Elokapina

  • 233 035
  • 2 162

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Elokapina vaan tekee päinvastaista työtä. Nuo kirkuvat itseään sinne tänne liimailevat hipit eivät avaa kenenkään silmiä yhtään millekään vaan enempi vituttavat ja kääntävät mielipiteitä tärkeää asiaa vastaan. Nytkin Elokapinan sivuilla kerrotaan, että rahoilla tehdään "näyttäviä taideperformansseja ja osallistavia mielenosoituksia".

Sellainen pikkujuttu tässä toki on kun Herlinit ja muut ökyrikkaat moraaliposeeravat että he tietävät itsekin ettei vaikuta heidän elämäänsä ja elintasoonsa mitenkään elinaikanaan.

Näitä mietin itsekin. Päädyin lopulta siihen, että ilmastonmuutoksen nykytilanteessa Elokapinan tapainen hieman radikaaliliike on parempi kuin ei mitään katutason liikettä lainkaan. Me setämiehethän emme voi sanella, miten nuoriso tavoitteensa asettaa ja miten he toimivat.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Itse olen sitä mieltä, että Suomessa ei kaivata yhtään enempää vastakkainasettelua varsinkaan nyt, koska tilanne Suomessa on se mikä on. Pelkkä kapinointi ja häiriköinti ei auta yhtään mitään tässä asiassa.

Ehkäpä paras keino luonnonsuojelun kannalta on se, että jokainen ihminen huolehtii Itse parhaan kykynsä mukaan luonnosta ja ilmastosta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Me setämiehethän emme voi sanella, miten nuoriso tavoitteensa asettaa ja miten he toimivat.

Tästä samaa mieltä,jokainen sukupolvi luo oman elämänsä ja arvot miten toimitaan. Me aletaan olla kuunteluoppilaita.
 

LUHGUNITED

Jäsen
Suosikkijoukkue
Konkkakypsän kriisiseuran munattomat kendojanarit
Tästä turhasta viestistä on annettu rikepiste.
No jaa.. Jos päätän mennä istumaan keskelle tietä niin otan kyllä tietoisen riskin että joku ajaa päälle vaikka ihan vahingossakin enkä kauheasti yllättyisi jos joku tulisi vetämään turpiin tai nakkaamaan pois tieltä.
Veikkaisin että kestäisi max 5 minuuttia, kunnes;
A) joku olisi lanannut päältä
B) joku olisi vetänyt turpaan/heitellyt pitkin katuja
C) istuisit maijan kyydissä matkalla putkaan

Mutta kiva että näillä eloapinoilla on omat säännöt :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Veikkaisin että kestäisi max 5 minuuttia, kunnes;
A) joku olisi lanannut päältä
B) joku olisi vetänyt turpaan/heitellyt pitkin katuja
C) istuisit maijan kyydissä matkalla putkaan

Mutta kiva että näillä eloapinoilla on omat säännöt :)
Jos itse näen jonkun istumassa keskellä autotietä niin en kyllä ajaisi yli. Olisi kuitenkin ns. ihan vitun laitonta ja mitä minä siitä hyötyisin? Eikä muutenkaan kiinnosta aiheuttaa ihmisille ruumiin vammoja tai tappaa ketään. Se että näet tuon hyväksyttävänä tai normaalina reaktiona on aika sairasta. Varmaan soittaisin poliisille joten kohta C saattaisi toteutua (mutta tuo 5 minuuttia kuulostaa kyllä absurdilta ajalta poliiseille päästä paikalle, tutkia tilanne ja heittää joku putkaan).
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa suurin hyväksytty valittu haitta on alkoholi. Se aiheuttaa valtavan määrän väkivaltaa ja pahoinvointia ja sen yhteiskunnalliset kulut kaikkine seurannaisvaikutuksineen ovat suuret. Verrattuna siihen, että joku istuskelee joinain päivinä kadulla, alkoholi on massiivinen tuhoase hyvinvointia ja yhteiskuntajärjestystä vastaan.

Nyt oli kyllä niin omituinen whataboutismi, että on ihan pakko pysähtyä kommentoimaan. Minä kyllä veikkaan, että se että "joku juo joinain päivinä alkoholia" ei ole kummoinenkaan tuhoase hyvinvointia ja yhteiskuntajärjestystä vastaan. Toki vaikutukset kasvavat toiminnan skaalautuessa, myös kadulla istuskelun osalta. Alkoholi ei myöskään ole mikään "kaikki menee koska alkoholi" -kortti. Siis aikuisten maailmassa, ei jonkun tapuliporukan kuvitelmissa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos itse näen jonkun istumassa keskellä autotietä niin en kyllä ajaisi yli. Olisi kuitenkin ns. ihan vitun laitonta ja mitä minä siitä hyötyisin? Eikä muutenkaan kiinnosta aiheuttaa ihmisille ruumiin vammoja tai tappaa ketään. Se että näet tuon hyväksyttävänä tai normaalina reaktiona on aika sairasta. Varmaan soittaisin poliisille joten kohta C saattaisi toteutua (mutta tuo 5 minuuttia kuulostaa kyllä absurdilta ajalta poliiseille päästä paikalle, tutkia tilanne ja heittää joku putkaan).
Aina kun Elokapina nousee julkisuuteen, se herättää joissain ihmisissä outoja yliajo- ja pahoinpitelyfantasioita.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos itse näen jonkun istumassa keskellä autotietä niin en kyllä ajaisi yli. Olisi kuitenkin ns. ihan vitun laitonta ja mitä minä siitä hyötyisin? Eikä muutenkaan kiinnosta aiheuttaa ihmisille ruumiin vammoja tai tappaa ketään. Se että näet tuon hyväksyttävänä tai normaalina reaktiona on aika sairasta. Varmaan soittaisin poliisille joten kohta C saattaisi toteutua (mutta tuo 5 minuuttia kuulostaa kyllä absurdilta ajalta poliiseille päästä paikalle, tutkia tilanne ja heittää joku putkaan).

Siis mitä helvettiä? Ei kai kukaan tässä mistään päälleajofantasioista puhunut, ennenkuin sinä sellaisen kuvan tähän viritit.

Kohta A on hyvinkin mahdollinen ihan ilman mitään päälleajofantasioita. Mulle ainakin äiti opetti kotona jo pienenä, että autotielle ei mennä istumaan, koska se on vaarallista.

Kohta B:hen, joka päivähän jengiä tappelee milloin mistäkin syystä. Ravintoloiden ulkopuolella, steissillä, yksityiskodeissa. Ei siihen turpaanvetoon tarvita välttämättä mitään sen isompaa syytä kuin vitutus jotakuta kohtaan.
 
Sellainen pikkujuttu tässä toki on kun Herlinit ja muut ökyrikkaat moraaliposeeravat että he tietävät itsekin ettei vaikuta heidän elämäänsä ja elintasoonsa mitenkään elinaikanaan. Jos kaikki kulutus aletaan verottamaan päästöjen mukaan Ilkalla on kaikki mitä ennenkin, Karibialle tms.voi lentää todennäköisesti käytössä olevalla yksityiskoneellaan maksoi lentäminen mitä vain. Esimerkkejä voisin jatkaa pitkästi.
Tuo oli kuin omasta suusta.

Mutta lisäisin vielä, että yleensä tällaisilla ihmisilla se hiilijalanjälki on huomattavan suuri. Varmaan kymmen- jos ei satakertainen normi tallaajaan nähden. Eihän siitä väliä kunhan saa hivenen esittää olevansa "parempi" ihminen ilmastoasioissa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuo oli kuin omasta suusta.

Mutta lisäisin vielä, että yleensä tällaisilla ihmisilla se hiilijalanjälki on huomattavan suuri. Varmaan kymmen- jos ei satakertainen normi tallaajaan nähden. Eihän siitä väliä kunhan saa hivenen esittää olevansa "parempi" ihminen ilmastoasioissa.

Tämä se on varma ettei Ilkka itse tule pääsemään mun hiilijalanjälkeen vaikka mitä tekisi siitä huolimatta että itsellänikin on parantamisen varaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuo oli kuin omasta suusta.

Mutta lisäisin vielä, että yleensä tällaisilla ihmisilla se hiilijalanjälki on huomattavan suuri. Varmaan kymmen- jos ei satakertainen normi tallaajaan nähden. Eihän siitä väliä kunhan saa hivenen esittää olevansa "parempi" ihminen ilmastoasioissa.

Isommassa kuvassa varmasti totta mutta Ilkka Herlin on sentään tehnyt paljon muutakin kuin vain esittänyt kuten tästä (Is) jutusta lyhyesti käy ilmi.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkäpä paras keino luonnonsuojelun kannalta on se, että jokainen ihminen huolehtii Itse parhaan kykynsä mukaan luonnosta ja ilmastosta.

Toivotaan toivotaan periaatteella homma ei miksikään muutu. Enkä nyt väitä, että häiriköintikään auttaisi. Lainsäädäntö ja sääntely ovat ainoita keinoja. Yksilöiden hyvän tahdon varaan asiaa ei kannata jättää.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Elokapina vaan tekee päinvastaista työtä. Nuo kirkuvat itseään sinne tänne liimailevat hipit eivät avaa kenenkään silmiä yhtään millekään vaan enempi vituttavat ja kääntävät mielipiteitä tärkeää asiaa vastaan. Nytkin Elokapinan sivuilla kerrotaan, että rahoilla tehdään "näyttäviä taideperformansseja ja osallistavia mielenosoituksia". Oli siellä onneksi sentään myös keskustelutilaisuuksia, eli ei ihan pelkkää riehumista.

Also sprach setämies.

Tuo ei kyllä taas pidä yhtään paikkaansa!

Kyllä Elokapina on avannut minun silmiäni ja auttanut myös pitämään niitä auki. Ei minulla ole mitään erityisen negatiivista sanottavaa Elokapinasta, kaiken maailman maailmanpahentajista sen sijaan paljonkin :).
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikö siihen ollut joku perustelu että jos joku ulkopuolinen auraa tietä ja se sateella muuttuu liukkaaksi niin kenellä on korvausvelvollisuus jos joku kaatuu ja loukkaantuu? Voi olla eri tapauskin mihin viittaat, mutta jonkin tapauksen yhteydessä näin tällaisen perustelun kaupungilta miksi eivät katso hyvällä omatoimista talvikunnossapitoa.
Oli, mutta eikö siellä silloinkin lukenut "ei talvikunnossapitoa"?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sellainen pikkujuttu tässä toki on kun Herlinit ja muut ökyrikkaat moraaliposeeravat että he tietävät itsekin ettei vaikuta heidän elämäänsä ja elintasoonsa mitenkään elinaikanaan. Jos kaikki kulutus aletaan verottamaan päästöjen mukaan Ilkalla on kaikki mitä ennenkin, Karibialle tms.voi lentää todennäköisesti käytössä olevalla yksityiskoneellaan maksoi lentäminen mitä vain. Esimerkkejä voisin jatkaa pitkästi.
Ilmastonmuutostaistelu sellaisena, kuin se Suomessa näyttäytyy, on Koneen intressissä.
Asutus korkeaksi ratojen varsille. Joka seisakkeelle tietysti esteetön kulku.

Niin ja kai niihin tuulivoimaloihinkin jonkinlaiset huoltohissit menee? Kuka tietää?

Koko maailman trendiä pusketaan ratojen varsilla asumiseen. Mikäs siinä. Itsekin kuulun kohderyhmään.
 

rpeez

Jäsen
Ajat muuttuvat. Kuka olisi voinut arvata vielä 10-15 vuotta sitten, että yksi Suomen suurimmista kapitalisteista miljardööri Antti Herlin puolustaa Ekokapinaa. Herlin ymmärtää Elokapina-liikkeen vaatimuksen hallitukselle ilmastohätätilan julistamisesta. ”Jos elää ristiriidassa luonnon kanssa, niin onhan se sama kuin vetäisi itseään pikkuhiljaa hirteen. Elokapina on täyttä asiaa.”

Raskaimman sarjan kapitalisti näkee maailman ja Suomen todellisen tilanteen. Samanlaisia raskaan sarjan kapitalistien näkemyksiä löytyy USA:sta ja eri puolilta Eurooppaa yhä enemmän. Tähän ovat vaikuttaneet aivan viime ajoilta mm. massiiviset maastopalot Kanadassa, USA:ssa ja Euroopassa.

Elokapinalle on suorastaan tilaus kääntää päättäjien silmiä aikamme suurimpaan haasteeseen.
Antti Herlin? Missä näin on sanottu?

Ainakin tuo linkattu uutinen oli veljestänsä Ilkka Herlin, joka on muistaakseni muutenkin luontoon päin kallellaan oleva toimija.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Antti Herlin? Missä näin on sanottu?

Ainakin tuo linkattu uutinen oli veljestänsä Ilkka Herlin, joka on muistaakseni muutenkin luontoon päin kallellaan oleva toimija.

Niinpä olikin Ilkka Herlin. Kiitokset korjauksesta. Antti Herlin on muuten myös sanojasi lainatakseni "muutenkin luontoon päin kallellaan oleva toimija". Lisään siihen ihmiskuntaan kallellaan oleva toimija, sillä Antti Herlin rahoittaa mm. ympäristön tutkimusta.

 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ainahan voi spekuloida olisiko 200 000 euroa ollut parempi laittaa vaikka ilmastonmuutokseen liittyvään tieteeseen ja tutkimukseen vai kadulla istuvien teinityttöjen tilille.

Koneen säätiö lienee katsonut, että molemmille - tieteelliselle tutkimukselle sekä kansalaisaktivismille - on ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa paikkansa.

Näin varmasti onkin. Tarvitaan muutakin, kuin tutkimustulosten julkaisu tieteellisissä aikakauslehdissä, jotta tulokset ja erityisesti niiden käytännön viesti saavuttavat massat. Aktivismi on tähän yksi keino, joskaan ei tietystikään ainoa.
 
Sellainen pieni sunnuntailarppaus:

Liikenne oli Turun ydinkeskustassa poikki sunnuntaina iltapäivällä noin kahden tunnin ajan Elokapinan mielenilmauksen takia. Elokapina oli sulkenut Auransillan, jota muun muassa paikalliset bussit käyttävät.

Mielenosoittajat eivät olleet ilmoittaneet protestistaan etukäteen poliisille.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös