Mainos

Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 47 410
  • 330

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo tapauksen ei pitäisi kyllä työnantajaa konkurssiin ajaa, mutta onko se sinänsä niin kauheaa että ei saa siltä yhdeltä kilometriltä sitä 43 senttiä? Eli 3x viikko ja 45 viikkoa vuodessa (suurinpiirtein kun lomat yms otetaan pois), onhan se vähän alle 60e vuodessa. Työnantaja tuntuu tässäkin tapauksessa olevan monen mielestä se suuri saatana, kaiken pahan alku ja maailmojen tuhoaja.

Itse tekisin tuon hyvillä mielin, varsinkin jos sinä aikana palkka juoksee. Kaikenlisäksi kyseessä pieni yritys, joka toimii isojen säännöillä. Jos jokainen rupeaa tuollaisista pikkuasioista tavoittelemaan oman voiton maksimointia, niin saattaa käydä että liiketoiminta ei olekkaan enää niin kannattavaa ja työpaikat lähtevät alta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Ei sulje ei, mutta onko se tuon sopimuksen hengen mukaista? Mikäli työaika alkaisi tukun ovella, niin ymmärtäisin kilometrikorvauksen.

Nyt, kun tämä liksansaanti lisättiin alkuperäiseen tarinaan, on hommassa sentään jotain järkeä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei sulje ei, mutta onko se tuon sopimuksen hengen mukaista? Mikäli työaika alkaisi tukun ovella, niin ymmärtäisin kilometrikorvauksen.

Joo, luin huonosti. Jos todella on niin, että palkka alkaa juosta jo kotiovelta, katsoisin sen jo hyvinkin riittäväksi goodwilliksi työnantajan puolelta, enkä alkaisi kilometreistä nillittää. Eli näillä tiedoilla, olet oikeassa.

edit: uusilla tiedoilla et olekaan. Ehdin jo pelästyä että jään historiankirjoihin tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin siis tarkennetaan se että työaika alkaa sieltä tukun ovelta. Eli kun työaika on sovittu alkamaan esim. klo 8 niin silloin ollaan joko tukussa tai työpaikalla. Kuten täällä on aiemmin todettu kyseessä on työsopimus asia. Km-korvausta ei ole pakko maksaa ja omaakin vikaa siinä on kun sitä ei sovittu silloin kun työ alkoi. Omassa työpaikassani km-korvaus ko. tapauksen kaltaisessa tilanteessa maksettaisiin kotoa saakka koska kyseessä on työnantajan määräämä ajo.
 

scholl

Jäsen
En tiedä asuuko minussa piilevä kommunisti, mutta mielestäni jos työnantajan tavaroita ollaan kuskaamassa johonkin siitä kuuluu maksaa palkka ja kilometrit. Minulle on aina maksettukin ihan ilman keskustelua. En tosin ylläty jos jollain naisvaltaisilla aloilla työnantajan logistiikan hoitaminen ilmaiseksi on alan tapa, kuten ylityöt normipalkalla joissain paikoissa ovat.

Mä en ymmärrä ylitöitä ollenkaan. Nehän joutuvat kai siitä, että työntekijä on hidas tai tyhmä? Ei työstä pitäisi saada palkkaa ajan mukaan, vaan sen mukaan, mitä saa aikaiseksi. Toki jos on isompia projekteja ja joutuu puskemaan kellon ympäri niin ok, mutta joskushan sellainenkin on ohi ja voi ottaa sitten enemmän lomaa. Vuosisopimus niinkuin lätkäpelaajille, eikä mitään aikaan liittyviä sopimuksia. Tuo on aivan pöyristyttävää, että joku alkaa nipottamaan jostain työmatkan hakukuvioista. Itse kun olin Lufthansalla hommissa ja toimistolla oli lamppuja pimeänä niin ostin työmatkalla niitä lamppuja marketista ja vaihdoin ne lamput, jotta saatiin tehtyä projektia kunnollisessa valossa. Okei, menetin muutaman euron rahaa, mutta so what, tärkeintähän on se, että iso kuva on hoidossa ja saadaan tehtyä asioita. Vaihtoehto olisi ollut soittaa jonnekin huoltoon ja ne olisi korjattu joskus tulevaisuudessa, jolloin olisimme joutuneet tekemään hommia huonossa valossa. Samanlaisia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Ei yksittäisiin detaljeihin kannata takertua, vaan nähdä se kokonaisuus ja tehdä sen firman menestyksen eteen duunia.

Jos laittaa itsensä likoon ja tekee asioita hyvin ja tehokkaasti niin se yleensä huomataan ja henkilö hyötyy siitä jollakin tavalla itsekin. Se, että osaa järkevästi hakea kamat siis jo työmatkalla, tuskin menee hukkaan. Mutta lopulta kaikki riippuu kuitenkin siitä, menestyykö yritys vai eikö.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos laittaa itsensä likoon ja tekee asioita hyvin ja tehokkaasti niin se yleensä huomataan ja henkilö hyötyy siitä jollakin tavalla itsekin. Se, että osaa järkevästi hakea kamat siis jo työmatkalla, tuskin menee hukkaan. Mutta lopulta kaikki riippuu kuitenkin siitä, menestyykö yritys vai eikö.

Nuo yleensä (varsinkin pienissä yrityksissä) auttaa yritystä menestymään. Suomessa kaikesta pitäisi saada helvetin iso korvaus, mitään ei saisi joutua tekemään, lisää vapaa-aikaa täytyisi myös saada, työnantajan pitäisi myös joustaa kaikesta. Sitten ihmetellään miksi irtisanomisia tulee ja kilpailukyky on alhaalla verrattuna moneen muuhun maahan. Sitten virolaisia työntekijöitä haukutaan kun tulevat Suomeen pienellä palkalla tekemään helvetisti hommia. Onhan se kamalaa kun virolainen tekee puolella palkalla kahden suomalaisen hommat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei yksittäisiin detaljeihin kannata takertua, vaan nähdä se kokonaisuus ja tehdä sen firman menestyksen eteen duunia..

Kävisitkö hakemassa niitä lamppuja omaan piikkiisi 2-3 kertaa viikossa läpi vuoden?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos laittaa itsensä likoon ja tekee asioita hyvin ja tehokkaasti niin se yleensä huomataan ja henkilö hyötyy siitä jollakin tavalla itsekin. Se, että osaa järkevästi hakea kamat siis jo työmatkalla, tuskin menee hukkaan. Mutta lopulta kaikki riippuu kuitenkin siitä, menestyykö yritys vai eikö.

Samaa mieltä. Mä kävin eilen hakemassa työmatkalla pari pulloa glögitiivistettä duuniin, eikä käynyt kyllä mielessäkään mitkään korvaukset tai liksa siitä ajasta. Normijuttu ja oli taas illaksi tuotetta myytäväksi. Kuitilla tottakai otin rahat kassasta, mutta muuten aivan se ja sama.

Ja tosiaan, yleensä ne joka asiasta kitisijät ja pilkunviilaajat eivät ole ensimmäisenä jonossa kun ylennyksiä ja palkan korotuksia jaetaan.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Periaatteessa kuuluu kilometrit tukulta työpaikalle. Niistä pitäisi sitten pitää ajopäiväkirjaa, jota vastaan kilometrit saa.

Asiasta varmaan voi yrittää sopia, mutta rettelöinti näissä johtaa varsinkin pienen työnantajan leivissä äkkiä siihen, että jatkot onkin sitten Päivän irtisanomiset- ja Vitutusketjuissa. Täysin itsestäänselvää on se, että jos työnantajalla on esimerkiksi kaksi yhtä hyvää työntekijää, joista toinen ei tee ongelmaa muutaman vuosittaisen euron tähden ja toisella on taas tämä "periaate", niin jos jomman kumman on lähdettävä, käy ovi ensiksi jälkimmäisen perässä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kävisitkö hakemassa niitä lamppuja omaan piikkiisi 2-3 kertaa viikossa läpi vuoden?

Maksaako tämä naishenkilö tukkuun tuotteet jotka hakee? Kyseessähän on siis aika iso ero, jonka tietenkin tarkoituksella unohdit. Kyseessä on noin yksi kilometri, ja palkanjuoksu alkaa heti kun auto on tukun parkkipaikalla/henkilö tukun ovella. Tämä ei mielestäni aiheuta työntekijällä niin suurta haittaa että se jotain tarkoittaisi, lisäksi työntekijältä ei kulu turhaa aikaa käydä yrityksen tiloissa, puhua paskaa ja ajaa firman autolla tukkuun ja sieltä takaisin. Aikaa tuollaiseen säätämiseen menee helposti 30-60min ylimääräistä. Ja työnantaja joutuu tämän maksamaan. Jos jokainen tekee samanlaisesti niin työpaikka voi lähteä näiltä kaikilta henkilöiltä. Sekö on tavoite?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maksaako tämä naishenkilö tukkuun tuotteet jotka hakee?
On tämäkin jouduttu muutaman kerran tekemään koska firman kortilla ei ole ollut katetta. Toki niistä on saatu kuittia vastaan rahat.

Tässä nyt tehdään kärpäsestä härkästä. Pikku juttu joka on sovittavissa mutta halusin vain saada muiden mietteitä asiasta. Itselleni on vain hieman outoa että työnantaja velvoittaa oman auton käyttöä mutta ei halua siitä mitään maksaa. Tuo olisi sovittavissa vaikka sillä että pomo antaa 50€ kuussa tms. korvauksena tuosta auton käytöstä. Ei sen työntekijänkään aina se paskasaavi tarvitse olla jota viedään kuin pässiä narussa. Voi välillä pitää myös omista oikeuksistaan kiinni. Ja jos homma olisikin satunnaista niin se olisi ok, en itsekään joka kilsaa kyttää mutta kyse on jatkuvasta toiminnasta...
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Tuo olisi sovittavissa vaikka sillä että pomo antaa 50€ kuussa tms. korvauksena tuosta auton käytöstä.

50€ siitä, että joudutaan ajamaan 2-3 krt/vko 1 km ylimääräistä? No nyt. Kas kun ei saman tien 500€. Tuollaista oman auton kiinteää käyttökorvausta ei edes mikään kirjanpito- tai verotuskäytäntö tunne. Alun perin piti mennä sääntöjen mukaan, nyt keksitkin itse uusia?

Tänä päivänä joku perus kassatyöntekijä tai tarjoilija tai muu on korvattavissa täysin käden käänteessä. Työntekijöitä on näille aloille jonoksi asti. Se kannattaa pitää mielessä taistellessaan oikeuksiensa puolesta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselleni on vain hieman outoa että työnantaja velvoittaa oman auton käyttöä mutta ei halua siitä mitään maksaa. Tuo olisi sovittavissa vaikka sillä että pomo antaa 50€ kuussa tms.

Työaika alkaa kuitenkin tukun ovelta ja tämä sijaitsee työmatkan varrella (no ok, kilometrin lisämatka). Käytännössä siis voi lähteä kotoa vähän myöhemmin kuin ei-tukkuaamuina. Tästä tukustaoloajasta saa jo palkkaa, joten en nostaisi tästä kilometrin kierrosta meteliä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se kannattaa pitää mielessä taistellessaan oikeuksiensa puolesta.

Lisäksi kaikista asioista ei välttämättä kannata kysellä, kitistä ja ihmetellä. On toki täysin väärin, laitonta enkä itse tekisi mitään sellaista, mutta esim. Joe Plopin tapauksessa joku voisi merkata joskus vaikka 2km ylimääräistä muihin työajoihin mikäli tuo tukkukeikka vituttaa ihan ylettömästi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
NKuten täällä on aiemmin todettu kyseessä on työsopimus asia. Km-korvausta ei ole pakko maksaa ja omaakin vikaa siinä on kun sitä ei sovittu silloin kun työ alkoi.

Asiahan on tottakai melkein häviävän pieni, mutta ei tällaisilla lauseilla ole mitään virkaa. Ei kai sun tarvitse erikseen sopia, että työajoista maksetaan kilsakorvauksia ja jos näin ei ole sovittu, niitä sitten pitää omaan piikkiin ajella.

"Faktoinahan" tässä ovat:

A) asiasta tuskin kannattaa sen kummempaa meteliä nostaa, kuten moni on jo sanonut, ainakaan jos moinen toiminta koskee ainoastaan tätä yhtä keissiä

B) työnantaja toimii väärin
 

Tuamas

Jäsen
Työaika alkaa kuitenkin tukun ovelta ja tämä sijaitsee työmatkan varrella (no ok, kilometrin lisämatka). Käytännössä siis voi lähteä kotoa vähän myöhemmin kuin ei-tukkuaamuina. Tästä tukustaoloajasta saa jo palkkaa, joten en nostaisi tästä kilometrin kierrosta meteliä.

Siinä oikeastaan se homman pointti tulikin.

Olisi täysin eri asia jos tukussäkäynnistä ei saisi palkkaa tai se oikeasti kiertäisi enemmän kuin kilometrin-pari.

Toki työnantajan kannattaisi minun mielestäni ihan vain vinkumisen lopettamiseksi maksaa tuo kilometrikorvaus vaikka puolivuosittain tilitettynä.

Jos nyt oletettaisiin että maksetaan vaikka kahdesta kilometristä kilometrikorvaus kolmena päivänä viikossa jokaiselta työssäoloviikolta, olisi työnantajan kokonaiskustannus 124,4 € / vuosi.

Eli itse työnantajana maksaisin rutisematta kilometrikorvaukset pari kertaa vuodessa, vaikkei siihen välttämättä velvollisuutta olisikaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
50€ siitä, että joudutaan ajamaan 2-3 krt/vko 1 km ylimääräistä?

Jätit sen tms. tuosta lainauksesta pois. Se tarkoittaa vapaasti "tai muuta sellaista"...

En ole missään väittänytkään että nyt pidetään verissäpäin oikeuksista kiinni vaan käsittääkseni olen sanonut että asia on sovittavissa. Vai oletko erimieltä?

Kyseessä ei ole "perustarjoilija/kassan" duuni. Sillä työllä ei sinänsä ole asian kannalta merkitystä. Tällaisena aikana kaikki vetoaa siihen että työntekijän pitää venyä että saa pitää työpaikkansa. Te ette tiedä kuinka paljon sitä venymistä oikeasti on ja missä asiassa. Tottakai pikku firmassa joutuu venymään ja venytään. Mutta pikkujutuilla se työnantajakin saa sen venymisen tuntumaan "hyvältä". Aina se ei voi mennä niin että työntekijä venyy ja työnantaja vaan kiristää...
Kyseessä on aina keskinäinen sopimus ja luottamus ja kun ne on kunnossa homma toimii ja on mielekästä, oli työ mika tahansa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joe Plop. Kuinka pitkä matka tukusta on työpaikalle? Sitä ei olla ilmeisesti vielä mainittu?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Luuletko että työnantaja ihan huvikseen pyytää tälläisiä? Työntekijät Suomessa ja niiden venyminen tuntuu Suomessa olevan myytti. Kaivappas piruuttasi yrityksen verotiedot ja katso kuinka paljon vaikuttaisi esim. 50e kuussa. Katso sen jälkeen että jos toinenkin työntekijä rupeaa haluamaan jostain pikkujutusta 50e kuussa. Jos tämä pienyrittäjä tekee rahaa niin saatanasti niin kyseessä on ahneus ettei suostu tuota maksamaan, jos hänelläkin on rahasta pulaa niin toinen vaihtoehto saattaa olla että työt lähtevät alta yrittäjältä, vaimoltasi ja tältä kolmannelta henkilöltä (vai kuinka monta niitä olikaan).

Etpä ole kertonut kuinka paljon sitä venymistä oikeasti on ja missä asioissa, turha meille ruveta siitä päätä aukomaan ellet itse kerro kaikkea.

Tiedän pienyrittäjiä jotka tekevät 60-100 tuntia viikossa töitä jotta yritys pysyy hengissä, sitten työntekijä(t) valittavat jostain pikkuasioista ja ovat niin loppu kun tekevät 40h viikossa, yrittäjä/työantaja on aina näissä tapauksissa se suuri riistäjä vaikka toinen vaihtoehto olisi työttömyys/toisen työn etsiminen.

Muutenkin perseestä että pienyritykset joutuvat Suomessa toimimaan isojen yritysten ja ay-liikkeiden välisten sopimuksien mukaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luuletko että työnantaja ihan huvikseen pyytää tälläisiä?

Etpä ole kertonut kuinka paljon sitä venymistä oikeasti on ja missä asioissa, turha meille ruveta siitä päätä aukomaan ellet itse kerro kaikkea...

Edelleenkin totean että kyseessä on pieni asia josta ei nyt ole tarkoitus tehdä elämää suurempaa kriisiä mutta halusin hieman tietoa kun itsellä sitä ei hirveästi aiheesta ole. Omat tarpeet km-korvausten suhteen ovat niin pieniä ettei ole kokemusta hirveästi kertynyt. Ja kyllä minä tiedän miten tukalaa on työnantajalla tällaisena aikana. Se ei ole helppoa edes isommalla joten pienellä se on vielä haastavampaa.
Ihmetyttää tämä kommentti "päänaukomisesta" koska koska halusin vain tietoa tästä yhdestä asiasta, mutta puolisoni leimattiin automaattisesti lusmuilijaksi ja rahan ahneeksi työnvälttelijäksi ilman että teillä on mitään tietoa siitä mitä tai miten hän työnsä hoitaa.
En halua tunnistamisen vaikeuttamiseksi avata työnkuvaa sen enempää. Tuskin osapuolet tätä lukevat mutta varmuuden vuoksi.

Olen saanut vastaukset kysymykseeni eikä minulla ole tähän sen enempää lisättävää joten minun puolesta tämä aihe on loppuun käsitelty.

Ps. Näkkärille sen verran että matkaa on noin 20km...
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Jätit sen tms. tuosta lainauksesta pois. Se tarkoittaa vapaasti "tai muuta sellaista"...

En jättänyt, kyllä se siinä oli. Mutta hyvä on, jos ajatellaan teoreettisesti ja tuollainen kiinteä lisäkorvaus maksettaisiin, niin varmaan oikeudenmukainen summa olisi alle viisi euroa kuukaudessa.

Yli 20 kilometrin matka, johon alle yhden kilometrin poikkeama pari-kolme kertaa viikossa, ja tuo on teille (?) ongelma. Samalla vaimosi saa nukkua sen parikymmentä minuuttia pidempään näinä aamuina. Ja silti harmittaa?

Näköjään meitä on moneksi. Ehkäpä saatte asian järjestymään tavalla tai toisella.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minä ainakin ymmärrän erinomaisesti sen, että tällainen kilometrikorvausten maksamatta jättäminen närkästyttää. Kyse on paitsi periaatteesta myös työntekijän oikeuksista. Työnantajat ovat aina kovasti vaatimassa työntekijöiltään joustoa, mutta sitten he eivät itse edes tule sen verran vastaan, että maksaisivat kilometrikorvaukset asiallisesti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täysin itsestäänselvää on se, että jos työnantajalla on esimerkiksi kaksi yhtä hyvää työntekijää, joista toinen ei tee ongelmaa muutaman vuosittaisen euron tähden ja toisella on taas tämä "periaate", niin jos jomman kumman on lähdettävä, käy ovi ensiksi jälkimmäisen perässä.

Ei se minusta niin itsestäänselvää ole. Jos toinen työntekijä suostuu mihin tahansa ja toinen osaa pitää puolensa ja mahdollisesti jopa perehtyy asiaansa liittyvään lainsäädäntöön, niin kyllähän tuollainen periaatteen ihminen on firman kannalta tärkeissä väännöissä helposti parempi kuin kaikkeen suostuva vässykkä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös