Vilkaisin viestihistoriaasi, ja sen perusteella olemme erittäin monessa asiassa samaa mieltä isoissa linjoissa, myös ilmastoasioissa. Silti väittelemme Elokapinan ansiosta aiheen vierestä ilman, että edes sivuaisimme itse asiaa. Sellainen vaikutus "kansalaistottelemattomuudella" saadaan aikaan. Vastakkainasetteluahan tässä ajassa tarvitaankin lisää.
Niin, minusta kevyt väkivallaton kansalaistottelemattomuus on asioita, joita länsimaisessa liberaalissa demokratiassa nyt vain on syytä sietää jonkin verran, vaikka kuinka ärsyttäisi hipit istumassa.
Ja minä näen täysin sen, kuinka nykyajan huomiotaloudessa (ja toki myös historiallisesti) tuollainen Elokapinan tapainen toiminta on se tehokkain tapa toimia ja saada näkyvyyttä asialle sekä painetta poliitikoille, vaikka se olisi hiukan epäsovinnaista ja vituttaisi osaa porukasta.
Itse olen niin keski-ikäistynyt ja keskiluokkainen, että en tuollaiseen mielenosoittamiseen lähtisi missään nimessä mukaan, vaikka minusta Elokapinan nostamien avainasioiden (ilmastonmuutos ja luontokato) sössiminen on eksistentiaalinen uhka nykyiselle elämäntavalle, joka maksaa ja sattuu lopulta kansalaisiin sitä enemmän mitä myöhemmin toimenpiteet aloitetaan.
Toki tästä muutaman vastaavassa asemassa olevan kanssa juteltiin Elokapinan viimeaikaisten protestien tiimoilta whatsapissa ja todettiin, että poliisin nykyinen leppoisa toimintamalli on tässä kohtuullisen tehokas kaikin puolin, jolla minimoidaan haitat sekä istujien määrän kasvaminen.
Koska todettiin, että kaikki olemme liian laiskoja lähtemään osoittamaan mieltä, pl. jos poliisi lähtisi käyttämään ylimitoitettuja voimakeinoja hippejä vastaan, olisi se sellainen triggeri, joka saisi myös meidät keskiluokkaiset ja -ikäiset sedät sinne kadulle istuskelemaan tai muuten protestoimaan.
Tämä
@mjr :n tiivistys oli toki omaani parempi, mutta kirjoiteltiin nyt kuitenkin:
Minusta on vaikea nähdä, että tämä toiminta olisi irrationaalista - sehän perustuu jo yli vuosisataisille kansalaisliikkeiden metodeille. Hamat suffragetit aikoinaan harrastivat suoraa kansalaisvaikuttamista (jopa täysin väkivaltaisesti) - tavallaan kysymys on markkinoinnista, oman liikkeen ja oman päämäärän. Tietyssä mielessä kaikki julkisuus on tässä suhteessa positiivista, negatiivinenkin. Esim suffragetit aidosti nostivat naisten äänioikeuden yleiseksi puheenaiheeksi, mahdollisuudeksi jopa kiellettynäkin.
Sinänsä pidän Elokapinaa lähinnä tiettynä alakulttuurina, ikäriittinä, josta vähitellen kasvetaan ulos ja tilalle tulee uusia sukupolvia ja liikkeitä. Mutta uskon kyllä, että on täysin mahdollista, että tämä provosointi ja vastakkainasettelu palvelee myös sitä ideologista tarkoitusta, se pitää yllä tiettyä yhteiskunnallista painetta ja keskustelua, eivätkä kiukkuiset vastareaktiot kuulosta mitenkään kauhean tehokkaalta tai itsevarmalta vastaukselta, paljon tuhoisampaa olisi ironia ja huumori, jopa tietty välinpitämättömyys. Ihan hyvää ja sangen perinteistä puuhaahan tuo on tiedostavalle nuorisolle.