Mitä se hallitusta liikuttaa, tässä ollaan työnantajan asialla joka nuo kilometrikorvaukset maksaa. Eli kustannuksia siirretään työntekijälle työnantajalta. Kilometrikorvauksen pitää mielestäni olla sellainen joka tarjoaa mielekkään vaihtoehdon työmatkoille, varsinkaan kun ihan jokaiseen Suomen kolkkaan ei julkisilla kuljeta eikä ne aikataulullisesti ole työmatkaamiseen soveltuvia. Tämän ehdotuksen läpi meneminen lisänneen työsuhdeautojen määrää varsinkin paljon töiden vuoksi ajavilla. Toivottavasti muutos ei mene läpi.
Minua henkilökohtaisesti muutos ei suuremmin kosketa koska työmatka kilometrit jää tällä hetkellä joka tapauksessa alle tuon 15 000 km.
Ei tässä millään työnantajan asialla olla, vaan verottajan.
Nyt paljon ajavat saavat nykyisillä kilometrikorvaustasoilla täysin ansiotonta verotonta tuloa.
Kilometrikorvauksen pitää olla sellainen, että se mahdollistaa oman auton käytön työmatkoilla, ei kilometrikorvauksilla kuulu kenenkään tienata.
Eikä kilometrikorvauksen tarkoitus tule missään nimessä olla se, että omalla autolla kulkeminen työajossa tulisi edullisemmaksi kuin julkisilla kulkeminen (kuten nykyään on).
Suurin ongelma on se, että kilometrikorvaukset nykyisellään ovat täysin verotonta tuloa (lisäksi työnantaja saa korvaukset täysimääräisesti vähentää omassa verotuksessaan, eli kaksinkertainen tappio verottajalle).
Toivottavasti muutos menee läpi.
Lisäksi tässähän tarkoitetaan nimenomaan työajoa, työmatka-ajojen kulujen korvaamiseen on aivan eri systeemi (työntekijä saa vähentää kilometrit tietyin rajoituksin omassa verotuksessaan), johon ei tässä olla näillä näkymin puuttumassa.
Edit.
Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat sopia kuinka korkean tai matalan kilometrikorvauksen hyvänsä, mutta tuo verottoman osuuden suuruus on tässä se mikä itseä närästää.
Viimeksi muokattu: