Elokapina

  • 354 001
  • 3 377

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
Ihan hyvä puheenvuoro ja varmaan suurin osa meistä on jo jostain ilmastolle haitallisesta asiasta pyrkinyt luopumaan. Tuo pitemmälle ajatteleminen vain on ihmiskunnalle niin kovin haasteellista :(
Saatamme luopua jostain kosmeettisesta asiasta, mutta pitemmälle emme uskalla / halua / osaa ajatella (ja tuo ei todellakaan ollut piikki sinua kohtaan, vaan ihan yleistä pohdintaa ihmisistä).

Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos nopeudet todella laskisivat, se vähentäisi ruuhkia. Eli joutuisimme vähentämään oravanpyörää ja ruuhkia (ainakin Helsinkiin vievillä motareilla). Itse olen muuten vähentänyt motarilla 120 kilsan vauhtia ja 200 kilsan matkoilla alkaa jo tuntua kulutuksessa, kuten sanoit. Ajomatkassa ihan mitätön ero. Saa ostaa isomman pullan Keimolanportissa!

Se on ihan selvää, että niin monia asioita pitäisi ajatella uusiksi hitaampaan rytmiin, enkä nyt puhu rivien välissä Meidän Pelistä.

Totta. Liikenne on yksi lähde. Parhaillaan väännetään Suomen metsistä EU-tasolla ja Suomessa, joihin liittyy (teho)metsätalous, luonto(kato) ja hiilinielut ja sitäkin kautta ilmasto, jotka ovat uusimpien tutkimusten mukaan romahtaneet. Samaan aikaan me Suomessa ja Euroopassa pyritään monissa maissa tosissaan kohti hiilineutraalia tilannetta. Olen ymmärtänyt Elokapinan keskittyvän näihin.

Onko maapallolla poliittisia päättäjiä, jotka vievät isoja tavoitteita kaikissa asioissa maaliin yhdessä USA:n ja Kiinan kanssa? Tähän ei välttämättä juuri nyt kovin paljon uskota. Mutta pitäisi ja pitäisi tehdä.

Ihan hyvä puheenvuoro ja varmaan suurin osa meistä on jo jostain ilmastolle haitallisesta asiasta pyrkinyt luopumaan. Tuo pitemmälle ajatteleminen vain on ihmiskunnalle niin kovin haasteellista :(
Saatamme luopua jostain kosmeettisesta asiasta, mutta pitemmälle emme uskalla / halua / osaa ajatella (ja tuo ei todellakaan ollut piikki sinua kohtaan, vaan ihan yleistä pohdintaa ihmisistä).

Totta ja luopuminen on kyllä vaikeaa. Se ärsyttää kun edes ajattelee, että pitäisi luopua vaikka shoppailusta tai monesta muusta tärkeäksi kokemastaan asiasta.

Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.

Osaltani voin vastata ja pidän Elokapinan esille nostamia teemoja tärkeinä. Mutta Elokapinan halu luoda parlamentaarisesti valitun eduskunnan rinnalle kansalaisfoorumi, jonne eduskunnan tulee laittaa asioita käsiteltäväksi, muistuttaa minua vanhoista vassariajoista. Sama vaatimus meillä oli joskin hieman eri muodossa. Ideahan oli kaapata valta tavalla tai toisella...

Sitten autoilevana setämiehenä tietenkin pitää aukoa päätään, kun Elokapina tukkii liikenteen.
 

Glove

Jäsen
Pitäisikö meidän autoilijoiden hyväksyä kattonopeuden pudottaminen esimerkiksi 100 km tunnissa energia-, ympäristö- ja ilmastosyistä? Näin vanhempana setämiehenä en kokisi pudotusta enää yhtä suurena loukkauksena vapauttani vastaan kuin nuorempana. Ei minusta kyse ole edes nopeudesta vaan oikeudesta päättää itse liikkumisestaan ja aikataulusta. Tiukasti tällainen hieman kuvitteellinen ja kyseenalainen vapaus on ainakin minuun aikanaan liimautunut. Mutta onko niin, että pitäisi ajatella pidemmälle ja luopua jostain?
Eipä tule nyt edes missä olisi lähin tienpätkä jossa saisi ajaa enemmän kuin 100 km/h. Lähin mikä tulee mieleen niin Jyväskylän motari ja sinnekin on satoja kilometrejä. Joten sopii minulle oikein hyvin.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mikähän muuten on se perimmäinen syy, että tälläkin palstalla tietyt nimimerkit keskittyvät mieluummin naljailemaan Elokapinan kaltaisille mielenosoittajille, kuin esimerkiksi urheiluautojen valmistajille? Tuollaiseen törmää keskustelupalstojen lisäksi myös ihan oikeassa elämässä, eli kyseessä ei ole pelkkä provosoiminen ajankuluksi.
Tässä viimeisessä tapauksessa naureskelu kohdistui varmasti tuohon tyyliin hoitaa mielenosoitus. Jos sitä johonkin autonvalmistukseen haluaa verrata, niin samaa tasoa auton valmistuksessa löytyy lähinnä itärajan takaa. Sille täällä varmasti on naljailtu monet kerrat.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hohhoijaa...jälleen yksi ilmastoaktiivi on käyttänyt liimaa museossa hieman vääriin tarkoituksiin.


Kumma juttu, että nämä aktivistit ovat erityisen aktiivisia läntisissä teollisuusmaissa, mutta esimerkiksi itäisestä diktatuurista tai vaikkapa Kiinasta harvemmin kuuluu uutisia tällaisista tapauksista. Noissa paikoissa luulisi sentään olevan huomattavasti enemmän korjattavaa (ympäristön kannalta) kuin vaikkapa Saksassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hohhoijaa...jälleen yksi ilmastoaktiivi on käyttänyt liimaa museossa hieman vääriin tarkoituksiin.


Kumma juttu, että nämä aktivistit ovat erityisen aktiivisia läntisissä teollisuusmaissa, mutta esimerkiksi itäisestä diktatuurista tai vaikkapa Kiinasta harvemmin kuuluu uutisia tällaisista tapauksista. Noissa paikoissa luulisi sentään olevan huomattavasti enemmän korjattavaa (ympäristön kannalta) kuin vaikkapa Saksassa.
Aivan, Eremitaasissa, isossa museossa ihan lähinaapurissamme, olisi tuhansia kohteita liimaveijareille.
Japanissa hyvä iskun paikka on keisarillinen palatsi ja Intiassa Taj Mahal.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aivan, Eremitaasissa, isossa museossa ihan lähinaapurissamme, olisi tuhansia kohteita liimaveijareille.
Japanissa hyvä iskun paikka on keisarillinen palatsi ja Intiassa Taj Mahal.
Puhumattakaan Kielletystä kaupungista ja Kiinan muurista. Passiivinen vastarinta toimii erinomaisen hyvin sekä Kiinassa että vaikkapa Punaisella torilla.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ketä nää nyt sitten oikein vastustaa? Lasia, museota, teoksen 1600-luvulla maalannutta taiteilijaa vai jotain muuta? Olisivat nyt antaneet noiden olla liimattuna paikallaan vaikka päivän tai pari ilman vettä ja ituja, niin luultavasti se ehkäisisi seuraavia idiootteja toteuttamasta vastaavaa pelleilyä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ketä nää nyt sitten oikein vastustaa? Lasia, museota, teoksen 1600-luvulla maalannutta taiteilijaa vai jotain muuta? Olisivat nyt antaneet noiden olla liimattuna paikallaan vaikka päivän tai pari ilman vettä ja leipää, niin luultavasti se ehkäisisi seuraavia idiootteja toteuttamasta samaa.
Pääsymaksut taidemuseoihin liian hintavia tavalliselle kansalle? Haluavat ajankohtaisempaa, kantaa ottavaa taidetta museoihin? Museoita lämmitetään öljyllä?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ketä nää nyt sitten oikein vastustaa? Lasia, museota, teoksen 1600-luvulla maalannutta taiteilijaa vai jotain muuta? Olisivat nyt antaneet noiden olla liimattuna paikallaan vaikka päivän tai pari ilman vettä ja ituja, niin luultavasti se ehkäisisi seuraavia idiootteja toteuttamasta vastaavaa pelleilyä.
Tässä yksi näkökulma aiheeseen.

Minusta tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksi meillä on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia maksavia taideteoksia? Tarvitaanko sellaisia ja onko mikään taideteos todella sen arvoinen? Vrt. ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat tuhot.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä yksi näkökulma aiheeseen.

Minusta tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksi meillä on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia maksavia taideteoksia? Tarvitaanko sellaisia ja onko mikään taideteos todella sen arvoinen? Vrt. ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat tuhot.
Niinpä.

Rajan vetäminen, mikä on tarpeellista ja mikä ei, on hankalaa. Helpointa meille on määritellä, mikä on tärkeää sen mukaan, mikä on itselle tärkeää. Näppärimpiä olisimme poistamaan muiden elämästä turhuutta, mutta muut voivat olla tuosta turhuudesta hyvin eri mieltä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tässä yksi näkökulma aiheeseen.

Minusta tuo on mielenkiintoinen kysymys. Miksi meillä on kymmeniä ja jopa satoja miljoonia maksavia taideteoksia? Tarvitaanko sellaisia ja onko mikään taideteos todella sen arvoinen? Vrt. ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat tuhot.
Pysähtyisikö ilmastonmuutos jos muutama sata vuotta sitten maalatut teokset poltettaisiin roviolla? Taide ja sen mahdollinen arvostaminen eivät vaikuta ilmastonmuutokseen millään lailla.
 

Bay

Jäsen
Jonkun taulun tai muun taideteoksen arvo määrittyy ainoastaan sillä mitä joku on siitä valmis maksamaan. Jos joku haluaa siitä maksaa sata miljoonaa niin onko se sitten väärin jos kokee rahalleen saavan vastinetta? Auttaako se asiaa jos teosta vandalisoidaan tai se tuhotaan? Ei kerta kaikkiaan ole mitään ymmärrystä tuollaiselle toiminnalle.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Se hiilijunan pysäytys oli hieno homma. Siinä tempauksessa tosin oli mukana Greenpeace ja järjen käyttö tuli nähtävästi sieltä. Tuommoisilla tempauksilla voisi saada isommin jopa väkeä asian taakse.

Nämä taulujen sotkemiset on kyllä sen luokan urpoilua, etten ihmettelisi jos seuraavaksi heittelisivät tomaattisosetta pride-kulkueeseen kun väki ei tullut julkisilla paikalle.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Viesti on johtanut pelikieltoon.
Helpoin ja nopein tapa saada luvattomat kadullaistuskelut loppumaan on yksinkertaisesti se että annetaan liikenteen rullata normaalisti.
Vahvasti epäilen että paikallisilla keskiluokkaisilla hipsteri"kapinallisilla" riittää vakaumus marttyyriyteen asti. Ensimmäinen auto kun paahtaisi kohti niin siitä janipetteri hyppäisi kyllä helvetin äkkiä tieltä helvettiin.
Tai jos poliisi päästää autot viereen seisomaan... kun auto/bussi seisoo 10cm päässä ja vähän nostattaa kierroksia niin nopeastihan se yhteiskunnana tyhjäarpa siitä suksii vittuun.

Jotenkin tosi söpöä että kansalaistottelemattomuutta harrastaessa luotetaan poliisin suojeluun...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyse on vain periaatteesta, siitä mitä pidetään pyhänä ja arvokkaana ja mitä ei.
Eli työttömät hihhulit määrittelevät mikä saa olla kenellekin pyhää ja arvokasta?

Ollaan niin huolissaan nälänhädästä ja sitten heitellään ruokaa maalausten päälle. Eikö se esimerkin näyttäminen lähdekään jokaisesta yksilöstä?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eli työttömät hihhulit määrittelevät mikä saa olla kenellekin pyhää ja arvokasta?
Mitä väliä henkilöiden statuksella tässä on?
Ollaan niin huolissaan nälänhädästä ja sitten heitellään ruokaa maalausten päälle. Eikö se esimerkin näyttäminen lähdekään jokaisesta yksilöstä?
Maalausten hinnalla voisi saada aika monta miljoonaa keittotölkkiä. Samoin sillä rahalla mitä ihmiset käyttävät vuodessa ko. maalausten töllistelyyn.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mitä väliä henkilöiden statuksella tässä on?
Ylipäätään sillä on, että kuka voi määritellä toisen puolesta mikä saa olla pyhää ja tärkeää kenellekin? Onko vain @Vellihousu n ja ituhipsterien mielipiteellä väliä?

Maalausten hinnalla voisi saada aika monta miljoonaa keittotölkkiä. Samoin sillä rahalla mitä ihmiset käyttävät vuodessa ko. maalausten töllistelyyn.
Joku on luonut omaisuuden ja hankkinut taulun sillä hinnalla, minkä on myyjän kanssa sopinut. Se on siis väärin? Ei, kyllä toisen omaisuuden tärveleminen on väärin. @Vellihousu voi laittaa tuon maalauksen verran rahaa keittotölkkiin ja lähettää haluamaansa kohteeseen, tuon maalauksen hintahan ei sitä kiellä. Vai miten?

Se nyt tietenkin on väärin, että kukaan käyttää työnteolla hankkimaan varoja esimerkiksi museoissa vierailemiseen.

Ja ei, en tiedä kyseisten maalausten omistuspohjaa, mutta ihmettelen miten vandalismi pelastaa liikakansoitukselta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Enää pitää tietää, että kuka on valmis maksamaan 100 miljoonaa euroa Turbaanipäisen tytön tuhoamisesta, ja kuka takaa, että rahat käytetään keittotölkkeihin? Ja kuka varmistaa, että tyhjät tölkit kierrätetään?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ylipäätään sillä on, että kuka voi määritellä toisen puolesta mikä saa olla pyhää ja tärkeää kenellekin? Onko vain @Vellihousu n ja ituhipsterien mielipiteellä väliä?
Ei tietenkään. Mutta sillä ovatko henkilöt mahdollisesti töissä tai eivät ei ole mielestäni tässä mitään merkitystä.

Sopiiko muuten kysyä: kuinka pyhiä nuo maalaukset ovat sinulle? Asteikolla 1-10?

Joku on luonut omaisuuden ja hankkinut taulun sillä hinnalla, minkä on myyjän kanssa sopinut. Se on siis väärin? Ei, kyllä toisen omaisuuden tärveleminen on väärin.
Niin, yksityinen omaisuushan on länsimaissa tunnetusti pyhä lehmä. Voi vaan kuvitella mikä Van Goghin maalausten arvo on jos/kun ilmastokriisi iskee kunnolla.

Pohjaltaan maalaukset ovat materiaalia, konkreettista materiaalia joiden symboliarvo on kuitenkin kauan sitten kasvanut yli materiaalisesta arvosta. Eihän kansainvälisillä taidemarkkinoilla ole mitään tekemistä järjen kanssa kun hintoja katselee.

@Vellihousu voi laittaa tuon maalauksen verran rahaa keittotölkkiin ja lähettää haluamaansa kohteeseen, tuon maalauksen hintahan ei sitä kiellä. Vai miten?
Ei tässä ole kyse minusta yksilönä vaan siitä mitä asioita yhteiskunnassa pidetään pyhinä ja millä hinnalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös