Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 225
  • 591

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että parin raiteen yhdeksästätoista ollessa poissa käytöstä, junaliikenne on täysin sekaisin koko päivän. Tänään iltapäivästä ei esimerkiksi Leppävaaraan saatu minkäänlaisia kuulutuksia, että junat kulkevat toiselta raiteelta kuin normaalisti ja kaikki ihmiset tietysti odottelivat toisella raiteella.

Eipä siinä vielä mitään, mutta junan kuljettaja päätti vielä näyttää raskaasti persettä osalle matkustajista lähtemällä liikkelle ennen kuin pääosa matkustajista ehti vaihtamaan oikealle raiteelle.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joku arvio oli että vaunut olis osunu 30-40km/h vauhdilla seinään, jos olisi ohjattu tuonne laituireille 4-8 (pidemmälle) niin vauhti olisi ehkä hieman hidastunut ja toisaalta seinä ei olisi ollut ihan heti vastassa. Ajolangat ois mennyt ja yhtälainen vaaratilanne tullut mutta oisko kuitenkin päästy vähemmällä?

Uutisissa sanottiin, että nopeutta oli 20-30 km / h. Lisäksi jos vauhti oli tuo vielä reilun kilometrin jälkeenkin, niin tuskimpa sata metriä lisää olisi muuttanut asiaa mainittavasti suuntaan taikka toiseen.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Joku varmasti tietää, mutta missä näiden Transtechin Otanmäellä kokoamien vaunujen jarrut on tehty? Kysymyshän ei ole Pendolinoista.

Maailman johtava raideliikennekaluston ja kuorma-autojen jarrujärjestelmien rakentaja saksalainen Knorr-Bremse Group on tehnyt kyseiset veturien ja vaunujen paineilmajarrujärjestelmät. Kun yhteenkytketty 8 vaunun juna katkeaa, niin kaikissa vaunuissa tapahtuu hätäjarrutus, jos yhteenkytkeminen on tehty oikein ja paineilman läpimeno on ohjeiden mukaisesti tarkastettu ennen kuin junaa on lähdetty painamaan Ilmalasta rautatieasemalle.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Olipa mielenkiintoista odotella Pasillassa. Kuulutusten mukaan junaliikenne oli kokonaan poikki Helsingissä sattuneen onnettomuuden takia, mutta onnettomuuden laadusta ei muistettu/viitsitty mainita. Turhempikin kaveri olisi liikenteen katkaisusta ja sinisistä ruutusta tajunnut, että yksi spurgu ei jäänyt pahamaineisen M-junan alle. Jos kuulutuksissa oltaisiin sanottu (tai vaihtoehtoiseti niissä ruuduissa olisi pyörinyt ilmoitus...) tapahtuneesta, niin olisi sentään pystynyt sumplimaan työmatkoja vähän paremmin. Hotelli+juna olisi todennäköisesti ajanut enemmän väkeä vaihtoehtoisille reiteille kuin sähkökatko, jäätyneet steissin ovet tai radoilla mellastava susiperhe.

Olisi melkein voinut pistää vitutusketjuun, mutta...
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Göteborgissa 90-luvulla joku neropattiliikenteenohjaaja keksi kiertää manuaalisesti hätäjarrun, jotta saisi kadulle hyytyneen raitiovaunun helpommin selville vesille ja kuinkas kävikään? Karkuun päässyttä vaunua ei enää pysäyttänytkään mikään ja kun se suistui lopulta väkijoukkoon vilkkaalla Vasaplatsenin pysäkillä, tuloksena 13 ruumista. Toivottavasti ei ole vastaavanlaisesta neronleimauksesta kyse.

Finskaksi ja engelskaksi löytyi nihkeästi juttua tuosta tapauksesta, mutta tässä toisella kotimaisella.

Juttelin Göteborgin tuttuni kanssa ja hän muisti tapauksen hyvin.
Poliisiauto kuulemma ajoi vaunun edessä ja tööttäili, mutta huonosti kävi...

Tässä asiasta videon kera http://www.youtube.com/watch?v=LlGbVRnsHww
(toisella kotimaisella)
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kyllä oli taas loistavaa ennakointia VR:ltä tänään, kun peruivat useita lähijunia aamulla. Odotettavissa olevan lumisateen takia siis päättivät karsia junia mm. pääradalta alle puoleen normaalisti. Lumisade alkoi todenteolla toki joskus ysin jälkeen, mutta olisihan se ollut helvetin kiva päästä junalla töihin normaalisti ennen kahdeksaa. Elämä ei todellakaan ole raiteillaan. On se muuten kumma, että maanantain turma aiheuttaa edelleen sekaannusta liikenteessä. Tilanne tasaantunee juhannukseen mennessä?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kyllä oli taas loistavaa ennakointia VR:ltä tänään, kun peruivat useita lähijunia aamulla. Odotettavissa olevan lumisateen takia siis päättivät karsia junia mm. pääradalta alle puoleen normaalisti. Lumisade alkoi todenteolla toki joskus ysin jälkeen, mutta olisihan se ollut helvetin kiva päästä junalla töihin normaalisti ennen kahdeksaa. Elämä ei todellakaan ole raiteillaan. On se muuten kumma, että maanantain turma aiheuttaa edelleen sekaannusta liikenteessä. Tilanne tasaantunee juhannukseen mennessä?
Kannattaisi vakavasti harkita siirtymistä resiinaliikenteeseen, letkaksi vaan ja matkustajat hommiin. VR saisi lumen kanssa ongelman vaikka kaikki raideliikenne olisi tunnelissa. Vai juhannukseen mennessä, silloin alkaa olemaan liian lämmintä junien toimia toivotusti.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Asiasta VR:n yleiseen imagoon ja siihen olisikin kysymys... Eli onko VR uusimassa myös kaluston värin vihreävalkoiseksi?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mikähän siinä on, että nämä valtiolliset rautatieyhtiöt eivät ole tajunneet palvelun toimivuuden merkitystä. Kilpailun puuttumisen en usko olevan selitys, sillä rautatieyhtiöt ovat nykyään hyvinkin konkreettisessa kilpailutilanteessa yksityisautoilun, bussiliikenteen, junaliikenteen sekä lentoliikenteen kanssa.

Huonoja kokemuksia minulla on VR:n lisäksi etenkin Saksan DB:stä, Itävallan ÖBB:stä ja Sveitsin SBB:stä. Kaikki mainitut yhtiöt ovat viime aikoina nostaneet lipun hintoja röyhkeästi käyttäen palvelun parantamista helvetin ontuvana tekosyynä. Palvelun parantamiseta ei nimittäin ole juuri ollut merkkejä ilmassa minkään yhtiön kohdalla. Mainituista yhtiöistä SBB on paras, mutta myös niin saatanan kallis. Tuntuu siltä, että lipun hintojen nosto perustuu oikeasti niistä kaikista saatanan ongelmista johtuvien kulujen kattamiseen.

Positiivinen maininta annettakoon sen sijaan Italian pahamaineiselle Ferrovie dello Stato - Trenitalialle: lipun hinnat ovat naurettavan alhaisia ja halvimpien, joka maitolaiturilla pysähtyvien pitkien matkojen henkilöjunien määrä on suuri. Miinuksena ontuva nettipalvelu. Ongelmiakin (myöhästelyt) on siinä missä ainakin keskimääräisellä valtiollisella junayhtiöllä, mutta eipä niistä aiheutuneita kustannuksia ainakaan matkustajan pussista kateta. Viimeksi Trenitalia vei minut lähes oikea-aikaisesti määränpäähän poikkeuksellisen kovista lumimyräköistä huolimatta. Myräkät oli mielestäni niin kovia, että VR ei niistä ilman suuria ongelmia ja kardinaalimokia olisi selvinnyt. On se jänskää, että noilla leveysasteilla junat näyttävät kestävän lunta ja kylmää säätä paremmin kuin pohjoisessa Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"VR:n pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä palataan keskiviikosta alkaen normaaliliikenteeseen. Kalustomuutokset ovat edelleen lähipäivinä mahdollisia." Tiedote

Mitähän tuokin sitten tarkoittaa... huomenaamulla, kun menee odottamaan mitä tahansa junaa, niin sitä ei ehkä näy eikä kuulukaan?

Ettei tämä nyt menisi pelkäksi haukkumiseksi (vaikka se olisikin täysin ansaittua), niin VR:n liikenteenseuranta ja aikatauluhaku kännykällä ovat melko toimivia systeemejä. Eilen pääsin kohtuullisesti töihin, kun totesin lähiliikenteen junien seurannassa harvennetun vuorovälin junan olevan reilut 10 minuuttia myöhässä ja pystyin ajoittamaan saapumiseni asemalle lähes täydellisesti. Ilman tuota palvelua, olisin joutunut odottamaan seuraavaa 25 minuutin kuluttua tulevaa junaa.

Tuskin tuokaan kaikkia hyödyttää, mikäli juna lähtee sen verran läheltä omaa asemaa, ettei juniin ehdi reagoimaan ja siirtymään asemalle.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nyt sitten VR:llä lyödään lähiliikenteen osalta lumipyryn uhatessa hanskat tiskiin jo etukäteen: Lähiliikennettä karsitaan lumipyryn takia

Jotain positiivista sentään, että ilmoitettiin jo nyt. Eipä olisi ollut ensimmäinen kerta tänäkään vuonna kun vasta aamulla selviää, milloin pitäisi lähteä. Eoh'n tuossa muuten olisi ongelmia, mutta kun A) VR:n sivut on yleensä helvetin epäloogisesti suunniteltu. Myöhästymisiä/peruutuksia ei aina löydy B) aamuvuoroon tunnin aikaisemmin herääminen alkaa olemaan jo liian sadistista.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään oli VR:ltä normaalitason palvelua. Ilmoitetaan, että E-junat on peruttu, mutta muuten kuljetaan aikataulun mukaisesti. Sitten asemalle mennessäni ihmettelin tyhjää laituria ja muutamat paikallaolijat lähinnä pakenivat paikalta satunnaisiin suuntiin. Asemalle päästessäni syyksi selvisi, että seuraava U-juna oli tulossa 28 minuuttia aikataulustaan myöhässä, eli reilun puolen tunnin kuluttua, koska olin hieman etuajassa asemalla.

En kuitenkaan jäänyt katsomaan, että olisiko se juna kuitenkaan koskaan tullut, vaan lähdin kokeilemaan onneani bussien suhteen. Hyväksi onneksi bussi sattui tulemaan kymmenen minuutin odottelun jälkeen, joten pääsin kohtuullisen hyvin töihin.

Hyvää tässä oli, että tällä kertaa aseman näytöillä oli sentään jotain tietoa, kun normaalisti siellä ei lue yhtään mitään tai lukee ihan mitä sattuu, jos on pieniä ongelmia liikenteen kanssa.

Eilen taasen VR esitteli huippupalveluaan, kun odottelin junaa Leppävaaran asemalla laiturilla 1. Näyttötaulussa luki S-juna ja kellonaika 17:20. Hetken kuluttua siihen tuli myöhästymisilmoitus 17:24, sitten 17:29 ja lopulta "varokaa ohittavaa junaa", jonka jälkeen näytölle tuli vielä 17:31. Tämän jälkeen S-juna sitten saapui raiteelle 3 ja ykkösraiteen näyttöön pamahti E-junan tiedot 17:31->17:34. Toki S-juna nosti kytkintä asemalta pian saapumisensa jälkeen, joten mahdolliset kirkkonummelle menijät eivät ehtineet vaihtaa toiselle raiteelle.

Onneksi en kuulunut tuohon joukkoon, vaan pääsin määränpäähäni vain 20 minuuttia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä E-junalla, joka lopulta lähti Leppävaarasta 17:40.

VR:n alkuvuosi on hyvää jatkoa syksyn surkeudelle, kun keskimäärin joka toinen päivä junaliikenne on ollut suurissa vaikeuksissa. Lähetin tammikuussa yhdestä taksimatkasta korvausvaatimuksen VR:lle, koska silloin ei ollut minkäänlaista tiedotusta junista ja lopulta haistattivat matkustajille ohjaamalla kulkupelit sellaisille raiteille, että pääosa matkustajista jäi lumipyryyn odottamaan seuraavaa junaa. Sen kuuluisan seuraavan junan tulemisesta ei toki ollut mitään tiedotusta, koska näytöt ja kuulutusjärjestelmä olivat pimeinä.

Uskonko saavani VR:ltä korvausta? En, mutta haluan tuohon silti vastauksen... jos tuota ei kuulu, niin täytyy lähettää pikapuolin hankintalistalla olevasta autosta lasku VR:lle. ;)
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ovathan nämä duunimatkat nykyjään yhtä seikkailua ja hereillä pitää olla, että himaan/töihin pääsee. Eilen illalla olivat taas asemalla taulut tyhjinä ja jengi arvaili mihin junat tulisivat. Puistolaan oli meikäläisellä tarkoitus, mutta raide oli tyhjänä. Yllättäen jopa kuulutettiin, että odotettu juna on tulossa muutaman minuutin myöhässä. Mitä muutamasta minuutista kunhan himaan pääsee, ajattelin. Juna sitten tulikin ja hirveellä ryysiksellä porukka sinne paineli. Juna oli täpötäysi ja odottelimme lähtöä, kun konkka tuli ohjaamosta ja kysyi kuuluiko kuulutus. Njet, oli vastaus, jolloin hän huusi porukalle, että juna on muutettu tunnuksettomaksi Riihimäelle meneväksi junaksi, joka pysähtyi Pasilan jälkeen seuraavaksi muistaakseni Keravalla. Mainitsi vielä hiljaisemmalla äänellä, että v-ttu tässä tiedä itsekkään mistään mitään ja tiedotus toimii savumerkeillä heidän suuntaansa. Ulos vaan odottelemaan seuraavaa junaa. Ei ollut muuten ensimmäinen kerta viime aikoina, kun täysi juna on tyhjennetty samasta syystä eli VR:n surkean sisäisen tiedotuksen takia.

Tänään aamulla K-junat oli muutettu hitaimmiksi N-juniksi, joka oli ok. Hitaat I-junat oli jätetty liikenteestä kokonaan pois, joka oli myös ok. Näiden siirtojen takia luonnollisesti N-juniin pyrki normaalia enemmän väkeä, mutta mitä tekee VR? Laittaa liikenteseen normaalia puolta lyhyempiä junia, jotka täyttyvät jo parin aseman jälkeen. Sitten vielä pirtsakka naiskonkka kuuluttaa, että päästäkää ihmiset ensin junasta ulos asemilla (ikään kuin sisään pyrkivät ihmiset laiturilla tämän kuulisivat) ja kaikki kyllä mahtuvat mukaan (valhe). No, VR:n sekoiluista voisi kirjoittaa vaikka romaanisarjan ja on kait sitä maailmassa suurempiakin murheita. Silti tuo jatkuva sekoilu jaksaa vituttaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Miksi käytän yleensä omaa autoa...

... on siinä, että oma auto on aina luotettava. Ei tarvitse venata dösää, spåraa tai muuta julkista. Tosin täällä böndellä ei paljon vaihtoehtoa ole. Pääkaupunkiseutu on ainoa mesta missä julkinen liikenne toimii edes jotenkin.

Eli lopettakaa toi vitun valittaminen tai löytäkää itse ratkaisu niihin ongelmiin.
 

Kaukovainio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hehhee.. 8.20 asemalla, seuraava juna tuli 8.52. Taululla lukee et tulee 8.30 seuraava ja aina pari minuuttia lisää tuli.. Kiitos ku myöhästyin ;)
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Sitten vielä pirtsakka naiskonkka kuuluttaa, että päästäkää ihmiset ensin junasta ulos asemilla (ikään kuin sisään pyrkivät ihmiset laiturilla tämän kuulisivat) ja kaikki kyllä mahtuvat mukaan (valhe).

Tämä on muuten käsittämätön asia ihan yleisesti julkisessa liikenteessä. Jengi yrittää junaan, metroon tai sporaan sieltä poistuvien läpi. Luulisi olevan itsestäänselvää miten tuossa toimitaan eikä mitenkään riippuvaista siitä, kuuluuko joku kuulutus laiturille.

Ei tuo VR:n touhu sinänsä ole mitenkään huonompaa kuin vaikka DB:n. Viimeksi nyt viikonloppuna junat kulkivat miten sattuu kun tuli pari senttiä lunta, ja palvelupisteessä palvelu sisälsi perusannoksen vittuilua. Siihen nähden Suomessa sentään henkilökunta asemilla toimii asiallisesti.

Tiedotus ja ylipäätään näyttötaulut ovat kyllä sellainen asia johon ei olla panostettu ollenkaan tarpeeksi. Juuri tuo "myöhästymisen asteittainen paheneminen" on harvinaisen veemäistä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
... on siinä, että oma auto on aina luotettava. Ei tarvitse venata dösää, spåraa tai muuta julkista. Tosin täällä böndellä ei paljon vaihtoehtoa ole. Pääkaupunkiseutu on ainoa mesta missä julkinen liikenne toimii edes jotenkin.

Eli lopettakaa toi vitun valittaminen tai löytäkää itse ratkaisu niihin ongelmiin.

Oma auto kyllä löytyy, mutta vielä vittumaisempaa on körötellä ruuhkassa. Viimeksi ajoin Puistolasta Krunikkaan (n. 20 km) aamulla about 50 minuuttia. Ei kestä hermot, ei. Kesä-elokuussa ajelen autolla duuniin, mutta muulloin kuljen julkisilla. Yleensä ne kuitenkin toimivat hyvin.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
... on siinä, että oma auto on aina luotettava. Ei tarvitse venata dösää, spåraa tai muuta julkista. Tosin täällä böndellä ei paljon vaihtoehtoa ole. Pääkaupunkiseutu on ainoa mesta missä julkinen liikenne toimii edes jotenkin.

Eli lopettakaa toi vitun valittaminen tai löytäkää itse ratkaisu niihin ongelmiin.

No tää nyt oli ihan turhaa skeidaa. Joillakin ihmisillä ei ole varaa omaan autoon ja vaikka auton omistaisikin, työ-/koulumatka on paljon kätevämpi suorittaa julkisia käyttämällä. Tiet ovat aamuisin aivan tukossa ja autolla kestää ainakin tuplasti sen mitä julkisilla. Jos keskustaan päin matkaa niin minullakin matka junalla kestää sen 8min kun taas autolla noin puoli tuntia. Ja muutenkaan autolla ei ole mitään järkeä keskustaankaan päin ajaa, minnes kummaan sen parkkeeraat?

Kyllä VR oikeasti voisi hieman skarpata. Vituttaahan se kun kahdeksaksi töihin menossa ja ajattelee, että mennäämpä 7.15 junalla sen normaalin 7.30 sijaan, että varmasti kerkeän. No ensimmäinen juna mikä asemalle kurvaa saapuu 8.15.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Jos Helsingissä on satanut lunta eniten 30 vuoteen, on mielestäni kohtuutonta odottaa minuuttiaikataulujen toimivan kuin kesäisin. Jonkinlainen rakenteellinen vika on siinä, että yhden ratapihan ongelmat heijastuvat koko maan liikenteeseen. Tiedottamisessa VR:llä on varmasti eniten parannettavaa. Eivätkös he ole kertoneet, että uusi järjestelmä otetaan käyttöön kevään aikana?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Helsingissä on satanut lunta eniten 30 vuoteen, on mielestäni kohtuutonta odottaa minuuttiaikataulujen toimivan kuin kesäisin.

Mutta kohtuullista olisi olettaa, että näillä leveysasteilla junat kulkisivat edes suunnilleen aikatauluissa, vaikka talvella sataakin lunta ja on pakkasta, vaikkei ihan minuutilleen menisikään. Viimeiset 1,5 kk lähiliikenteen junat ovat kulkeneet ihan miten sattuu.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaukojunien aikatauluista on syytä pitää huolta nyt kun ovat korvausvelvollisia, mutta lähijunat eivät sitten toimi käytännössä ollenkaan? Bussivuoroja on lisätty, sanovat, mutta eipä niitä ole ainakaan omalla linjallani näkynyt. Ja muutenkin tuntuu hieman omituiselta, että bussiyhtiöt ottaisivat kontolleen VR:n toimimattomuuden.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Yritätkö sanoa, että junamatkailua koskevassa ketjussa ei tulisi puhua junaliikenteen ongelmista?

No tää nyt oli ihan turhaa skeidaa. Joillakin ihmisillä ei ole varaa omaan autoon ja vaikka auton omistaisikin, työ-/koulumatka on paljon kätevämpi suorittaa julkisia käyttämällä. Tiet ovat aamuisin aivan tukossa ja autolla kestää ainakin tuplasti sen mitä julkisilla. Jos keskustaan päin matkaa niin minullakin matka junalla kestää sen 8min kun taas autolla noin puoli tuntia. Ja muutenkaan autolla ei ole mitään järkeä keskustaankaan päin ajaa, minnes kummaan sen parkkeeraat?

Kyllä VR oikeasti voisi hieman skarpata. Vituttaahan se kun kahdeksaksi töihin menossa ja ajattelee, että mennäämpä 7.15 junalla sen normaalin 7.30 sijaan, että varmasti kerkeän. No ensimmäinen juna mikä asemalle kurvaa saapuu 8.15.
Vastauksena lyhyesti molempiin ylläoleviin. Tietysti keskustella saa ja hyväkin se on. Ei allekirjoittaneella ole mitään valtaa eikä varsinkaan minkäänlaista halua kieltää sitä. Se, että keskitytään pelkästään ongelmiin ja valittamiseen, aiheuttaa joskus lievän vitutuksen. Eli osalta kirjoittajista ei näytä löytyvän minkäänlaista ymmärrystä siihen, että Suomen keli aiheuttaa joskus ongelmia. Ja kyllä niitä ongelmia on myös muiden maiden raideliikenteessä. Lippujen hinnoissa tulisi aika hyvin näkymään, jos VR satsaisi siihen, että liikenteessä ei olisi ongelmia. Toisaalta vaihtoehtoisia liikkumistapojakin on kun vähän jaksaa nähdä vaivaa sen eteen (ei pelkästään juna tai oma auto).

Turha avautuminen kyllä - myönnän sen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös