Mainos

Elokapina

  • 358 390
  • 3 362

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HS Ympäristö | Kaivosyhtiö kairaa luonnonsuojelualueella – Aktivistit keskeyttivät toiminnan Elokapina Lapissa nyt..

Toisaalta ymmärrän kapinan. Toisaalta eikö tuolta nyt saisi sitä nikkeliä, mitä pitää nyt tuoda Venäjältä. (Toki Harjavallassa venäläisomistusta, että se ostaa mistä ostaa.
Kaivos- ja luonnonsuojelulakien ollessa edelleen "lieviä" kompromisseja, on aika vaikeaa luottaa kaivosyhtiön lupauksiin toimintansa vastuullisuudesta, koska esimerkkejä päinvastaisesta toiminnasta on Suomestakin.

Kyllähän kaikki voisi sujuakin ihan hyvin, mutta enpä kyllä yhtään ihmettele, että Elokapinakaan ei ole tällä hetkellä vakuuttunut.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)

Oikea suunta ja myös kohde näillä tällä kertaa. Harmittavasti lämpötila oli hieman liian kireä heille. Uutta yritystä keväämmällä?
Pysyisivät siellä pakkasessa. Vaikka hienompi se on liikenne sotkea kesäisin. En arvosta edelleenkään.

Miten niin on oikea kohde? Jos haluaisivat nopeuttaa autoilun siirtymistä sähköiseksi menisivät itse auttamaan koeporauksissa tässä. Kaivoksen suunnittelu kyllä kertoo siitä että kaikki ympäristövaikutukset on koitettu minimoida. Eurooppa tarvitsee akkumetalleja, ei ole kauhean järkevää missään mielessä että näissä ollaan liiaksi Kiinan epäeettisen tuotannon varassa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Miten ihmeessä sähköautojen toimintakyky voidaan turvata ilman akkuja ja akkumetalleja tulevaisuudessa? Siirrytäänkö sitten suoraan vetyä hyödyntäviin autoihin jatkossa vai lopetetaanko kokonaan yksityisautoilu Suomessa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten ihmeessä sähköautojen toimintakyky voidaan turvata ilman akkuja ja akkumetalleja tulevaisuudessa? Siirrytäänkö sitten suoraan vetyä hyödyntäviin autoihin jatkossa vai lopetetaanko kokonaan yksityisautoilu Suomessa.
Ekologinen jälleenrakennus on yksi Elokapinan tavoitteista, ja autoilun sähköistäminen yksi keino monien joukossa. Elokapina myöntää itsekin, että liikenteen päästöjen vähentäminen on hankalaa.

"Liikenteen osalta raskas tieliikenne ja yksityisautoilu ovat vaikeimpia kohteita. On lisättävä liikenteen energiatehokkuutta sähköistämällä joukkoliikennettä raiteilla ja teillä sekä vähennettävä raskaiden kuljetuksien ja yksityisten autojen tarvetta. Kaupunkirakenne ja ympärivuotiset väylät, jotka tukevat joukkoliikenteen lisäksi kävelyä ja pyöräilyä, ovat muutoksessa avainasemassa."

Suosittelen lukemaan ekologisesta jälleenrakentamisesta lisää täältä:

Keinovalikoima onkin sitten haastavampi juttu, ja osa keinoista - kuten liikenteen pysäyttäminen - on minusta sellaisia, että ne ärsyttävät paljon enemmän kuin herättävät kiinnostusta Elokapinan tavoitteisiin. Tuo Natura-alueen suojelu tukee luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä, nähdäkseni, mutta menee ristiin liikenteen sähköistämisen kanssa.
Kokonaisuus on hyvin monimutkainen, ja keskustelupalstalla on tietysti tapana vetää mutkia suoraksi, ei siinä mitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitusohjelman mukaan hallitus edistää kotimaisen mineraali- ja akkuklusterin kasvua puhtaan siirtymän ja Euroopan strategisen autonomian vahvistamiseksi. Kaivosteollisuuden raaka-aineiden jalostusarvoa lisätään ja vahvistetaan innovaatioekosysteemien syntymistä.

EU näkee asian niin, että mm. perusmetallien, akkumateriaalien ja harvinaisten maametallien kysynnän arvioidaan kasvavan EU:ssa räjähdysmäisesti, kun EU luopuu fossiilisista polttoaineista ja siirtyy puhtaisiin energiajärjestelmiin, jotka vaativat enemmän mineraaleja.

EU pääsi marraskuussa 2023 alustavaan sopuun EU:n kriittisiä raaka-aineita koskevasta säädöksestä. Taustalla on oletus, että harvinaisten maametallien kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti tulevina vuosina. Kriittiset raaka-aineet ovat EU:lle taloudellisesti erittäin tärkeitä raaka-aineita, joihin liittyy suuri toimitushäiriöiden riski, joka johtuu niiden lähteiden keskittymisestä ja hyvien ja kohtuuhintaisten korvaavien tuotteiden puutteesta. https://www.consilium.europa.eu/fi/infographics/critical-raw-materials/

Minusta yllä olevat perusteet ovat sen verran vahvoja, että kaivosten avaaminen Suomeen on perusteltu silloinkin kun hyvin, hyvin harvoin poiketaan jonkin verran alueen luonnonsuojelusta.

Kun tämä hanke mahdollisesti toteutetaan ja kaivos avataan, kyse on kriittisistä raaka-aineista. Avaaminen ei voi johtaa siihen, että mitä tahansa kaivosta luonnonsuojelualueelle avattaessa käytetään Viiankiavaa tylysti ennakkotapauksena.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Samaa mieltä Cobolin kanssa. Tulevaisuudessa akkuklusteri voi olla merkittävä työllistäjä Suomessa. Jo nyt energiaklusteri on läsirannikolla suuri työllistäjä. Vihreään siirtymään kannattaa sijoittaa runsaasti resursseja ja rahaa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että vetytalous ottaa suuria harppauksia eteenpäin.

Täällä rakennetaan paljon aurikovoimaloita ja tuulivoimaloita varsinkin länsirannikolla. Suomessa kannattaa hyödyntää tehokkaasti täällä olevia mahdollisuuksia vihreässä siirtymässä.

Suurin ongelma on se, ettei täällä ole tarpeeksi osaajia kemian- ja teknologiateollisuuden palveluksessa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaivostoiminnan ongelmat ovat liittyneet niin ympäristönsuojeluun, kansallisomaisuudesta perittävään hintaan kuin yritysveropohjan aukkoihin. Kaiken kaikkiaan Suomen kaivoslainsäädäntö on ollut kansainvälisessä vertailussa yrityksille erittäin anteliasta. Suomi keikkuu edelleen (2022) hyvin korkealla Fraser Instituutin tutkimuksessa, joka vertailee eri maiden houkuttelevuutta kaivosyhtiöiden näkökulmasta (ss. 62-76) . Eikä se todellakaan johdu siitä, että meidän maaperämme olisi täynnä kultaa, timantteja ja maametalleja.


Uusi kaivoslaki astui voimaan 1.6.2023, siinä on pyritty ottamaan huomioon ympäristöturvallisuus aiempaa paremmin

 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Suojelualueelle ei saa aina edes mönkijäuraa omalle mökille, mutta kiitos Suomen lobatun ja läpipaskan kaivoslain uudistuksenkin kaivoksia varten saa porata.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Missäs on Elokapina kun kaivattaisiin?

"Päätöksessä ei kuitenkaan edellytetä sulfaatin poistamista jätevesistä, sillä sulfaattipäästöistä ei ennalta arvioiden aiheudu merkittävää ympäristövaaraa."

Ja näin luotamme kiinalais- ja Business Finland-pöhinärahoituksella rahoitettuun bisnekseen, koska miksi emme luottaisi? Itämerihän ei jo valmiiksi ole yhtään paskainen, joten heitetään toki sekaan tonneittain erinäisiä suolalioksia, kyllä ne joku sinilevä sieltä kerää.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Syytteet hylätty.


Tuo julkista kehottamista koskenut syyte nyt kyllä oli hyvin heppoinen.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Syytteet hylätty.


Tuo julkista kehottamista koskenut syyte nyt kyllä oli hyvin heppoinen.
Odotettu tulema, mielenkiintoista nähdä ottaako tästä kopin jokin muu aktivistiryhmä ja toimii samalla tavalla, nyt kun ko. toimet on todettu laillisiksi. Sitähän näillä syytteillä haettiin, rajanvetoa sallitun ja laittoman välille.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Elokapinalta oikeastaan aika fiksu idea hyökätä lentoliikennettä vastaan vaatimalla veronkorotuksia nyt, kun ne muutenkin ovat tapetilla. Suomen sisäisten lentojen alv on edelleen 10% ja ulkomaan lentojen 0%. Lisäksi Elokapina vaatii haittaveroja lisättäväksi lentolippujen hintoihin.

Oletteko muuten huomanneet, että Koneen säätiön rahoittama Elokapina ei ikinä pyri estämään hisseillä ajamista?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Elokapinalta oikeastaan aika fiksu idea hyökätä lentoliikennettä vastaan vaatimalla veronkorotuksia nyt, kun ne muutenkin ovat tapetilla. Suomen sisäisten lentojen alv on edelleen 10% ja ulkomaan lentojen 0%. Lisäksi Elokapina vaatii haittaveroja lisättäväksi lentolippujen hintoihin.

Oletteko muuten huomanneet, että Koneen säätiön rahoittama Elokapina ei ikinä pyri estämään hisseillä ajamista?
Hissit ovat esimerkiksi liikuntarajoitteisille erittäin hyvä apu ja siten varmaan Elokapinassakin on ymmärretty että jotkut niitä tarvitsevat. Olisi suhteellisen ableistista vaatia hisseistä luopumista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lennot aiheuttaa jonkun 2% päästöistä. Kai se sitten on mediaseksikästä tarttua tämmöiseen lillukanvarteen.
Eikös he keskity myös lihantuotannon yms. päästöjen vähentämiseen jotka tuottavat maailmanlaajuisesti suuren osan päästöistä? Toki joku terästeollisuus tuottaa myös päästöjä aivan huolella, mutta sille voi aika vähän ennenkuin saadaan uutta teknologiaa kehitettyä. Niin ja taisivat jotain yksityisautoilustakin puhua ja sen vähentämisestä. Toki nykyään voi miettiä niitä huvilentojen määriä tai sitten kuinka tarpeellisia ne kaikki business lennot ovat, kun eikös monia tapaamisia voisi hoitaa netinkin välityksellä?

Eli kaikesta voi vähentää pikkuisen, eikä aina tarvitse lähteä siitä että joku asia on vain pieni osa kokonaisuutta niin siitä ei tarvitse välittää. Vähän sama kuin valtion budjettia tarkastellessa jättäisi kaikki alle 2% menoerät tutkimatta että onko siellä mitään mistä voisi vähentää ja keskittyisi vain eläkkeisiin ja sosiaaliturvaan kun ne ovat tuon rajan yli.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lennot aiheuttaa jonkun 2% päästöistä. Kai se sitten on mediaseksikästä tarttua tämmöiseen lillukanvarteen.

Taitaa 4% olla lähempänä todellisuutta. Tuo on iso luku ottaen huomioon kuinka pieni osa maailman väestöstä sen aiheuttaa. Kun kehittyvät maat vaurastuvat, on helppo ennustaa mitä lentämisen kysynnälle tapahtuu ja siten tässä on valtava potentiaali päästöjen lisäämiseksi jollei asialle tehdä jotain.

Lentämisen lopettaminen taitaa edelleenkin olla lentävälle ihmiselle se ylivoimaisesti tehokkain tapa hiilijalanjäljen pienentämiseen ja esimerkiksi kasvissyönti tuohon verrattuna ihan näpertelyä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hissit ovat esimerkiksi liikuntarajoitteisille erittäin hyvä apu ja siten varmaan Elokapinassakin on ymmärretty että jotkut niitä tarvitsevat. Olisi suhteellisen ableistista vaatia hisseistä luopumista.
No se oli vähän kuin vitsiksi tarkoitettu tuo viitaus hissien kulun estämiseen.

Mutta tuossa lentojen ALV:ssa on kyllä edelleen pointti, miksi sitä ei nostettu 25,5 prosenttiin? Miten tämä mahtaa mennä läntisissä verrokkimaissa?
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
On muuten paljon turismista eläviä maita jotka taputtaa käsiä näille haaveille, ettei väki lentelisi heitä elättämään. Toki varmaan keksisivät heti nekin ilmastoneutraalimman tulonlähteen.

Tai nääntyisivät pois, joka sekin on hyvä vaihtoehto pallomme kannalta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On muuten paljon turismista eläviä maita jotka taputtaa käsiä näille haaveille, ettei väki lentelisi heitä elättämään. Toki varmaan keksisivät heti nekin ilmastoneutraalimman tulonlähteen.

Tai nääntyisivät pois, joka sekin on hyvä vaihtoehto pallomme kannalta.
Samoin on ollut paljon tahoja jotka ovat menestyivät orjakaupan avulla, mutta ei se ollut minusta peruste olla lopettamatta orjuutta. Tai kun Haiti päätti ryhtyä tuottamaan aivan helvetisti kumia kun Yhdysvallat tarvitsi sitä Toisessa maailmansodassa järjettömiä määriä, ja sitten oltiinkin kusessa kun kumin kysyntä romahti. Tai miksemme mieti miten Saudi-Arabian kansalaisille käy jos öljyä ei enää tarvitakaan.

Eli kyllä jos hupilentämistä rajoitetaan ja turismia ei olekaan niin paljoa niin varmasti tietyt alueet kärsivät. Se voi vaatia avustusta ulkomailta. Toisaalta samoin jos lopetamme lapsityövoimalla tehtyjen lenkkareiden ja t-paitojen ostamisen kollektiivisesti niin sillä voi olla ikäviä seurauksia, mutta se ei silti saa olla perusteena sille että lapsityövoimaa vastaan ei voisi toimia.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Fiksuinta olisi lopettaa lentomatkustamisen julkiset tuet josta seuraisi seuraavaa:

1) lentokonevalmistajien, lentoyhtiöiden ja valtioiden kiinnostus panostaa puhtaampaan sekä resurssitehokkaampaan lentomatkustamiseen nousee markkinoiden ajamana, joka nopeuttaa tehokkaamman lentämisen murrosta

2a) valtioiden ja esim. EU:n motiivi kehittää muuta liikenneinfrastruktuuria (esim. rautatiet) nousevat markkinoiden edellyttämälle - eli nykyistä huomattavasti korkeammalle - tasolle näiden investointien suhteellisen kannattavuuden parantuessa.

2b) lyhyillä, esim. Euroopan sisäisillä matkoilla, junamatkustamisen suosio nousee, mikä puolestaan aiheuttaa sen, että sen kysyntä nousee markkinoiden edellyttämälle, luonnolliselle tasolle aiheuttaen liikennöitsijöille luonnollisen paineen tarjonnan parantamiseksi ja infrastruktuurin kehittämiseksi.

3) veronmaksajien rahoja käytettäisiin tehokkaammin kuin turhien kahden viikon Thaimaan reissujen subvebtoimiseen. Todellisten työ- ja elämänkokemusten hakeminen muilta mantereilta tuskin älyttömästi vähenisi, mutta kahden viikon rällästys-, ranta- ja perhereissut suuntautuisivat järkevämmin, kuin toiselle puolelle maapalloa.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Samoin on ollut paljon tahoja jotka ovat menestyivät orjakaupan avulla, mutta ei se ollut minusta peruste olla lopettamatta orjuutta. Tai kun Haiti päätti ryhtyä tuottamaan aivan helvetisti kumia kun Yhdysvallat tarvitsi sitä Toisessa maailmansodassa järjettömiä määriä, ja sitten oltiinkin kusessa kun kumin kysyntä romahti. Tai miksemme mieti miten Saudi-Arabian kansalaisille käy jos öljyä ei enää tarvitakaan.

Eli kyllä jos hupilentämistä rajoitetaan ja turismia ei olekaan niin paljoa niin varmasti tietyt alueet kärsivät. Se voi vaatia avustusta ulkomailta. Toisaalta samoin jos lopetamme lapsityövoimalla tehtyjen lenkkareiden ja t-paitojen ostamisen kollektiivisesti niin sillä voi olla ikäviä seurauksia, mutta se ei silti saa olla perusteena sille että lapsityövoimaa vastaan ei voisi toimia.
Juu turistit orjuuttaa ja käyttää lapsityövoimaa. Käyn vissiin eri kohteissa kuin sinä ja hyvä niin.
 

12961

Jäsen
3) veronmaksajien rahoja käytettäisiin tehokkaammin kuin turhien kahden viikon Thaimaan reissujen subvebtoimiseen. Todellisten työ- ja elämänkokemusten hakeminen muilta mantereilta tuskin älyttömästi vähenisi, mutta kahden viikon rällästys-, ranta- ja perhereissut suuntautuisivat järkevämmin, kuin toiselle puolelle maapalloa.

Jos lentämistä halutaan verottaa kovemmin, olisi mielestäni juuri ALV se keino, jolla se tulee toteuttaa. Yritysten työmatkalentämiseen ei juuri vaikuteta, koska ne voivat vähentää ALV:n sellaisilta matkoilta, jotka vaikuttavat liiketoimintaan.

Toisaalta miten toimii esimerkiksi sellainen tavallinen tilanne, jossa lentolippu on ostettu ulkomaiselta toimijalta ja siinä on vaihto ja jatkolento ulkomailla? Olisiko vain Suomesta lähtevä lento meikäläisen ALV:n piirissä ja kävisi epäsuorasti niin, että tuettaisiin kaukolentojen osalta esimerkiksi arabeja, latvialaisia jne lennättämällä matkustajat verotetulla lennolla sinne, josta jatkaisivat verottomalla kauemmas.

Jos lentolippu on toisella tavalla halvempi niin vain vaihdot lisääntyvät ja verovaikutusta suurempi voisikin olla vaikutus suoria, pitkiä lentävien lentoyhtiöiden bisnekseen (ja mahdollisiin välillisiin verotuottoihin Suomessa).

Tämä lentämisen verotus on asioita, joista olisi huomattavasti parempi päättää EU-tasolla, koska vaikutukset eivät välttämättä ole ihan yksinkertaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös