Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 876
  • 330

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
No, en tiennyt, että jos ostan huomenna 30000 euron auton, niin kolmen vuoden päästä ko rahasummasta ei ole mitään jäljellä, eli auto on täysin arvoton. Niinkö?

Sun kannaattaakin lähteä samantein autokaupoille, tänään 45000 e:n auto on huomenaamulla se kolmenkympin bilika. Ei tää nyt niin vaikeata ole?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos ostat 30keuron auton kokonaan lainalla, maksuaika 36kk, tulisi kuukausieräksi jo aika lähelle 1000e. Yhteensä siis n.35000e.
Polttoainekulut: 11000
Huollot ,korjaukset ja renkaat: 7000
Muut kulut(vakuutus ym.) 5000
Arvonalennus:11000
´
Minä voisin alkaa myymään autoja ja lisävarusteita näille kavereilla, jotka asiat hoitavat näin.

Minä olen omista vakuutuksistani maksanut noin 500 euroa vuodessa, rengassarjoja on saanut vanteineen noin 700 eurolla asennuksiin (olen nähkääs ostanut sen verran laadukkaammat ettei ole tarvinnut joka vuosi uusia ostaa). Huollot maksaa parisen sataa, mutta eihän nyt uutta autoa tarvi ensimmäisiin vuosiin tarvinnut korjailla ja vaikka pitäisi niin yleensähän niissä on 3-7 vuoden takuut. Näillä pikkukeinoilla tuosta laskelmasta voi sellaisen kymppitonnin säästää.

Toistan edelleenkin, että jos työajot haluaa ehdoin tahdoin hoitaa upouudella Hummerilla, niin varmasti rahaa saa uppoamaan enemmänkin kuin mitä verottomat kilometrikorvaukset ovat, mutta ei pointti olekaan tukea valtionvaroilla ko. toimintaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Minä olen omista vakuutuksistani maksanut noin 500 euroa vuodessa, rengassarjoja on saanut vanteineen noin 700 eurolla asennuksiin (olen nähkääs ostanut sen verran laadukkaammat ettei ole tarvinnut joka vuosi uusia ostaa). Huollot maksaa parisen sataa, mutta eihän nyt uutta autoa tarvi ensimmäisiin vuosiin tarvinnut korjailla ja vaikka pitäisi niin yleensähän niissä on 3-7 vuoden takuut. Näillä pikkukeinoilla tuosta laskelmasta voi sellaisen kymppitonnin säästää.

Eikä noita vakuutus- ja katsastuskuluja edes tarvitse laskea mukaan, kun ei niiden hinta riipu ajetuista kilsoista. Käyttövoimavero on siinä kintaalla, kun moni paljon rassaava varmasti ajelee naftapelillä, vaikka ilman duuniajoja voisi ajella bensakoneella. Tämäkin on toki vain valintakysymys.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Edelleen, kilometrikorvauksen veroton osuus on vain auton työkäytöstä aiheutuvien kulujen peittämiseen,.

Minä olen taas sitä mieltä että sen on tarkoitus korvata kaikki autolle tuossa työkäytössä tulee kuluja, myös arvonalentuminen kertyneistä kilometreistä ja hankintakustannuksista koska se on silloin työvälineenä siinä missä jakoavaimet tai läppärit. Toinen vaihtoehto on että työnantaja tarjoaa välineet matkojen kulkemiseen, tämä käy myös itselleni ihan mukavasti valitettavasti se ei kuitenkaan tunnu olevan yleisesti ottaen työnantajan halu.

Ei vaan työnantaja. Sinä voit pyytää edelleen saman korvauksen sirkeleiden ja tiilien kuskauksesta, mutta työnantaja joutuu maksamaan veroa hieman enemmän.

Kuinkas monia firmoja tiedät joissa maksetaan isompia kilometrikorvauksia kuin määrätään?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Minä olen taas sitä mieltä että sen on tarkoitus korvata kaikki autolle tuossa työkäytössä tulee kuluja, myös arvonalentuminen kertyneistä kilometreistä ja hankintakustannuksista koska se on silloin työvälineenä siinä missä jakoavaimet tai läppärit.

Olen samaa mieltä. Täällä olleet laskelmat kuitenkin antavat suuntaa siihen, että esim 40000-50000km vuodessa ajavilla kilsakorvaukset maksavat lähes koko auton ja rahaa jää parhaimmassa tapauksessa vielä reilusti ylikin, kun auton vaikka sitten kolmen vuoden päästä myy.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuinkas monia firmoja tiedät joissa maksetaan isompia kilometrikorvauksia kuin määrätään?

En yhtään, mutta ilmeisesti pian niitä on paljon, koska Suomessa on näköjään paljon köyhiä duunareita, joiden pitää maksaa työssä käymisestä.

Missään ei määrätä kilometrikorvausta tai päivärahaa, verottaja on antanut tietyt rajat, joista ei peritä tuloveroa. Työntantaja voi vaikka maksaa alle tuon verottoman ylärajan, mikään ei kiellä sitä.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
´
Minä olen omista vakuutuksistani maksanut noin 500 euroa vuodessa, rengassarjoja on saanut vanteineen noin 700 eurolla asennuksiin (olen nähkääs ostanut sen verran laadukkaammat ettei ole tarvinnut joka vuosi uusia ostaa). Huollot maksaa parisen sataa, mutta eihän nyt uutta autoa tarvi ensimmäisiin vuosiin tarvinnut korjailla ja vaikka pitäisi niin yleensähän niissä on 3-7 vuoden takuut. Näillä pikkukeinoilla tuosta laskelmasta voi sellaisen kymppitonnin säästää..

Laskelmillasi siis auton huoltoihin, renkaisiin, vakuutukseen, käyttövoimaveroon ja muihin kuluihin menisi vuodessa se 666e. Aika pienellä vaivalla pääsee kun autolla kuitenkin ajetaan se 150.000km. Kuulostaa silti realistiselta, jos ajatellaan että vakuutuksestasi kuitenkin maksat sen 500e...
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehdottomasti hyvä uudistus tämä km-korvauksien leikkaus. Loppuu se veronkierto. Nythän tilanne on se, että kaupparatsuille yms. maksetaan iso osa palkasta verottomasti tämän km-korvauksen kautta. Kun 45c muutetaan 25c niin alkaa olla korvaus jo nimensä mukainen.

Muistan kun joskus joku toimittaja kysyi Kike Elomaalta miten hän tulee toimeen kun verotietojen mukaan ansioita oli muutama tonni vuodelta. Kike vastasi että muun muassa kilometrikorvauksilla. Eli ei mennyt Elomaallakaan km-korvaukset ainoastaan auton kustannuksiin vaan niillä pystyi muutakin elämistä rahoittamaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Muistan kun joskus joku toimittaja kysyi Kike Elomaalta miten hän tulee toimeen kun verotietojen mukaan ansioita oli muutama tonni vuodelta. Kike vastasi että muun muassa kilometrikorvauksilla. Eli ei mennyt Elomaallakaan km-korvaukset ainoastaan auton kustannuksiin vaan niillä pystyi muutakin elämistä rahoittamaan.

Mä luulen, että tässä tapauksessa Kike on laskuttanut asiakkaitaan toiminimellään, joka on sitten maksanut Kikelle itselleen rahat kilsakorvauksena.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En yhtään, mutta ilmeisesti pian niitä on paljon, koska Suomessa on näköjään paljon köyhiä duunareita, joiden pitää maksaa työssä käymisestä.

Missään ei määrätä kilometrikorvausta tai päivärahaa, verottaja on antanut tietyt rajat, joista ei peritä tuloveroa. Työntantaja voi vaikka maksaa alle tuon verottoman ylärajan, mikään ei kiellä sitä.

Niin kyllähän se syö kun Porissa pitää hitsauskonetta paikallaan ja kateellisena katsotaan muiden älyttömiä km-korvauksia..vakavasti ottaen eiköhän aika monelle (kuten myös itselle) kävisi, että työnantaja hommaa sitten auton millä mennä työpäivän aikana asiakkaiden luo..täälläkin kertoilee urpot ketkä ei edes tajua korvauksen olevan tarkoitettu korvaamaan kaikki arvon alenemat yms..km-korvaus on muutenkin menettänyt arvoaan bensan hinnan nousun takia jo monta vuotta..
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...täälläkin kertoilee urpot ketkä ei edes tajua korvauksen olevan tarkoitettu korvaamaan kaikki arvon alenemat yms..km-korvaus on muutenkin menettänyt arvoaan bensan hinnan nousun takia jo monta vuotta..

En tiedä millainen laskelma lopettaisi tämän tyyppisten viestien kirjoittelun. Useampi laskelma on jo osoittanut, että sinun höpinät vääriksi. Mikäli km-korvaus ei riitä sinun kaikkiin kuluihin, niin osta halvempi auto, kyllä 20.000 €:n autollakin pärjää.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
En tiedä millainen laskelma lopettaisi tämän tyyppisten viestien kirjoittelun. Useampi laskelma on jo osoittanut, että sinun höpinät vääriksi. Mikäli km-korvaus ei riitä sinun kaikkiin kuluihin, niin osta halvempi auto, kyllä 20.000 €:n autollakin pärjää.

Nyt täytyy iskeä popparit tulille, kun kokoomuslaiset haluaa vanhentaa autokantaa ja puolustavat Vasemmisto-Merjaa punaliput liehuen.

Kyllä tuo ehdotus tavallisen perseestä on, vaikka asia minua ei henk. koht. koske, niin en kyllä lähtisi tuota sorkkimaan, ainakaan tuohon malliin. Tiedän kyllä, että kusetusta on kyllä, mutta tällä rangaistaan myös rehellisiäkin ja kovalla kädellä. Pitää etsiä parempi konsti estää väärinkäyttö.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt täytyy iskeä popparit tulille, kun kokoomuslaiset haluaa vanhentaa autokantaa ja puolustavat Vasemmisto-Merjaa punaliput liehuen.
Eikö se ole varsin kokoomuslaista politiikkaa, että ne uudet ja hienot autot pitää ostaa omilla rahoilla, joista on verot maksettu eikä valtion rahoilla?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eikö se ole varsin kokoomuslaista politiikkaa, että ne uudet ja hienot autot pitää ostaa omilla rahoilla, joista on verot maksettu eikä valtion rahoilla?

No, aika moni kokoomuslainenkin yrittäjä tuosta on älähtänyt, mitä nyt on tullut viestiä esim. Facebookissa. Mutta yhtä kieltähän vasurit ja kokkarit nykyään sixpack-huumassaan julistavat, joten sinänsä en ole yllättynyt.

Seuraavassa aika kattava kirjoitus aiheesta:

Kilometrikorvauksista, iso, iso haloo Pauli Vuorio

Linkki Uusi-Suomi blogiin.
 
Viimeksi muokattu:

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mä luulen, että tässä tapauksessa Kike on laskuttanut asiakkaitaan toiminimellään, joka on sitten maksanut Kikelle itselleen rahat kilsakorvauksena.

Noin se on varmaan mennytkin, mutta pointti meni nyt sinulta ohi. Kilometrikorvaus ei ole tarkoitettu rahoittamaan elämistä vaan korvaamaan autonkäytön kuluja.

km-korvaus on muutenkin menettänyt arvoaan bensan hinnan nousun takia jo monta vuotta

Samaan aikaan autojen kulutukset ovat laskeneet. VW Golf 1.6Tdi keskikulutus 3,8l/100km (VW:n mukaan) vaikkapa näin esimerkkinä. Toki oikea arvo on tuolla autolla luultavasti ~5 l/100km, mutta siltikin nykyautot kuluttavat huomattavasti vähemmän kuin kymmenisen vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
peruskysymys kuuluu, tuleeko olla ylipäätään jotain verovapaata tuloa? Alv verovapauksiakin on alettu karsia, mm tilauslehdiltä jne. Ei mun mielestä minkään tulomuodon pitäs verovapaata olla, kus samassa veropaatissa ollaan.
 

#76

Jäsen
Samankaltainen remontti odottanee päivärahoja, koska aika kivuttomastihan niistäkin jää ylimääräistä taskuun. Miksei kokonaisuus olisi, että niin kilometrikorvaukset kuin päivärahat olisi normaalissa palkkalaskelmassa? Onhan siellä nytkin erilaista lisäkorvausta omana rivinään. Joko siirrettäisiin nykytaso sellaisenaan tai sitten laitettaisiin jokin keskitetty korotus korvauksiin. Tietysti sekin suosisi niitä kenellä olisi alempi veroprosentti kuin korotuksen oletusveroprosentti ja rankaisisi niitä kenen veroprosentti olisi korkeampi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tietysti sekin suosisi niitä kenellä olisi alempi veroprosentti kuin korotuksen oletusveroprosentti ja rankaisisi niitä kenen veroprosentti olisi korkeampi.

toi on taas eriasia, se liittyy verotuksen rakenteeseen. Suomessa ja yleensäkkin pohjoismaissa, on katsottu että progressiivinen tuloverotus o0n yhteiskunnallisesti oikeudenmukasta. Toisalla sitten, kuten Virossa on tasaveromalli. Itse olen kyllä veroprogression kannalla. toteutetaan se sitten nykysenkaltasena prosenttiprogressiona tai perustulomallin kautta.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Eikö se ole varsin kokoomuslaista politiikkaa, että ne uudet ja hienot autot pitää ostaa omilla rahoilla, joista on verot maksettu eikä valtion rahoilla?
Käsittääkseni sua rassaa uudet ja hienot autot? Varsin kokoomuslaista.

Lisätäkseni kateutta sinne suuntaan, mainittakoon oma ajokalustoni: VW- Transpökäle-91. Kuittasin vahvat 523 egee viime vuonna duuniajoista. Olisin tietysti voinut valehdella työnantajalle helposti kolminkertaisen km-määrän, "mut ku ei". Varmaan tsennaat.

Mainittakoon tähän väliin, että kaikissa suomalaissa kilvissä liikkuvissa munanjatkeissa on verot maksettu, muutenhan niissä ei olisi kilpiä?

Se, että jotkut kikkailee ton korvauksen kanssa, ei mun mielestä tarkoita sitä, että kaikki duunissaan autoa tarvitsevat kärsivät tästä?

Mun vitutuksen kohde ei ole massiivisen hillon määrä minkä menetän yhteiseen hyvään, vaan kuinka laiska, osaamaton ja ammattitaidoton ministeriö ratkoo asioita.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Otetaan esimerkki. (30 000km työajoa, 30 000 euron auto, arvo putoaa 4000 euroa vuodessa, mistä karkeasti puolet johtuu työajoista)

Näin voidaan laskea:
-Polttoaine: 30000 km ja 6l/100km (1.6 eur/l) = 2880 eur
-Renkaat: 500 euroa
-Huollot: 300 euroa
-Arvonaleneminen: 0,5 * 4000 = 2000 eur
-Muut kulut (polttimot yms): 100 eur

Kulut yhteensä: 5780 euroa. Tästä onkin sitten helppo laskea sopiva km-korvaus

5780/30000 = 19,2 snt /km

Vakuutuksia, veroja yms. en laskisi työajoista johtuviksi kuluiksi. Ja auton arvohan tippuu, vaikkei sillä ajaisi metriäkään - etenkin uuden auton arvo. En tiedä onko tuo 50 % lähellä sitä määrää, minkä työajot auton arvon putoamiseen vaikuttaa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Nämä verottomat kilometrikorvauksethan ovat ihan verrattavissa Kreikan naurettaviin verotus- ja eläkeratkaisuihin, joita mm. Soini kovasti on arvostellut, joten luulisi ainakin Persujen kannattavan näiden leikkaamista ja osoittavan täten esimerkkiä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Missään ei määrätä kilometrikorvausta tai päivärahaa, verottaja on antanut tietyt rajat, joista ei peritä tuloveroa. Työntantaja voi vaikka maksaa alle tuon verottoman ylärajan, mikään ei kiellä sitä.

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin työehtosopimus? Palautettuasi mieleen tällaisen, mietihän asia uudelleen.

Edit. Lisäisin vielä hieman. Seuraavat tahot voisivat haistaa vitun:

1) Muiden kilometrikorvauksista kateelliset (varmaankin naapuria paskemmalla rassilla ajavat) mulkut.

2) Kilometrikorvauksien väärinkäyttäjät.

Ja miksi tämä. Noiden kahden tahon vuoksi ne omatkin ansiot tulevat ilmeisesti laskemaan, vaikka olenkin jo vuosia maksanut verot kaikista kilometrikorvauksista ja päivärahoista. Tuo "kaikista" ei välttämättä pidä täysin paikkaansa, sillä pitäisi tuolla olla joukossa verottomiakin. En ole jaksanut tarkistella asioita jokseenkin hankalan kirjanpidon vuoksi...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jännästi tässä keskustelussa puhutaan vain että pitää ostaa halvempi auto, ottaa autoetu, firman auto, vaihtaa työpaikkaa yms, mutta juuri kukaan ei ole ehdottanut että alkaisi käyttää julkisia työliikkumiseen. Kokeilin sitä, kun kortti oli hyllyllä ja mukavaa touhua se oli, ja matka-ajankin pystyi käyttämään työntekoon. Kaikkihan mulle nauroi, mutta niin ne aina.

Tämä leikkausesitys on ihan hyvä, en tosin ymmärrä miksei vähän ajavilta leikata reilummin myös. Olishan siinä varaa, nykyinen korvaus kun tosiaan on naurettavan suuri.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Lisätäkseni kateutta sinne suuntaan, mainittakoon oma ajokalustoni: VW- Transpökäle-91. Kuittasin vahvat 523 egee viime vuonna duuniajoista. Olisin tietysti voinut valehdella työnantajalle helposti kolminkertaisen km-määrän, "mut ku ei". Varmaan tsennaat.

Eli sun mielestä on täysin kohtuullista, että joku voisi samanlaisella autolla kuin sulla on ajaessaan ratsata vuodessa kilsakorvauksia kulujenkin jälkeen kymmenkertaisesti auton arvoon nähden? Eli tienata verottomasti hurumycket rahaa, vaikka täysin rehellisesti ilmoittaisikin kilsansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös