Elokapina

  • 232 943
  • 2 162

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keittotölkeistä tuli mieleeni, että monen mielestä voisimme jääkiekko-otteluihin tuhlaamillamme rahoilla jättää ”keittotölkit” juomatta ja ostaa keittotölkkejä apua tarvitseville.

Yritän mieluummin sekä antaa apua jollekin että samalla nauttia omasta harrastuksestani. En pysty tällä hetkellä luopumaan kaikista synneistäni.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Sopiiko muuten kysyä: kuinka pyhiä nuo maalaukset ovat sinulle? Asteikolla 1-10?
Varmaan jossain kolmosen tai nelosen tietämillä, mutta en koe pystyväni määrittämään mikä saa olla kenellekin arvokasta.

En maksaisi miljoonia maalauksista, vaikka minulla olisi kaikki maailman raha käytettävissäsi, mutta toisaalta ei ole minun asiani kertoa mihin kukakin saa omaisuuttaan käyttää.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmaan jossain kolmosen tai nelosen tietämillä, mutta en koe pystyväni määrittämään mikä saa olla kenellekin arvokasta.

En maksaisi miljoonia maalauksista, vaikka minulla olisi kaikki maailman raha käytettävissäsi, mutta toisaalta ei ole minun asiani kertoa mihin kukakin saa omaisuuttaan käyttää.
Kiitos rehellisestä vastauksesta.

Näillä tempauksilla on käsittääkseni haettu ennen kaikkea huomiota ja sitä niillä on myös saatu. Kuten itse alkuun, minusta tuo koko kysymys on ennen kaikkea hyvin mielenkiintoinen ja tempaukset itsessään ovat antaneet paljon ajattelemisen aihetta. Arvostan myös ilman muuta nuorten aktivistien rohkeutta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Se on totta, että taideteosten muuttuminen yhdessä yössä arvottomiksi ei johda kuin muutaman kymmenen tuhannen ihmisen elinkeinon päättymiseen.
Jos alkoholin ja huumeiden laiton kauppa saataisiin kertaheitolla loppumaan, voi työttömäksi joutua kymmeniä miljoonia ihmisiä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
tempaukset itsessään ovat antaneet paljon ajattelemisen aihetta.
Ajattelemisen aihetta varmaankin, mutta ainakin itsessäni ja varmasti monessa muussakin tällainen pelleily aiheuttaa negatiivisen reaktion. Itse asia, jonka puolesta osoittavat mieltään, jää kokonaan sivuseikaksi tämän kaiken itsensä liimailun keskellä. Jos joku näkee tuossa tavassa protestoida jotain järkeä, niin ok, mutta epäilen suurimman osan vastustavan tämän kaltaista toimintaa ja siten tuo pelleily pudottaa pohjan koko "operaatiolta". Ne jotka elävät jo valmiiksi tuossa kuplassa, kannattavat varmasti tuota ideologiaa eikä heitä tarvitse voittaa puolelleen, mutta muiden saaminen tukijoiksi tuleekin sitten entistä vaikeammaksi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei.

Kyse on vain periaatteesta, siitä mitä pidetään pyhänä ja arvokkaana ja mitä ei.
Juurikin näin. Jotkut pitävät arvokkaana ja käyttävät aikaansa luonnonsuojeluun. Toisille on arvokkaampaa tuhota toisten omaisuutta.

Mitä väliä henkilöiden statuksella tässä on?

Maalausten hinnalla voisi saada aika monta miljoonaa keittotölkkiä. Samoin sillä rahalla mitä ihmiset käyttävät vuodessa ko. maalausten töllistelyyn.
Maalausten hinta on se mikä niistä maksetaan kaupantekohetkellä. Jos ja kun taulu ei ole myynnissä, ei sillä ole reaalihintaa eikä se ole muutettavissa keittotölkeiksi eikä muuksikaan hyödykkeeksi. Rahaa poltetaan valtavasti kaikkeen enemmän ja vähemmän turhaan. Mm ammattiurheilu on pohjaton ja hyödytön nielu. Silti tältäkin foorumilta löytyy huomattava määrä henkilöitä jotka osaltaan tukevat tätä turhuutta ja tuhlaavat rahaa ja rahaa ilmastotekojen sijaan. Sinun rahallisesta panoksesta en osaa sanoa, mutta aikaasi täällä valitettavasti tärväät. Miksi et tee jotain hyödyllistä sinä aikana. Luonto voittaisi ja oikeastaan tämä foorumikin kun tarkemmin ajatellaan.
 

Bay

Jäsen
Ei minulle ainkaan tuo symboliikka aukea edelleenkään. Taulun arvo voi olla vaikka satanen jos ostaja sen tarjoaa ja myyjä hyväksyy, ei sillä mitään eksaktia arvoa ole. Vaikka olisikin niin ei se raha mihinkään vapaudu.. tai voihan kaikki kenellä tuohon olisi varaa päättää ostaa vaikka sadalla miljoonalla urheiluautoja. Olisiko se sitten parempi.

Itse en mikään taiteenystävä ole enkä kyseistä taulua varmaan tunnistaisi vaikka eteen tuotaisiin. Typeryyttä en vain ymmärrä vaikka kuinka luultaisiin olevan oikealla asialla.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei.

Kyse on vain periaatteesta, siitä mitä pidetään pyhänä ja arvokkaana ja mitä ei.

Minusta tällainen "hahaa, exposed" -tyylinen aktivismi ei kertakaikkiaan toimi kun aasinsiltaa asioiden välillä ei ole nimeksikään.

Olen varma, että jos minä tulen rusikoimaan esim. sinun autosi tai polkupyöräsi, närkästyt siitä huomattavasti. Vastaavasti oletan että sinä, tai vähintäänkin suurin osa meistä on huomattavan närkästyneitä mikäli joku rikkoo ikkunat koko naapurustosta. Tarkoittaako tämä, että olen nyt ekspousannut sen, että et piittaa ympäristöstä, ruoasta ja elämästä niin paljoa kuin polkupyöristä ja ikkunoista? No ei ainakaan minun logiikallani.

Olen aivan varma, että jos aktivistit olisivat menneet tappamaan sarvikuonoja tai kaatamaan sademetsää, siitä olisi noussut enemmän pahennusta. On silkkaa tyhmän esittämistä (toivottavasti suurimmassa osassa tapauksia) jättää noteeraamatta akuutin ja ei-akuutin merkitys asioihin reagoinnissa. Ei se, että joku närkästyy taiteeseen kohdistuvista hyökkäyksistä tarkoita ettei häntä kiinnosta ilmasto. Ja tähän aktivisti vastaa, että "haa, mitä sitten olet tehnyt ilmaston hyväksi?". Vastaan takaisin: mitä luulet minun tehneen tai tekevän sen eteen, etteivät ilmastoaktivistit turmele taideteoksia ulkomaisissa museoissa? Yksi viesti internetiin asiaa kommentoiden on tämän hetkinen saldo enkä sen konkreettisempiin toimenpiteisiin ole aikeissa ryhtyä.

Missä siis ristiriita? Mitä osoitettiin? Ei kertakaikkiaan yhtään mitään paitsi kenties mainittujen aktivistien omasta järjenjuoksusta ja huomionkipeydestä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Totta, Saksan tilanne toki erilainen. Itselläni ei ole tiukkaa kantaa Suomen osalta. Saksassakin on nopeutta on pyritty pudottamaan (suositus osassa), kuten tästä selviää. Suomessa keskinopeudet ovat pudonneet ja nykyään jos ajaa esim Helsingistä Porvooseen moottoritietä, saa melkein yksin ajaa 120 km alueella 125 vasenta kaistaa. Muut ajavat mielestäni jopa selvästi alle 120 km. Aiempaa 140 - 150 ajaa enää tosi harva.

Mutta ei tuo itseeni juurikaan sattuisi, jos osana järkeviä muita päätöksiä max olisi 100 km. Nuorempana mahdoton ajatuskin, että tällaista voisi joku ehdottaa ja vielä edistää. Sähköauto on ratkaisu, mutta vasta siinä vaiheessa kun sähkö tuotetaan puhtaammin. Bensavehkeessä, jollainen meillä vielä jonkin aikaa on, kulutus nousee 120 - 140 vauhdissa merkittävästi vrt max 100.

Isot teot tapahtuvat muualla kuin liikenteessä, jonka tuottamat päästöt taitavat olla laskussa Suomessa.
Jatkan tästä viestistä omia ajatuksiani. Ensiksikin liimahipit saivat hyvää aikaiseksi, kun me nyt täällä vähän keskustellaan ihan rakentavasti.

Minä voisin kyllä leikata suurimpia nopeusrajoituksia 120 --> 110 km/h. Nämä voisivatkin sitten olla voimassa kesät, talvet. Isoja sillä ei Suomessa saavutettaisi. Saksassa voitettavaa olisi enemmän.

Nopeusrajoitusten muutoksien ympäristövaikutuksia pitäisi silti miettiä. Ajan usein tiellä, jossa eräällä risteysalueella on 60 rajoitus. Toiseen suuntaan se loppuu aiemmin kuin mistä toiseen alkaa. Mikäli kyltti olisi molemmin puolin tietä samassa kohdassa, eivät risteysalueelta poistujat kiihdyttäisi ylämäkeen, vaan vasta tasamaalla. Tämän kaltaisia paikkoja on paljon. Jos näitä kerättäisiin isoksi joukoksi ja muutettaisiin kerralla, saataisiin samalla tuotua esille ympäristölle vähemmän haitallista ajotapaa.

Noin muutenkin (toistan varmasti itseäni seuraavassa) pohdit mielenkiintoisia. Mikä on minulle tärkeää, mistä minä voisin luopua planeetan hyväksi tai olen jo luopunut?
En usko olevani ainoa, joka lyö "ilmastoteko" leimoja valintoihinsa, jotka ovat aiempaa elämäntapaa kestävämpiä, vaikka niiden tekemisen syy olisi ihan joku muu.

Syön aiempaa vähemmän lihaa, koska kasvikset ovat alkaneet maistumaan.
Ajelen vähäpäästöisesti, koska huvittaa tutkia tekniikkaa ja koska Putin.
Asun melko ekologisesti, kaupungissa vanhassa tiilitalossa, koska mä voin ja uskon että arvo säilyy.
Korjaan tavaroita, koska uuden ostaminen on älyllisesti raskasta ja ekologisuus antaa savuverhon olla esim. pukeutumisen osalta juntti jnejne....

Kuulostaa, että otan ilmastoasiat vakavasti. Paskat. Niin kauan, kun harrastaa liikuntaa lämmitetyssä sisätilassa (muu kuin väestönsuoja tms.) olen pelkkä sössöttäjä joka en oikeasti ole luopunut mistään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tässä yksi näkökulma aiheeseen.

Minusta tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksi meillä on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia maksavia taideteoksia? Tarvitaanko sellaisia ja onko mikään taideteos todella sen arvoinen? Vrt. ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat tuhot.
Joku on ehkä jo kommentoinutkin, että tauluun investoitu kymppimiljoona tuottanee vähemmän päästöjä, kuin jos ne sijoittaisi huvijahtiin, urheiluautoihin (joilla toki ajellaan hyvin vähän de facto) tai jääkiekkojoukkueeseen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maalausten hinnalla voisi saada aika monta miljoonaa keittotölkkiä. Samoin sillä rahalla mitä ihmiset käyttävät vuodessa ko. maalausten töllistelyyn.

Ehdotatko tai ehdottaako esim. Elokapina, että vaikkapa Suomi lopettaa taiteen tukemisen ja hankkii säästyvällä rahalla esimerkiksi keittotölkkejä? Vai minkä johtopäätöksen siis tästä havainnosta vedät? Ihan vilpittömästi kysyn, sillä eikö tämä ole aika looginen suunta jos koetaan ettei taiteella ole moista arvoa. Esim. kansallisoopperaa tuetaan 50 miljoonalla eurolla vuodessa ja silläkin summalla saisi melkoisen määrän keittotölkkejä. Puhumattakaan rahasta jolla ihmiset käyvät oopperaa töllistelemässä.

Myös taiteilijoista vapautuva työvoima voisi alkaa mainittuja keittoja tölkittää. Nerokasta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Taideteosten "tuhoaminen" on kuitenkin lähinnä symbolista ja tavoittelee huomiota varsinaiselle asialle. Itse teokset on suojattu lasilla, ja hyvä niin.
Kun tomaattikeittoa heitetään hukkaan, sillä on äärettömän huono ympäristövaikutus. Ruoka pitäisi ensisijaisesti syödä. Jos siihen lautaselle sitten kuitenkin naapuri aivastaa, se pitäisi toimittaa biojätteenä jatkokäsiteltäväksi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehdotatko tai ehdottaako esim. Elokapina, että vaikkapa Suomi lopettaa taiteen tukemisen ja hankkii säästyvällä rahalla esimerkiksi keittotölkkejä?
Sotket kaksi eri asiaa: yksityiset taidemarkkinat ja yhteiskunnan varoilla tuetun taiteen. Pidän jälkimmäistä itseisarvona ja yhtenä sivistyksen mittareista, huolimatta siitä että silläkin rahalla voisi toki ostaa vaikka keittotölkkejä.

Ensin mainitussa taas kyse ei ole vain rahan suuruudesta vaan siitä mistä rahat tulevat. Lisätietoa tästä löytyy mm. ketjuun linkittämästämi artikkelista.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sotket kaksi eri asiaa: yksityiset taidemarkkinat ja yhteiskunnan varoilla tuetun taiteen. Pidän jälkimmäistä itseisarvona ja yhtenä sivistyksen mittareista, huolimatta siitä että silläkin rahalla voisi toki ostaa vaikka keittotölkkejä.

Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?

Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi. Voihan sitä näinkin tietysti ajatella mutta vähän oudolta kuulostaa. Joku Beethovenkin oli aikanaan pelkkä yksityisten taidemarkkinoiden keplottelija. Toista se on vaikkapa Pohjois-Korean valtiollisten kuorojen ja voimisteluryhmien toiminta. Sivistyksen mittari. Ei mitään kaupallista Beatlesia.
 

Redimor

Jäsen
Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?

Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi. Voihan sitä näinkin tietysti ajatella mutta vähän oudolta kuulostaa. Joku Beethovenkin oli aikanaan pelkkä yksityisten taidemarkkinoiden keplottelija. Toista se on vaikkapa Pohjois-Korean valtiollisten kuorojen ja voimisteluryhmien toiminta. Sivistyksen mittari. Ei mitään kaupallista Beatlesia.
Puhumattakaan Mozartista joka lapsena jo teki rahaa perheelleen esiintymällä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?

Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi. Voihan sitä näinkin tietysti ajatella mutta vähän oudolta kuulostaa. Joku Beethovenkin oli aikanaan pelkkä yksityisten taidemarkkinoiden keplottelija. Toista se on vaikkapa Pohjois-Korean valtiollisten kuorojen ja voimisteluryhmien toiminta. Sivistyksen mittari. Ei mitään kaupallista Beatlesia.

Outoa ajatteluahan tuo on, että valtion käsissä kaikki on pyhää ja yksityisessä kirottua ja saastaista erityisesti, jos kyseessä on öljyala.

Todellisuudessa yksityinen, kiisteltykin raha on mukana julkisissa museoissa. Suomesta löytyy esimerkkinä nykytaiteen museo Kiasman Tukisäätiö, jonka hallituksessa ja varainkereääjänä istuu asekaupoistaankin tuttu suomalaismiljardööri Poju Zabludowich.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?
Jos pitäisi valita joko/tai, valitsisin oopperan itsesarvoisemmaksi ja enemmän pyhäksi taidemuodoksi, koska jokainen yksittäinen oopperaesitys työllistää kuitenkin aika ison määrän ihmisiä ja erityisesti taiteilijoita vrt. Van Goghin maalaus. Sillä on Suomen kokoisessa maassa iso merkitys.

Muutenkin varmaan ymmärrät että yksittäisen taulun merkitys statussymbolina on aika kohtuuton verrattaessa kokonaiseen oopperatuotantoon.

Edit. Ja jos National Galleryyn nyt vielä mennään, niin sehän on toki Britannian valtion omistama. Mutta uskoakseni ne kalleimmat teokset tulevat sinnekin ennemmin yksityisten omistajien lahjoituksina/lainoina kuin valtion tekeminä ostoina. Koko kysymys siitä pitäisikö valtion lopettaa taiteen tukeminen Suomessa ei ole tässä yhteydessä relevantti.

Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi.
Niin, valtio tukee Suomessa kaikkea valtakunnan alueella tapahtuvaa taide - ja kulttuuritoimintaa mahdollisimman suureen tasapuolisuuteen pyrkien ja minä pidän sitä itseisarvona. Mitä ihmeellistä tässä on?

Muuten tunget ikävällä tavalla sanoja suuhuni. Missäköhän kohtaa olen esimerkiksi kirjoittanut että "kaikki ei-valtiollinen musiikki" olisi vaihdettavissa keittotölkkeihin? En ole missään vaiheessa keskustellut mistään muusta kuin näistä muutamasta taideteoksesta joihin ympäristöaktivistit ovat kohdistaneet toimiaan.

Mutta mitä taas aiemmin esittämääsi kysymykseen tulee, kukaan ei ole käsittääkseni missään vaatinut että valtioiden pitäisi lopettaa taiteen tukeminen ja käyttää rahat ympäristönsuojeluun. On vain esitetty kysymys taiteen arvosta yleensä vrt. elämä. Onko mikään yksittäinen taideteos 40 miljoonan arvoinen? Ja jos on, onko sillä väliä mistä rahat teoksen omistamiseen tulevat mitään merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Outoa ajatteluahan tuo on, että valtion käsissä kaikki on pyhää ja yksityisessä kirottua ja saastaista erityisesti, jos kyseessä on öljyala.

Todellisuudessa yksityinen, kiisteltykin raha on mukana julkisissa museoissa. Suomesta löytyy esimerkkinä nykytaiteen museo Kiasman Tukisäätiö, jonka hallituksessa ja varainkereääjänä istuu asekaupoistaankin tuttu suomalaismiljardööri Poju Zabludowich.
Boldaus minun, eihän kukaan ole väittänytkään että kaikki yksityinen raha olisi saastaista mutta öljyalan rahat voi mielestäni hyvinkin kyseenalaistaa.

Ja Pojun kun otit esiin, niin aivan nikottelematta ei ainakaan taiteilijakunta ole häneen suhtautunut kuten Hesarin neljä päivää vanhasta jutusta ilmenee.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eihän kukaan ole väittänytkään että kaikki yksityinen raha olisi saastaista mutta öljyalan rahat voi mielestäni hyvinkin kyseenalaistaa.

Ja Pojun kun otit esiin, niin aivan nikottelematta ei ainakaan taitelijakunta ole häneen suhtautunut kuten Hesarin neljä päivää vanhasta jutusta ilmenee.

Pointti oli kuitenkin vaikkapa öljy- tai asekaupparahan paheksunnassa yksityisen toimijan lompakossa, mutta ei julkisen toimijan samalla tavalla. Jos ja kun tässä ongelma nähdään, ei ongelma näy ainoastaan kohteen omistuksen kautta.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli työttömät hihhulit määrittelevät mikä saa olla kenellekin pyhää ja arvokasta?
Ylipäätään sillä on, että kuka voi määritellä toisen puolesta mikä saa olla pyhää ja tärkeää kenellekin? Onko vain @Vellihousu n ja ituhipsterien mielipiteellä väliä?

Aika surullista tuo tyylisi pyrkiä lisäämään kahtiajakoa ihmisten välillä :(

Tuollaisilla kommenteilla yrität uskotella itsellesi tai muille, että Elokapinalaiset olisivat jotenkin erilaisia kuin sinä itse, tai monet muut tällä palstalla olijat. Tosiasiassahan Elokapinaan kuuluu ihan tavallisia ihmisiä, osa käy töissä, osa opiskelee ja osa on työttömiä. Osa heistä on nuoria, osa vanhoja jne.

Tuon varmasti tiesitkin, mutta sorruit silti levittelemään epämääräisiä stereotypioita. En todellakaan arvosta kyseistä toimintaa, oli sillä sinulle merkitystä tai ei :(
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Osaltani voin vastata ja pidän Elokapinan esille nostamia teemoja tärkeinä. Mutta Elokapinan halu luoda parlamentaarisesti valitun eduskunnan rinnalle kansalaisfoorumi, jonne eduskunnan tulee laittaa asioita käsiteltäväksi, muistuttaa minua vanhoista vassariajoista. Sama vaatimus meillä oli joskin hieman eri muodossa. Ideahan oli kaapata valta tavalla tai toisella...

Sitten autoilevana setämiehenä tietenkin pitää aukoa päätään, kun Elokapina tukkii liikenteen.
En ehkä itse määräänsä enempää olisi huolissani tuosta kansalaisfoorumi-osiosta Elokapinan tavoitteissa...

Minusta se viittaa kuitenkin osaltaan siihen, että Elokapinalaiset eivät ole menettäneet (vielä) kokonaan luottamustaan nykyiseen yhteiskuntarakenteeseen, vaikka pitävätkin sen toimintaa tällä hetkellä liian hitaana ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä (eivätkä mielestäni ole väärässäkään).

Eniten tuo kertonee siitä, että erilaisten luonnonsuojelujärjestöjen kykyyn toimia lobbareina, verrattuna vaikka teollisuuteen ja ammattiliittoihin, ei oikein luoteta Elokapinan sisällä (lienevätkö väärässä tuossakaan?) ja tilalle haluttaisiin tuoda jotain uutta (lobbaria). En nyt itsekään tiedä olisiko tuolle kansalaisfoorumille tilausta ehdotetussa muodossa (ja voi osalle tarkoittaa hieman eri asiaa kuin toisille), mutta siitä olen samaa mieltä, että nykyisten luonnonsuojeluorganisaatioiden kyvyt lobata eivät ole kaksiset.

Vielä ei kuitenkaan olla tilanteessa, jossa Elokapinalaiset, tai moni muukaan, olisi menettänyt täysin uskoaan yhteiskuntaan, koska he pyrkivät vaikuttamaan sen toimintaan mielenosoitusten kautta. Jos / kun luottamus katoaisi täysin, ja ilmastonmuutos painaisi päälle, voisi seurauksena olla esimerkiksi totaalinen apatia tai toiminnan radikalisoituminen täysin yhteiskunnallisenjärjestyksen tuolle puolen, josta ei olisi enää paluuta.

Naljailua mieluummin Elokapinalle, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille / ajajille, jäin vieläkin pohtimaan...Eihän naljailulla sinällään saavuta mitään, lähinnä saa ehkä poteroita kaivettua syvemmäksi, mutta kumminkin...Olisi vähemmän huolestuttavaa jos Elokapinasta mielensä pahoittavat, pahoittaisivat mielensä myös vaikka niistä urheiluautoista, mutta tietyissä tapauksissa tällä foorumilla ja oikeassa elämässä näin ei kuitenkaan ole.

Asian eteenpäin pohtiminen ei saanut mieltäni kovin valoisaksi, eikä luonut uskoa ihmiskuntaan, niin taidan nyt kumminkin jättää asian käsittelyä tältä erää tähän. Alkoi mennä liian synkäksi :(
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ehkä itse määräänsä enempää olisi huolissani tuosta kansalaisfoorumi-osiosta Elokapinan tavoitteissa...

Minusta se viittaa kuitenkin osaltaan siihen, että Elokapinalaiset eivät ole menettäneet (vielä) kokonaan luottamustaan nykyiseen yhteiskuntarakenteeseen, vaikka pitävätkin sen toimintaa tällä hetkellä liian hitaana ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä (eivätkä mielestäni ole väärässäkään).

Eniten tuo kertonee siitä, että erilaisten luonnonsuojelujärjestöjen kykyyn toimia lobbareina, verrattuna vaikka teollisuuteen ja ammattiliittoihin, ei oikein luoteta Elokapinan sisällä (lienevätkö väärässä tuossakaan?) ja tilalle haluttaisiin tuoda jotain uutta (lobbaria). En nyt itsekään tiedä olisiko tuolle kansalaisfoorumille tilausta ehdotetussa muodossa (ja voi osalle tarkoittaa hieman eri asiaa kuin toisille), mutta siitä olen samaa mieltä, että nykyisten luonnonsuojeluorganisaatioiden kyvyt lobata eivät ole kaksiset.

Vielä ei kuitenkaan olla tilanteessa, jossa Elokapinalaiset, tai moni muukaan, olisi menettänyt täysin uskoaan yhteiskuntaan, koska he pyrkivät vaikuttamaan sen toimintaan mielenosoitusten kautta. Jos / kun luottamus katoaisi täysin, ja ilmastonmuutos painaisi päälle, voisi seurauksena olla esimerkiksi totaalinen apatia tai toiminnan radikalisoituminen täysin yhteiskunnallisenjärjestyksen tuolle puolen, josta ei olisi enää paluuta.

Naljailua mieluummin Elokapinalle, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille / ajajille, jäin vieläkin pohtimaan...Eihän naljailulla sinällään saavuta mitään, lähinnä saa ehkä poteroita kaivettua syvemmäksi, mutta kumminkin...Olisi vähemmän huolestuttavaa jos Elokapinasta mielensä pahoittavat, pahoittaisivat mielensä myös vaikka niistä urheiluautoista, mutta tietyissä tapauksissa tällä foorumilla ja oikeassa elämässä näin ei kuitenkaan ole.

Asian eteenpäin pohtiminen ei saanut mieltäni kovin valoisaksi, eikä luonut uskoa ihmiskuntaan, niin taidan nyt kumminkin jättää asian käsittelyä tältä erää tähän. Alkoi mennä liian synkäksi :(

Pohtimisen arvoinen kirjoitus!

Radikalisoitumista tulee tapahtumaan seuraavien vuosikymmenten aikana, sillä 1.5 astetta ylitetään ja elinolot käyvät vaikeammiksi eri puolilla maapalloa. Ilmastonmuutos realisoituu, koska suuret tahot Kiina, USA, EU, Intia jne eivät tee tarpeeksi. Mittarina tässä tulos suhteessa 1.5 asteeseen. Luontokato kiihtyy.

Nyt voitaisiin puhua lämpenemisen rajoittamista 2.0 prosenttiin. Jotta siihen päästäisiin, vertailujakson päästöjä tulisi vähentää jopa 80-90 prosenttia vuoteen 2050 tai 2060 mennessä. Paljon saadaan energialla, logistiikalla ja monella muulla tavalla tuosta kasaan.

Näen Elokapinan merkityksen siinä, että vaikka keinoja arvostellaankin ja usein syystä, isoja asioita nousee myös esille osana uutisointia. Ei tämä hukkaan mene, vaikka en pidä taiteen eräänlaisesta halveksimisesta osana uudenlaista huomiotaloutta. Liikkumisen vaikeuttaminen on sekin keino saada huomiota. Vaarana on metodin kääntyminen itse asiaa vastaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tosiasiassahan Elokapinaan kuuluu ihan tavallisia ihmisiä, osa käy töissä
Ilmeisen pieni osa, kun joutaa arkena istuskella keskellä tietä tai säiliöauton säiliön päällä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisen pieni osa, kun joutaa arkena istuskella keskellä tietä tai säiliöauton säiliön päällä.
Kaikki Elokapinaan kuuluvat eivät osallistu arkena mielenosoituksiin.
Jotain erityisen ärsyttävää tai pelottavaa/uhkaavaa elokapinallisissa tuntuu olevan, koska niitä päälleajofantasioitakin on taas ketjuun ilmestynyt. En tarkoita nyt sinua, vaikka lainasinkin viestiäsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös