Mainos

Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 47 444
  • 330

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Nämä verottomat kilometrikorvauksethan ovat ihan verrattavissa Kreikan naurettaviin verotus- ja eläkeratkaisuihin, joita mm. Soini kovasti on arvostellut, joten luulisi ainakin Persujen kannattavan näiden leikkaamista ja osoittavan täten esimerkkiä.

Minä kyllä väittäisin tähän kohtaan, että täällä kuitenkin maksetaan sen verran mojovammin polttoaine ja ajoneuvoveroja, plus vakuutus, ym.. maksuja, että vertaus Kreikkaan on mitä tyylipuhtainta Jyrkipopulismia.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
5780/30000 = 19,2 snt /km

Vakuutuksia, veroja yms. en laskisi työajoista johtuviksi kuluiksi. Ja auton arvohan tippuu, vaikkei sillä ajaisi metriäkään - etenkin uuden auton arvo. En tiedä onko tuo 50 % lähellä sitä määrää, minkä työajot auton arvon putoamiseen vaikuttaa.
Kyllä vakuutuksillekin voidaan joku osuus laskea. Itse olen paljon työkseni maantieajoa ajavana ja myös työhön liittyviä vermeitä kuljettavana joutunut ostamaan isomman auton, kuin muuten tarvitsisin. Kyllähän vakuutuksiakin joutuu siis maksamaan selkeästi enemmän. Isosta autosta on muutenkin enemmän kuluja. Tässä pärjäis pienellä "kauppakassilla" muutoin, mutta kun joutuu pientä korvausta vastaan antamaan riittävän tilavan autonsa työnantajan käyttöön.

Näissä laskelmissa unohtuu usein juuri se, että oman omaisuuden lainaaminen työnantajalle pitäisi olla ikäänkuin ilmaista (vain bensarahat riittää). Kuka antaisi esim. kotinsa vieraiden ihmisten käyttöön pelkillä käyttökuluilla? Kyllä km-korvaus pitää olla sellainen, että se näiden kaikkien kulujen jälkeen sisältää myös kohtuullisen vuokran tai korvauksen. Nykyistä taksaa tulisi nostaa, koska autoilun kulut ovat viime aikoina nousseet selkeästi (erityisesti huollot, renkaat ja vakuutukset).

Kokonaan toinen juttu on sitten valvoa, ettei km-korvauksilla kierretä palkkakuluja. Tätä tulisi tietysti tarkemmin valvoa ja rangaistuksia koventaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämähän on käytännössä suora tulonsiirto työntekijältä työnantajalle, kun kilometrikorvaukset maksetaan tulevaisuudessakin tuon verottoman maksimin mukaan. Saahan siitä valtio välistä vajaan kolmanneksen yrityksen tuloverona, mutta työnantajalle hyöty on reilut 2/3 osaa parempana tuloksena.

Ne yksityisyrittäjät, jotka nykyäänkin käyttävät järjestelmää väärin, varmasti edelleenkin kikkailevat kilometrikorvauksilla ja ottavat palkan sijaan rahat firmasta pihalle generoimalla Excelissä ajopäiväkirjaan kaikenlaisia "firman" ajoja lisäten ajettuja kilometrejä samassa suhteessa.

Mielenkiintoista olisi tietää miten Kyllönen ja kumppanit ovat käytännössä meinanneet hoitaa tuon 15tkm rajan kirjanpidon. Toisin sanoen, jos vaikka teen keikkaduunia useammalle firmalle ja ajelen vaikka 20tkm vuoden aikana yhteensä duuniajoa, niin mikä mekanismi pitää huolta että kilometrikorvaukset pienenevät 15tkm jälkeen?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Näissä laskelmissa unohtuu usein juuri se, että oman omaisuuden lainaaminen työnantajalle pitäisi olla ikäänkuin ilmaista (vain bensarahat riittää). Kuka antaisi esim. kotinsa vieraiden ihmisten käyttöön pelkillä käyttökuluilla? Kyllä km-korvaus pitää olla sellainen, että se näiden kaikkien kulujen jälkeen sisältää myös kohtuullisen vuokran tai korvauksen. Nykyistä taksaa tulisi nostaa, koska autoilun kulut ovat viime aikoina nousseet selkeästi (erityisesti huollot, renkaat ja vakuutukset).

Kannattaa nyt katsoa nämä esimerkkilaskelmat vaikka ihan ketjun alusta asti. Niissä on kyllä otettu arvonalenema huomioon ja huomattu samalla, että esim 40000-50000km vuodessa ajavilla kilsat maksavat lähes koko auton ja silti auton arvo käytettynä jää vielä jäljelle. Tästä voidaan vetää johtopäätös, jonka mukaan "mitä enemmän ajat kilsakorvauksellista työajoa, sen enemmän tienaat rahaa vielä kulujen jälkeenkin".

Toisinpäin olevaa laskelmaa ei ole kukaan vielä tänne postannut. Varmaan siksi, ettei sellaista ole. Vai voisitko sä sellaisen tähän laittaa? Mielelläni meinaan näkisin moisen, niin ymmärtäisin paremmin teidänkin puolen ajatuksenjuoksua ja väitteitä. Tuo sana kohtuullinen ei oikein tähän "auto maksetaan kokonaan kilsoilla" -ajatukseen sovi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisin sanoen, jos vaikka teen keikkaduunia useammalle firmalle ja ajelen vaikka 20tkm vuoden aikana yhteensä duuniajoa, niin mikä mekanismi pitää huolta että kilometrikorvaukset pienenevät 15tkm jälkeen?
Sinun/työntantajan pitää raportoida vuoden aikana ajetut kilometrit ja niistä saadut korvaukset verottajalle. Mikäli olet nostanut täyttä korvausta kaikista kilsoista, niin viiden tonnin osalta napsahtaa jälkivero ja korot päälle. Näin olettaisin asian olevan.

Itse ymmärrän tämän uudistuksen tasapuolisuusnäkökulmasta ja se on hyvin linjassa sen kanssa, ettei Suomessa yksikään palkansaajaryhmä saa nauttia kohtuuttomilta tuntuvista eduista, pl. tietenkin poliitikot ynnä iso joukko julkisen sektorin tyhjäntoimittajia. Ymmärrän myös sen, että uudistus aiheuttaa monilla närää, sillä kukapa sitä tosiaan haluaisi vapaaehtoisesti tinkiä saavutetuista eduista. Alle 15.000km ajavillehan muutos on lähinnä kosmeettinen, eli jos ajat tasan tuon 15tkm vuodessa, niin kahden sentin alennus taksaan aiheuttaa 300€ tulonmenetyksen ja siihen tuskin kenenkään talous kaatuu. Uskoisin, että jokaisen on helppo vaikkapa neuvotella 25€/kk suuruinen nettopalkankorotus, jos niikseen tulee. Mitä enemmän ajaviin tulee, niin en jaksa uskoa, että kukaan heistäkään jää jatkossa tappiolle oman auton käytössä, vaikka maksutapa muuttuukin ja tätä tukee myös tässä ketjussa esillä olleet laskelmat.

Toisaalta, koko uudistus on myös kokonaisuuden kannalta varsin kosmeettinen ja valtion saamat säästöt ja lisäverot tuskin tulee olemaan lähellekään tuota ennustettua 70 miljoonaa euroa. Epäilisin jopa, että koko uudistus menee taloudellisessa mielessä samalla tavalla metsään, mitä nyt on käynyt autoverouudistuksen kanssa. Virkamiehet tuppaa näitä laskelmia tehdessään elämään jossain ihme tyhjiössä ja sitten, kun uudistukset aiheuttaakin "yllättäen" seurannaisvaikutuksia, niin menee käsi päähän, kun kalkyylit ei enää pidäkään kutiaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jännästi tässä keskustelussa puhutaan vain että pitää ostaa halvempi auto, ottaa autoetu, firman auto, vaihtaa työpaikkaa yms, mutta juuri kukaan ei ole ehdottanut että alkaisi käyttää julkisia työliikkumiseen. Kokeilin sitä, kun kortti oli hyllyllä ja mukavaa touhua se oli, ja matka-ajankin pystyi käyttämään työntekoon. Kaikkihan mulle nauroi, mutta niin ne aina.
Helvetin hyvä pointti. Kun autolla ajelemisesta ei enää saa verotonta palkkaa (osittain korvaukseksi menetystä vapaa-ajasta), niin silloin fiksumpaa on tosiaan matkustaa julkisilla, vaikka siinä jonkun puolituntisen ajassa häviäisikin. Tämän ajan kun pystyy hyödyntämään tekemällä etätöitä, jolloin tuosta menetystä ajasta saa korvauksen (verollisen mutta kuitenkin). Sanomattakin on selvää, että kaikissa töissä tuo ei onnistu, mutta ohjaava vaikutus on ainakin oikeansuuntainen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsittääkseni sua rassaa uudet ja hienot autot? Varsin kokoomuslaista.
Et käsitä oikein. Ja lisäksi en ole kokoomuslainen.

Minusta uudet autot ovat oikein hieno juttu. Ne ovat turvallisia, ympäristöystävällisempiä ja kuluttavat vähemmän polttoainetta. Itse ajan 4 vuotta vanhalla autolla ja olen siihen oikein tyytyväinen. Sillä on nyt ajettu joku 120 000 km ja se on käytännössä maksettu kilometrikorvauksilla, joten tiedän mistä puhun.

Hienoihin autoihin suhtautumiseni on sitten monimutkaisempi asia. Oma autoni on punainen ja se on oikein hieno väri eli sinänsä minulla ei ole mitään auton hienoutta vastaan. Kuitenkaan minkäänlainen peniksen jatkeena en noita kulkuneuvoja pidä, joten se ei ole niin iso juttu mulle mitä merkkiä tai mallia autot ovat. Jotkut tietenkin ovat mahdollisesti hieman laadukkaampia (esim kestävämpiä kuin toiset ja joissain on kivoja lisävarusteita, itse en ostaisi autoa ilman vakionopeuden säädintä). Oma näkemykseni on että hienon ja hyvän auton saa 20 000-25 000 eurolla. Se on jokaisen oma asia jos haluaa vielä "hienomman" (kalliimman) auton hankkia, niin se on oma asia, mutta sitä ei valtiovallan tarvitse tukea.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monestihan näitä laskelmia auton käyttökuluista on Jatkoajassakin ollut ja vuodessa 20 000- 30 000 km ajavilla keskimääräinen kulu on ollut noin 20-30 snt/km. Se sisältää arvonalenemiset, vakuutukset, polttoaineet, korjaukset jne. Vaikka polttoaineen hinta on noussutkin, niin se on aika marginaalinen osa auton käyttökustannusta. Siinä mielessä 43-45 snt/km on vähän yläkanttiin oleva korvaus, vaikka ajaisi hieman kalliimmallakin autolla.

Muutama tuttu tai kaveri ajaa omalla autolla työajoja sellaisen määrän, että saa autonsa maksettua pelkästään kilometrikorvauksilla. Jos vuodessa tulee mittariin työajoa 50 000 km, niin pystyy suhteellisen usein hankkimaan uuden menopelin. Noilla kilsoilla tietysti auto kuluukin nopeasti, mutta kaikin puolin hommasta jää voitolle.

Korvauksen pieni muutos alaspäin on marginaalista ja omia ajojani ajatellen rajalla ei ole väliä, kun ajoa tulee niin vähän. Mutta mielelläni kyllä ajan kaikki kilometrit, mitkä pitää, sillä reilun 10 k€:n autolla tienaa hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen tämän ketjun innoittamana lukenut Valtioneuvoston hankerekisterissä olevaa lainsäädäntöhanketta ja siihen pyydettyjä selvityksiä eri osapuolilta.
Ko dokumentti löytyypi täältä: http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSelailu.asp?h_iID=18623&tVNo=4&sTyp=Selaus

Riippuen lausunnon antajasta, ollaan sekä puolesta että vastaan. Mutta useammissa viitataan muutamiin seikkoihin:

- ehdotus toteutuessaan lisää jonkin verran tai paljon ( riippuen lausunnon antajasta ) henkilötyötarvetta koskien työnantajan vuosi-ilmoituksia sekä palkkalaskentaa.

- ehdotus lisää työnantajien ja julkisyhteisöjen määrää,joiden on annettava vuosi-ilmoitus verottajalle. Esim Verohallinnon mukaan kuitenkin kotitaloudet voitisiin jättää ulkopuolelle, jos verovuoden aikaan maksetut palkat/korvaukset ovat alle 200 €. Huikeaa, jos teetät jotain remonttia tms ja laskuun sisältyy km-korvaukset,kuten yrityksillä usein sisältyy, niin kas vain onkin ehkä mahdollisuus, että kotitaloudet joutuvat tekemään uusia dokumentteja Verohallinnolle.

- KHT-yhditys ottaa mmesille seuraavaa:
Perusteluina 5 %:n yksityiskäytön vähennykselle hallituksen esitysluonnoksessa mainitaan muun muassa, että valtion työmarkkinalaitoksen laskentamallin oletuksena on se, että autolla ajetaan ainoastaan työajoa 15 000 kilometriä vuodessa eikä laskelmissa ole otettu huomioon lainkaan yksityisajoa.

KHT-yhdistyksen käsityksen mukaan valtion työmarkkinajärjestö laskee keskimääräisen kiinteän kustannuksen ajoneuvon käytöstä 15 000 kilometrin ajon mukaan erittelemättä kuinka paljon ajoneuvolla on ajettu yksityis- tai työajoa. Kun lasketaan kilometrikohtaista kustannusta, merkitystä ei ole sillä seikalla, ovatko ajot työ- vai yksityisajoa. Näin ollen esitysluonnoksen sivulla 5 oleva päätelmä ”ylikompensaatiota muodostuu ensinnäkin siitä syystä, että palkansaajan yksityisajojen osuutta ei ole otettu huomioon keskimääräisiä kustannuksia laskettaessa eikä verosta vapaata korvaustasoa määriteltäessä” on perusteeton.

Koska verovapaa kilometrikorvaus suoritetaan vain toteutuneiden työajokilometrien perusteella, työntekijä ei voi saada korvausta yksityisajoista. Tästä johtuen 5 %:n laskennallinen yksityiskäytön vähennys ei ole perusteltu. Kuten edellä todetaan, mikäli katsotaan ja tilastollisesti todennetaan, että laskelmissa käytetty 15 000 kilometrin vuotuinen ajomäärä ei vastaa todellista keskimääräistä ajomäärää, laskelman perusteita tulee korjata tältä osin. KHTyhdistyksen mielestä lakia ei tule muuttaa tällaisen syyn johdosta

Kun noite eri lausuntoja lukee ja pähkäilee, tulee väistämättä ainakin itselleni mieleen että nyt ollaan vauhdilla tekemässä lakimuutosta, jota ei ole täysin mietitty ja harkittu eri puolilta.

Km-korvauksilla kikkailu on saatava loppumaan, siitä olen samaa mieltä monen kommentoijan kanssa. Mutta se että joitakin kiinteistövälittäjiä on tuomittu korvausten peukaloinnista ei tarkoita että koko laki ja systeemi täytyisi laitttaa kokonaan uusiksi.

Itse olin aiemmin työssä, jossa jouduin ajamaan ympäri ämpäri Suomea asiakkailla ja työmailla. Työajoa tuli joinain viikkoina 200 km, toisina taas 1500 km jne. Ei silloin tullut mieleen ajella jollain pienellä kinnerillä, johon oma reilun 190 cm habitus ei edes mahdu. Kun ottaa lisäksi huomioon armaan maamme teiden kunnon, pitkän ja pimeän syksy/talvi/kevät ajan niin ei helkkari.

Lähtö aamulla kello 5.00 ja edessä 450 km ensimmäiseen paikkaan. Kesällä helkkarin hienoa ilman kaatosateita, rekkoja, karavaanareita jne. Mutta muut ajat yhtä persettä. Täällä on mainittu useammassakin viestissä joku Golf 1.6, ei kiitos.

Lisäksi auton käyttökulut ovat ihan toista kun ajaa paljon työajoja verrattuna siihen että käy pari kertaa viikossa siellä supermarketissa ostamassa ruokaa ja muuta tarviketta.

Itse ajoin kuukaudessa tuolloin luokkaa 300-400 km omia ajoja. Kun olin maantiellä maanantaista perjantaihin, ei paljoa huvittanut ajella viikonloppuisin tai lomilla jonnekin. Lomat hoidin ja hoidan nytkin lentämällä.

Onneksi nykyinen työ on pelkkää reissaamista tuolla pitkin Eurooppaa, ei tarvitse miettiä oman auton käyttöä kotimaassa. Mutta Suomessa on yhä paljon ihmisiä, joiden työmaa on jossain päin Suomea ja niitä liikkumisia ei julkisilla hoideta. Sanokoon Kyllönen ja virkamiehet mitä tahansa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No nyt tsennaat yhden omaa bilikaa käyttävän. Tää mua häiritsee, useammassa viestissä: "dollarikuvat silmissä" verottajaa kusettava pakettiautoilija? Paljonko itse satsaat työkaluihin työnantajalle per vuosi?

Kovin on pieni maailma sulla.
No mikä muu syy on duunarilla alkaa ajamaan firman ajoja omalla autollaan kuin veronkierto ja sitä kautta saatu hyöty palkkaan?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
No mikä muu syy on duunarilla alkaa ajamaan firman ajoja omalla autollaan kuin veronkierto ja sitä kautta saatu hyöty palkkaan?

Autoliiton joku pomo kommentoi, että vähenee vapaaehtoistoiminta, jos kilsakorvauksia pienennetään. Suomeksi: vapaaehtoiset eivät saakaan enää korvausta verottomana, vaan se onkin lähempänä autosta oikeasti koituvia kuluja eivätkä jaksa enää ilmaiseksi jeesailla tielle jääneitä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Allekirjoitan SherwoodinHartsan pointit täysin. Itselläni tulee kuukaudessa ajeltua kilometrikorvauksiin oikeuttamia kilometrejä yleensä 1000 - 2000 kilometkin väliltä. Näiden lisäksi päivärahoista kertyy verovapaata korvausta menetetystä vapaa-ajasta noin 700 €. Eli kokonaisuudessa näistä kertyy kuukaudessa 1000-1500 euroa ja muutenkin duuni on kohtuullisen hyvin palkattua. Ymmärrän hyvin, että monessa verovapaiden korvausten määrä herättää närää (kateutta), mutta muistuttaisin, etteivät nämä verovapaat korvaukset tule ilmaiseksi. Jos reissuhommista aiheutuvat päivärahat herättävät katkeruutta, suosittelen kokeilemaan perheellisenä duunia, jossa olet viikot poissa kotoa. Ei se aina ole niin herkkua vaikka siitä jokusen euron saakin.

Työsuhdeautoihin liittyen etu on nykyisellään jo kovasti verotettu. Aikaisemmassa duunipaikassa allekirjoittaneella oli täysi autoetu. Kuukaudessa verotusarvoltaan 980 € arvoisesta autosta (ihan tavallinen farmari) joutui käytännössä maksamaan ylimääräistä veroa palkasta vajaat 500 €. Onhan autoetu hyödyllinen ei siinä mitään, mutta se ihmetyttää miten siinä on muka jotain väärää? Muutenkin koko asenne, että joku jokin ammattiryhmä tienaa liikaa, tuntuu varsin negatiiviselta. Aika moni tuntuu kiinittävän liikaa huomiota muiden tienaamisiin. Tämänkin ajan voisi käyttää oman elämänsä parantamiseen.

Koko verotuksen rakenne on mielestäni varsin kieroutunut. Verotuksenhan pitäisi kannustaa työntekoon, ei rajallisten luonnovarojen tuhlaamiseen. Tavallaanhan kilometrikorvauksiin puuttumisen koskee jälkimmäistä teemaa, mutta ihan vastaavasti se osuu ensimmäiseen teemaan. Oikeampi linja verotuksessa olisi kevyempi työnteon verotus ja raskaampi kuluttamisen verotus. Työn teon verotusta alemmas ja muiden, kuin peruselintarvikkeiden alv:ta pari kolme prosenttia ylös. Progressiivinen tuloverotus muutenkin kohtelee kaikista raskaimmin hyvinpalkattuja normaaliduuneja tekeviä, jotka kuintekaan eivät todellakaan ole mitään rikkaita. Tarpeeksi rikkaana verotaakan suhteellinen raskaus kevenee tulojen painopisteen siirtyessä pääomatuloihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ymmärrän hyvin, että monessa verovapaiden korvausten määrä herättää närää (kateutta), mutta muistuttaisin, etteivät nämä verovapaat korvaukset tule ilmaiseksi. Jos reissuhommista aiheutuvat päivärahat herättävät katkeruutta, suosittelen kokeilemaan perheellisenä duunia, jossa olet viikot poissa kotoa. Ei se aina ole niin herkkua vaikka siitä jokusen euron saakin...

Tässä on se perustavaa laatua oleva ongelma, kulukorvaukset mielletään palkaksi huonoista työolosuhteista. Huonot työolosuhteet tulee näkyä palkassa, ei kulukorvauksissa. Sillä, että joutuu ajamaan ympäri Suomea huonoja teitä pitkin räntäsateessa, ei ole mitään tekemistä kulukorvausten kanssa. Mikäli ajaminen ja kotoa poissaolo tekevät työstä raskasta, pitää tämä työn raskaus korvata palkassa.

Mielestäni tärkeintä tässä uudistuksessa on palkan ja kulukorvausten eron selkeyttäminen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ymmärrän hyvin, että monessa verovapaiden korvausten määrä herättää närää (kateutta), mutta muistuttaisin, etteivät nämä verovapaat korvaukset tule ilmaiseksi.

Missaat pointin. Ei kyse ole "närästä" saati nyt kateudesta, vaan ihan siitä periaatteesta, että onko ok että on olemassa verovapaita tuloja ylipäätään? Varsinkin kun ne ovat ylimitoitettuja.

Tuloista pitää maksaa veroa, se on meidän kaikkien yhteinen etu. Totta kai verovähennyksestä/vapaudesta hyötyvät aina vastustavat kaikkia muutoksia, jos se omaan lompakkoon sattuu, mutta kyse on ylipäätään oikeudenmukaisuudesta ja tulojen yhdenvertaisesta asemasta verottajan silmissä.

Miksi niiden kilometrikorvausten tulisi olla verottomia? Se on se iso kysymys. Tässä maassa maksetaan kaikesta veroa, niin onhan se nyt kumma, että jokin asia, omalla autolla ajo työasioissa, onkin verovapaata tuloa.

Työsuhdeautohan on ihan ok, se on palkanlisää, ja näin kartuttaa verottajan kirstua. Kilomerikorvaukset on taas ollee verottomia ja yhteiskunta ei saa mitään.. miksi juuri omanauton työkäyttö pitäisi olla erikoissuojeluksessa verotukselta.

Mun puolesta kilometrikorvauksia saa maksaa niin paljon kun työnantaja tai yrittäjä itselleen haluaa, kunhan se on veronalasta tuloa.


.. puoltajat eivät paljoa ole laskelmia kommentoineet, ja perusteet on lähinnä olleet ”on raskasta” ja ”ei ole herkkua”, mutta vaikka näin onkin, niin se on aika köykänen perustelu yhteiskunnalliselle asialle, kuten verotukselle. On se raskasta maksaa ALVtäkin, joten ei viittitiä (teekkö ilman kuittia?)
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Autojobbareille ainakin on hyvää bisnestä luvassa, kun alkavat roudaamaan kehitysmaista takaisin niitä viemiään vanhoja Transiitteja ja muita puhkiruostuneita nokikolia. Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton positiivista tulevaisuuden näkymää. Ja kohta Jyrki varmaan hehkuttaa fantastista edistyksellisyyttä, mitä hallitus yhdessä edustaa. Ja Vihreät julistaa, miten hieno ympäristöteko tämä on ja ilmastonmuutos on lopullisesti näillä toimilla torjuttu.

Ja helemat paukkuu!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos reissuhommista aiheutuvat päivärahat herättävät katkeruutta, suosittelen kokeilemaan perheellisenä duunia, jossa olet viikot poissa kotoa.
Nythän puhutaan kilometrikorvauksista, eikä päivärahoista. Ja se syy minkä takia näistä kilometrikorvauksista puhutaan ei ole se, että joku matkatyötä tekevä ajaa ihan aiheesta töihin jonnekin kauas, vaan siitä, että nykyisellään työpaikan ja työmaan välistä muutaman kilometrin ajoa sahataan monta kertaa päivässä ihan siksi, että saataisiin mahdollisimman paljon kilometrejä kerrytettyä, jolloin työntekijä saa verotonta palkka ja työnantaja vähennettyä nämä maksut verotuksessaan työajona.

Aika moni tuntuu kiinittävän liikaa huomiota muiden tienaamisiin. Tämänkin ajan voisi käyttää oman elämänsä parantamiseen.
Silloin lienee ihan todellista syytä kiinnittää huomiota muiden tienaamiseen, kun se on muilta pois. Tämä on ihan Kreikkalaista meininkiä, valtio laitetaan maksamaan yksityisautoilua ja rahoittamaan uudet autot parin vuoden välein, härskein kusettaja voittaa eniten ja saa hienoimmat autot. Koko homma maksatetaan muilla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kun autolla ajelemisesta ei enää saa verotonta palkkaa (osittain korvaukseksi menetystä vapaa-ajasta), niin silloin fiksumpaa on tosiaan matkustaa julkisilla, vaikka siinä jonkun puolituntisen ajassa häviäisikin.

Minuahan tämä muutosehdotus ei henkilökohtaisesti enää juurikaan nappaa, mutta mietinpä vain että miten vaikkapa tuollainen tavallinen päivittäistavaramyymälöissä kiertävä kaupparatsu vaihtaa julkisiin? Kaipa se vielä pk-seudulla voisi onnistua, jos kanssa matkustajilta löytyy ymmärrystä kun myyntimies painelee tuotenäytteet ja salkut kainalossa ruuhkabussiin.

Joissain firmoissa toki on sääntö, että firman auto tulee automaattisesti eikä omalla saa ajaa(tai saa varmaan, mutta kilsakorvauksia ei makseta). Pienemmissä firmoissa ei vaan ole halua hankkia resursseja autoliisauksen pyörittämiseen.

Jotenkin tuntuu, että joillain menee tässäkin ketjussa työmatkat ja työajot sekaisin.
 
Kylläpäs on taas iso koneisto pyörähtänyt käyntiin muutaman kusettavan kiinteistönvälittäjän ja raksaduunarin takia, huvittavaa että koko järjestelmä laitetaan uusiksi sen takia ettei vaan jakseta/viitsitä valvoa toimintaa sellaisena kuin se nykyään pyörii.

Itse ajan vuositasolla noin 18000 kilometriä työajoa saaden kilometrikorvauksen tuolta määrältä, ehkä siitä jotain jää käteenkin mutta en ole kokenut mitenkään hirveästi tienaavani. Auto on pihassa vain ja ainoastaan sen takia että se on minulle välttämätön työkalu, omaa ajoa ei juuri tule ja mielestäni onkin kohtuullista että pystyn työnantajan maksamilla korvauksilla sen kulut kattamaan. Noin kolmen vuoden välein se vaihtuu uuteen käytettyyn reilun kymppitonnin kotteroon jolla koen pärjääväni taas tovin. Eli tienaan kuukausitasolla joitain kymppejä verottomana ja kolmen vuoden välein pari-kolme tonnia myydessäni vanhan auton pois, toisaalta joudun käyttämään paljon vapaa-aikaa työkalun hankkimiseen, ylläpitoon ja muuhun "säätämiseen" minkä tämän veronmaksajien kustantama bonus kivasti paikkaa.

Tuo uudistus ei omalla kohdalla paljoa hetkauta, jotain häviän vuositasolla mutta voisin kostaa sen pahalle valtiolle jättämällä vaikka pari kosteaa ravintolailtaa väliin kantaen korteni kekoon kansanterveyden puolesta ja riistää veronmaksajia ollen käyttämättä näitä kalliisti verotettuja alkoholijuomia ja palveluita. Ja tasoissa ollaan.

Kyllähän se varmaan vituttaa kun 50000 kilometriä tien päällä vuodessa viihtyvä naapurin myyntimies vaihtaa taksimersunsa parin vuoden välein uuteen ja omaa Volvoa maksellaan niska hiessä kun auton pitää olla yhtä hieno kuin aidan toisella puolellakin. Eli tässä tilanteessa korvausten pieneneminen tietyn kiintiön täytyttyä on oivallinen ratkaisu.
 

Svennis

Jäsen
Teinpä pienen laskelman auton kuluista 3 vuoden ajalta.

Lähtötiedot:

WV Passat Variant 2,0 TDI 103kw
Hinta: 37200e
Kulutus: 4,6l/100km
Diesel: 1,5e/litra
Työajoa vuodessa: 50000km vuodessa
Auton pitoaika: 3 vuotta
Saadut kilometrikorvaukset: 67500e (nykymalli)
Liikennevakuutuksen bonus: 35%

Menot 3 vuodessa:

Diesel 10350,-
Vakuutukset (liikennevak. ja huippukasko, If) 2643,-
Verot 1326,-
Huolenpitosopimus 4932,-
Renkaat 4000,-
Pesut ja nesteet 1200,-

Yhteensä menot 3 vuodessa 24451e ja 37200e = 61651e

Eli työntekijällä on kolmen vuoden jälkeen tilillä vajaa 6000 euroa ja 3 vuotta vanha 150tkm ajettu Passat parkkipaikalla.

Kommentoikaa ihmeessä, jos joitakin kuluja jäi huomioimatta.
 
Eli työntekijällä on kolmen vuoden jälkeen tilillä vajaa 6000 euroa ja 3 vuotta vanha 150tkm ajettu Passat parkkipaikalla.

Juuri näin, tämä esimerkki osoittaa hienosti nykyisen järjestelmän suurimman "porsaanreiän", ehdotettu korvausten pudotus tietyn määrän jälkeen on ihan tervetullut. Kilometrikorvaus on laskettu käsittääkseni kattamaan kulut täysin sikäli kun vuotuinen ajomäärä on noin 15000 kilometriä? Esimerkkisi on mielestäni äärimmäinen, kokeilitko esimerkiksi samoilla luvuilla 10000 kilometriä vuodessa ajavaa?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eli työntekijällä on kolmen vuoden jälkeen tilillä vajaa 6000 euroa ja 3 vuotta vanha 150tkm ajettu Passat parkkipaikalla.
3 vuotta vanha ja n. 150tkm ajettu Passat maksaa nettiauto.com:issa keskimäärin 20t€, joten 26t€ tulisi yhteensä tästä sitten verottomaksi palkaksi. Tämä tarkoittaa 722€ kuussa puhdasta tuloa.

Ei ihme, että tätä näin kiivaasti puolustellaan tietyissä piireissä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
3 vuotta vanha ja n. 150tkm ajettu Passat maksaa nettiauto.com:issa keskimäärin 20t€, joten 26t€ tulisi yhteensä tästä sitten verottomaksi palkaksi. Tämä tarkoittaa 722€ kuussa puhdasta tuloa.

Ei ihme, että tätä näin kiivaasti puolustellaan tietyissä piireissä.

Tarkennetaas pikkuisen:

Omia ajoja esim omaan esimerkkiini nojaten 350 km/kk=> 12600 km/3 vuotta. Tällöin autolla on ajettu n 163.000 km/3 vuotta.

Nettiauto.com on yksi paikka tutkia vaihtoautojen hintoja, mutta anyway kun vaihdat autoa on sinulla normaalisti vaihtoauto. Äkkiseltään tässä tapauksessa näillä korjaamillani kilometreillä on luokkaa 14.000 -15.000€ samanlaiseen pirssiin. Antamasi 20 .000€ on jobbarien tai liikkeiden tms pyyntihinta ei se minkä he hyvittävät.

Eli ei sitä puhdasta tuloa ole ihan niin vain olemassa monia satasia kuussa, vai?

Ja aina kannattaa muistaa kun mietitään paljon ajavia yksi asia, eli polttoaine. Kun ajat niin tankkaat, kun tankkaat maksat reilusti veroa polttoaineiden hinnoissa. ELi ajat paljon, olet hyvä maksaja valtiolle.

Mutta tämä ehdotus pyrkii vähentämään ajamista ja toisaalta väitän että autokanta ei uusiudu vaan alkaa vanhenemaan.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ei ihme, että tätä näin kiivaasti puolustellaan tietyissä piireissä.
Ei myöskään ole ihme, että tietyissä piireissä toisen hyöty on niin äärettömän vastenmielistä.

Näissä laskelmissa tunnutaan käyttävän aina ihan kohtuuttomia kilometrejä. Joku 50000 vuodessa kilometrikorvauksiin oikeuttavia kilometrejä on aivan muuta, kuin suurimmalla osalla kilometrikorvauksiin oikeutetuista.

Itse olen duunissa yrityksessä joka pääsääntöisesti tekee töitä julkiselle hallinnolle. Aika suuri osa työn kustannuksista työn tilaajalle eli valtiolle ja kunnille on henkilöstö kustannuksia. Siirrettäessä näkökulmaa ja summattaessa kilometrikorvaukset ja päivärahat samaan pottiin ja yksinkertaisetettaessa esimerkkiä;

työntekijän verovapaat korvaukset ovat vaikka 1500€ kuukaudessa. Jos tämä olisi mukana palkassa pitäisi palkkaa nosta about 3000 €/kk. Tämän kustannukset työnantajalle olisivat 1,6 x 3000 = 4800 €. Jotta työnantaja voisi kattaa lisääntyneet kustannukset työn hinnan pitäisi sis lisääntyä kate % x 4800 €. Jos kate olisi vaikka 12% tilaajan kustannuksien pitäisi siis lisääntyä 1,12 x 4800 € =5376 €/kk.

Esimerkin henkilön kuukausilaskutus voisi olla nykyisellään 11000 € (sisältäen 9500 € palkkakulujen osaa ja verovapaan puolen osaa 1500 €). Pelkästään verollisilla kustannuksilla kustannus olisi 14 876€. Eli pyöreesti 4000€ lisää ja kustannukset olisivat kasvanee 37 %. Eli saman tahon, jonka verotulot kasvaisivat noin 1500€ x 0,5 = 750 € jäisi lopulta tappiolle uudistuksessa 3250 €.

Oikeassa elämässä kustannusten siirto palkansaaja -> yritys -> tilaaja harvoin toimii palkansaajan edun mukaisesti. Eli esimerkin poitti on se, että poistamalla joidenkin korvauksien verovapaus, lisääntyneet kustannukset siirtyvät lopulta johonkin.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ei myöskään ole ihme, että tietyissä piireissä toisen hyöty on niin äärettömän vastenmielistä.

Näissä laskelmissa tunnutaan käyttävän aina ihan kohtuuttomia kilometrejä. Joku 50000 vuodessa kilometrikorvauksiin oikeuttavia kilometrejä on aivan muuta, kuin suurimmalla osalla kilometrikorvauksiin oikeutetuista.

No miksi sitä ei sitten sen 15000km:n jälkeen voi laskea, kun aikalailla on osoitettu, että nuo paljon ajavat nimenomaan tienaavat yli auton hinnan kilsoillaan. Tuo 2 sentin lasku per kilometri ei varmasti aja ketään vielä persnetolla rallailemaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eli ei sitä puhdasta tuloa ole ihan niin vain olemassa monia satasia kuussa, vai?
Joo tuolla antamallasi laskukaavalla saadaankin "vain" 583€ / kk verottomaksi lisätuloksi.

Ja aina kannattaa muistaa kun mietitään paljon ajavia yksi asia, eli polttoaine. Kun ajat niin tankkaat, kun tankkaat maksat reilusti veroa polttoaineiden hinnoissa. ELi ajat paljon, olet hyvä maksaja valtiolle.

Mutta tämä ehdotus pyrkii vähentämään ajamista ja toisaalta väitän että autokanta ei uusiudu vaan alkaa vanhenemaan.
Hetkinenhetkinen? Eli siis jos kilometrikorvauksen määrä vähenisi, vähenisi myös työajo? Johtuuko tämä siitä, että yhtäkkiä työajosi lyhenevät (työmaat siirtyy lähemmäksi, asiakkaat tulevat toimistolle käymään, toimintaa optimoidaan kustannustehokkaammaksi?) vai siitä että nykyisissä kilometreissä on ilmaa jota tieten tahtoen halutaan pumpata epärehellisin perustein valtiolta ja muilta veronmaksajilta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös