Kilgore Trout
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves
Taideteosten "tuhoaminen" on kuitenkin lähinnä symbolista ja tavoittelee huomiota varsinaiselle asialle. Itse teokset on suojattu lasilla, ja hyvä niin.
Ei.
Kyse on vain periaatteesta, siitä mitä pidetään pyhänä ja arvokkaana ja mitä ei.
Jatkan tästä viestistä omia ajatuksiani. Ensiksikin liimahipit saivat hyvää aikaiseksi, kun me nyt täällä vähän keskustellaan ihan rakentavasti.Totta, Saksan tilanne toki erilainen. Itselläni ei ole tiukkaa kantaa Suomen osalta. Saksassakin on nopeutta on pyritty pudottamaan (suositus osassa), kuten tästä selviää. Suomessa keskinopeudet ovat pudonneet ja nykyään jos ajaa esim Helsingistä Porvooseen moottoritietä, saa melkein yksin ajaa 120 km alueella 125 vasenta kaistaa. Muut ajavat mielestäni jopa selvästi alle 120 km. Aiempaa 140 - 150 ajaa enää tosi harva.
Mutta ei tuo itseeni juurikaan sattuisi, jos osana järkeviä muita päätöksiä max olisi 100 km. Nuorempana mahdoton ajatuskin, että tällaista voisi joku ehdottaa ja vielä edistää. Sähköauto on ratkaisu, mutta vasta siinä vaiheessa kun sähkö tuotetaan puhtaammin. Bensavehkeessä, jollainen meillä vielä jonkin aikaa on, kulutus nousee 120 - 140 vauhdissa merkittävästi vrt max 100.
Isot teot tapahtuvat muualla kuin liikenteessä, jonka tuottamat päästöt taitavat olla laskussa Suomessa.
Joku on ehkä jo kommentoinutkin, että tauluun investoitu kymppimiljoona tuottanee vähemmän päästöjä, kuin jos ne sijoittaisi huvijahtiin, urheiluautoihin (joilla toki ajellaan hyvin vähän de facto) tai jääkiekkojoukkueeseen.Tässä yksi näkökulma aiheeseen.
Minusta tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksi meillä on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia maksavia taideteoksia? Tarvitaanko sellaisia ja onko mikään taideteos todella sen arvoinen? Vrt. ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat tuhot.
Maalausten hinnalla voisi saada aika monta miljoonaa keittotölkkiä. Samoin sillä rahalla mitä ihmiset käyttävät vuodessa ko. maalausten töllistelyyn.
Kun tomaattikeittoa heitetään hukkaan, sillä on äärettömän huono ympäristövaikutus. Ruoka pitäisi ensisijaisesti syödä. Jos siihen lautaselle sitten kuitenkin naapuri aivastaa, se pitäisi toimittaa biojätteenä jatkokäsiteltäväksi.Taideteosten "tuhoaminen" on kuitenkin lähinnä symbolista ja tavoittelee huomiota varsinaiselle asialle. Itse teokset on suojattu lasilla, ja hyvä niin.
Sotket kaksi eri asiaa: yksityiset taidemarkkinat ja yhteiskunnan varoilla tuetun taiteen. Pidän jälkimmäistä itseisarvona ja yhtenä sivistyksen mittareista, huolimatta siitä että silläkin rahalla voisi toki ostaa vaikka keittotölkkejä.Ehdotatko tai ehdottaako esim. Elokapina, että vaikkapa Suomi lopettaa taiteen tukemisen ja hankkii säästyvällä rahalla esimerkiksi keittotölkkejä?
Sotket kaksi eri asiaa: yksityiset taidemarkkinat ja yhteiskunnan varoilla tuetun taiteen. Pidän jälkimmäistä itseisarvona ja yhtenä sivistyksen mittareista, huolimatta siitä että silläkin rahalla voisi toki ostaa vaikka keittotölkkejä.
Puhumattakaan Mozartista joka lapsena jo teki rahaa perheelleen esiintymällä.Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?
Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi. Voihan sitä näinkin tietysti ajatella mutta vähän oudolta kuulostaa. Joku Beethovenkin oli aikanaan pelkkä yksityisten taidemarkkinoiden keplottelija. Toista se on vaikkapa Pohjois-Korean valtiollisten kuorojen ja voimisteluryhmien toiminta. Sivistyksen mittari. Ei mitään kaupallista Beatlesia.
Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?
Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi. Voihan sitä näinkin tietysti ajatella mutta vähän oudolta kuulostaa. Joku Beethovenkin oli aikanaan pelkkä yksityisten taidemarkkinoiden keplottelija. Toista se on vaikkapa Pohjois-Korean valtiollisten kuorojen ja voimisteluryhmien toiminta. Sivistyksen mittari. Ei mitään kaupallista Beatlesia.
Jos pitäisi valita joko/tai, valitsisin oopperan itsesarvoisemmaksi ja enemmän pyhäksi taidemuodoksi, koska jokainen yksittäinen oopperaesitys työllistää kuitenkin aika ison määrän ihmisiä ja erityisesti taiteilijoita vrt. Van Goghin maalaus. Sillä on Suomen kokoisessa maassa iso merkitys.Joku sotkee asioita mutta se en ole minä. Oopperassa esitetään suureksi osin menneisyyden suurten taiteilijoiden teoksia. Myös Lontoon National Gallery vaikuttaa vähintään samassa määrin yhteiskunnan tukemalta kun ottaa huomioon, että sen pääkokoelman omistaa Britannian kansa/hallitus ja sitä pääsee ilmaiseksi katsomaan. Miksi Van Goghin tauluun kohdistuva hyökkäys National Galleryssa on hienoa ja taulun voisi vaihtaa keittotölkkeihin mutta Helsingin oopperassa esitettävä Rossini on itseisarvo ja pyhää?
Niin, valtio tukee Suomessa kaikkea valtakunnan alueella tapahtuvaa taide - ja kulttuuritoimintaa mahdollisimman suureen tasapuolisuuteen pyrkien ja minä pidän sitä itseisarvona. Mitä ihmeellistä tässä on?Hauska ajatus että kaikenlainen ei-valtiollinen musiikkikin on siis sinusta vaihdettavissa keittotölkkeihin mutta heti jos valtio alkaa rahoittaa sitä, muuttuu se itseisarvoksi.
Boldaus minun, eihän kukaan ole väittänytkään että kaikki yksityinen raha olisi saastaista mutta öljyalan rahat voi mielestäni hyvinkin kyseenalaistaa.Outoa ajatteluahan tuo on, että valtion käsissä kaikki on pyhää ja yksityisessä kirottua ja saastaista erityisesti, jos kyseessä on öljyala.
Todellisuudessa yksityinen, kiisteltykin raha on mukana julkisissa museoissa. Suomesta löytyy esimerkkinä nykytaiteen museo Kiasman Tukisäätiö, jonka hallituksessa ja varainkereääjänä istuu asekaupoistaankin tuttu suomalaismiljardööri Poju Zabludowich.
Eihän kukaan ole väittänytkään että kaikki yksityinen raha olisi saastaista mutta öljyalan rahat voi mielestäni hyvinkin kyseenalaistaa.
Ja Pojun kun otit esiin, niin aivan nikottelematta ei ainakaan taitelijakunta ole häneen suhtautunut kuten Hesarin neljä päivää vanhasta jutusta ilmenee.
Eli työttömät hihhulit määrittelevät mikä saa olla kenellekin pyhää ja arvokasta?
Ylipäätään sillä on, että kuka voi määritellä toisen puolesta mikä saa olla pyhää ja tärkeää kenellekin? Onko vain @Vellihousu n ja ituhipsterien mielipiteellä väliä?
En ehkä itse määräänsä enempää olisi huolissani tuosta kansalaisfoorumi-osiosta Elokapinan tavoitteissa...Osaltani voin vastata ja pidän Elokapinan esille nostamia teemoja tärkeinä. Mutta Elokapinan halu luoda parlamentaarisesti valitun eduskunnan rinnalle kansalaisfoorumi, jonne eduskunnan tulee laittaa asioita käsiteltäväksi, muistuttaa minua vanhoista vassariajoista. Sama vaatimus meillä oli joskin hieman eri muodossa. Ideahan oli kaapata valta tavalla tai toisella...
Sitten autoilevana setämiehenä tietenkin pitää aukoa päätään, kun Elokapina tukkii liikenteen.
En ehkä itse määräänsä enempää olisi huolissani tuosta kansalaisfoorumi-osiosta Elokapinan tavoitteissa...
Minusta se viittaa kuitenkin osaltaan siihen, että Elokapinalaiset eivät ole menettäneet (vielä) kokonaan luottamustaan nykyiseen yhteiskuntarakenteeseen, vaikka pitävätkin sen toimintaa tällä hetkellä liian hitaana ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä (eivätkä mielestäni ole väärässäkään).
Eniten tuo kertonee siitä, että erilaisten luonnonsuojelujärjestöjen kykyyn toimia lobbareina, verrattuna vaikka teollisuuteen ja ammattiliittoihin, ei oikein luoteta Elokapinan sisällä (lienevätkö väärässä tuossakaan?) ja tilalle haluttaisiin tuoda jotain uutta (lobbaria). En nyt itsekään tiedä olisiko tuolle kansalaisfoorumille tilausta ehdotetussa muodossa (ja voi osalle tarkoittaa hieman eri asiaa kuin toisille), mutta siitä olen samaa mieltä, että nykyisten luonnonsuojeluorganisaatioiden kyvyt lobata eivät ole kaksiset.
Vielä ei kuitenkaan olla tilanteessa, jossa Elokapinalaiset, tai moni muukaan, olisi menettänyt täysin uskoaan yhteiskuntaan, koska he pyrkivät vaikuttamaan sen toimintaan mielenosoitusten kautta. Jos / kun luottamus katoaisi täysin, ja ilmastonmuutos painaisi päälle, voisi seurauksena olla esimerkiksi totaalinen apatia tai toiminnan radikalisoituminen täysin yhteiskunnallisenjärjestyksen tuolle puolen, josta ei olisi enää paluuta.
Naljailua mieluummin Elokapinalle, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille / ajajille, jäin vieläkin pohtimaan...Eihän naljailulla sinällään saavuta mitään, lähinnä saa ehkä poteroita kaivettua syvemmäksi, mutta kumminkin...Olisi vähemmän huolestuttavaa jos Elokapinasta mielensä pahoittavat, pahoittaisivat mielensä myös vaikka niistä urheiluautoista, mutta tietyissä tapauksissa tällä foorumilla ja oikeassa elämässä näin ei kuitenkaan ole.
Asian eteenpäin pohtiminen ei saanut mieltäni kovin valoisaksi, eikä luonut uskoa ihmiskuntaan, niin taidan nyt kumminkin jättää asian käsittelyä tältä erää tähän. Alkoi mennä liian synkäksi :(
Ilmeisen pieni osa, kun joutaa arkena istuskella keskellä tietä tai säiliöauton säiliön päällä.Tosiasiassahan Elokapinaan kuuluu ihan tavallisia ihmisiä, osa käy töissä
Kaikki Elokapinaan kuuluvat eivät osallistu arkena mielenosoituksiin.Ilmeisen pieni osa, kun joutaa arkena istuskella keskellä tietä tai säiliöauton säiliön päällä.
Niin, varmaan moniakin ärsyttää, vandalismi ja toisten arjen tai työnteon tahallinen vaikeuttaminen. Lähinnä rinnastaisin tuon toiminnan roskaamiseen ja ilkivaltaan, mitkä molemmat ovat ärsyttäviä ja laittomia toimia.Jotain erityisen ärsyttävää tai pelottavaa/uhkaavaa elokapinallisissa tuntuu olevan, koska niitä päälleajofantasioitakin on taas ketjuun ilmestynyt.
Ei sekään mitään vaikuttaisi suuntaan tai toiseen kuten ei näiden ituhippienkään itsensä liimailu milloin mihinkin.Jos kaikki "maahanmuuttokriittiset" todella ymmärtäisivät, mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa pakolaisvyörylle, he liimaisivat itsensä EU-parlamentin taloon ja eduskuntatalon oviin ja portaisiin.
Suomen onni on, että sosiaalitukia ei riitä kuin ensimmäiselle parille sadalle tuhannelle vyöryjälle. Sen jälkeen vyöryvät joutuvat nuolemaan näppejään, jatkamaan matkaansa tai opettelemaan perunanviljelyä yhdessä kantaväestön kanssa.Jos kaikki "maahanmuuttokriittiset" todella ymmärtäisivät, mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa pakolaisvyörylle, he liimaisivat itsensä EU-parlamentin taloon ja eduskuntatalon oviin ja portaisiin.
Niin, koska Suomen 1:n promillen globaalit päästöt vaikuttavat jotenkin johonkin?Jos kaikki "maahanmuuttokriittiset" todella ymmärtäisivät, mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa pakolaisvyörylle, he liimaisivat itsensä EU-parlamentin taloon ja eduskuntatalon oviin ja portaisiin.