkin kehitellä toimintamalleja ja tekniikoita, kuten teemmekin. Me emme vain yksinkertaisesti kykene millään keinolla omilla toimilla muuttamaan tuloksia muuten kuin välillisesti.Mutta milloinkohan voisi odotella tuloksia, jotka näkyisivät positiivisesti planeetan tilaa kuvaavissa mittareissa?
Mitenkään väheksymättä kaikkea ympäristön eteen tehtävää järkevää työtä.
Riippuu tietenkin mittarista. Olis kyllä hauska nähdä milloin EK:n toiminta näkyy positiivisesti?Mutta milloinkohan voisi odotella tuloksia, jotka näkyisivät positiivisesti planeetan tilaa kuvaavissa mittareissa?
Lautapelithän ovat hyvinkin suosittuja nykyään ja kyllä sitä nuoriso pelaa D&D:tä ja Magic the Gatheringia esimerkiksi. Samoin frisbeegolf on melko suosittu laji, pyöräilyä, lenkkeilyä ja vaellusta harrastellaan omassa tuttavapiirissäni joka menee tuosta reilusta 20 vuodesta tuonne 40 ikävuoteen saakka. Toki yleensä mukana on sitten sitä videopelaamista, ruutujen tuijottelua työajan ulkopuolella ja muuta sellaista. Toki myös lapsettomuus on hyvin yleinen lähtökohta elämään näillä ihmisillä niin eipä ole liikaa näkynyt tuollaista maan huoltosuhteen parantumista.Kun auto on "mukavuustyökalu" ja sen tilalle pitäisi ottaa linjurit ja mummikset, niin eikö nuoriso voisi kääntää viestinnän viisareita taaksepäin? Lauta- ja korttipelit on oikein mukavia ulkopelistä puhumattakaan. Terveydelliset vaikutukset ja siitä tulevat säästöt olisivat merkittäviä, kun tapaamiset olisivat oikeasti kasvokkain, jopa raikkaassa ulkoilmassa, eikä pimeiden sisätilojen sinisessä näyttöruutujen värinässä. Kenties maamme huoltosuhdekin saataisiin parempaan suuntaan fyysisen kanssakäymisen palautumisen myötä.
Voisiko se, että ei pärjää ilman autoa olla seurausta siitä, että Suomea on vuosikymmenet rakennettu yksityisautoilun varaan. Poikkeuksena tietenkin ituhippien ajama Espan kokeilu, jossa kiilisilmäiset idealistit saivat tahtonsa läpi ohi rationaalisia päätöksiä tekevien ja Espaa läpiajoon käyttävien nettoveronmaksajien?
Jokaisella työmatkapyöräilyyn kannustavalla työpaikalla olisi suotavaa olla mahdollisuus käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita ja paikka vaihtovaatteiden säilyttämiseen.
No Teuvon kanssa tyhjennettin roskiksia :DArvostan Teuvoa ja hänen kaltaisiaan.
Kuntosalilla kaikki voivat olla kuntoillessaankin sopivan hyvännäköisiä. Ihan kaikkiin hommiin ei työntekijä halua tai voi mennä hiukset lintassa ja hiessä kypärän jäljiltä ja koko kroppa vaatteineen hikisinä. Jokaisella työmatkapyöräilyyn kannustavalla työpaikalla olisi suotavaa olla mahdollisuus käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita ja paikka vaihtovaatteiden säilyttämiseen.
Siinä vaiheessa kun Kiina, Intia, USA, Venäjä ja muut isot maat ottavat asian hoidettavaksi.Mutta milloinkohan voisi odotella tuloksia, jotka näkyisivät positiivisesti planeetan tilaa kuvaavissa mittareissa?
Mitenkään väheksymättä kaikkea ympäristön eteen tehtävää järkevää työtä.
En todellakaan odota, että syrjäseuduilla joku kykenee työmatkalle fillarilla sekä tekemään vaikka perheelle ruokaostokset, mutta kaupunkialueella ei nyt ole paha rasti vetää fillarilla kymmenisen kilsaa jos on edes josain kunnossa, siinä vielä säästyisi kuntosalimaksut kun kummiski siellä kuntosalilla poljetaan kuntopyörää.
Kyllä USA ja Kiina ovat tehneet paljon töitä ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi. Tosin paljon enemmän pitäisi tehdä. Vihreän siirtymän edistämiseksi nämä kaksi maata ovat tehneet paljon töitä.Siinä vaiheessa kun Kiina, Intia, USA, Venäjä ja muut isot maat ottavat asian hoidettavaksi.
Eiköhän jokainen autoilija, joka itse oman autoilunsa maksaa, aika hyvin tiedä ne kulut ja niiden suuruuden. Se on jokaisen omaan elämäntilanteeseen sopiva oma valinta. Se ärsytys syntyy niistä yksinkertaistavista ja tavallisia ihmisiä vähättelevistä ylimielisistä neuvoista, jossa elämää opetetaan oman kuplan sisältä. Ei siihen tarvita mitään elämän opettajaa nostamaan esille ja pätemään omilla valinnoillaan, kun se nyt vaan sattuu itselle sopimaan ja saa vähän omaa egoakin buustattua täällä.Kukaan ei pakota mihinkään, ei tässä yhteydessä eikä muutenkaan. Korkeintaan näyttää "pakottavan" edes vähän ajattelemaan, mikä sitten aiheuttaa tätä paniikkihekotusta koliikkiaikuisilta pitkin ketjuja. Kannattaa summata vaikkapa ne autoilun kulut ja katsoa, millaista liikkumista sillä rahalla tekisi. Se osoittaa hyvin helposti sen, että kyse on useimmille - ei kaikille eikä missään niin luekaan - mukavuushyödykkeestä.
Suomen ilmastopäästöt ovat laskeneet 43 prosenttia reilussa 20 vuodessa. Minusta se on positiivista. Lähde: Hiilidioksidipäästöt
Itse olen osallistunut mm. hankkimalla ilmalämpöpumpun ja aurinkopaneelit ja vaihtamalla hybridiautoon.
Jos kaipaat koko planeettaan vaikuttavia muutoksia, käy kärräämässä elokapinalaiset vaikkapa Kiinaan tai Intiaan.
Toinen vaihtoehto on kärrätä sakki kouluun ja käskeä opiskelemaan ahkerasti. Yksikin pieni mutta skaalattava keksintö voisi vaikuttaa paljon. Kadulla istuminen ja muiden ihmisten elämän häiritseminen on yksinkertaisesti typerää.
Kuten ilmasto myöskään globaali (fossiili)kapitalismi ei hirveästi tunne rajoja, joten valtioiden vertaaminen on sinänsä tässä kontekstissa vähän turhaa. Suomessa on toki moni asia paremmin tai ainakin paremman näköisesti, mutta kaltaisemme kehittyneemmät maat ovat onnistuneet myös paremmin ulkoistamaan kulutuksensa vaikutukset muualle. Bottom line: Suomikaan ei tee läheskään riittävästi vaan kuluttaa resursseja liikaa, enemmän mitä planeetta kestää.Siinä vaiheessa kun Kiina, Intia, USA, Venäjä ja muut isot maat ottavat asian hoidettavaksi.
Mihin perustuu tämä väittämä ettei Kiinassa tehdä mitään vihreän siirtymän edistämiseksi. Myös Yhdysvalloissa tehdään paljon töitä vihreän siirtymän edistämiseksi.Tätä olen just ihan samaa asiaa sanonut, että varsinkin meillä Suomessa kaikki mahdolliset päästöt ovat vähentyneet merkittävästi aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna ja luonnonsuojeluun on alettu panostaa monilta osin täällä paremmin, kun vaikka edes parikymmentä vuotta sitten, saati aikaisemmin.
Sen sijaan Kiinassa ja Intiassa ei tehdä edelleenkään mitään minkään päästöjen vähentämiseksi, kuten ei myöskään meidän itärajan takana. Sitten vielä kun se koko Suomen väestömäärä on tosiaan samaa luokkaa, kun mitä Pietarissa tai keskisuuressa kiinalaiskaupungissa.
Mihin perustuu tämä väittämä ettei Kiinassa tehdä mitään vihreän siirtymän edistämiseksi. Myös Yhdysvalloissa tehdään paljon töitä vihreän siirtymän edistämiseksi.
Kuten ilmasto myöskään globaali (fossiili)kapitalismi ei hirveästi tunne rajoja, joten valtioiden vertaaminen on sinänsä tässä kontekstissa vähän turhaa. Suomessa on toki moni asia paremmin tai ainakin paremman näköisesti, mutta kaltaisemme kehittyneemmät maat ovat onnistuneet myös paremmin ulkoistamaan kulutuksensa vaikutukset muualle. Bottom line: Suomikaan ei tee läheskään riittävästi vaan kuluttaa resursseja liikaa, enemmän mitä planeetta kestää.
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.Pk-seudulla erinäisistä syistä toimitiloja paljon tuntevana alkavat olla hyvin kuosissa eri puolilla.
Lienee Afrikassa samaa kokoluokkaa kuin Intiassa.Taitaa olla noin viisinkertainen hiilijalanjälki per capita edelleen vrt. aiemmin mainittu Intia. Porukan määrä tietenkin eri skaalassa, mutta eivät tosiaan tunne rajoja.
Lienee Afrikassa samaa kokoluokkaa kuin Intiassa.
Josta tuli mieleen. Vastustaako Elokapina humanitääristä maahanmuuttoa? Ihmisen hiilijalanjälki tuppaa olemaan huomattavasti suurempi Euroopassa kuin Afrikassa.
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.
Ai jaa? Väitän että koko pk-seudulta ei löydy montaakaan lafkaa, jossa koko henkilöstön olisi mahdollista tulla fillareilla töihin. Tai tietty "sopu sijaa antaa" eli ne pesutilat löytyy kyllä, mutta omaa pukukaappia (tai edes sijoituspaikkaa sellaiselle) tai pyöräpaikkaa ei jokaiselle ole. Muutama sata toimitilaa on tullut tässä vuosien varrella nähtyä, ja joo ne sosiaalitilat myös.
Eihän niitä fillaripaikkoja tarvitsekaan, kun jokainen voi viedä sen mukanaan sisälle toimistoon ja pääseehän sinne duuniin juoksemallakin, joten sikälikin aivan turha miettiä tuollaisia turhia asioita.No, minä tiedän tuollaisia kymmeniä isoja toimistotiloja helposti välillä 00100-00520, kun olen niitä viime vuosina siilannut läpi. Fillaripaikoista en toki ihan täysin kartalla ole, ytimen pysäköintihallien yhteydessä niitä alkaa aika hyvin olla. En laske sitä kuitenkaan vastaavaan tapaan perusedellytykseksi kuin suihkut ja vaatteidensäilytykseen kelpaavat tilat.