Minusta tällaiset säännölliset matkat esim. juuri tukkuun työmatkan varrella eivät ole niitä parhaita mahdollisia diilejä työntekijän kannalta, vaikka siltä tukun ja työpaikan väliseltä matkalta kilometrikorvaus maksettaisiinkiin. Nimittäin usein nämä matkat ovat todella lyhyitä ja työntekijä saa näistä vuositasolla ehkä vain muutamia kymmeniä euroja plus ylimääräisen vaivan matkalaskujen kirjoittelun muodossa.
Ei myöskään ole tavatonta, että sitä tavaraa saatetaan kuljetella suuriakin määriä ja joukossa voi olla myös sellaista tavaraa mikä voi esim. pakkauksen rikkoutuessa sotkea auton. On myös hyvä huomioida auton likastuminen, verhoilun kuluminen tai vaikkapa kynnyslistojen/takakontin naarmuutuminen kun lähes päivittäin autoa työnantajan tavaroilla kuormataan. Saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta mitä useammin sitä autoa kuormaat, sitä todennäköisempää on että jotain tällaista tapahtuu.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos työnantaja pyytäisi satunaisesti tukussa tms. käymään, mutta silloin kun homma muuttuu säännölliseksi, pitäisi siitä oman auton käyttämisestä rahtiajoneuvona saada myös asianmukainen korvaus edellä kuvaamistani syistä. Mikään kolmas osapuoli ei niitä tavaroita kuitenkaan ilmaiseksi kuljettele paikasta A paikkaan B.
Fiksu pomo ja työntekijä kyllä ymmärtävät missä menee säädyllisyyden raja näissä tapauksissa. Tätä voisi vaikka verrata vaikka kankeasti sellaiseen tapaukseen, että jos kaverisi on autokorjaaja ja hän tekee autoosi kerran vuodessa vuosihuollon ilman veloitusta. Tilanne on varmaan molempien mielestä ihan ok, mutta ei enää siinä vaiheessa kun tuot viikoittain hänelle sukulaisten ja tuttujen autoja korjattavaksi. Siinä vaiheessa se goodwill muuttuu hyväksikäytöksi. Moni varmaan tuntee ystäväpiiristään ihmisiä jotka tarjoilevat avokätisesti paukkuja illanvietoissa, auttavat muuttohommissa ynnä muissa, mutta liian harvoin saavat vastapalvelusta silloin kun itse sitä apua tarvitsevat. Olemalla liian höveli (töissä tai vapaa-ajalla), joku käyttää sinua aina hyväksi, näin se maailma valitettavasti vaan toimii.
Minusta tällaisissa ns. lisätöissä pitäisi tietysti myös huomioida minkälainen työsuhde/sopimus on kyseessä. Jos työnkuva on monipuolinen ja siitä maksettava korvaus hyvä, voidaan myös työntekijältä odottaa enemmän joustoa tällaisissa asioissa.
Jos taas mietitään lojaalisuutta työnantajaa kohtaan noin yleisesti, niin minusta se tulee parhaiten esiin niissä tilanteissa jossa täytyy esim. kiireeseen vedoten venyä omissa aikatauluissa. Kuitenkin aika moni työntekijä pudottaa ne hanskat kädestä tasan sillä sekunnilla kun virallinen työaika päättyy.
Ei myöskään ole tavatonta, että sitä tavaraa saatetaan kuljetella suuriakin määriä ja joukossa voi olla myös sellaista tavaraa mikä voi esim. pakkauksen rikkoutuessa sotkea auton. On myös hyvä huomioida auton likastuminen, verhoilun kuluminen tai vaikkapa kynnyslistojen/takakontin naarmuutuminen kun lähes päivittäin autoa työnantajan tavaroilla kuormataan. Saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta mitä useammin sitä autoa kuormaat, sitä todennäköisempää on että jotain tällaista tapahtuu.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos työnantaja pyytäisi satunaisesti tukussa tms. käymään, mutta silloin kun homma muuttuu säännölliseksi, pitäisi siitä oman auton käyttämisestä rahtiajoneuvona saada myös asianmukainen korvaus edellä kuvaamistani syistä. Mikään kolmas osapuoli ei niitä tavaroita kuitenkaan ilmaiseksi kuljettele paikasta A paikkaan B.
Fiksu pomo ja työntekijä kyllä ymmärtävät missä menee säädyllisyyden raja näissä tapauksissa. Tätä voisi vaikka verrata vaikka kankeasti sellaiseen tapaukseen, että jos kaverisi on autokorjaaja ja hän tekee autoosi kerran vuodessa vuosihuollon ilman veloitusta. Tilanne on varmaan molempien mielestä ihan ok, mutta ei enää siinä vaiheessa kun tuot viikoittain hänelle sukulaisten ja tuttujen autoja korjattavaksi. Siinä vaiheessa se goodwill muuttuu hyväksikäytöksi. Moni varmaan tuntee ystäväpiiristään ihmisiä jotka tarjoilevat avokätisesti paukkuja illanvietoissa, auttavat muuttohommissa ynnä muissa, mutta liian harvoin saavat vastapalvelusta silloin kun itse sitä apua tarvitsevat. Olemalla liian höveli (töissä tai vapaa-ajalla), joku käyttää sinua aina hyväksi, näin se maailma valitettavasti vaan toimii.
Minusta tällaisissa ns. lisätöissä pitäisi tietysti myös huomioida minkälainen työsuhde/sopimus on kyseessä. Jos työnkuva on monipuolinen ja siitä maksettava korvaus hyvä, voidaan myös työntekijältä odottaa enemmän joustoa tällaisissa asioissa.
Jos taas mietitään lojaalisuutta työnantajaa kohtaan noin yleisesti, niin minusta se tulee parhaiten esiin niissä tilanteissa jossa täytyy esim. kiireeseen vedoten venyä omissa aikatauluissa. Kuitenkin aika moni työntekijä pudottaa ne hanskat kädestä tasan sillä sekunnilla kun virallinen työaika päättyy.