Elokapina

• 353 883
  • 3 377

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Keinovalikoima on lähes rajaton, joten olisi liian suuri työ alkaa listaamaan kaikkia niitä, joita Elokapina ei käytä. Kykyjen puute vaikuttamisessa ei oikeuta lain rikkomiseen.
Kai joitain konkreettisia esimerkkejä näistä paremmista ja näkyvämmistä on jos kerran lista on rajaton?

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Huhhuh kun näitä lukee. Miten voi pienellä ihmisellä olla näin suuri katkeruus ja viha kun joku järjestö esittää jonkun mielipiteensä?

Itte olen taas itkenyt koko yön kun ei ole kaikki asiat menneet niin nappiin kuin voisi toivoa, ,uumilaaksista saakka. Mutta miksi lanata jotain ihmisiä joilla on vielä tulevaisuus ja kaikki? Ei ymmärtää.

Ei mielipiteen esittämisessä ole mitään väärää. Rajat mitä ja missä pitää sopia viranomaisten kanssa tai olla muuten lainsäädännön mukaisia.

Mitäs jos Soldiers of Odin estäisivät ihmisiä pääsemästä vaikka moskeijaan, olisko sekin sinun mielestäsi pienen ihmisen katkeruutta, jos uskonnon vapautta estettäisiin?

En hyväksy myöskään näiden halpaa bensaa ihmisten tahallista liikenteen ruuhkauttamista. Oman asian on oltava sellainen, että se seisoo omilla jaloillaan ilman ihmisten tahallista ärsyttämistä

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei mielipiteen esittämisessä ole mitään väärää. Rajat mitä ja missä pitää sopia viranomaisten kanssa tai olla muuten lainsäädännön mukaisia.

Mitäs jos Soldiers of Odin estäisivät ihmisiä pääsemästä vaikka moskeijaan, olisko sekin sinun mielestäsi pienen ihmisen katkeruutta, jos uskonnon vapautta estettäisiin?

En hyväksy myöskään näiden halpaa bensaa ihmisten tahallista liikenteen ruuhkauttamista. Oman asian on oltava sellainen, että se seisoo omilla jaloillaan ilman ihmisten tahallista ärsyttämistä

Ehhh...liikkumisvapaus liittyy asumiseen ja matkustamiseen eikä mihinkään auton tai perseen esteettömään liikuttamiseen keskusta-alueella.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kai joitain konkreettisia esimerkkejä näistä paremmista ja näkyvämmistä on jos kerran lista on rajaton?
Osta mainostilaa eri medioista, järjestä suuria ja näkyviä laillisia mielenilmauksia jne. Lain puitteissa vain mielikuvitus on rajana.

Turhapa näistä on vängätä. Sinä kannatat provosointia vaikuttamiskeinona, minä vastustan. Kenties näet Elokapinalla olevan annettavaa ilmastolle, minä en näe. Onneksi molemmat olemme siitä samaa mieltä, että toimia tarvitaan. Sinusta en tiedä, mutta olen itse päässyt aivan konkreettisesti tekemään ja myös näkemään, kuinka kulissien takana työskennellään asioiden hyväksi tavoilla, joilla on valtaisa positiivinen vaikutus ilmastolle sekä myös taloudelle. Kuvitelma, ettei mitää tapahdu jos ei provosoida lakia rikkomalla, on väärä ja mielestäni haitallinen.

Laki on mielestäni erittäin hyvä raja sille, kuinka pitkälle mielenilmauksissa voidaan mennä.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osta mainostilaa eri medioista, järjestä suuria ja näkyviä laillisia mielenilmauksia jne. Lain puitteissa vain mielikuvitus on rajana.

Turhapa näistä on vängätä. Sinä kannatat provosointia vaikuttamiskeinona, minä vastustan. Kenties näet Elokapinalla olevan annettavaa ilmastolle, minä en näe. Onneksi molemmat olemme siitä samaa mieltä, että toimia tarvitaan. Sinusta en tiedä, mutta olen itse päässyt aivan konkreettisesti tekemään ja myös näkemään, kuinka kulissien takana työskennellään asioiden hyväksi tavoilla, joilla on valtaisa positiivinen vaikutus ilmastolle sekä myös taloudelle. Kuvitelma, ettei mitää tapahdu jos ei provosoida lakia rikkomalla, on väärä ja mielestäni haitallinen.

Laki on mielestäni erittäin hyvä raja sille, kuinka pitkälle mielenilmauksissa voidaan mennä.
Huomaat varmaan että ehdotukseesi tarvitaan perkeleesti rahaa ja pirun paljon enemmän ihmisiä. Kyseisiä keinoja myös on käytetty ja käytetään aktiivisesti. Myös tiedemaailma on aktiivisen yksimielisenä tukena. Reagoivatko kaikki poliitikot näihin täysin laillisiin ja uskottaviin keinoihin lähtemällä mukaan taistoon, vai valittaako osa lähinnä huligaaneista samalla jarruttaen ilmaatotoimia? Onko meillä eduskunnassakin ilmastonmuutosdenialisteja? Kylläpä vain.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta on vaikea nähdä, että tämä toiminta olisi irrationaalista - sehän perustuu jo yli vuosisataisille kansalaisliikkeiden metodeille. Hamat suffragetit aikoinaan harrastivat suoraa kansalaisvaikuttamista (jopa täysin väkivaltaisesti) - tavallaan kysymys on markkinoinnista, oman liikkeen ja oman päämäärän. Tietyssä mielessä kaikki julkisuus on tässä suhteessa positiivista, negatiivinenkin. Esim suffragetit aidosti nostivat naisten äänioikeuden yleiseksi puheenaiheeksi, mahdollisuudeksi jopa kiellettynäkin.

Sinänsä pidän Elokapinaa lähinnä tiettynä alakulttuurina, ikäriittinä, josta vähitellen kasvetaan ulos ja tilalle tulee uusia sukupolvia ja liikkeitä. Mutta uskon kyllä, että on täysin mahdollista, että tämä provosointi ja vastakkainasettelu palvelee myös sitä ideologista tarkoitusta, se pitää yllä tiettyä yhteiskunnallista painetta ja keskustelua, eivätkä kiukkuiset vastareaktiot kuulosta mitenkään kauhean tehokkaalta tai itsevarmalta vastaukselta, paljon tuhoisampaa olisi ironia ja huumori, jopa tietty välinpitämättömyys. Ihan hyvää ja sangen perinteistä puuhaahan tuo on tiedostavalle nuorisolle.

Viimeksi muokattu:

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Itse kannattaisin että Elokapinat menisivät istumaan vaikka Kiinaan tai Moskovaan missä oikeasti pitäisi vaikuttaa näihin ilmastoasioihin. Mannerheimintiellä näiden lapsukaisten paikka ei ole.
Olen sanonut tämän tässä ketjussa ennenkin mutta sanon nyt uudestaan. Ihminen on pohjimmillaan turvallisuushakuinen olento. Varmasti moni elokapinallinen menisi oikein mielellään Kiinaan tai Moskovaan, ellei tiedossa olisi suurella todennäköisyydellä piiskaa ja pamppua. Täsmälleen samasta syystä me Venäjän vastustajat kirjoittelemme tuhansia viestejämme tänne Jatkoaikaan emmekä mene osoittamaan mieltämme Moskovaan, vaikka varmasti mieli tekisi. Syy on täsmälleen sama, samoin vaikutus.

Suosikkijoukkue
KalPa
Olen sanonut tämän tässä ketjussa ennenkin mutta sanon nyt uudestaan. Ihminen on pohjimmillaan turvallisuushakuinen olento. Varmasti moni elokapinallinen menisi oikein mielellään Kiinaan tai Moskovaan, ellei tiedossa olisi suurella todennäköisyydellä piiskaa ja pamppua. Täsmälleen samasta syystä me Venäjän vastustajat kirjoittelemme tuhansia viestejämme tänne Jatkoaikaan emmekä mene osoittamaan mieltämme Moskovaan, vaikka varmasti mieli tekisi. Syy on täsmälleen sama, samoin vaikutus.
Paska vertaus. Nato ja länsimaiden hallitukset ajavat jo minun asiaa joten turha lähteä yksin istumaan kremlin eteen.

e. Olen kyllä rajalla vastassa kun alkavat naapurista tulla tänne.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Paska vertaus. Nato ja länsimaiden hallitukset ajavat jo minun asiaa joten turha lähteä yksin istumaan kremlin eteen.

Minusta taas Nato ja länsimaiden hallitukset eivät aja minun asiaani läheskään tarpeeksi ponnekkaasti, koska Ukrainan tukemisessa jatkuvasti vitkutellaan ja avustukset ovat liian vähäisiä. Voisin siis hyvinkin lähteä istumaan Kremlin eteen, mutta en uskalla. Turvallisuushakuinen nössö kun olen.

Mutta se osaltani siitä. Ollaan jo aika kaukana Elokapinasta, joka on ketjun aihe.

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Huomaat varmaan että ehdotukseesi tarvitaan perkeleesti rahaa ja pirun paljon enemmän ihmisiä. Kyseisiä keinoja myös on käytetty ja käytetään aktiivisesti. Myös tiedemaailma on aktiivisen yksimielisenä tukena. Reagoivatko kaikki poliitikot näihin täysin laillisiin ja uskottaviin keinoihin lähtemällä mukaan taistoon, vai valittaako osa lähinnä huligaaneista samalla jarruttaen ilmaatotoimia? Onko meillä eduskunnassakin ilmastonmuutosdenialisteja? Kylläpä vain.

Reagoivatko nyt sitten poliitikot intoa puhkuen lähtemällä taistoon, kun Elokapina istuu teillä?

Minun on hyvin vaikea nähdä tätä hyötysuhdetta mitä Elokapina saa teillä istumisesta. Saavat massan vain kääntymään heitä vastaansa, kun tilanteen pitäisi olla täysin toisinpäin.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reagoivatko nyt sitten poliitikot intoa puhkuen lähtemällä taistoon, kun Elokapina istuu teillä?
Eivät, mutta hekin osallistuvat vastustamisellaan edes jonkinlaiseen näkyvyyden lisäämiseen. Siksi painetta eri keinoin täytyy vain lisätä, eikä häipyä takapihoille.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue

Tuore EU-vaali taisi kyllä viedä asiaa toiseen suuntaan ja kohta Trump oikein kunnolla. Sama pätee ilmastonmuutokseen, ainakin Yhdysvaltojen osalta.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä, huomaan.

Huomaatko sinä, että jos tiedekään ei riitä kääntämään päitä tietyltä kansanosalta, lain rikkominenkaan ei sitä tee. Sen sijaan se kärjistää asenteita suotta ja lisää vastakkain asettelua.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä, huomaan.

Huomaatko sinä, että jos tiedekään ei riitä kääntämään päitä tietyltä kansanosalta, lain rikkominenkaan ei sitä tee. Sen sijaan se kärjistää asenteita suotta ja lisää vastakkain asettelua.

Ei lain rikkominen yksin vain kaikki keinot kasvaen yhdessä.

En tiedä moniko kansalainen on lopulta niin lapsellinen toope, että päättää oikeasti vastustaa kaikkia ilmastotoimia Elokapinan takia. Samaan aikaan täälläkin väheksytään heitä lapsiksi ja turhiksi ja sitten ollaan kuitenkin heidän takiaan lopettamassa ilmastotoimet. Näen melkoisen ristiriidan vaikuttavuudessa.

Demokratiassa 49 % saa olla ärsyyntyneitä kunhan 51 % äänestää oikean asian puolesta...

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja veikkaat ihan satasella, että lain rikkominen saa enemmistön päät kääntymään?

Veikkaan ihan satasella, että "kaikki keinot" ei tarkoita pelkkää Elokapinaa, vaan kaikkia ilmastonmuutoksen vastaisia tahoja. Lisäsin hieman tekstiä edelliseen postaukseen. Oudosti tämä vastuu enemmistön kääntämisestä on Elokapinan varassa.

Onko täällä oikeasti ihmisiä jotka hylkäävät tieteen ja rauhanomaiset keinot Elokapinan takia? Miksi ihmeessä joku olisi näin hölmö? Onko merkittävä enemmistö sellaisia, no ei ole. Laiskoja ja mukavuudenhaluisia toki on, mutta täysin Elokapinasta riippumatta passiivisia.

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mahtaakohan hieman liioittelun puolelle mennä tämä massatuhon edistämisaskeleiden värittely tässä.
Lainaamassani viestissä puhuttiin massatuhon estämisestä, en minä terminologiaa itse hatusta vetänyt. Mikä se vastakohta tuolle sitten olisi, eli miksi ko. asialle haitalliseksi katsomaansa toimintaa pitäisi kutsua?

Sinällään toki mukava, että otat riittävän vakavasti jokaisen päivän, kun (suomalainen) yksilö päättää mennä omalla autolla jonnekin. Hänkin edistää massatuhoa.
Kuten edellä selitetty, tämän mittaluokan asiaan termi on varmasti turhan dramaattinen, mutta se nyt tuli siitä lainauksesta suoraan.

Mutta vaikka mittakaava pieni onkin, niin eikö se ole juuri noin? Se, että hyppää polttomoottoriautoonsa ja huristelee sillä yksinään sellaisen matkan, jonka taittaminen hoituisi vaikkapa raitiovaunulla kaikin puolin vähintään yhtä hyvin, lienee kaikkein helpoimpia ympäristölle haitallisia yksilön valintoja korjattavaksi.

Ja tarkennetaan jo valmiiksi ennen kuin tulee sanomista, silloin kun järkevä vaihtoehto on olemassa. Omassa työssänikin tulee joskus (harvakseltaan) tilanteita, joissa pitää vaikkapa mennä johonkin liikenneyhteydettömälle susirajalle mukanaan työlaite, joka ei edes mahtuisi junan ovesta sisään jos sen jotenkin saisi asemalle raahattua edes. Eli ymmärrän aivan hyvin että "mene metrolla" ei ole jokaiselle ihmiselle ja jokaisessa tilanteessa ratkaisu vaikka niin haluaisi.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei lain rikkominen yksin vain kaikki keinot kasvaen yhdessä.

En tiedä moniko kansalainen on lopulta niin lapsellinen toope, että päättää oikeasti vastustaa kaikkia ilmastotoimia Elokapinan takia. Samaan aikaan täälläkin väheksytään heitä lapsiksi ja turhiksi ja sitten ollaan kuitenkin heidän takiaan lopettamassa ilmastotoimet. Näen melkoisen ristiriidan vaikuttavuudessa.

Demokratiassa 49 % saa olla ärsyyntyneitä kunhan 51 % äänestää oikean asian puolesta...
Tuskin monikaan ilmastotoimia alkaa heidän takiaan vastustamaan, mutta ei kannattamaankaan.

Elokapina itsessään on taustoiltaan arveluttava. Keinot ja tavoitteetkin osin sellaisia, joita pidän haitallisena. Oudoksun kansalaisfoorumien havittelua, talouslinjaukset ovat hölmöjä, metsien käsittelyyn liittyvät ehdotukset osin täysin typeriä. Eivät ole uskottava tai toivottava toimija.

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kävelin ohi eilen, hyvä meininki näytti olevan. Kyynel sille, että jonkun työmatka nyt piteni hiukan tai joku (kuten minä) joutui sporan käytön sijaan jopa kävelemään.
Ja kyynel myös sille, joka näiden liikennehäiriöiden takia ei saa apua saadessaan sairauskohtauksen väärässä paikassa ja menehtyy tai vammautuu pysyvästi? Tai sille, jolla jää tärkeä työtehtävä hoitamatta, seuraa työttömyys ja elämän luisuminen raiteiltaan?

Jep vähän ylidramatisoin (näköjään minulla on tänään tapana), mutta ihan vain vastapallona siihen, kun annat ymmärtää että hassu pikku kiertoreitti on ainoa potentiaalinen negatiivinen vaikutus. Mutta mitä useammin ja pidempiä aikoja yhteiskunnan normaaleja toimintoja häiritään, niin sen korkeammaksi jonkin tällaisen henkilökohtaisen tragedian riski kasvaa, ja täysin syyttä.

Joku syyhän siihen on, että poliisi kieltää tietyissä paikoissa mielenosoittamisen ja osoittaa läheltä vaihtoehtoisen paikan johon järkevän mielenosoituksen olisi helppo siirtyä. Sen verran voin paljastaa, että syihin ei pienimmässäkään määrin lukeudu se, että Ramilla meni pakettiautomaatilla käyntiin kolme minuuttia ylimääräistä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Veikkaan ihan satasella, että "kaikki keinot" ei tarkoita pelkkää Elokapinaa, vaan kaikkia ilmastonmuutoksen vastaisia tahoja. Lisäsin hieman tekstiä edelliseen postaukseen. Oudosti tämä vastuu enemmistön kääntämisestä on Elokapinan varassa.
Lähipiiriini kuuluu nuori aikuinen, joka on todella huolissaan ilmastonmuutoksesta, eikä peittele sitä. Hän ei ole ollut istumassa kadulla, mutta on lähtenyt opiskelemaan alaa, joka aidosti edistää vihreää siirtymää. Uskallan väittää, että hänellä on suurempi myönteinen vaikutus ilmastoon kuin sadalla mielenosoittajalla, jotka istuvat bussien edessä kadulla aggregaattien pöristessä ilmastomyönteisesti vieressä.

Olen aika skeptinen sen suhteen, että enemmistön kääntäminen on Elokapinan varassa.

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins

En tiedä näkyvämmästä, mutta yksi parempi konsti mitä olisi voinut näkyvästi toitottaa joka tuutista on se, miten haitallinen nykyhallituksen persuvetoinen jarrutus vihreään siirtymään itse asiassa on. Luulen, että aika ison kansanosan tulevaan äänestyskäyttäytymiseen pystyisi vaikuttamaan, jos saisi ihmisille läpi miten karu kaksi kärpästä yhdellä iskulla -operaatio tuo itse asiassa on: ideologia tuntuisi olevan "joo jäähän tässä talouskasvua syntymättä ja uuden Nokia mahdollisuus saamatta, mutta ainakin tämä on ympäristölle haitallista ja siten ei yhtään punavihreää!"

Mutta eipä taida tuollainen jokseenkin teollisuusvetoinen agenda osua Elokapinan tahtotilaan, vaikka asia lienee realistisin pöydällä oleva ison vaikutuksen ympäristöasia maassamme. Ja vaikka tuolla hallituksen muuvilla on samanaikaisesti asemoitu Suomi jälleen kerran kehityksen peräpäähän vaikka teknologinen osaaminen riittäisi keihäänkärjeksi ja kansainväliset massit keräämään (sama ilmiö kuin vaikkapa verkkokaupan kohdalla aikanaan), sekä hidastettu vihreää kehitystä maamme liike-elämässä.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tiedä näkyvämmästä, mutta yksi parempi konsti mitä olisi voinut näkyvästi toitottaa joka tuutista on se, miten haitallinen nykyhallituksen persuvetoinen jarrutus vihreään siirtymään itse asiassa on. Luulen, että aika ison kansanosan tulevaan äänestyskäyttäytymiseen pystyisi vaikuttamaan, jos saisi ihmisille läpi miten karu kaksi kärpästä yhdellä iskulla -operaatio tuo itse asiassa on: ideologia tuntuisi olevan "joo jäähän tässä talouskasvua syntymättä ja uuden Nokia mahdollisuus saamatta, mutta ainakin tämä on ympäristölle haitallista ja siten ei yhtään punavihreää!"

Mutta eipä taida tuollainen jokseenkin teollisuusvetoinen agenda osua Elokapinan tahtotilaan, vaikka asia lienee realistisin pöydällä oleva ison vaikutuksen ympäristöasia maassamme. Ja vaikka tuolla hallituksen muuvilla on samanaikaisesti asemoitu Suomi jälleen kerran kehityksen peräpäähän vaikka teknologinen osaaminen riittäisi keihäänkärjeksi ja kansainväliset massit keräämään (sama ilmiö kuin vaikkapa verkkokaupan kohdalla aikanaan), sekä hidastettu vihreää kehitystä maamme liike-elämässä.
Tämän kannalla ollaan täälläkin. Tätä onneksi osa kansanedustajista ajaa, mutta osa ei lainkaan, osalla vain puheissa ja osa on sitten oppositiossa.

Olen aika skeptinen sen suhteen, että enemmistön kääntäminen on Elokapinan varassa.

Niin, täällä on muita jotka toitottavat sitä kuinka massat kääntyisivät ratkaisevasti juuri Elokapinan mukaan...

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Piipahdan vaan kehumaan tänne keskustelun yleistä tasoa. Monin tavoin vaikeaa aihetta käsitellään ihan asiallisesti. Ja eteenpäinkin on menty huomaan: denialismi loistaa poissaolollaan!

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei olet vain nössö kun et vaivaudu edes Venäjän suurlähetystön eteen protestoimaan. Onhan se epämukavaa hommaa tehdä jotain asioita kun voi vedota siihen että muut tekevät enemmän. Tai voisit mennä Yhdysvaltojen, Ranskan tai Saksan suurlähetystöjen luokse vaatimaan että tekevät enemmän asian eteen. Protestoida Teboilin lähettyvillä levittääksesi tietoa siitä mihin Teboilille kannetut rahat menevät.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy