Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 918
  • 330

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuli tuossa vastaan tuttava joka kulkee työmatkat kotoa töihin firman autolla ja firman bensoilla, mutta ei ilmeisesti tästä kärsi mitään veroseuraamuksia autoedun yms. muodossa.

Pikaisesti vero-sivustoja pläräämällä näyttäisi siltä että tuollainen käytäntö ilman autoetua ei ole mahdollista mutta onkohan tuosta jotain poikkeuksia?
Ts. itsekin olen aina ollut siinä luulossa että matkat kotoa työpaikalle, vaikka kyse olisi toissijaisesta työkohteesta, ovat aina yksityisajoa ja firman autoa ei saa käyttää niihin. Omassa työpaikassani tuota käytäntöä noudatetaan ja joskus hieman harmittaa herätä aikaisin vain ajaakseen konttorille mistä voi sitten ottaa firman auton ja siirtyä kohteelle.

Voiko siis työnantaja jollain kikalla sittenkin kiertää tuota lainsäädäntöä? Tai voidaanko tuttavalta laskuttaa autoetu ilman että sitä edes varsinaisesti näkyy missään?
 

Tuamas

Jäsen
Perusperiaatteena tuo yo. Tapaus vaikuttaa selvästi veronkierrolta ja siitä nallin napsahtaessa pamahtaa autoetu maksettavaksi ko jantterille. Näkisin että tuossa on syynä joko se, että firmalla ei ole varsinaista konttoria/toimipaikkaa ja työkohteet ovat vaihtuvia (jolloin voi olla perusteltua, että firman auto ajetaan kotiin ja siitä lähdetään työkohteeseen) tai sitten ihan puhtaasti on laskettu että otetaan harkittu riski ja todennäköisesti vielä hieman kaunistellaan ajopäiväkirjoja.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli tuossa vastaan tuttava joka kulkee työmatkat kotoa töihin firman autolla ja firman bensoilla, mutta ei ilmeisesti tästä kärsi mitään veroseuraamuksia autoedun yms. muodossa.

Pikaisesti vero-sivustoja pläräämällä näyttäisi siltä että tuollainen käytäntö ilman autoetua ei ole mahdollista mutta onkohan tuosta jotain poikkeuksia?
Ts. itsekin olen aina ollut siinä luulossa että matkat kotoa työpaikalle, vaikka kyse olisi toissijaisesta työkohteesta, ovat aina yksityisajoa ja firman autoa ei saa käyttää niihin. Omassa työpaikassani tuota käytäntöä noudatetaan ja joskus hieman harmittaa herätä aikaisin vain ajaakseen konttorille mistä voi sitten ottaa firman auton ja siirtyä kohteelle.

Voiko siis työnantaja jollain kikalla sittenkin kiertää tuota lainsäädäntöä? Tai voidaanko tuttavalta laskuttaa autoetu ilman että sitä edes varsinaisesti näkyy missään?

Kyllä tuollaisia "työsuhdeautoja" on oman kokemukseni mukaan tietyillä aloilla monillakin käytössä. Esimerkiksi pienemmissä rakennusalan (+sähkö, LVI yms.) firmoissa voisi sanoa kyseessä olevan kohtuu normaali käytäntö jos on joku vähänkin vakiintuneempi työntekijä. Ideana ei ole niinkään veronkierto (vaikka sitäkin toki tuossa vähän on jos hakemalla haetaan), vaan hommien helpottaminen ja toiminnan tehostaminen. Jos on aamulla esimerkiksi asiakas jolle mennään putkihommiin, työntekijä pääsee sinne (yleensä) helpommin suoraan kotoa ja voi aloittaa työt sitten siellä klo 7, kun taas jos hän joutuisi ensin hakemaan auton varastolta, hänen työaikansa alkaisi sieltä klo 7 ja tuottavissa töissä asiakkaalla hän olisi ehkä aikaisintaan 7.30. Sama laulu työpäivän päättyessä, eli viimeistään kolmelta kohti varastoa/muuta autonsäilytyspaikkaa ja sieltä kotiin puoli 4. Monesti vielä työntekijä voi kotimatkalla poiketa rautakauppaan yms. hakemaan huomisen tarvikkeita, eli tuollainen käytäntö on vähän sellainen win-win situation monessa tapauksessa työnantajan ja työntekijän välillä. Yleensä on sitten sovittu ettei omia ajoja ajeta (ainakaan ylenmäärin).

Ei tuo käytäntö, mikäli jotain tämäntyylistä tarkoitettiin, ainakaan omasta mielestäni autoedun tunnusmerkkejä täytä, vaikka toki jonkinlainen (veroton) etuus työntekijälle onkin. Asia toki muuttuu huomattavan toiseksi jos ei auton käytölle ole rajoituksia ja kysymyksessä on joku mersu työmatkakäyttöön eikä työkaluvarustona oleva vanha hiace.

EDIT: eli aika lailla Tuamaksen linjoilla, ei vain jostain syystä näkynyt postaus ennen kuin äsken.

ja vielä edit2: Käsittääkseni mikäli kysymyksessä on kuorma-auto, saa ajella niin paljon kuin sielu ja firman kassa kestää ilman pelkoa autoedusta. Näin oli ainakin jokunen vuosi sitten, ei tosin ehkä lain henki mutta lain teksti kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sanotaan näin että kyse on ihan normaalista työstä yrityksen yhteen ja samaan toimipisteeseen ja ilmeisesti kyseisellä kyydillä matkustaa siis samalla autollinen porukkaa. On selvää että onhan tuo kätevää, mutta tosiaan kyllä se vähän luontoisedulta haisee jos 100km suuntaansa matka onkin työntekijälle ilmainen, toki on sitten varmaan vähän plusmiinusnolla mikä on lopputulema verottajan kannalta jos työnantaja hoitaa tuon noin vs. työntekijä käyttää omaa autoaan ja sitten kerää työmatkavähennystä kun reaalisesti tuota matkaa ei voi kulkea julkisilla. Tosin vähän sellaista puolittaista leijumista asiassa oli että tuota työmatkavähennystäkin olisi käytetty verotuksessa jolloin kyse nyt lienee jo ihan puhtaasta veropetoksesta mutta enpä tiedä mitä sitten tehdä.

Lähinnä kun asiasta mainitsin suhtautuminen oli sellaista hälläväliä "kyllä firma varmaan tietää mikä on oikein, ei tämä nyt niin iso asia ole, huijaavat muutkin jne.". Vähän sama asia kuin kilometrikorvausten kanssa, moni on suureen ääneen vaatimassa Kreikkaa tilille töhöilystä mutta toisaalta samaan aikaan yritetään pitää kiinni saavutetuista "eduista".
 

scholl

Jäsen
Tietyllä tavalla kannatan tätä ehdotusta. Tiedän joitakin esim. suuryrityksissä työskenteleviä, joilla saattaa olla firman auto, kun ajavat vähän, mutta kun tuleekin enemmän ajoa, luopuvat firman autosta ja ajavat niin, että laskuttavat km-korvauksia. Eihän tuossa yritysten kannalta ole mitään järkeä. Itse olisin sellaisen systeemin kannalla, että yritys antaa työntekijän käyttöön Fiat Punton, jolla hän voi sitten ajella firman ajot ja jos työntekijä haluaa ajaa vapaa-ajallaan erilaisella autolla niin ostakoon sen omilla rahoillaan.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Tuli tuossa vastaan tuttava joka kulkee työmatkat kotoa töihin firman autolla ja firman bensoilla, mutta ei ilmeisesti tästä kärsi mitään veroseuraamuksia autoedun yms. muodossa.

Pikaisesti vero-sivustoja pläräämällä näyttäisi siltä että tuollainen käytäntö ilman autoetua ei ole mahdollista mutta onkohan tuosta jotain poikkeuksia?
Perusperiaatteena tuo yo. Tapaus vaikuttaa selvästi veronkierrolta ja siitä nallin napsahtaessa pamahtaa autoetu maksettavaksi ko jantterille. Näkisin että tuossa on syynä joko se, että firmalla ei ole varsinaista konttoria/toimipaikkaa ja työkohteet ovat vaihtuvia (jolloin voi olla perusteltua, että firman auto ajetaan kotiin ja siitä lähdetään työkohteeseen) tai sitten ihan puhtaasti on laskettu että otetaan harkittu riski ja todennäköisesti vielä hieman kaunistellaan ajopäiväkirjoja.
Itsekin olen miettinyt tätä omaa tilannetta, kun näistä asioista ei aina tunnu 100% varmuutta saavan, vaikka kuinka yrittäisi tietoa onkia ja mennä ihan rehellisellä pelillä. En siis kärsi mitään veroseuraamuksia firman autolla ajosta. Firmakin on sellainen, että tiedän pomon haluavan mentävän ihan rehellisellä pelillä, ilman että tulee mitään jälkiseuraamuksia tms.

Itsellä on firman auto pihassa, jolla menen suoraan töihin. Kilometrejä eivät halua maksaa, koska niitä tulee niin h*lvetisti, joten on firmalle edullisempaa, että ajelen työmatkat firman autolla. Minulla taitaa olla juurikin tuo poikkeus, että "firmalla ei ole varsinaista konttoria/toimipaikkaa ja työkohteet ovat vaihtuvia (jolloin voi olla perusteltua, että firman auto ajetaan kotiin ja siitä lähdetään työkohteeseen)."
Okei, konttori on kyllä, noin 80 km:n päässä, mutta monesti vaikka viikon kestävä työmatka suuntautuu jo ihan eri suuntaankin kuin firman konttori.
Eli jos lähden vaikka klo. 5.00 aamulla 400km:n työmatkalle, niin olisi sulaa hulluutta lähteä jo vaikka klo. 3.00:n aikoihin firman konttorin kautta, ja tehdä lisää extra-kilometrejä, vain sen takia, että saa auton haettua. Työkohteet vaihtelevat päivittäin/viikottain ympäri Suomea.

Eli kai minulla on sitten tuo "poikkeus".
Muuten, jos ajat työajoa keskimäärin esim. 1000 km viikossa, miten pystyt osoittamaan, että siellä on mukana esim. 5 km ylimääräistä omaa ajoa... :)
Poikkeat vaikka Helsingin reissulla kattomaan Narrien lätkämatsin ym. ym.
Toki jos ajopäiväkirja "ympäri Suomea" -ajosta pitäisi olla mallia "piirrä matkareittisi kaupungista kaupunkiin, kaupunkien sisällä, mitä tietä olet käyttänyt jne. jne." niin ehkä sitten (jos silloinkaan), mutta tuollaista ajopäiväkirjaa en ole vielä nähnytkään. Ja tälläisellä ajomäärällä saisi olla aikamoinen velho, että sellaista pystyisi edes täyttelemään.

OT:ksi jo menee, mutta päivärahojen maksuun liittyviin muutamiin kysymyksiin ei tunnu saavan mistään vastauksia, tai sitten olen vain niin s**tanan tyhmä. Joo tuosta 24h säännöstä ynnä muusta on kyllä tarinaa joka paikassa, mutta miten se nyt siis käytännössä menee, jos olen vaikka lähtenyt maanantai aamuna reissuun, vaikka Tampereelta Joensuuhun, ja olen Joensuussa työreissussa perjantaihin asti. Okei, MA-TO väliltä saan varmasti ainakin verottoman 36€ kokopäivärahan per päivä. Mites sitten perjantain osalta, jos vaikka lopetan työt jo aamusta klo. 11.00 ja olen klo. 15.00 kotona Tampereella. Saanko perjantailta tällöin kokopäivärahan, onko tuolla kotiintuloajalla jotain väliä, vai miten tuo oikein menee?! Mikä se virallinen kanta siis.
Mitä se edellisen matkavuorokauden päättyminen käytännössä tarkoittaa. Jos olen vaikka TO iltana päättänyt päiväni klo. 21.00, niin siitäkö se lasketaan. Eli 10h tuosta eteenpäin kun olen vielä reissussa, niin olen jo ansainnut perjantain päivärahani vai?

Sen verran vaikea sokkelo, että jos joku tuota osaisi selvittää, niin kiitos. Ja tahallaan tuossa yläpuolella esitänkin vähän tyhmää kyselijää, niin josko saisi paremmin minulle epäselvät kohdat esille... :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos lähdet maanantaina esim klo 5.00 Tampereelta, alkaa työmatkan lasku samalla kellonlyömällä. Eli perjantaina aamulla kello 5.00 sinulla on neljä matkavuorokautta täynnä. Siitä yli kuusi tuntia, esim 6h 5min, niin saat viidenneltä päivältä osapäivärahan.

Josperjantain, eli viidennen päivän matka-aika kestää yli 10 tuntia, esim 10 h 5 min, saat täyden päivärahan.

Löytyy ihan selkeästi verohallinnon päätöksestä verovapaista matkakustannusten korvauksista, pykälä 12:

Työmatkan kestoajasta riippuen päivärahan enimmäismäärät ovat:

Työmatkan kestoaika Päivärahan enimmäismäärä
euro
yli 6 tuntia (osapäiväraha) 16,00
yli 10 tuntia (kokopäiväraha) 36,00
kun matkaan käytetty aika ylittää
viimeisen täyden matkavuorokauden
- vähintään 2 tunnilla 16,00
- yli 6 tunnilla 36,00

Muista myös tämä kohta samassa pykälässä:

Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa.

EDIT: poistettu tästä kohta oma ns aivopieru.....

Ulkomaan päiväraha lasketaan periaatteessa samalla lailla, paitsi viimeinen vajaa matkavuorokausi. Sama verohallinnon päätös, pykälä 13:

Päiväraha lasketaan matkavuorokausittain. Matkavuorokausi on 24 tuntia työmatkan alkamisesta tai edellisen matkavuorokauden päättymisestä.

Päivärahan enimmäismäärä määräytyy sen maan tai alueen mukaan, missä matkavuorokausi ulkomailla päättyy. Jos matkavuorokausi päättyy laivalla tai lentokoneessa, määräytyy päiväraha sen maan tai alueen mukaan, josta laiva tai lentokone on viimeksi lähtenyt tai jonne se Suomesta lähdettäessä ensiksi saapuu.

Suomeen palattaessa palkansaajalla on oikeus puoleen viimeksi päättyneeltä matkavuorokaudelta maksetusta ulkomaanpäivärahasta, jos työmatkaan käytetty aika ylittää viimeisen ulkomaan alueella tai sieltä lähteneessä laivassa tai lentokoneessa päättyneen täyden matkavuorokauden yli kahdella tunnilla.

Jos työmatkaan käytetty aika ylittää viimeisen ulkomaan alueella tai sieltä lähteneessä laivassa tai lentokoneessa päättyneen täyden matkavuorokauden yli kymmenellä tunnilla, palkansaajalla on oikeus viimeksi päättyneeltä matkavuorokaudelta maksettuun ulkomaanpäivärahaan. Kotimaahan paluun jälkeen alkaneelta matkavuorokaudelta tai sen osalta maksettavan päivärahan enimmäismäärä määräytyy 12 §:n mukaan.

Palkansaajalla on oikeus kysymyksessä olevaa maata varten vahvistettuun päivärahaan, jos ulkomaille tehty työmatka on kestänyt vähintään 10 tuntia. Mikäli työmatkaan käytetty kokonaisaika jää alle 10 tunnin, suoritetaan päiväraha kotimaan matkojen säännösten ja määrien mukaisesti.

Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena on saanut ilmaisen tai matkalipun taikka hotellihuoneen hintaan sisältyneen ruoan, päiväraha maksetaan 50 prosentilla alennettuna. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan ulkomaanpäivärahan kysymyksessä ollen kahta ilmaista ateriaa.

Kun työmatka tehdään Suomen alueen ulkopuolelle siten, että työ tehdään Suomessa olevan työnantajan lukuun poikkeuksellisissa olosuhteissa ja palkansaaja palaa yöksi Suomen alueelle eikä työmatkasta suoriteta 12 §:n mukaista päivärahaa, on työmatkasta suoritettavan korvauksen enimmäismäärä 1 momentista poiketen 18 euroa.

Ja koko verohallinnon päätös löytyy täältä: Verohallinto > Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2012


Näitä olen joutunut opiskelemaan vuodesta 1985 lähtien, kun olen olut enempi vähempi reissuhommissa. Viimeiset seitsemän vuotta liki 100%:sti ulkomailla.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa.

Tässä kohtaa hotellin / majapaikan hintaan kuuluva aamiainen lasketaan yhdeksi ateriaksi.

Vaikka oletkin asiaa opiskellut vuodesta 1985, nimenomaan näin ei ole Verohallinnon ohjeen mukaan. Työnantajahan toki voi soveltaa omaa ohjeistoa tai jättää päivärahat vaikka maksamatta, jollei esimerkiksi TES-tasolla ole toisin säädetty.

Mikäli hotellin hintaan kuuluu aamiainen, eikä sitä voi olla maksamatta - riippumatta siitä käytätkö palvelua vai et (ja riippumatta siitäkin, onko se laskulla eritelty, olennaista on se, että se sisältyy kokonaishintaan eikä väliin jättämällä hinta alene), sitä ei lasketa ateriaksi.

Jos aamiainen on erikseen ostettava palvelu, jonka voi jättää myös pois, silloin se lasketaan päivärahalla katettaviin kustannuksiin (eli jos työnantaja erikseen maksaa sellaisen tilanteessa, jossa ateria ei ole huoneen hinnassa oletuksena, se lasketaan ateriaksi).
 
Suosikkijoukkue
Ilves
DAF, olet oikeassa. Tuohon viestiini pääsi oma ns aivopieruni. Tiedän asian olevan noin , kuin kirjoitit ja niinhän se myös lukee verohallinnon syventävissä ohjeissa, eli:

Hotelliaamiainen
Hotelliaamiainen ei ole edellä tarkoitettu ateria. Näin ollen kokopäivärahaa ei tarvitse puolittaa, vaikka palkansaaja saisi aamiaisen ja ilmaisen lounaan. Jos aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan, se ei vaikuta muutoinkaan päivärahan määrään. Jos aamiainen ei sisälly huoneen hintaan, sen hinta on päivärahalla korvattava kustannus.

Aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan silloin kun työnantaja on sopinut hotellin tai hotelliketjun kanssa listahinnoista poikkeavan kokonaishinnan, joka sisältää myös aamiaisen. Myös silloin, kun hotelli laskuttaa aamiaisen riippumatta siitä, käyttääkö asiakas tätä palvelua, aamiaisen voidaan katsoa sisältyvän huoneen hintaan. Tällöin ei ole merkitystä sillä, että hotelli arvonlisäverolain säännöksien vuoksi erittelee huoneen ja aamiaisen osuuden.

Tarttis aina muistaa lukea oma teksti kerran vielä läpi ennen kuin painaa enteriä.....
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja tuo hotelliaamiainen on kyllä sellainen typeryys noissakin säännöksissä mikä vain osoittaa ettei valtionhallinnossa kukaan jaksa koskaan ajatella käytäntöä vaan todnäk joku muitten ihmisten työmatkailusta katkera virkamies on parhaansa mukaan yrittänyt hankaloittaa ihmisten elämää.

Olen ollut parillakin reissulla missä hotlan aamiainen on maksanut n. 50% päivärahan verran joten lienee vaikea arvata mitenkä usein aamupalaa tuli syötyä kun se periaatteessa meni omasta taskusta.

No, onneksi suurimmassa osassa hotelleja aamupalan saa erikseen buukattua mukaan huonehintaan ja ongelmalta vältytään.
 

Tuamas

Jäsen
Eli kai minulla on sitten tuo "poikkeus".
Muuten, jos ajat työajoa keskimäärin esim. 1000 km viikossa, miten pystyt osoittamaan, että siellä on mukana esim. 5 km ylimääräistä omaa ajoa... :)
Poikkeat vaikka Helsingin reissulla kattomaan Narrien lätkämatsin ym. ym.
Toki jos ajopäiväkirja "ympäri Suomea" -ajosta pitäisi olla mallia "piirrä matkareittisi kaupungista kaupunkiin, kaupunkien sisällä, mitä tietä olet käyttänyt jne. jne." niin ehkä sitten (jos silloinkaan), mutta tuollaista ajopäiväkirjaa en ole vielä nähnytkään. Ja tälläisellä ajomäärällä saisi olla aikamoinen velho, että sellaista pystyisi edes täyttelemään.

Tuollaisilla ajomäärillä suosittelisin investoimaan elektroniseen ajopäiväkirjaan, kirjaa automaattisesti gepsin kautta kilometrit nettiin, eikä maksa juuri mitään.
Taisi viimeksi kun selvittelin maksaa ~150€ ja ylläpito ~100€/vuosi.

Verottaja on hyväksynyt ko. laitteen tuohon käyttöön ja jos sattuu poikkeamaan jossakin, niin nekin saa tarvittaessa muokattua pois systeemistä.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kiitoksia vastauksista ja hyvästä keskustelusta!

Hartsa noin ounastelinkin päivärahojen työmatkan laskun suhteen, mutta hyvä, että joku purkasi tuota vielä käytännön esimerkin kautta.

Mutta tuota vielä mietin, kun sanoit että "Eli perjantaina aamulla kello 5.00 sinulla on neljä matkavuorokautta täynnä. Siitä yli kuusi tuntia, esim 6h 5min, niin saat viidenneltä päivältä osapäivärahan."
Pykälä 12:han sanoo:
kun matkaan käytetty aika ylittää viimeisen täyden matkavuorokauden
- yli 6 tunnilla 36,00€

Tuon mukaanhan yllä olevassasi esimerkki tapauksessa olisin oikeutettu perjantailta kokopäivärahaan 36€?!
Eli jos on useamman päivän reissulla, niin silloin asioita katsotaan tuon matkavuorokauden mukaan, ja päivärahaan vaadittavat tuntimäärät ovat erit = pienemmät (väh. 2h = puolipäivä ja väh. 6h = kokopäivä, eikä nuo yli 6h ja yli 10h, jotka ainakin yhden päivän reissussa ovat voimassa)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ajattelinkin jo, että onpa paska homma, jos noin tosiaan hotelliaamiaiset vaikuttavat päivärahaan puolentavasti. Itse en ollut moisesta kuullutkaan. Onneksi siis ei kuitenkaan käytännössä vaikutusta päivärahaan ja yleensä sehän tosiaan sisältyy hintaan eikä sitä voi ottaa hinnasta pois / erikseen ostaa. Olisi noissakin jollain tarkistelemista, että onko aamupalaa ostettu/syöty vai ei. Ensimmäisenä nyt joku Omppuhotelli tulee mieleen, jossa aamupala täytyy selvästi ostaa erikseen.

Tuamas kuulostaisi ihan fiksulta kapistukselta tuo elektroninen ajopäiväkirja, ja olen siitä joskus kuullutkin. Toistaiseksi ainakin tuo perinteinen versio riittää meikäläisen tarpeisiin, mutta pitää laittaa harkintaan.
Tuota olen joskus miettinyt, että kuinka tarkasti haluavat ajoreitit. Yleensä ne on itsellä mallia esim. Tampere-Hämeenlinna-Riihimäki, yhden päivän osalta. Välillä voi olla, että tulee oltua useampikin päivä samassa kaupungissa, niin en ole laittanut, kuin vaikka että Hämeenlinna ja kilometrit sen päivän osalta.
Luulisi riittävän, kunhan kilsat on vain aina merkattu ja "aukkoja" ei ole. Sitäpaitsi, eihän sitä kaikissa vieraissa kaupungeissa paikkoja ja kaupunginosia edes itse tiedä. Eri asia jos ajaa lähes aina työajonsa vain omassa kaupungissa, silloin on syytä varmaan hiukan selventää, että mikä ajoreitti on ollut kaupungin sisällä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Juupa juu, kuten aiemmin kirjoitin tarkkuutta tarkkuutta. Totta on kun matka kestää yli yhden vuorokauden, niin sovelletaan lyhyempiä tuntimääriä osa-ja kokopäivärahoihin.

Tarttee varmaan käydä päävarastolla lataamassa yläpäätä tarkemmaksi......
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyisikö täältä vastausta aiheeseen. Kyseessä puolison työnantaja ja heillä on pieni epäselvyys km-korvauksista ja siitä että kuuluuko niitä maksaa vai ei...

Eli normaali työmatka(kotoa töihin) ei tietty kuulu korvauksen piiriin mutta miten sitten kun matkan varrella pitää käydä tukussa hankkimassa tarpeita? Ylimääräistä ajoa ei tule kuin ehkä kilometri koska tukku on matkan varrella. Mielestäni tuo matka tukusta työpaikalle olisi korvattava koska se on jo kokonaan työajoa ja autoa käytetään työnantajan tavaroiden kuskaamiseen. Tätä tukussa käyntiä ei ole joka päivä mutta pari-kolme kertaa viikossa. Mitenkähän tämän oikeasti kuuluisi mennä???
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käsittääkseni työnantaja ei ole velvollinen maksamaan kilometrejä ollenkaan. Harva toki ajaa työajoja ellei niistä saa korvausta, mutta lain mukaan työnantaja ei ole tähän velvoitettu. En ole asiaa tarkastanut, mutta tässä uskossa olen.

Työnantaja tuskin suostuu maksamaan tuota koko matkaa tukusta työpaikalle.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Löytyisikö täältä vastausta aiheeseen. Kyseessä puolison työnantaja ja heillä on pieni epäselvyys km-korvauksista ja siitä että kuuluuko niitä maksaa vai ei...

Eli normaali työmatka(kotoa töihin) ei tietty kuulu korvauksen piiriin mutta miten sitten kun matkan varrella pitää käydä tukussa hankkimassa tarpeita? Ylimääräistä ajoa ei tule kuin ehkä kilometri koska tukku on matkan varrella. Mielestäni tuo matka tukusta työpaikalle olisi korvattava koska se on jo kokonaan työajoa ja autoa käytetään työnantajan tavaroiden kuskaamiseen. Tätä tukussa käyntiä ei ole joka päivä mutta pari-kolme kertaa viikossa. Mitenkähän tämän oikeasti kuuluisi mennä???

Kyllä käytäntö on ollut lähes kaikissa (kymmenkunta) firmoissa missä vastaavaan verrattaviin tilanteisiin olen törmännyt se, että vain tuon poikkeaman osalta maksetaan korvaus. Eli jos normaali työmatka on 20 km ja Tukun kautta käydessä matka onkin 21 km, niin on ollut tapana maksaa kilometrikorvaus 1 kilometrin osalta, tuo muu osahan on normaalia työmatkaa jonka voi verotuksessa sitten vähentää. Toki tukusta kun tavaraa hakee, niin saa pari senttiä lisäkorvausta kilometriä kohden, jos haettavan lastin painoraja ylittää määrätyn. Mutta tuokin käsittääkseni vain tuon kilometrin osalta. Tässä kohden olen törmännyt käytäntöön, että on riittänyt suht kevytkin kuorma ja sen on saanut merkata painorajan ylittäväksi, vaikkei näin olisikaan. Työnantaja siis hiukan joustanut käytännössä.

Käytännössä työntekijän velvollisuus ei ole kuitenkaan hakea tavaroita työmatkallaan, joten oikeasti kilometrit pitäisi maksaa matkalta työpaikka-tukku-työpaikka jos kukaan ei työmatkallaan suostuisi tuota firman hyväksi tekemään. On tullut vastaan myös tapaus, jossa on maksettu ns. sovitellusti tuosta työmatkan poikkeamasta eli työnantaja on korvannut matkasta tuon X(tukku)-työpaikka osuuden. Mutta näin ei taas mikään laki velvoita tekemään.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä käytäntö on ollut lähes kaikissa (kymmenkunta) firmoissa missä vastaavaan verrattaviin tilanteisiin olen törmännyt se, että vain tuon poikkeaman osalta maksetaan korvaus. Eli jos normaali työmatka on 20 km ja Tukun kautta käydessä matka onkin 21 km, niin on ollut tapana maksaa kilometrikorvaus 1 kilometrin osalta, tuo muu osahan on normaalia työmatkaa jonka voi verotuksessa sitten vähentää. Toki tukusta kun tavaraa hakee, niin saa pari senttiä lisäkorvausta kilometriä kohden, jos haettavan lastin painoraja ylittää määrätyn. Mutta tuokin käsittääkseni vain tuon kilometrin osalta. Tässä kohden olen törmännyt käytäntöön, että on riittänyt suht kevytkin kuorma ja sen on saanut merkata painorajan ylittäväksi, vaikkei näin olisikaan. Työnantaja siis hiukan joustanut käytännössä.

Käytännössä työntekijän velvollisuus ei ole kuitenkaan hakea tavaroita työmatkallaan, joten oikeasti kilometrit pitäisi maksaa matkalta työpaikka-tukku-työpaikka jos kukaan ei työmatkallaan suostuisi tuota firman hyväksi tekemään. On tullut vastaan myös tapaus, jossa on maksettu ns. sovitellusti tuosta työmatkan poikkeamasta eli työnantaja on korvannut matkasta tuon X(tukku)-työpaikka osuuden. Mutta näin ei taas mikään laki velvoita tekemään.

Kyllähän tuossa kannattaisi firman vaikka "bonushengessä" maksaa ne yritykselle kohtuu halvat kilometrikorvaukset tukusta työpaikalle, kun vaihtoehtona on se että joku lähtee niitä työajalla edestakaisin ja tehokasta työaikaa tuplasti kuluttaen sieltä tukusta hakemaan. Win-win.

En tiedä asuuko minussa piilevä kommunisti, mutta mielestäni jos työnantajan tavaroita ollaan kuskaamassa johonkin siitä kuuluu maksaa palkka ja kilometrit. Minulle on aina maksettukin ihan ilman keskustelua. En tosin ylläty jos jollain naisvaltaisilla aloilla työnantajan logistiikan hoitaminen ilmaiseksi on alan tapa, kuten ylityöt normipalkalla joissain paikoissa ovat.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuossa kannattaisi firman vaikka "bonushengessä" maksaa ne yritykselle kohtuu halvat kilometrikorvaukset tukusta työpaikalle, kun vaihtoehtona on se että joku lähtee niitä työajalla edestakaisin ja tehokasta työaikaa tuplasti kuluttaen sieltä tukusta hakemaan. Win-win.

En tiedä asuuko minussa piilevä kommunisti, mutta mielestäni jos työnantajan tavaroita ollaan kuskaamassa johonkin siitä kuuluu maksaa palkka ja kilometrit. Minulle on aina maksettukin ihan ilman keskustelua. En tosin ylläty jos jollain naisvaltaisilla aloilla työnantajan logistiikan hoitaminen ilmaiseksi on alan tapa, kuten ylityöt normipalkalla joissain paikoissa ovat.

Juuri näin minäkin tätä asiaa ajattelen. Puoliso on ehdottanut että hän ajaa työpaikalleen ja käy sitten työnantajan autolla tukussa mutta se taas ei käy työnantajalle. Eli tavallaan työnantaja "pakottaa" käyttämään omaa autoa hänen ajoihinsa muttei halua siitä maksaa mitään korvausta.

Kiitos vastauksista. Eiköhän tämä jotenkin selviä...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Juuri näin minäkin tätä asiaa ajattelen. Puoliso on ehdottanut että hän ajaa työpaikalleen ja käy sitten työnantajan autolla tukussa mutta se taas ei käy työnantajalle. Eli tavallaan työnantaja "pakottaa" käyttämään omaa autoa hänen ajoihinsa muttei halua siitä maksaa mitään korvausta.

Kiitos vastauksista. Eiköhän tämä jotenkin selviä...

No eikun tarvittaessa vaan soittoa esim liittoon, josta kyllä neuvotaan, miten kuuluu toimia. Aivan varmaa on se, ettei mitään työnantajan kamojen kuskaamista TARVITSE tehdä omaan piikkiin ilman korvausta työajasta tai kilometreistä. Se on työtä siinä missä mikä tahansa muukin muijasi duuni, varsinkin, jos sitä tehdään vielä säännöllisesti kuten mainitsit. Toki jokainen voi ajella omalla autollaan työnantajan hyväksi jos näin haluaa, kun ei kerran isoista kilometri-/tuntimääristä liene kyse mutta enemmän tässä kiinnittää huomiota muijasi työnantajan tapa toimia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No eikun tarvittaessa vaan soittoa esim liittoon, josta kyllä neuvotaan, miten kuuluu toimia. Aivan varmaa on se, ettei mitään työnantajan kamojen kuskaamista TARVITSE tehdä omaan piikkiin ilman korvausta työajasta tai kilometreistä...
Näinhän se menee mutta työnantaja vetoaa siihen että puoliso saa vähentää matkat verotuksessa koska kyseessä on(suurimmaksi osin) työpaikan ja kodin välinen matka. Palkan hän saa toki tuolta ajalta. Kyseessä pieni työpaikka jossa vain pari työntekijää joten taloudellisia paineita varmaan myös työnantajalla tällaisena aikana. Peraatteellinen seikka loppujen lopuksi. Rahallisesti aika pienestä kyse...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näinhän se menee mutta työnantaja vetoaa siihen että puoliso saa vähentää matkat verotuksessa koska kyseessä on(suurimmaksi osin) työpaikan ja kodin välinen matka. Palkan hän saa toki tuolta ajalta. Kyseessä pieni työpaikka jossa vain pari työntekijää joten taloudellisia paineita varmaan myös työnantajalla tällaisena aikana. Peraatteellinen seikka loppujen lopuksi. Rahallisesti aika pienestä kyse...

Kyllä minusta kilometrit tukusta työpaikalle on työnantajan korvattava. Mites sitten, jos muuttaisitte toiselle puolelle työpaikkaa, olisiko työnantaja edelleen sitä mieltä että kilometrejä ei korvata? Tuskin, mutta eihän asuinpaikka voi minusta vaikuttaa työpaikan ja työntekopaikan (tukun) välisten ajojen korvaamiseen. Kaikenkaikkiaan, kuten totesit, kyse on tietysti periaatteesta, ja työnantajan goodwillistä, ihan pähkinöistähän tässä työnantajan kannalta puhutaan, pikkuasiasta vittuuntunut työntekijä tulee varmasti nanosekunnissa firmalle kalliimmaksi kuin koko vuoden tukkuajojen korvaaminen.

Minä olen joskus aiemmassa työpaikassa laittanut kylmästi niin, että jos kävin vaikka työpäivän päätteeksi melkein kotimatkan varrella olevalla asiakkaalla, laskutin kilometrit silti työpäikan ja asiakkaan väliltä edestakas työajona. Ehkäpä ajattelin, että se on sitten vain omaa fiksuuttani, että hoidin tämän ajon päivän päätteeksi, eikä kuulu työnantajalle. Nämä olivat tosin aika lyhyitä ajoja, max 10km suuntaansa. Ei ehkä ihan eettistä tai laillista, mutta läpi meni.

Nykyään en kyllä edes jaksa tuollaisia kaupungin sisäisiä ajoja laskuttaa, enemmän menee aikaa ja vaivaa niiden kirjaamiseen ja palkanlaskennalla maksattamiseen, kuin mitä niistä maksetaan, joten ei vaan viitti kun ei niitä nyt mitään satoja kilsoja kuussa tule. Ymmärrän kyllä niitäkin jotka jaksavat.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllähän tuosta pitäisi saada korvaus jos välttämättä haluaa, mutta jos kerran palkka alkaa juoksemaan heti kun kotoa lähtee tai tukkuun saapuu, niin en itse nostaisi tuosta mitään meteliä. Mutta tämä vain henkilökohtaisena mielipiteenä. Onhan tuo periaatteessa lisäksi myös neuvotteluvaltti tulevaisuudessa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri näin minäkin tätä asiaa ajattelen. Puoliso on ehdottanut että hän ajaa työpaikalleen ja käy sitten työnantajan autolla tukussa mutta se taas ei käy työnantajalle. Eli tavallaan työnantaja "pakottaa" käyttämään omaa autoa hänen ajoihinsa muttei halua siitä maksaa mitään korvausta.

Kiitos vastauksista. Eiköhän tämä jotenkin selviä...

Entäs jos sitten ryhtyisikin käymään töissä julkisilla? En vakavissani ehdota, että oikeasti pitäisi tähän ryhtyä, mutta helvettiäkö se työnantajalle kuuluu, millä sinne työpaikalle raahaudutaan. Jos siis kylmän viileästi ilmoittaisi, että tukun kautta ajo ei enää onnistu ja että työpäivä alkaa työpaikalta määrättynä aikana.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä minusta kilometrit tukusta työpaikalle on työnantajan korvattava. Mites sitten, jos muuttaisitte toiselle puolelle työpaikkaa, olisiko työnantaja edelleen sitä mieltä että kilometrejä ei korvata? Tuskin, mutta eihän asuinpaikka voi minusta vaikuttaa työpaikan ja työntekopaikan (tukun) välisten ajojen korvaamiseen. Kaikenkaikkiaan, kuten totesit, kyse on tietysti periaatteesta, ja työnantajan goodwillistä, ihan pähkinöistähän tässä työnantajan kannalta puhutaan, pikkuasiasta vittuuntunut työntekijä tulee varmasti nanosekunnissa firmalle kalliimmaksi kuin koko vuoden tukkuajojen korvaaminen...

Mitä kuluja tässä tulee työntekijälle? Työntekijä saa palkan työmatkaltaan, joten eiköhän työntekijä ole tässä voittava osapuoli.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä kuluja tässä tulee työntekijälle? Työntekijä saa palkan työmatkaltaan, joten eiköhän työntekijä ole tässä voittava osapuoli.

Eiköhän jokainen työajoajalta palkan saava ole voittaja. Ei se kilometrien korvaamista poissulje.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös