Olen tämän ketjun innoittamana lukenut Valtioneuvoston hankerekisterissä olevaa lainsäädäntöhanketta ja siihen pyydettyjä selvityksiä eri osapuolilta.
Ko dokumentti löytyypi täältä:
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSelailu.asp?h_iID=18623&tVNo=4&sTyp=Selaus
Riippuen lausunnon antajasta, ollaan sekä puolesta että vastaan. Mutta useammissa viitataan muutamiin seikkoihin:
- ehdotus toteutuessaan lisää jonkin verran tai paljon ( riippuen lausunnon antajasta ) henkilötyötarvetta koskien työnantajan vuosi-ilmoituksia sekä palkkalaskentaa.
- ehdotus lisää työnantajien ja julkisyhteisöjen määrää,joiden on annettava vuosi-ilmoitus verottajalle. Esim Verohallinnon mukaan kuitenkin kotitaloudet voitisiin jättää ulkopuolelle, jos verovuoden aikaan maksetut palkat/korvaukset ovat alle 200 €. Huikeaa, jos teetät jotain remonttia tms ja laskuun sisältyy km-korvaukset,kuten yrityksillä usein sisältyy, niin kas vain onkin ehkä mahdollisuus, että kotitaloudet joutuvat tekemään uusia dokumentteja Verohallinnolle.
- KHT-yhditys ottaa mmesille seuraavaa:
Perusteluina 5 %:n yksityiskäytön vähennykselle hallituksen esitysluonnoksessa mainitaan muun muassa, että valtion työmarkkinalaitoksen laskentamallin oletuksena on se, että autolla ajetaan ainoastaan työajoa 15 000 kilometriä vuodessa eikä laskelmissa ole otettu huomioon lainkaan yksityisajoa.
KHT-yhdistyksen käsityksen mukaan valtion työmarkkinajärjestö laskee keskimääräisen kiinteän kustannuksen ajoneuvon käytöstä 15 000 kilometrin ajon mukaan erittelemättä kuinka paljon ajoneuvolla on ajettu yksityis- tai työajoa. Kun lasketaan kilometrikohtaista kustannusta, merkitystä ei ole sillä seikalla, ovatko ajot työ- vai yksityisajoa. Näin ollen esitysluonnoksen sivulla 5 oleva päätelmä ”ylikompensaatiota muodostuu ensinnäkin siitä syystä, että palkansaajan yksityisajojen osuutta ei ole otettu huomioon keskimääräisiä kustannuksia laskettaessa eikä verosta vapaata korvaustasoa määriteltäessä” on perusteeton.
Koska verovapaa kilometrikorvaus suoritetaan vain toteutuneiden työajokilometrien perusteella, työntekijä ei voi saada korvausta yksityisajoista. Tästä johtuen 5 %:n laskennallinen yksityiskäytön vähennys ei ole perusteltu. Kuten edellä todetaan, mikäli katsotaan ja tilastollisesti todennetaan, että laskelmissa käytetty 15 000 kilometrin vuotuinen ajomäärä ei vastaa todellista keskimääräistä ajomäärää, laskelman perusteita tulee korjata tältä osin. KHTyhdistyksen mielestä lakia ei tule muuttaa tällaisen syyn johdosta
Kun noite eri lausuntoja lukee ja pähkäilee, tulee väistämättä ainakin itselleni mieleen että nyt ollaan vauhdilla tekemässä lakimuutosta, jota ei ole täysin mietitty ja harkittu eri puolilta.
Km-korvauksilla kikkailu on saatava loppumaan, siitä olen samaa mieltä monen kommentoijan kanssa. Mutta se että joitakin kiinteistövälittäjiä on tuomittu korvausten peukaloinnista ei tarkoita että koko laki ja systeemi täytyisi laitttaa kokonaan uusiksi.
Itse olin aiemmin työssä, jossa jouduin ajamaan ympäri ämpäri Suomea asiakkailla ja työmailla. Työajoa tuli joinain viikkoina 200 km, toisina taas 1500 km jne. Ei silloin tullut mieleen ajella jollain pienellä kinnerillä, johon oma reilun 190 cm habitus ei edes mahdu. Kun ottaa lisäksi huomioon armaan maamme teiden kunnon, pitkän ja pimeän syksy/talvi/kevät ajan niin ei helkkari.
Lähtö aamulla kello 5.00 ja edessä 450 km ensimmäiseen paikkaan. Kesällä helkkarin hienoa ilman kaatosateita, rekkoja, karavaanareita jne. Mutta muut ajat yhtä persettä. Täällä on mainittu useammassakin viestissä joku Golf 1.6, ei kiitos.
Lisäksi auton käyttökulut ovat ihan toista kun ajaa paljon työajoja verrattuna siihen että käy pari kertaa viikossa siellä supermarketissa ostamassa ruokaa ja muuta tarviketta.
Itse ajoin kuukaudessa tuolloin luokkaa 300-400 km omia ajoja. Kun olin maantiellä maanantaista perjantaihin, ei paljoa huvittanut ajella viikonloppuisin tai lomilla jonnekin. Lomat hoidin ja hoidan nytkin lentämällä.
Onneksi nykyinen työ on pelkkää reissaamista tuolla pitkin Eurooppaa, ei tarvitse miettiä oman auton käyttöä kotimaassa. Mutta Suomessa on yhä paljon ihmisiä, joiden työmaa on jossain päin Suomea ja niitä liikkumisia ei julkisilla hoideta. Sanokoon Kyllönen ja virkamiehet mitä tahansa.