Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 229
  • 591

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyvä että Suomen junasekoilut herättävät edes jossain päin maailmaa hilpeyttä. Tsuhnien puuhat ovat olleetkin itänaapurissa vanha taattu naurun aihe.

VR:n työryhmä on tutustumassa venäläisten keinoihin lumen suhteen Pietarissa ja Moskovassa.

Viime päivien tapahtumat kerrannaisvaikutuksineen tulivat niin kalliiksi VR:lle, että kannattaa kyllä maksaa venäläisille, jos ovat keksineet jotain toimivaa. Ja mennä vaikka Novosibirskiin asti
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tokihan Neuv.. Venäjällä russkisysteemi toimii. Siellä kun on kalusto sellaista, jossa sanaa "elektroniikka" ei tunneta. Työvoima ei ole kuullut koskaan sanaa lakko (onko sellaista edes venäläisessä sanastossa, DAF?), ja asemakohtaisesti lapio+luuta -varustettua miehistöä on kaksikymmenkertainen määrä Suomeen verrattuna.

Asiallisesti puhuen, ongelma Suomessa on pitkälti muutamassa ydinasiassa:
- pitkään jatkuneet leudot talvet ja ns. lama ovat johtaneet siihen, että Liikennevirasto ja VR eivät ole palkanneet eläkkeelle jääneiden tilalle uusia työntekijöitä ja em. yhtiöiden henkilökuntaa on laitettu pois kaikenlaisin ylimääräisin kannustimin ns. kustannussyistä.
- Em. yhtiöt eivät ole aikoihin palkanneet uusia työntekijöitä vastaaviin töihin, joka on johtanut siihen että vanhemmat työntekijät eivät ole osanneet opettaa nuorempia, vanhojen aikojen tapaan, siihen miten pitää toimia kun lunta sataa enemmän kuin pikkukengillä kävellessä pitää varoa. Nyt äkkiä palkatut nuoret ovat aivan pihalla, vieläpä lumisateessa, siitä mitä ja miten pitää hommia hoitaa.
- Raha. Taas on on säästetty väärässä paikassa. Kun em. juttuihin liittyen on muka säästetty, niin nyt maksetaan moninkertaisia summia erilaisina korvauksina, sekä työntekijöille, aliurakoitsijoille ja asiakkaille. Lyhytnäköistä touhua.

UKK. Tarvitsemme sinua!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Nokun nyt tälle aleelle lähdettiin, niin jatketaan.

Ns. Pisararata, eli Pasilasta Rautatientorille maan alla kulkeva ratajärjestely toteutunee vasta n. kymmenen - viidentoista vuoden päästä. Jos silloinkaan.

Siihen liittyen, tai siitä huolimatta, ongelmahan nyt jatkossa tulee olemaan siinä, että ilmastonmuutoksista johtuen ns. normitalvia tulee aina vain vähemmän eikä koskaan voida ennustaa millainen seuraava talvi tulee olemaan. Trendi on ollut maailmanlaajuinen jo toista vuosikymmentä muualla maailmassa, mutta nyt vasta Suomessa ollaan siihen heräämässä. Minun elinikänäni on totuttu siihen että, että maailma (Suomi) elää n. kolmen vuoden sykleissä. Tämä tavallaan liittyy muinaisten aikojen sykleihin, jolloin elettiin seitsemän kuivaa ja seitsemän lihavaa vuotta. Jatkossa syklit ovat lyhentyneet noista 2000 vuoden takaisista ja nyt ollaan jo lähellä kahden vuoden syklejä. Mikä siis liittyy ilmaston muutokseen.

Ilmasto muuttuu ja ihmiskunnan pitäisi sopeutua siihen. Normaali-ihmiset ympäristöineen kyllä aika äkkiä sopeutuvatkin, mutta tuntuu siltä että nuo päättäjäseniilit eivät enää oikein ole ajan tasalla. Juuri kun oppivat käyttämään Wordia ja intterwebbiä, niin vielä pitäisi ajatella.

Enivei, alkuun liittyen, miksei Pasilan ratapihaa kateta sen verran että isoimmat lumipyryt ja tuulimyräkät voitaisiin eliminoida? Nyt jo siellä käytetään aivaaaan sairaasti sähköä vaihteiden sulatukseen, mutta näillä pakkasilla vain tehot ei riitä. Pasilan järjestelyraiteet pitäisi siis kattaa ja suojata lumelta ja tuulilta. Ei niiden pidä olla erikoisemmin lämpimiä, vaan sen verran suojaavia että vaihteisiin laitetut lämmitykset voivat hoitaa sen. Tällöin puhutaan katetusta tilasta, jossa pystytään pitämään max. -5 astetta. Tällainen olisi aika edullista ja nopeaa rakentaa Ilmalaan. Ei siihen menisi kymmentä vuotta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Nokun nyt tälle aleelle lähdettiin, niin jatketaan...

Ansiokasta kärjistysta. Itse asiassa VR on jopa lisännyt ratahenkilökuntaa Helsingin seudulla. Mutta ongelma on, että rataverkon välityskyky ei tahdo riittää enää kuin hädin tuskin edes normaalitilanteessa. Eikä muuten edes kalusto.

Tilanne on monen muuttujan summa. Mutta syyt löytyvät enemmänkin tuolta valtionvarainministeriön suunnalta kuin VR:stä. Slummi-Suomen ratainfra kun ei ole lähelläkään nyky liikkennemäärien tarpeita. Eikä kalustoa ole läheskään tarpeeksi. Vittu meillä on duunissakin varalaitteita eri asioihin, jotka ovat paljon vähemmän tärkeitä, kuin päästä pois Helsingistä viikolopuksi. Tämän vuoksi pienikin häiriö heijastuu koko maahan. On siinä takana myöskin yleinen hölmöys keskittää kaikki maan toiminnot sinne syrjäisille rannikkoalueille. Ilmalan ratapiha on kuormituksiltaan äärirajoilla. Nyt ääriolosuhteissa tämä korostui, kun toimivia junia ei saatu ohjattua korjausta tai sulatusta odottavien ohi asemalle. Samoin Riihimäki - Helsinki tai Kirkkonummi - Helsinki -väleillä rikkoutuneen junan ohitusmahdollisuudet ovat tosi vähissä. Ja suma on valmis. Nyt yksi häiriö heijastuu vähän liian laajalle, eikä syy ole yksin VR:n.

Toisaalta on niinkin, että mikään liiketaloudellisesti toimiva firma ei voi pitää duunissa henkilökuntaa sen wors case -scenarion varalta. Näillä keleillä, varsinkin kun ne ovat jatkuneet niin pitkään, että ylityökiintiötkin ovat varmasti täynnä, ei vaan voi pitää työvoimaa reservissä. Vittuasko ne luutamiehet kesällä tekisivät. Kun sinne ratapihalle ei edes voi ottaa somalia kortistosta, kun tuo turvallisuuskoulutus on kokolailla kireä.

Tiedotus on perseestä ja se on toki yksin VR:n vika. Yritin äsken etsiä tietoa yksittäisen junan kulusta asemittain, elikkä milloin pitäisi emännän lähteä asemalle vastaan, mutta en löytänyt tai osannut. En VR:n sivuilta enkä googlesta. Ehkä olen vaan liian käsi, mutta lentoyhtiöiden tai lentokenttien sivuilta olen lentojen tiedot löytänyt jo vuosia vaivattomasti. Samoin JWC10:n jälkeen sunnuntaina tiedoitus Tampereen asemalla oli jotain käsittämätöntä. Heitetään junalle jotain n. ½h päässä olevaa lähtöaikaa vaikkei juna ollut edes vielä lähtenyt Helsingistä. V. Paunu sai sitten minun rahani, onneksi ei ollut tullut hankittua junalippua etukäteen.

t. hanu
 

pyhimys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Tänään tuli sitten korvauksia tuosta kuukauden takaisesta myöhästelystä. Yllättäen ei tullut VR:n lupaamaa koko lipun hintaa takaisin vaan puolet siitä. Oma juna oli tuolloin kuusi tuntia myöhässä, joten en tiedä oliko se sitten tarpeeksi myöhässä VR:lle...
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yle: Lehtikeli myöhästyttää junia.

Näemmä junat voivat olla myöhässä myös sen takia, että puista tippuu lehtiä..

No ei tuo nyt ihme ole, märät lehdet kiskoilla on liukas yhdistelmä, näistä varoitellaan myös spåraa käyttäviä. Tuossa uutisessakin kerrotaan että tavarajunia on jäänyt jumiin kun kiskot ovat lehtien takia niin liukkaita, minä ihmettelen miten niin moni täällä ihmettelee että näin voi olla. Tämä nyt ei liene VR:n vika vaikka paljon kämmäileekin, nastarenkaita ei vissiin ole juniin vielä keksitty. Semmoinen talkkarin mölyävä lehtipuhallin junan keulaan?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
No ei tuo nyt ihme ole, märät lehdet kiskoilla on liukas yhdistelmä, näistä varoitellaan myös spåraa käyttäviä. Tuossa uutisessakin kerrotaan että tavarajunia on jäänyt jumiin kun kiskot ovat lehtien takia niin liukkaita, minä ihmettelen miten niin moni täällä ihmettelee että näin voi olla. Tämä nyt ei liene VR:n vika vaikka paljon kämmäileekin, nastarenkaita ei vissiin ole juniin vielä keksitty. Semmoinen talkkarin mölyävä lehtipuhallin junan keulaan?

Nii'in. Tämä toistuu kuulemma joka vuosi ja silti siihen on mahdotonta varautua? Vaikka sitten aikataulumuutoksilla, joka ottaisi tämän huomioon ja matkustaja saisi luotettavamman tiedon siitä, koska hän on perillä, koska se nyt lienee kuitenkin se merkittävin asia palvelun käyttäjälle.

Varsinainen hauskuushan tässä on se, että VR alkaa olla kohta käyttänyt suunnilleen kaikki luonnonilmiöt selityksinä huonolle suorituskyvylle. Jäljellä lienevät vielä Coriolisvoima (juna päätyi väärälle asemalle), vuorovesi ja ehkä Golf-virran heikkeneminen. Luultavasti jonakin päivänä saamme kuulla, että sääolosuhteet olivat liian tavanomaiset, eikä niihin sen vuoksi osattu varautua.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Joo, itse mekanismin kyllä ymmärsin tässä uutisessa, mutta jotenkin tuntuu kovin haavoittuvalta rautatieliikenne nykyisin. Talvella on liian kylmä ja lunta eli vaihteet tukkeutuvat, ovet eivät mene kiinni tai lunta paakkuuntuu milloin mihinkin. Kesällä tuuli kaataa puita radalle, ukkonen paukkii muuntajia ja kohta nykykesien lämpötilat varmaankin vääntävät vielä raiteet mutkalle. Ja sitten syksyllä vielä nämä lehdet. Mitähän ensi kevääksi on suunniteltu..

Toki aika voi kullata muistot, mutta oliko näin esim. niinkin vähän kuin 10-15 vuotta sitten? Tai ainakaan tässä mittakaavassa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nii'in. Tämä toistuu kuulemma joka vuosi ja silti siihen on mahdotonta varautua?

Lienee silti hiukan haasteellista ennustaa kovinkaan tarkasti, että minä päivinä ne lehdet sieltä puista sankkoina pilvinä alas ropisevat?

Tokihan sitä voisi varmuuden vuoksi jättää joka vuosi kolmanneksen ruuhka-ajan lähijunavuoroista ajamatta aikavälillä 1.10.-15.11. ja varmasti pysyisivät junat aikataulussa, kun olisi puolitoistakertaisesti aikaa hankkiutua perille. Veikkaan etteivät kaikki junamatkustajat kyllä kovin tyytyväisiä olisi tähänkään ratkaisuun. Ehkä sitä voisi junamatkustajakin (nyt siis puhutaan Helsingin lähiliikenteestä) ottaa hieman vastuuta omista tekemisistään ja lähteä tällä viikolla liikenteeseen yhtä junaa aikaisemmin; varsinkin tuolla Rantaradan suunnalla liikuttaessa nuo lehdet ovat olleet aina melko iso ongelma, mikään uusi juttuhan tämä ei todellakaan ole.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nii'in. Tämä toistuu kuulemma joka vuosi ja silti siihen on mahdotonta varautua? Vaikka sitten aikataulumuutoksilla, joka ottaisi tämän huomioon ja matkustaja saisi luotettavamman tiedon siitä, koska hän on perillä, koska se nyt lienee kuitenkin se merkittävin asia palvelun käyttäjälle.

Tuossa on kuule niin paljon epävarmuustekijöitä matkassa, että aikataulumuutosten tekeminen on aika lailla mahdotonta. Ensinnäkin, lehdet vaikeuttavat liikkumista vain paikoittain. Toisekseen, matkustajajunat eivät ymmärtääkseni niinkään kärsi tuosta, vaan tavarajunat. Ja tavarajunien juuttuminen (eilen ainakin puhuttiin uutisissa ihan juuttumisesta ylämäkeen) tai hidastelu on sitten se, mistä samalla rataosuudella liikkuvat matkustajajunat kärsivät. Mutta koska häiriö ei osu jokaiseen maan kolkkaan, eikä vaikuta välttämättä edes koko päivää, on ennustaminen jo sinänsä mahdotonta.

Ja miten aikataulumuutokset sitten? Kuka osaa ennustaa oikean aikataulun? Kuka osaa ennustaa, kuinka paljon lehtiä putoaa tiettynä päivänä vaikkapa Iisalmen ja Kuopion väliselle rataosuudelle? Ja kuka osaa ennustaa, että kuinka kauan mahdollinen tavarajuna (nehän eivät edes liikennöi vakioaikataulujen mukaan) on jumissa minäkin päivänä?

Kerro tähän vastaus, jos kerran siihen varautuminen on mielestäsi niin helppoa. VR varmaan kiittäisi sinua siitä.

Ja ei, en ole VR:llä töissä, eikä minulla ole muutenkaan mitään omaa lehmää ojassa. Odottelin itsekin eilen junaa, joka oli 35min myöhässä, ja kun huvittuneena seurasin joidenkin matkustajien käsittämätöntä suuttumusta, oli melkeinpä pakko pohtia tilannetta VR:nkin näkökulmasta.
 

Kaivanto

Jäsen
Maallikko kuvittelee, että tämä lehtiongelma ratkeaisi monimutkaisuudeltaan Speden venesuksen tasoisella virityksellä. Voisi olla resurssienkin puolesta hieman edullisempaa junan pyyhkäistä roskat tieltään kuin pesu- ja hiontapartioiden kiertää ympäri maata. Ilmeisesti tekno-Suomen kaikki pellepelottomat on värvätty mobiilipelien innovointiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos olette muualla Euroopassa ikinä junailleet lienette nähneet näitä lehtikelivaroituksia monessa maassa. Ihan normaali ilmiö kaikkialla, eikä sitä toimivaa junan eteen laitettavaa harjaratkaisua ole tainnut kukaan innovoida. Siitä vaan tekemään, kun on helppo ratkaista Jatkoajassa tämä(kin) ongelma ilmeisesti.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
VR siirtyi minun papereissani tänään talviaikaan, sillä vakilähijunani oli peruttu. Tästä päivästä eteenpäin käytän siis työmatkaliikenteessäni pelkästään busseja ja omaa autoa tarvittaessa.

Hienosti muuten VR:n sivut tarjoavat liikennetiedotteiden suhteen ei-oota: "Junaliikenne nyt -osion tiedot eivät päivity tällä hetkellä tietoliikenneviasta johtuen" (www.vr.fi). Vartin sivuilta bongasin että teknisen vian vuoksi lähijunat myöhästelevät. Aamulla radiossa VR:n edustaja selitti juuri kuinka hyvin he ovat varautuneet odotettuun lumimyräkkään. Jätti kuitenkin mainitsematta että junavuoroja todnäk perutaan sen takia. Plussaa kuitenkin siitä että asemalla luki selkeästi että juna on peruttu, pystyi heti häipymään eikä tarvinut jäädä turhia odottelemaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Onneksi tuli valittua pikajuna Tre - Jkl välille, selvisi vain 45 minuutin myöhästymisellä. Ensin odoteltiin asemalla kunhan saadaan henkilökuntaa, ei tietoa ketä ja mihin tehtäviin, sitten oli jotain teknistä häikkää ja lopulta odoteltiin jotain muuta junaa. Olihan siinä asemalla odotellessa hupia kerrakseen kun seurasi aikataulunäyttöä ja kuunteli kuulutuksia, milloin mikäkin juna myöhässä ja aina vaan myöhästyivät lisää. Aiempi IC-juna Tampereelta Jyväskylään taisi olla kepeät 1,5 tuntia myöhässä, taisi tulla asemalle siinä vaiheessa kun omakin 12.05 juna. Innolla odottelen paluumatkaa mitä silloin sattuu.

EeeBee, on siististi kuul! Kohta voi alkaa harkitsemaan vakavasti sitä vaihtoehtoa
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo Venaa Rauhassa näyttää taas vahvuutensa.

Duunikaveri lähti, tai no piti lähteä 17.30 junalla Seinäjoelle ja eihän se juna päässyt kuin Pasilaan asti ja veturi hajos. No en ole viitsinyt kaveria enempää härnätä viestein, kun suht kiukkuinen tuntui jo 1,5 tuntia sitten olevan, mutta VR:n nettisivujen mukaan kyseinen juna EDELLEEN seisoo Pasilan asemalla odottamassa uutta veturia.

Oikeasti VR, vittu mitä paskaa hei! Hyvää joulua ja niin edespäin. Vituttaa vaikka ei edes omalle kohdalle osunut.

edit. Nyt se näkyy lähteneen liikkeelle, kevyet 2,5 tuntia myöhässä.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Täälläkin lenteli kirosanoja noin puolitoista viikkoa sitten, kun matkasin ( ja vittuunnuin) porukoiden luokse viettämään joulua. Laittoin sitten korvaushakemuksen menemään, kun kaukojunani oli myöhässä yli 60 minuuttia, tarkemmin ottaen ~75 minuuttia. Tässä odotellaan tulenko saamaan jopa 3 euroa vai saanko yhtään mitään.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo Venaa Rauhassa näyttää taas vahvuutensa.

Duunikaveri lähti, tai no piti lähteä 17.30 junalla Seinäjoelle ja eihän se juna päässyt kuin Pasilaan asti ja veturi hajos. No en ole viitsinyt kaveria enempää härnätä viestein, kun suht kiukkuinen tuntui jo 1,5 tuntia sitten olevan, mutta VR:n nettisivujen mukaan kyseinen juna EDELLEEN seisoo Pasilan asemalla odottamassa uutta veturia.

Oikeasti VR, vittu mitä paskaa hei! Hyvää joulua ja niin edespäin. Vituttaa vaikka ei edes omalle kohdalle osunut.

edit. Nyt se näkyy lähteneen liikkeelle, kevyet 2,5 tuntia myöhässä.

Jep naureskelin Pasilan asemalla tuolle junan kohtalolle hetken aikaa kunnes oman junani lähtöaika alkoi siirtyä 18.12 - 18.32 - 18.52..... Noh muistaakseni joskus 19.40 pääsimme lähtemään, toki vaunuja oli alkuperäisen viiden sijaan vain kolme joten osa istui sitten lattialla/seisoi. Mitenköhän se pakkanen on voinut jäädyttää muutaman vaununkin? Jestas mitä paskaa.

Noh nyt istutaan Tampereen asemalla kun tietysti missasin jatkoyhteyteni Jyväskylään. Seuraava juna lähtee 22.05. Siis piti lähteä. Ensin taululle ilmestyi 22.20 sitten 22.30 ja nyt 22.44. Ja jos en kovin väärässä ole niin eipä taida tähän jäädä.

Venaillaan Rauhassa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ei hirveästi kiinnosta kaukojunien ongelmat, mutta VR:n toiminta lähiliikenteessä voidaan luokitella valtioterrorismiksi. 98% junaliikenteestä on päivittäin sekaisin ja VR:n selitykset asetinlaite- tai vaihdevioista ovat puhdasta göbbelsin propagandaa. Useimmiten juna menee paskaksi totaalisesti tai sitten ovet eivät sulkeudu. Mitään selitystä ei ole tullut tiedusteluuni siitä, miten ruuhka-aikaan täpötäyttä junaa seisotetaan asemalla lähes tunnin ja syyksi voidaan sanoa pokerina kuljettajan puuttuminen.

Onneksi nykyinen VR ei hoitanut kuljetuksia talvisotaan. Tässä ei meinaan naputeltaisi mitään. Toisaalta VR tulee maksamaan tämän ryssimisensä kalliisti, kun he joutuvat antamaan 20% alennusta takautuvasti matkakorttien hinnoista.

Ai niin, veronmaksajathan senkin maksavat. Mitä välii, hei.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Voisin vetää pitkän litanian siitä kuinka perseellään Suomen rautatieliikenteen hallinta on sekä viranomais- että operaattoritasolla mutta eiköhän se ole jo kaikille selvää.

Ongelmien ydin on vanha valtionyhtiökulttuuri joka vetää vertoja espanjalaistyyppiselle mañana-meiningille. Millään ei ole mitään väliä, termi asiakaslähtöisyys on hepreaa suurimmalle osalle ja jos ongelmia tulee niin siitä selvitään olankohautuksella. Tulosvastuullisuutta ei yksinkertaisesti ole.

Ratoja hoitavalla virastolla on iso budjetti mutta naurettavan suuri osa siitä menee hallintoon ja VR:n epäviralliseen subventointiin (eräs syy miksi kilpailua ei oikein tule). Konsulteille virasto on todellinen kultakaivos ja tulokset on vähintäänkin epämääräisiä. Hallinnossa suuri osa ihmisistä on vanhoja VR:läisiä jotka eivät ole olleet ikinä missään muussa duunissa, puhumattakaan yksityisellä sektorilla. Valtionhallinnon tulospalkkaus systeemi on täysi vitsi, tulosarvioinnissa naputellaan pisteitä toisilleen juuri sen verran että seuraava taso saavutetaan ja palkka nousee. Virastot ovat täynnä ihmisiä joiden uravaihtoehdot ovat normieläke, työkyvyttömyyseläke tai eläkeputki koska mitään normaalia duunia he eivät pysty tekemään.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Voisin vetää pitkän litanian siitä kuinka perseellään Suomen rautatieliikenteen hallinta on sekä viranomais- että operaattoritasolla mutta eiköhän se ole jo kaikille selvää.

Vielä kymmenen vuotta sitten ulkomaalaiset kehuivat, että Suomen rautatiejärjestelmä on todella hieno ja täsmällinen. Jossain välissä asiat kuitenkin rupesivat menemään päin persettä. Mitä silloin tapahtui?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vielä kymmenen vuotta sitten ulkomaalaiset kehuivat, että Suomen rautatiejärjestelmä on todella hieno ja täsmällinen. Jossain välissä asiat kuitenkin rupesivat menemään päin persettä. Mitä silloin tapahtui?

Kehuivat vai? Kerro ihmeessä lisää (tässä ei ole sarkasmia, ihan rehellisesti haluisin kuulla).
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Kehuivat vai? Kerro ihmeessä lisää (tässä ei ole sarkasmia, ihan rehellisesti haluisin kuulla).

Seurailin matkailufoorumeita ja luin monia kirjoituksia, joissa ihmeteltiin Suomessa kulkevien junien täsmällisyyttä. Ja kyllä minulla itsellänikin on sellainen mielikuva, että kaukojunat (lähijunista en tiedä) kulkivat silloin lähes minuutilleen. Käytin niitä ahkerasti tai ainakin pari kertaa kuukaudessa. Silloin valitettiin siitäkin, jos juna oli viisi minuuttia myöhässä.

Tuo kymmenen vuotta on noin. En muista tarkalleen, mihin aikaan viittasin, mutta se on kuitenkin selvää, että jonkin aikaa sitten Suomen junat kulkivat erinomaisesti ainakin nykytilanteeseen verrattuna.

Mitä sitten tapahtui?

Lisäys: Onko automatisointi tai kalustouudistukset epäonnistuneet vai onko yksinkertaisesti pistetty väkeä liikaa pellolle? Kuinka liikenteen kasvu on vaikuttanut tilanteeseen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös