Nokun nyt tälle aleelle lähdettiin, niin jatketaan.
Ns. Pisararata, eli Pasilasta Rautatientorille maan alla kulkeva ratajärjestely toteutunee vasta n. kymmenen - viidentoista vuoden päästä. Jos silloinkaan.
Siihen liittyen, tai siitä huolimatta, ongelmahan nyt jatkossa tulee olemaan siinä, että ilmastonmuutoksista johtuen ns. normitalvia tulee aina vain vähemmän eikä koskaan voida ennustaa millainen seuraava talvi tulee olemaan. Trendi on ollut maailmanlaajuinen jo toista vuosikymmentä muualla maailmassa, mutta nyt vasta Suomessa ollaan siihen heräämässä. Minun elinikänäni on totuttu siihen että, että maailma (Suomi) elää n. kolmen vuoden sykleissä. Tämä tavallaan liittyy muinaisten aikojen sykleihin, jolloin elettiin seitsemän kuivaa ja seitsemän lihavaa vuotta. Jatkossa syklit ovat lyhentyneet noista 2000 vuoden takaisista ja nyt ollaan jo lähellä kahden vuoden syklejä. Mikä siis liittyy ilmaston muutokseen.
Ilmasto muuttuu ja ihmiskunnan pitäisi sopeutua siihen. Normaali-ihmiset ympäristöineen kyllä aika äkkiä sopeutuvatkin, mutta tuntuu siltä että nuo päättäjäseniilit eivät enää oikein ole ajan tasalla. Juuri kun oppivat käyttämään Wordia ja intterwebbiä, niin vielä pitäisi ajatella.
Enivei, alkuun liittyen, miksei Pasilan ratapihaa kateta sen verran että isoimmat lumipyryt ja tuulimyräkät voitaisiin eliminoida? Nyt jo siellä käytetään aivaaaan sairaasti sähköä vaihteiden sulatukseen, mutta näillä pakkasilla vain tehot ei riitä. Pasilan järjestelyraiteet pitäisi siis kattaa ja suojata lumelta ja tuulilta. Ei niiden pidä olla erikoisemmin lämpimiä, vaan sen verran suojaavia että vaihteisiin laitetut lämmitykset voivat hoitaa sen. Tällöin puhutaan katetusta tilasta, jossa pystytään pitämään max. -5 astetta. Tällainen olisi aika edullista ja nopeaa rakentaa Ilmalaan. Ei siihen menisi kymmentä vuotta.