Elokapina

  • 360 428
  • 3 362

hk65

Jäsen
Vähän luulen että teki Elokapina mitä vaan, se aiheuttaisi kielteisiä reaktioita. Ja se johtuu ennen kaikkea heidän kipeästä viestistä, totuus sattuu.
Onneks ei ollu kahvia, nyt olis kyllä lentänyt näytölle. Kyllä se kirjaimellinenkin paska, mitä he saa niskaansa tulee ihan ennen kaikkea heidän harjoittamista toimintatavoistaan ja niskuroinnistaan eikä mistään helvetin viestistä :DD. No mut joo, jokanenhan uskottelee sitten itselleen mitä haluaa.

Olisin nimittäin ainakin itse ihan kannustamassa heitä tohon eduskuntakeikkaan. Kerrankin tekisivät jotain hyödyllistä, sen sijaan että perse asfaltissa hankaloitetaan nollahyödyllä muiden elämää ja kulutetaan poliisin resursseja lasten paapomiseen. Nykytouhulla vaan se "viesti" jää tämän perseilyn vuoksi täysin paitsioon ja se kiinnostaa entistä vähemmän.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Siis periaatteessa semmoinen järjestelmä jossa yksilö ei omista mitään, vaan suuryhtiöt omistaisivat kaiken?
Avaan tuota logiikkaa vähän enemmän.

Ajatellaan ensin autoa, se on minusta suht hyvä esimerkki. Kun autovalmistaja tekee auton, niin se tärkein tekijä on löytää tuolle automallille ostaja. Myyntihinnassa kuoletetaan kaikki: suunnittelukustannukset, infrastruktuurin kustannukset (tehdas, yms), raaka-ainekustannukset, valmistuskustannukset (ml. robottien käyttämä energia ja muut) ja niin edelleen. Automallia suunniteltaessa lähdetään siitä, että arvioidaan, kuinka monta kappaletta kyseistä mallia saadaan myytyä, ja sen pohjalta jyvitetään kiinteät kustannukset auton myyntihintaan.

Ongelma tässä mallissa on se, että (ilman lainsäädäntöä) valmistaja antaa autolleen lähinnä perävalotakuun. Kun se ajetaan ulos liikkeestä, raha on vaihtanut omistajaa eikä valmistajalla ole enää intressiä kyseistä autoyksilöä kohtaan. Ainoastaan eri maiden lainsäädäntö voi pakottaa valmistajaa vastaamaan tuotteestaan vähän pidemmälle, esim. lakisääteisenä takuuaikana. Mutta jokainen auton omistaja tietää, kuinka tuskallista on saada varaosia vanhempiin malleihin, sen jälkeen kun niitä ei enää saa tehtaalta. Takuuaika kun on lähinnä sitä varten, että jos tuotteessa on ollut valmistusvirhe, se korvataan: ei niin, että korvattaisiin luonnollista kulumista.

Toinen ongelma on se, että valmistajalla ei ole kovin suuria intressejä esimerkiksi kilometrikustannusten alentamiseen, koska ne maksaa kokonaan auton käyttäjä, joko yksityinen, ammattiautoilija tai leasing-firma. Valmistajaa ei kiinnosta myöskään se, että miten auton jälleenmyyntiarvo käyttäytyy eli se, paljonko autosta saa takaisin sitten, kun se pitää vaihtaa.

Jos auto pysyisi tehtaan riesana kehdosta hautaan, niin, että autosta tehdas saisi tuloja esim. per ajettu kilometri, niin yhtäkkiä autotehtaita alkaisi kummasti kiinnostaa sellaiset seikat kuin kulutus, korjaamistarve ja sen hinta, ja se, että mikä olisi omaisuuden jälleenmyyntiarvo: esimerkiksi siis se, että miten vanha auto kierrätetään uudeksi malliksi (koska muuten se joutuisi myymään pihallaan olevan romuauton romuttamolle about kilohinnalla).

Ajatellaan, että autosta maksettaisiin tehtaalle per ajettu kilometri. Tehdas vastaisi ihan kaikista käyttökuluista (pl. tietysti auton tahallinen vahingoittaminen). Silloin auton valmistushinta (jonka osasia lueteltiin edellä) jaettaisiin autolla ajetulle kilometrimäärälle - mitä enemmän kilometrejä autolla voi ajaa, sen pienemmäksi menee valmistuksen osuus kilometrikustannuksissa. Kun autotehdas maksaisi bensat ja sähköt, niin sille olisi edullista koettaa painaa nämä juoksevat kustannukset alas. Samoin sen pitäisi miettiä, että paljonko autoa pitää korjata elinkaaren aikana ja paljonko tästä tulee sille kustannuksia.

Autotehtaiden olisi pohdittava tarkkaan, että kauanko ne pitävät vanhempia malleja ajossa ja missä vaiheessa on parempi korvata malli uudella. Luulisin, että tehtailla olisi paljon isommat intressit pyrkiä siihen, että mallit ovat "upgreidattavissa" eli samat osat passaavat myös seuraavaan malliin. Näin ainakin sellaisissa osissa, jotka eivät kulu kovin nopeasti.

Todennäköisesti autoihin tulisi "hintaluokkia", jos haluaa aina ajaa uusimmilla malleilla, niin pitää maksaa enemmän, sitten mallin vanhetessa sitä liisataan ajettavaksi halvemmalla. Todennäköisesti siis autotehdas pyrkisi kuolettamaan valmistuskustannukset ensimmäisen 100-200,000 ajokilometrin aikana, mutta koettaisi pitää auton ajossa vielä pitkään sen jälkeen tuottamassa rahaa.

Toimiakseen tehtaiden välillä pitäisi tietysti olla kilpailua. Ilman kilpailua - esim. kartellit - autotehtailla ei olisi kovin suurta intressiä alkaa painamaan kilometrikustannuksia alaspäin.

Tällä hetkellä nämä kilometrikustannukset ml. kierrätyskustannukset sekä auton arvon alenema ovat auton käyttäjän harteilla. Sitä varten on kokonainen "teollisuudenala" (autolehtiä yms), jotka koettavat selvittää kuluttajalle, kuinka kalliiksi milläkin autolla ajaminen tulee. Valitettavasti ostohinta on silti useimmiten kuluttajalle kaikkein ratkaisevin tekijä auton valinnassa, ei sen kilometrikustannukset (joita kuluttajan on joka tapauksessa vaikea arvioida).

Se, mikä vaivaa autoteollisuutta, vaivaa myös montaa muuta teollisuudenalaa, esimerkiksi siis vaikkapa kodinkoneita ja vaateteollisuutta. Kodinkoneissa ei ehkä ole ihan mahdollista se, että valmistaja vastaisi myös niiden kuluttaman sähkön maksamisesta, mutta jos se jotenkin onnistuisi, niin se kyllä passaisi.

Vaateteollisuudelle olisi ihan oikein, että sen sijaan, että ne koettavat houkutella ihmiset ostamaan aina vain uusia vaatteita, ne joutuisivat huolehtimaan myös jo ostetuista vaatteista. Siinä vain vaara saattaa olla sellainen, että jos vaatteita aletaan kovasti kärräämään takaisin Kiinaan, niin siellä niitä poltetaan isoina rovioina. Mieluummin jotenkin niin, että vaate pysyisi kiertämässä niin kauan kun se on jotensakin käyttökelpoinen, vaikka sitten korjattuna, paikattuna ja parsittuna, ja sitten kun siitä ei ole enää siihen, niin sen saisi jotenkin takaisin langaksi ja siitä takaisin kankaaksi.

- - -

Mutta siis tällaisia ajatuksia tuossa oli taustalla. En ole toteutusta paljoa miettinyt, vaan ainoastaan juuri sitä, että niin kauan kun teollisuuden ykkösintressi on saada tekemänsä tuote myytyä, niin se ei paljoa välitä elinkaarikustannuksista. Jos teollisuus saadaan maksamaan tuotteen koko elinkaaren kustannukset, ne otetaan huomioon, mutta samalla sitten tuotteesta pitää tulla tehtaalle rahaa koko sen käyttöiän ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän mielenosoituksissa mitään pahaa ole, kunhan toimitaan sovittujen sääntöjen mukaan. Menisivät eduskunnan edustalle, siellähän ne päättäjätkin ovat, joihin heidän on oletettavasti tarkoitus vaikuttaa. Todennäköisemmin siellä pääsisi puheillekin heidän kanssaan.

Nythän tarkoituksena on vain vaikeuttaa tavallisten kansalaisten liikkumista ja ei silloin tarvitse ihemetellä, kun se aiheuttaa negatiivisia reaktioita ja palaute ei ole mitään posi-posia. Ihan itse he toiminnallaan tekevät tämän. Samoin aivan järjetöntä aiheuttaa ihan turhaa työtä poliisille, kun heilläkin olisi varmasti parempaakin tekemistä kuin kantaa näitä kävelykyvyttömiksi heittäytyviä uhmaikäisen lapsen tasolla käyttäytyviä häiriköitä.
Elokapinan FAQ:ssa heti ensimmäinen kohta ottaa kantaa tuohon:

Miksette voi osoittaa mieltänne puistossa, jalkakäytävällä tai eduskuntatalon edessä?

Koska silloin viestimme, akuutti ilmastohätätila ja meitä kohtaava eksistentiaalinen uhka, olisi helppo jättää huomiotta, eikä asian kiireellisyys tulisi oikeassa suhteessa näkyviin. Ilmastonmuutoksesta on tiedetty jo neljäkymmentä vuotta ja riittävät toimet ovat olleet kokoajan tiedossa, mutta siitä huolimatta maailma on menossa kohti kolme asteen tai pahimmillaan 4,3 asteen lämpenemistä. Suomi on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen tavoitteeseen, mutta on kolmen vuoden kuluttua ylittänyt oman päästökiintiönsä. Pelkästään Suomen virallisen 2035 hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen vaatii päätettyjen päästövähennysten kaksinkertaistamista (sivu 17). On siis perusteltua sanoa, että tähänastiset mielenosoituskeinot ja muu kansalaisvaikuttaminen eivät ole riittäneet, ja päättäjämme ovat epäonnistuneet riittävissä ilmastoteoissa.

Siksi tilanteen vakavuus on tehtävä korostetun näkyväksi.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Minä taas näen "kannustamisen kansalaistottelemattomuuteen" (vähän outo konsepti, onko siis kannustajia ja sitten näitä toimijoita?) tapauskohtaisesti, pragmaattisesti, en kategorisesti puoleen tai toiseen.
Eli varaat oikeuden vaihdella puolta riippuen siitä miten hyvin agenda osuu omaan ajatusmalliin? Kuulostaa kyllä tosi näppärältä ja saahan silloin olla aina "oikeassa".
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Vähän luulen että teki Elokapina mitä vaan, se aiheuttaisi kielteisiä reaktioita. Ja se johtuu ennen kaikkea heidän kipeästä viestistä, totuus sattuu.
Oot nyt jotenkin fakkiutunut tohon outoon näkökulmaan. Tuskin se viesti on kenellekään mikään epämiellyttävä yllätys, enemmänkin tuo lähinnä sivullisia haittaava ja järkyttävän turha performanssi pistää vituttamaan. Etenkin, jos sitä toistetaan viikottain.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Vähän luulen että teki Elokapina mitä vaan, se aiheuttaisi kielteisiä reaktioita. Ja se johtuu ennen kaikkea heidän kipeästä viestistä, totuus sattuu.
En minä oikein tätä usko.

Elokapinan viesti lienee tuttu ihan kaikille. Siitä on tullut niin suomalaisen kuin eurooppalaisenkin politiikan valtavirtaa. Oli ihan toisenlaista kannattaa Vihreitä esimerkiksi 90-luvulla, kun sen enempää oikeistolla kuin vasemmistollakaan ei ollut mitään poliittisia intressejä luonnonsuojelua kohtaan.

Minä pidän Elokapinaa oikeastaan vain oireena, en suoranaisesti asioita muuttavana tekijänä. Se muutos on jo tapahtunut, ja Elokapina on ikään kuin kaiku siitä. En siis suhtaudu Elokapinaan vihamielisesti, vaan melko neuraalisti. Minua silti mietityttää se, että kansalaistottelemattomuus keinona on vähän sen kaltainen, ettei sitä oikein haluaisi yleisesti käyttöön otettavaksi omien asioiden ajamiseksi.

Reaktiot Elokapinaan minusta kertovat sen, että suurin osa suomalaisista jollain tavalla hyväksyy toiminnan. Tämä johtuu siitä, että kansalaistottelemattomuudesta huolimatta yleinen suhtautuminen on enemmän positiivista tai neutraalia. Elokapinan toiminta voi ärsyttää monia, mutta aika harva tuntee suoraa vihaa toimintaa kohtaan. Jos Elokapinan asiaan suhtauduttaisiin yleisesti vihamielisesti, niin me näkisimme mielenosoituksessa "katumatseja" kansalaiset vs Elokapina.

Asiaa voi ajatella siltä kannalta, että mitä, jos Elokapina ajaisi jotain sen kaltaista asiaa, jota muu yhteiskunta ei voisi sulattaa. Entä, jos vaikkapa uusnatsit valtaisivat Helsingin keskustan kerran viikossa? Tai putinistit, jotka vaatisivat vaikkapa Suomesta venäjän läänityksen? Paljonko vaadittaisiin sitä, että poliisit käyttäisivät kovempia otteita laittomien mielenosoitusten hajottamiseksi? Hyväksyisitkö uusnatsien kaasuttamisen pois kaduilta mellakoimasta?

Tästä oli joku vuosi sitten puhetta yhden tutun kanssa, mutta hän ei koskaan oikein ymmärtänyt sitä, mitä tarkoitan sillä, että suhtautumiseen kansalaistottelemattomuuteen vaikuttaa kunkin yksilön omat mielipiteet, ja että jos mielipiteet ovat kovasti ristissä, niin tottelemattomuuteen halutaan puututtavan kovin ottein.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
@Taze ja @hk65, samankaltainen kommentti teillä.

Jos Elokapinan viesti on jotenkin tällainen:

Ilmastonmuutos on karkaamassa hallitsemattomaksi aiheuttaen katastrofaalisia seurauksia viimeistään jo lapsillemme. Suurimpana syyllisenä siihen on länsimainen elämäntapa/ talous/politiikka (lue: siis myös me) ja päättäjiemme haluttomuus tehdä riittäviä korjaavia toimenpiteitä.

Niin millaista Elokapinan toiminnan olisi sitten oltava että tämä viesti saisi sisältönsä vakavuuteen nähden riittävää näkyvyyttä sekä taakseen tarpeeksi kannatusta, jotta ne toimenpiteet voisivat olla mahdollisia?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Niin millaista Elokapinan toiminnan olisi sitten oltava että tämä viesti saisi sisältönsä vakavuuteen nähden riittävää näkyvyyttä sekä taakseen tarpeeksi kannatusta, jotta ne toimenpiteet voisivat olla mahdollisia?
Tuokaa varteenotettavia ehdotuksia vaikka siihen, miten

- energiaa tuotetaan tehokkaammin ja päästöttömästi
- miten energiaa voidaan siirtää ja varastoida tehokkaammin
- miten esimerkiksi teollisuuden prosesseja voidaan toteuttaa vähemmällä energialla
- miten rakennusten lämmitys ja viilennys voidaan hoitaa vähemmällä energialla
- miten rakennuksista saadaan remontoitua energiatehokkaampia
- miten synteettisten ja biopohjaisten polttoaineiden osuutta saadaan kasvatettua taloudellisesti kestävällä tavalla

Noista voi aloittaa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kysyn yhä: Missä on Elokapina silloin kun tarvitaan-> tänä viikonloppuna Poker Run Nauvossa ja Suviseurat Pudasjärvellä.
Kummassakaan tilaisuudessa ei häirittäisi työssäkäyviä tai muuta liikennettä. Molemmat tapahtumat täysin tarpeettomia, mutta hiilijalanjälki ei. Julkisuus olisi taattu.
Vai onko kummaltakin paikkakunnalta liian pitkä matka pizzalle ja lähikauppaan? Molempiin kohteisiin pääsee bussilla. Hopihopi!
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Taze ja @hk65, samankaltainen kommentti teillä.

Jos Elokapinan viesti on jotenkin tällainen:

Ilmastonmuutos on karkaamassa hallitsemattomaksi aiheuttaen katastrofaalisia seurauksia viimeistään jo lapsillemme. Suurimpana syyllisenä siihen on länsimainen elämäntapa/ talous/politiikka (lue: siis myös me) ja päättäjiemme haluttomuus tehdä riittäviä korjaavia toimenpiteitä.
Totta on se että länsimaiden ja oikeastaan koko maailman elintaso on sitä luokkaa ettei sitä pyöritetä ilman fossiilisia. Ero vihreämmän vaihtoehdon kanssa aika suuri. Mikään Suomen päättäjien ”kovistelu” ei muuta mitään. Mutta täällä voi harrastella tällaista ihan rauhassa.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Asiaa voi ajatella siltä kannalta, että mitä, jos Elokapina ajaisi jotain sen kaltaista asiaa, jota muu yhteiskunta ei voisi sulattaa. Entä, jos vaikkapa uusnatsit valtaisivat Helsingin keskustan kerran viikossa? Tai putinistit, jotka vaatisivat vaikkapa Suomesta venäjän läänityksen? Paljonko vaadittaisiin sitä, että poliisit käyttäisivät kovempia otteita laittomien mielenosoitusten hajottamiseksi? Hyväksyisitkö uusnatsien kaasuttamisen pois kaduilta mellakoimasta?
Hyväksyisin poliisin toimet tuossa tapauksessa, mutta se ei johtuisi uusnatseista vaan mellakoimisesta. Väkivallaton ja passiivinen vastarinta on muuta.

Ymmärrän kyllä hyvin mitä tuossa tarkoitat ja asian eri puolet. Toisaalta ajattelen myös niin että uhkakuvana ilmastonmuutos, luontokato ja muut ylikulutuksen seuraukset on jotain mihin on vaikea verrata mitään muuta. Voisi kuvitella että se olisi jo sellaista minkä pitäisi yhdistää ihmisiä, mutta päinvastoinhan se näyttäisi valitettavasti menevän.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kysyn yhä: Missä on Elokapina silloin kun tarvitaan-> tänä viikonloppuna Poker Run Nauvossa ja Suviseurat Pudasjärvellä.
Kummassakaan tilaisuudessa ei häirittäisi työssäkäyviä tai muuta liikennettä. Molemmat tapahtumat täysin tarpeettomia, mutta hiilijalanjälki ei. Julkisuus olisi taattu.
Vai onko kummaltakin paikkakunnalta liian pitkä matka pizzalle ja lähikauppaan? Molempiin kohteisiin pääsee bussilla. Hopihopi!

Siinä kun istuu pepun asfalttitielle sunnuntaina kun kollossi on lähdössä Pudasjärveltä pois, niin taatusti saa mainetta ja kunniaa.

Mutta ehkä sinne on tosiaan Hesasta matkaa.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Tuokaa varteenotettavia ehdotuksia vaikka siihen, miten

- energiaa tuotetaan tehokkaammin ja päästöttömästi
- miten energiaa voidaan siirtää ja varastoida tehokkaammin
- miten esimerkiksi teollisuuden prosesseja voidaan toteuttaa vähemmällä energialla
- miten rakennusten lämmitys ja viilennys voidaan hoitaa vähemmällä energialla
- miten rakennuksista saadaan remontoitua energiatehokkaampia
- miten synteettisten ja biopohjaisten polttoaineiden osuutta saadaan kasvatettua taloudellisesti kestävällä tavalla

Noista voi aloittaa.
Tärkeitä tarvittavia toimenpiteitä, joita varmasti eri puolilla jo pohditaan. Mutta niiden riittävyys riippuu siitä uskooko ylikulutusongelman olevan "vain" tekninen. Elokapina tuskin uskoo.
 

kyyninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Englanti, paikalliset huumoriseurat
Se kiinnostaisi tietää, että mitä mieltä nämä kapinoitsijat ovat muuttoliikkeestä köyhistä maista tänne länsimaihin? Itse ainakin olettaisin, että tätä he myös vastustavat.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Se kiinnostaisi tietää, että mitä mieltä nämä kapinoitsijat ovat muuttoliikkeestä köyhistä maista tänne länsimaihin? Itse ainakin olettaisin, että tätä he myös vastustavat.
Kiinnostaisi myös tietää, kuinka moni on oikeasti kovin jyrkästi mitään mieltä. Vai mennäänkö kaveriporukan perässä tekemään jotain anarkistista erityisjännää? Voin olla tyhmä ja auttamattoman vanhanaikainen, mutta esimerkiksi nyt raskaan työrupeaman päätteeksi ei juolahtanut mieleen lähteä istumaan kadulle. Prioriteetteja on moneksi.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Toisaalta ajattelen myös niin että uhkakuvana ilmastonmuutos, luontokato ja muut ylikulutuksen seuraukset on jotain mihin on vaikea verrata mitään muuta. Voisi kuvitella että se olisi jo sellaista minkä pitäisi yhdistää ihmisiä, mutta päinvastoinhan se näyttäisi valitettavasti menevän.
Tätä olen jo pitkään sanonut, ja sanonut myös, että mielestäni niin Vihreät, luonnonsuojelujärjestöt kuin Elokapinakin ovat tehneet tässä ison virheen. Näiden ongelmien korjaus kun vaatisi sen, että sen taakse saa paljon porukkaa: se vaaditaan jo pelkästään tekoihin, mutta se vaaditaan myös demokraattisen päätöksentekoon.

Siksihän olen kovasti täälläkin kironnut sitä, että miksi luonnonsuojelusta oli pakko tehdä vastakkainasettelu? Miksi Vihreiden oli pakko tehdä maaseudusta itselleen vihollinen? Miksi luonnonsuojelusta on haluttu tehdä isolle kansanryhmälle kirosana, jolla oikeutetaan heihin kohdistetut raippatoimet? Luonnonsuojelusta pitäisi tehdä hauska ja iloinen asia, joka sopii kaikille, ei niin, että Vihreissä aletaan kiistellä siitä, kuka on oikea Vihreä ja kuka ei (josta siis Soininvaara joskus 2015-2020 valitti).

Ehdottomuus ja vaihtoehdottomuus ovat kaikkien aatteellisten aktivistien heikkous, niin myös luonnonsuojelijoiden. Minulle esimerkiksi henkilökohtaisesti ei ole koskaan auennut se, että miksi Suomessa Vihreiden piti vastustaa vesi- ja ydinvoimaa niinkin paljon, että lopulta kun eivät suostuneet mihinkään kompromisseihin, joutuivat ohjelmassaan toteamaan sen, että venäläinen maakaasu olkoot sitten "Vihreä ratkaisu". Puhtaampaa toki kuin kivihiili, mutta, mutta...

Jos Elokapinan viesti on jotenkin tällainen: Ilmastonmuutos on karkaamassa hallitsemattomaksi aiheuttaen katastrofaalisia seurauksia viimeistään jo lapsillemme. Suurimpana syyllisenä siihen on länsimainen elämäntapa/ talous/politiikka (lue: siis myös me) ja päättäjiemme haluttomuus tehdä riittäviä korjaavia toimenpiteitä.
Kuten niin monessa muussakin asiassa, tässäkin asiassa on monta mutkaa matkassa.

Globaali ongelma vaatii globaalin ratkaisun. Se vain on todella pitkässä puussa, kun huomioidaan, millaisia valtioita globaaliin maailmaan kuuluu: öljyntuottajamaat, Kiina, Intia, yms.

Poliitikot eivät voi lähteä kovin järeisiin toimiin siksi, kun se romuttaa yhteiskuntaa. Kovin paljoa esimerkiksi Suomessa ei talouden ja elintason tarvitse laskea, että heikoimmassa asemassa olevia tulee liikaa ja se alkaa aiheuttaa yhteiskunnallista levottomuutta ja sitä kautta saa aikaan negatiivisen kierteen. Se taas puolestaan sitten, no, kansalaisten mielipiteet vaihtuvat ja valtaan äänestetään ihmisiä, jotka viis veisaavat ilmastonmuutoksesta, kunhan vain yhteiskunta pysyy kasassa - tai päästetään yhteiskunta hajoamaan, joka, no, silloin kulutus kyllä varmaan laskee...

Joskus aikanaan sanoin sellaista, että en näe muuta mahdollisuutta luonnon suojelemiseksi kuin ekodiktatuurin, jota puolestani en kannata siksi, koska (a) kukaan ei saa perustettua diktatuuria ekologisista syistä, vaan aivan muista syistä, ja (b) jos joku siinä onnistuisi, niin se muuttuisi varsin nopeasti tavalliseksi diktatuuriksi, eli siis tuottamaan hyvinvointia eliitille ja pitämään kansalaiset kurjuudessa.

Toisaalta taas sitten ilmastonmuutos sekin romuttaa yhteiskuntia. Suo siellä, vetelä täällä. Siksi minun oma linkolalainen käsitykseni on se, että koska yhteiskuntaa ei haluta romuttaa päätöksillä, se tapahtuu sitten reaalimaailman muutoksilla.

Tulevaisuudessa siis Elokapina ja monet muut ympäristöliikkeet kyllä saavat "synninpäästön", näin uskon: siis sillä tavalla, että asia oli oikea. No, onhan se oikea. Minä vain näen asian niin, ettei asioiden toitottamisesta ole paljoa hyötyä, jos niille on silti hankala tehdä mitään.

Perusongelma on se, että meitä on oikeasti täällä Maapallolla ihan liikaa. Vähän linkolalaisuuteen kallellaan olevana ajattelen, että se ongelma ratkeaa itsekseen, kunhan sen vain päästää repsahtamaan. Jos oikeasti haluaisi tehdä töitä sen eteen, että kaikille 10 miljardille ihmisille taataan länsimainen elintaso kestävällä pohjalla, niin onhan se sen kokoluokan projekti, että se ei kyllä ihan pelkällä Suomen eduskunnan kokoisella joukolla onnistu millään (s.o. Elokapinan kohderyhmä).

Niin millaista Elokapinan toiminnan olisi sitten oltava että tämä viesti saisi sisältönsä vakavuuteen nähden riittävää näkyvyyttä sekä taakseen tarpeeksi kannatusta, jotta ne toimenpiteet voisivat olla mahdollisia?
Jos haluaa kannatusta, niin asia pitää *markkinoida* ihmisille niin, että he sen ostavat.

Lähes kaikessa aktivismissa on sellainen kummallisuus sisään rakennettuna, että asiasta koetetaan tehdä mahdollisimman kulmikas ja hankalasti nieltävä. Jos ihmiset eivät tuota kulmikasta nyrkinkokoista pilleriä halua niellä, niin aktivismissa yleensä ei lähdetä pyöristämään kulmia, vaan sen sijaan nyrkinkokoisesta palikasta tehdään jalkapallon kokoinen ja siihen laitetaan piikkejä, ja sitä koetetaan väkisin tunkea kurkusta alas. Olen sanonut, että on porukkaa, jonka kosketus tahtoo tehdä asiasta kuin asiasta paskan makuista, ja toivoisin, etteivät he koske mihinkään tärkeään asiaan.

Aktivismissa lähes aina on myös sellainen ominaisuus, että on tärkeämpää se, että porukka on samaa mieltä asiasta, kuin se, että asiaa kannattaisi mahdollisimman moni. Kuinka monta kertaa olette kuulleet vaikkapa siitä, kuinka joku poliittinen puolue - varsinkin pienpuolue - sanoo sitä, kuinka ei voi tehdä kompromisseja, kuinka tärkeämpää on aate ja arvot, ja jos se ei myy, niin se ei ole aatteen, vaan kansalaisten vika.

Jos luonnonsuojelua haluaa markkinoida, niin se minusta kannattaisi tehdä viihteelliseksi ja kivaksi. Olisi kaikkein parasta ensin alkaa poimimaan matalalla roikkuvia hedelmiä, jos niitä on. Kaikkein tärkeintä olisi tarjota vaihtoehtoja. Ei niin, että kainuulainen karjatila on ajettava alas ja viljelijä työttömäksi kaupunkiin, vaan niin, että se kainuulainen karjatila elää ja voi hyvin, ja siitä huolimatta on vähän ekologisempi kuin aiemmin. Parasta olisi, jos se samalla myös tuottaisi viljelijälleen paremman elintason - silloin sitä olisi tosi vaikea kenenkään vastustaa.

Olen lähes varma, että jos ratkaisu on olemassa, se ratkaisu on uusi tekniikka. Me tiedämme tosi hyvin nykyisen tekniikan rajat. Se, mitä kaikkein kipeimmin kaivataan, on riittävän hyvä vaihtoehto fossiilisille polttoaineille. Minä esimerkiksi olisin valmis kompromisseihin tämän asian suhteen eli saattaisin priorisoida sen korkeammalle kuin vaikkapa jokien, metsien ja porolaidunten suojelemisen. Mutta yleensä ottaen luonnonsuojelujärjestöt eivät ole valmiita tällaisiin kompromisseihin, se on joko-tai - joko kaikki tai sitten ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Kyllä. Tie 20 jumiin sunnuntaina Pudasjärveltä Ouluun, niin varmasti pääsevät uutisiin. Tosin osa saattaa joutua myös lopulliseen sijoituspaikkaan. Toisaalta liekö Pudiksella edes sähköä, jolla ladata kännykkää ja matkakin on ihan hirveä perus ilmastotaistelijalle. Sääskiäkin on aika reippaasti, mikä ei ole kiva.

NA
 
Suosikkijoukkue
21.12.2024 kivakiva puspus valmennuksen jatkokausi
Odotellaan nyt, kun ääriliikkeet alkaa istuskelemaan keskellä tietä, niin riittääkö vielä tukea myös heille, koska Suomi on demokraattinen maa, missä saa mieltäänosoittaa kunhan noudattaa lakia...
Pakko sanoa, ettei tälläista vanhahkoa jäärää saa puolelleen tällä tyylillä...
Ihmisiä on vain liikaa, ei se tiellä istuminen sitä asiaa miksikään muuta...
Itse ihmettelen sitä, minkä media antaa julkisuutta tälle ryhmälle, silloin kun tekevät rikoksia tai eivät tee poliisin kanssa ennalta sovitun mukaisesti järjestäytymisiään?
 
Viimeksi muokattu:

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan niitä autoilun vähentämiseen myös ihan lukuisia toimiviakin keinoja. Yksi on esimerkiksi pysäköintimaksujen korottaminen keskusta-alueella. Isoihin tapahtumiin voi sisällyttää julkisen liikenteen ilmaislipun, esimerkiksi Ilves ja Tappara tekevät tätä Nokia Arenan aikaisissa peleissään ja sama juttu oli MM-kisoissa. Ottelulipun QR-koodilla pääsee matkustamaan julkisilla matkan ennen ottelua ja toisen ottelun jälkeen.

Ei näihin yksityisautoilun ongelmiin ole mitään helppoa ratkaisua, joka kuin taikaiskusta muuttaisi kaiken. Asiat muuttuvat pikku hiljaa paremmiksi pieni asia kerrallaan. Mihinkään salamannopeisiin muutoksiin ei tässä kuitenkaan pystytä.
Kyllä näin, mutta huonoimpia ratkaisuita ovat sellaiset, jotka osaltaan rajottavat toimeliaisuutta. Tiedän esim vanhus- sekä siivouspalvelun, joka ei enää mene tiettyihin paikkoihin juurikaan siksi, että pysäkköinnistä on tehty liki mahdotonta, j aerityisestikin tilanteessa, jossa joudut kuljettamaan paljon tarpeita työn suorittamisen vuoksi. Kaikilal ei asiakkaat ole valmiita makselmaan edes tuota pysäkköinnin hintaa lisää, mutta sekään ei itsessään ole ainao ongelma, vaan se, että pysäköinti näissä tapauksissa on jo niin etäällä työnsuorittamispaikasta, että ei vaan yksinkertaisesti halua nähdä sitä vaivaa, joka auton siirrosta aiheutuu, kun se usein vieläpä ottaa lisää aikaa, josta ei kukaan niinikään halua maksaa.

Joillakin varmaan on toisin, mutta kaikilla ei, joten ei ole kovinkaan kauaskantoinen ajatus lisästä vaikkapa yksityisiä pysäköinnin valvontoja joka paikkaan, ja näin aiheuttaa vaikeuksia sinne palvelusektorille.
Siksi lähtisin nimenomaan karsimaan ajoa sieltä, missä se on vähiten välttämätön, jojtta ei tarvitse lisätä kustannuksia enää sinne, jossa ne aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisuita.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuokaa varteenotettavia ehdotuksia vaikka siihen, miten

- energiaa tuotetaan tehokkaammin ja päästöttömästi
- miten energiaa voidaan siirtää ja varastoida tehokkaammin
- miten esimerkiksi teollisuuden prosesseja voidaan toteuttaa vähemmällä energialla
- miten rakennusten lämmitys ja viilennys voidaan hoitaa vähemmällä energialla
- miten rakennuksista saadaan remontoitua energiatehokkaampia
- miten synteettisten ja biopohjaisten polttoaineiden osuutta saadaan kasvatettua taloudellisesti kestävällä tavalla

Noista voi aloittaa.
Mistäs ne hipit nyt tuollaisia tietäisivät, kun ei noita ole kapitalistinen tiedemieskään vielä lopullisesti ratkaissut. Mutta jos ympäristölle haitallisia yritystukia ohjattaisiin noiden asioiden tutkimukseen, niin sillä voisi joku merkitys olla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuokaa varteenotettavia ehdotuksia vaikka siihen, miten

- energiaa tuotetaan tehokkaammin ja päästöttömästi
- miten energiaa voidaan siirtää ja varastoida tehokkaammin
- miten esimerkiksi teollisuuden prosesseja voidaan toteuttaa vähemmällä energialla
- miten rakennusten lämmitys ja viilennys voidaan hoitaa vähemmällä energialla
- miten rakennuksista saadaan remontoitua energiatehokkaampia
- miten synteettisten ja biopohjaisten polttoaineiden osuutta saadaan kasvatettua taloudellisesti kestävällä tavalla

Noista voi aloittaa.
Nämä ovat aiheita, joita listailin tuolla "Suomen talouskasvu - tienraivaajat ja kasvupolut" -ketjussa:


Eli aloja, joiden kehityksen näen vaikuttavan positiivisesti Suomeen. Vaikkei mitään isoa innovaatiota edes saisi aikaan, pienetkin parannukset voivat vaikuttaa Suomen talouteen positiivisesti, ja sitten jos jonkun innovaation keksii, niin silloin lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Kuten varmaan itsekin tiedät, valmiita ratkaisuja noihin ei ole, vaan ne vaativat kehittämistä. Toisaalta hommaa voidaan kyllä edesauttaa erilaisin keinoin, esimerkiksi kompromisseilla ja priorisoimalla.

Jos ajatellaan ketjun aihetta eli Elokapinaa, niin luulisin, että heillä listan kärjessä olisi fossiilisten polttoaineiden korvaaminen. Se tarkoittaisi sekä uusiutuvan energiantuotannon lisäämistä (lisää tilaa ydin-, vesi-, tuuli- ja aurinkovoimaloille), energian varastoinnin parantamista (tasaamaan tuotantohuippuja), vaihtoehtoisia ratkaisuja lämmitykseen (jotta siis talvella lämmitys ei syö liikaa sähkön tuontantokapasiteettia), liikenteen sähköistämistä ja synteettisten polttoaineiden tuotantoa.

Pieniä parannuksia voidaan saada aikaan monissa paikoissa, tuonne ketjuun myöhemmin laitoin 3D-tulostetusta lämmönvaihtimesta. Hain sen myöhemmin netistä, se on Wärtsilän tekosia.

Isossa kuvassa varmaan olisi hyvä saada "ylimääräinen" sähkö varastoitua. Nythän se pääosin myydään, joka puolestaan laskee sähkön hintaa. Halvan sähkön aikaa kannattaisi kotimaassa käyttää sellaisiin tarpeisiin, joihin se soveltuu: eli jos vain pystytään rakentamaan teollista tuotantoa niin, että se käynnistyy halvan sähkön aikana ja pysähtyy kalliin sähkön aikana, niin tällainen "säätökulutus" olisi Suomelle tosi loistava juttu.

Metaanin ja ammoniakin valmistuksen hyötysuhde on tällä hetkellä heikohko. Jotta siitä saisi kannattavaa, sähkön hinnan pitäisi olla matala, koska sitä kuluu runsaasti enemmän kuin mitä saadaan takaisin. Se voisi olla itselleni yksi sellainen tutkimuksen kohde, että miten metaanin ja/tai ammoniakin valmistuslaitos voisi toimia niin, että se käynnistyy, kun tuuli- ja aurinkosähköä on saatavilla paljon ja hinta on halpaa, ja pysähtyy, kun sähkön hinta nousee. Terästeollisuudessa saattaisi olla jotain samankaltaista saumaa, tehtaasta ja prosessista riippuen, eli terästä tehtäisiin enemmän silloin, kun sähkö on halpaa ja vähemmän silloin, kun se on kallista.

Metaanin ja ammoniakin valmistusta (eli siis vedyn valmistusta) tiirailen mielenkiinnolla siksi, kun niistä on jalostettavissa sekä polttonesteitä että myös lannotteita, joita kumpaakaan ei Suomen luonnosta löydy.
 
Viimeksi muokattu:

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Globaali ongelma vaatii globaalin ratkaisun. Se vain on todella pitkässä puussa, kun huomioidaan, millaisia valtioita globaaliin maailmaan kuuluu: öljyntuottajamaat, Kiina, Intia, yms.
Kyllä, näinhän se on. Mutta jonkun olisi oltava myös edelläkävijä. @Karajan sanoi että täällä päättäjien kovistelu ei vaikuta mihinkään. Tiedostan ilman muuta pienen Suomen hyvin rajalliset vaikutusmahdollisuudet globaaliin ongelmaan, mutta muistetaan myös että Elokapinakaan ei toimi pelkästään Suomessa.


Jos haluaa kannatusta, niin asia pitää *markkinoida* ihmisille niin, että he sen ostavat.
Tuote olisi kyllä aika kunnossa, elinkelpoinen planeetta. Mutta eihän usein ostopäätöksiä järjellä tehdä...
Olen lähes varma, että jos ratkaisu on olemassa, se ratkaisu on uusi tekniikka. Me tiedämme tosi hyvin nykyisen tekniikan rajat. Se, mitä kaikkein kipeimmin kaivataan, on riittävän hyvä vaihtoehto fossiilisille polttoaineille.
Ilmastokriisi näyttää erilaiselta jos näkee sen enemmän teknisenä kuin poliittisena ongelmana. Varmasti se on kumpaakin, mutta minulle poliittinen selvästi enemmän. Viime kädessä näen ratkaisun löytyvän jos löytyy, ihmisten mielissä. Eli voisiko ajatella olevan myös psykologinen haaste uuden tuntemattoman aikakauden edessä. Kuvittelen että itänaapurissa oli jengillä vähän vastaavia fiiliksiä hetkeä ennen kuin kommunismi kaatui. Ja jaan kanssasi saman käsityksen että kohtuullistaminen on vääjäämätöntä, joko hallitummin suunnitellen tai sitten romahtaen. Se tulee kuin krapula, me voidaan ehkä vielä vähän määrätä päivää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös