Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 86 911
  • 521

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eilen tuli köröteltyä hitaanpuoleisessa kyydissä Lappeenrannan ja Kouvolan välinen rataosuus. Onneksi yhteys Savoon odotti Kouvolassa. Joku vika ja ratatyöt olivat tämän hitauden syynä.

Ahkerasti junia käyttävänä toivon, ettei ensi talvena tule useita kovia lumipyryjä tai pakkasia, greatLeo oli aivan oikeassa, nämä ovat varmoja VR:n talven ennusmerkkejä.

On välillä tullut mieleen, että Suomeen pitäisi hankkia vain sellaista kalustoa, mikä kestäisi jotakuinkin ehjänä matkan Vladivostokiin ja takaisin talvisaikaan.

Hupaisa yksityiskohta: Useat tämän sarjan "Kanat" olivat käytössä 50 vuotta. Tekniikka kun on kehittyneempää, niin se on myös häiriöalttiimpaa.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Paras ratkaisu on siirtyä henkilöauton käyttöön. Olosuhteet eivät koskaan vaikuta matka-aikaan, juhlapyhinä ei ole koskaan ruuhkaa, ja jos jotakin menee rikki, on kulkijalla aina tarkka tieto missä vika on ja kauanko sen korjaaminen kestää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, ketju ylös. VR:n johto on eronnut.

Lähde: internet

Itse olen ollut tyytyväinen, toivottavasti ei mene huonompaan suuntaan.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suoritan tällä hetkellä varusmiespalvelustani, ja jonkun kerran on lomakyydityksen sijasta pitänyt turvautua junaan. Mielestäni ei ole mitään seliteltävää, jos juna on useammin myöhässä mitä ajoissa. Erityisesti sunnuntai-iltaisin lomilta palaamisen yhteydessä junan myöhästyminen puolella tunnilla on joka kerta nostanut tuossa tilanteessa muutenkin korkealla ollutta fiilistä.

Tietystihän ihan jokaisesta parin minuutin myöhästymisestä ei pidä valittaa, mutta kun nykyisin junien myöhästyminen on jo viittä vaille arkipäivää. Jotain toivoisi asialle tehtävän.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaaha, VR:n talvi alkoi jälleen.
Kirjoitan tätä viestiä Pendolinosta hieman Lappeenrannasta Kouvolaan päin. Olemme jumittuneet tähän maailmankolkkaan tuntemattoman kestoiseksi ajaksi, kun raiteille on kaatunut puu ja katkaissut ajolangan. Palokuntaa odotellaan raivaamaan puu pois. Onneksi ei ole mihinkään kiire. Virta on junasta poikki ja kohta tietokoneen akusta loppuu virta, joten voipi ottaa vaikka torkut.

Ed. 20.10.2009, 10:58.
Pääsin sitten nauttimaan neljä tuntia tämän uutisen tapahtumista. Viivästys oli niin pitkä, että jouduin itsekin laittamaan jatkoyhteysysteemit uusiksi. Kuulin useita aika vihaisia avautumisia, kun ihmiset myöhästyivät lentokoneesta. Ihmeen heikosti ovat VR:llä varautuneet tälläiseen kohtailaisen todennäköiseen tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesällä matkustin paljon junalla ja sen myötä oli paljon huonoja kokemuksia kerrottavana. Varmasti puolet matkoista olivat jossain määrin epäonnistuneita ja jotakin moitittavaa löytyi aina. Viime aikoina ei puolestaan ole ollut yhtään mitään valittamista, mutta se nyt johtuukin ihan siitä, etten ole matkustanut junalla pitkiin aikoihin.

Nyt olisi kuitenkin hyviä uutisia kerrottavana, ainakin teoriassa. Täällä kerrotaan, että juniin olisi vihdoin tulossa netti! Olenkin suuresti kaivannut tuota uudistusta, sillä se on nykyaikana ihan hyödyllinen väline pitkillä junamatkoilla.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Junassa istumista kesti lopulta reilu neljä tuntia ylimääräistä. Kun alunperin olisin ollut kotona 19.30, niin siihen menikin viisi tuntia kauemmin kaikkine koukkauksineen.

Junassa luotettavasti toimiva netti olisi todella hyvä uutinen. Mokkulan kanssa tuppaa usein pätkimään, yllättäen Tampereen rautatieasema on hyvin hankala paikka. Pistokkeita ovat myös lisänneet kiitettävästi, joten heikommankin akun kanssa pystyy matkustamaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oiskohan talvipakkaset päässeet yllättämään VR:n. Kukaan ei taas muistanut, että Suomeen hankittujen junien jarrut ei ole tarkoitettu käytettäväksi pakkasella.

Todellista idiotismia. Seuraavaksi Thaimaan rautatiet hommaa vaunuja jotka eivät toimi helteellä. No asiakas maksaa viulut lippujen hinnoissa.
 

scholl

Jäsen
Vituttaa VR:n toiminta tuossa. Kääntävät pois pääraiteelta hotellia päin, jossa on sen seurauksena mahdollinen sortumavaara. Tai sitä ainakin tutkitaan. Vittu jos VR mokaa niin silloin vaunut niistä rautatieaseman ovista sisään kuten 80-luvulla. Ei mitään hotelleita sijaiskärsijöiksi, vaan saisivat kantaa itse vastuun.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vituttaa VR:n toiminta tuossa. Kääntävät pois pääraiteelta hotellia päin, jossa on sen seurauksena mahdollinen sortumavaara. Tai sitä ainakin tutkitaan. Vittu jos VR mokaa niin silloin vaunut niistä rautatieaseman ovista sisään kuten 80-luvulla. Ei mitään hotelleita sijaiskärsijöiksi, vaan saisivat kantaa itse vastuun.

Joo! Tehdään näin ensi kerralla. Näin ne Baijerissakin tekisivät, jotta saisivat varmistettua mahdollisimman suuren uhrimäärän.

Ymmärrän ettei Scholl viitsi näyttäytyä rahvaan parissa siellä Rautatieasemalla, mutta jos kerran kiikaroisit vaikka Elielin aukion ulko-ovilta, niin saattaisit huomata, että siellä on huomattavasti enemmän ihmisiä kuin tuossa Elielin aukion puoleisessa päädyssä. Ja pienempi määrähän on helpompi evakuoida.

No vastasin tyhmään provoon...
 

scholl

Jäsen
Joo! Tehdään näin ensi kerralla. Näin ne Baijerissakin tekisivät, jotta saisivat varmistettua mahdollisimman suuren uhrimäärän.

Nyt ei puhuttu uhreista mitään, vaan siitä, että VR teki murhayrityksen E&Y työntekijöitä ja hotellivieraita kohtaan. Täysin viattomia sivustakatsojia kun otetaan se huomioon, että ei ollut tuon raiteen juna. Se mitä sitten tulee tyhjäntoimittajiin, jotka pyörivät aseman aulassa niin olisihan VR voinut evakuoida heidät ellei se hallista poistuminen olisi mennyt päällekäin jonkun huumediilauksen kanssa. Kumpi on lähtökohtaisesti järkevämpää, se että kolahtaa työttömiin maahanmuuttajiin, joilla ei ole edes tarkoitusta ryhtyä veronmaksajiksi vai tilintarkastajiin neuvotteluhuoneessa tai rakennuksen hississä? Ja siihen kun lisätään vielä VR-connection, kumpaa raidetta alunperin tultiin ja oliko tapaus VR:n vika eli olisiko pitänyt osua nimenomaan asemarakennukseen, eikä muiden toimistoihin. Joku ruuvimeisselijätkä VR:llä yritti vaan murhayritystä E&Y-kohtaan. Ei se selittelemällä muuksi muutu.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jatkoajan provoautomaatti toimii näköjään kuin junan vessa. Tai no, tuokaan sanonta ei pidä enää paikkaansa kuin pikajunissa, joissa tavara laskeutuu suoraan raiteille.

VR on kyllä ollut iloisesti esillä viime aikoina, eikä niin hyvässä mielessä. Onneksi tuossa ei nyt käynyt kenellekään mitään. Tuo asemanseutu alkaa olla kyllä melko mukavassa pommitustilassa, kun ensin paukkuvat putket ja sitten tullaan junalla päälle.
 

Kennedy79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Rops, NUFC ja Detroit RW
Oisko ollut mitään järkeä ohjata ne keskimmäisille raiteille, jossa lähtevät kaukojunat odottavat lähtöä matkustajineen..
 

Viljuri

Jäsen
Oiskohan talvipakkaset päässeet yllättämään VR:n. Kukaan ei taas muistanut, että Suomeen hankittujen junien jarrut ei ole tarkoitettu käytettäväksi pakkasella.

Joku varmasti tietää, mutta missä näiden Transtechin Otanmäellä kokoamien vaunujen jarrut on tehty? Kysymyshän ei ole Pendolinoista.
 

Viljuri

Jäsen
Kumpi on lähtökohtaisesti järkevämpää, se että kolahtaa työttömiin maahanmuuttajiin, joilla ei ole edes tarkoitusta ryhtyä veronmaksajiksi vai tilintarkastajiin neuvotteluhuoneessa tai rakennuksen hississä?

Tästä ei kahta kysymystä, tilintarkastajat turhana kulueränä ovat taloudelle huomattavasti suurempi vaiva.

No, onneksi varsinainen tilintarkastus taitaa olla vain pieni osa tilintarkastusyhteisön toimintaa, siis jos laskutettuja työtunteja ei oteta ihan "tosissaan".
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku varmasti tietää, mutta missä näiden Transtechin Otanmäellä kokoamien vaunujen jarrut on tehty?
Ihan täyttä varmuutta ei ole, mutta VR:n tuntien valistunut arvaus on Kuuba tai Samoa.

Vaan tuo tilannehan hoidettiin itse asiassa hienosti, sitä lukuun ottamatta, että juna lipesi ja pääsi karkuun. Vartija on toiminut hienosti ja poistanut ihmiset alueelta, juna on ohjattu sinne missä on vähiten väkeä ja ei henkilövahinkoja. Ei tuota paljon paremmin olisi voinut hoitaa ilman super-Hessua ja pähkinöitä.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Lainaus tästä Hesarin uutisesta:
kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen kirjoitti:
"Jarrujen olisi pitänyt automaattisesti kytkeytyä päälle vaunujen irrotessa, mutta niin ei jostain syystä käynyt, kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen VR:ltä kertoo.
Ihmettelin heti aamulla miten on mahdollista että jarrut eivät ole automaattisesti kytkeytyneet päälle vaunujen irrotessa. Tässä on oltava joku aivan jäätävä kikkakolmonen säädettynä. Eikös jarrujen pitäisi nimenomaan lukkiutua kiinni mikäli paine järjestelmästä katoaa, ei todellakaan toisinpäin? Ensimmäisenä tulee mieleen että jarrujen kanssa on ollut ongelmia (ei ole pakkasella saatu vaunuja liikenteeseen), joku insinööri on tehnyt jonkun kikkakolmosen jolla jarrut ovat auenneet ja hupsis... miten kävikään.

Mielenkiinnolla seurataan mitä selvityksiä asiasta tulee. Tuohan on ihan 1800-lukua että vaunut karkaavat. Noh, nyt saa VR taas hienon syyn nostaa lisää lippujen hintoja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eipä ihan hirveästi ihmetytä tällainen turaaminen, kun on esim. juuri Kouvolassa on voinut seurata VR:n toimintaa. Keskimäärin tuntuu, että mitä toistaitoisempi kaveri, niin sitä helpommin hommia tuosta lafkasta irtoaa, jos ei suoraan veturin puikkoihin, niin suojatyöhön juurikin ratapihoille. Hyvä esimerkki tästä on eräs puolituttu jannu, jonka ammattikoulu jäi kesken, mutta nyt VR:n omalla lyhyehköllä kurssilla peruskoulun päälle hoitelee tuota ratapihan liikenteenohjaamista. Nettiin sitten omalla nimellä kuvitusta parhaista "saavutuksista".. Huhhuh.. Taitaa vielä olla nyt jollain "päällystökurssilla", joten kaipa tuolta heikompilahjaisempiakin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Joku arvio oli että vaunut olis osunu 30-40km/h vauhdilla seinään, jos olisi ohjattu tuonne laituireille 4-8 (pidemmälle) niin vauhti olisi ehkä hieman hidastunut ja toisaalta seinä ei olisi ollut ihan heti vastassa. Ajolangat ois mennyt ja yhtälainen vaaratilanne tullut mutta oisko kuitenkin päästy vähemmällä?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäisenä tulee mieleen että jarrujen kanssa on ollut ongelmia (ei ole pakkasella saatu vaunuja liikenteeseen), joku insinööri on tehnyt jonkun kikkakolmosen jolla jarrut ovat auenneet ja hupsis... miten kävikään.

Göteborgissa 90-luvulla joku neropattiliikenteenohjaaja keksi kiertää manuaalisesti hätäjarrun, jotta saisi kadulle hyytyneen raitiovaunun helpommin selville vesille ja kuinkas kävikään? Karkuun päässyttä vaunua ei enää pysäyttänytkään mikään ja kun se suistui lopulta väkijoukkoon vilkkaalla Vasaplatsenin pysäkillä, tuloksena 13 ruumista. Toivottavasti ei ole vastaavanlaisesta neronleimauksesta kyse.

Finskaksi ja engelskaksi löytyi nihkeästi juttua tuosta tapauksesta, mutta tässä toisella kotimaisella.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Joku arvio oli että vaunut olis osunu 30-40km/h vauhdilla seinään, jos olisi ohjattu tuonne laituireille 4-8 (pidemmälle) niin vauhti olisi ehkä hieman hidastunut ja toisaalta seinä ei olisi ollut ihan heti vastassa. Ajolangat ois mennyt ja yhtälainen vaaratilanne tullut mutta oisko kuitenkin päästy vähemmällä?

Jos ymmärsin oikein, niin siellä ei ollut vapaata raidetta - eli toinen juna vastassa. Nopeusarvio minkä kuulin oli noin 25km/h, tosin sekin on tuolle massalle paljon.

Pääasia ettei henkilövahinkoja tullut.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pääasia oli tietty se, että henkilövahingoilta vältyttiin. Hatunnosto sille junasuorittajalle joka ohjasi junan tietoisesti juuri tuonne mihin se nyt saatiin, sekä niille vartijoille, jotka saivat kyseisen laiturialueen tyhjäksi ihmisistä ajoissa. Ei voi ainakaan sanoa etteikö tieto olisi kulkenut tällä kertaa _erittäin_ nopeasti tuolta turmajunasta suoritukseen sekä aseman vartijoille.

Mutta mutta.

Jälkiviisaasti voi ajatella, että niinköhän tässä nyt kuitenkaan sitten toimittiin siten, että aiheutuu mahdollisimman pienet vauriot. Voisi kuvitella, että junan olisi saattanut saada ohjattua Töölönlahdella olevalle autojenlastauspaikalle? Tai onko entisen satamaradan suunnassa enää vaihteita, jossa kaluston olisi voinut vetää sepelille? Vielä eräs vaihtoehto tulee mieleeni: Vaunut vaan raakasti päin Linnunlaulussa koko päivän tyhjinä seisovia lähijunayksiköitä. Sulattoonhan nuo ovat lähivuosina menemässä kuitenkin, niin eipä tuossa isoa taloudellista haittaa olisi päässyt syntymään. Taitaa tuon hotellin korjaaminen tulla nimittäin todella kalliiksi.

Sitä, miksi vaunuston jarrut eivät ole kytkeytyneet junan katketessa, en kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään. Sen ei tietääkseni pitäisi olla mitenkään mahdollista, ja tästä syystä ihmettelen syvästi, jos VR:llä on pokkaa pitää onnettomuusjunan kaltaista kalustoa liikenteessä kunnes tämän turman syy on selvinnyt. Vastaava tilanne tuolla linjalla jossain, ja ruumiita tulee. Paljon. Esimerkiksi joku junakohtaus tuolla yksiraiteisella osalla, jossa toinen juna vetää sivuun ja pysähtyy, kunnes toinen juna painaa ohi sataakuuttakymppiä. Mitä jos odottavasta junasta onkin jäänyt pari vaunua kilsa ennen kohtaamispaikkaa sinne radalle? Siihen kun rusautat niin morkoolit soi...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös