Totta, Saksan tilanne toki erilainen. Itselläni ei ole tiukkaa kantaa Suomen osalta. Saksassakin on nopeutta on pyritty pudottamaan (suositus osassa), kuten
tästä selviää. Suomessa keskinopeudet ovat pudonneet ja nykyään jos ajaa esim Helsingistä Porvooseen moottoritietä, saa melkein yksin ajaa 120 km alueella 125 vasenta kaistaa. Muut ajavat mielestäni jopa selvästi alle 120 km. Aiempaa 140 - 150 ajaa enää tosi harva.
Mutta ei tuo itseeni juurikaan sattuisi, jos osana järkeviä muita päätöksiä max olisi 100 km. Nuorempana mahdoton ajatuskin, että tällaista voisi joku ehdottaa ja vielä edistää. Sähköauto on ratkaisu, mutta vasta siinä vaiheessa kun sähkö tuotetaan puhtaammin. Bensavehkeessä, jollainen meillä vielä jonkin aikaa on, kulutus nousee 120 - 140 vauhdissa merkittävästi vrt max 100.
Isot teot tapahtuvat muualla kuin liikenteessä, jonka tuottamat päästöt taitavat olla laskussa Suomessa.
Jatkan tästä viestistä omia ajatuksiani. Ensiksikin liimahipit saivat hyvää aikaiseksi, kun me nyt täällä vähän keskustellaan ihan rakentavasti.
Minä voisin kyllä leikata suurimpia nopeusrajoituksia 120 --> 110 km/h. Nämä voisivatkin sitten olla voimassa kesät, talvet. Isoja sillä ei Suomessa saavutettaisi. Saksassa voitettavaa olisi enemmän.
Nopeusrajoitusten muutoksien ympäristövaikutuksia pitäisi silti miettiä. Ajan usein tiellä, jossa eräällä risteysalueella on 60 rajoitus. Toiseen suuntaan se loppuu aiemmin kuin mistä toiseen alkaa. Mikäli kyltti olisi molemmin puolin tietä samassa kohdassa, eivät risteysalueelta poistujat kiihdyttäisi ylämäkeen, vaan vasta tasamaalla. Tämän kaltaisia paikkoja on paljon. Jos näitä kerättäisiin isoksi joukoksi ja muutettaisiin kerralla, saataisiin samalla tuotua esille ympäristölle vähemmän haitallista ajotapaa.
Noin muutenkin (toistan varmasti itseäni seuraavassa) pohdit mielenkiintoisia. Mikä on minulle tärkeää, mistä minä voisin luopua planeetan hyväksi tai olen jo luopunut?
En usko olevani ainoa, joka lyö "ilmastoteko" leimoja valintoihinsa, jotka ovat aiempaa elämäntapaa kestävämpiä, vaikka niiden tekemisen syy olisi ihan joku muu.
Syön aiempaa vähemmän lihaa, koska kasvikset ovat alkaneet maistumaan.
Ajelen vähäpäästöisesti, koska huvittaa tutkia tekniikkaa ja koska Putin.
Asun melko ekologisesti, kaupungissa vanhassa tiilitalossa, koska mä voin ja uskon että arvo säilyy.
Korjaan tavaroita, koska uuden ostaminen on älyllisesti raskasta ja ekologisuus antaa savuverhon olla esim. pukeutumisen osalta juntti jnejne....
Kuulostaa, että otan ilmastoasiat vakavasti. Paskat. Niin kauan, kun harrastaa liikuntaa lämmitetyssä sisätilassa (muu kuin väestönsuoja tms.) olen pelkkä sössöttäjä joka en oikeasti ole luopunut mistään.