Totta kai ymmärrän, että Keuruun resurssit ei riittäisi mihinkään, eikä hallikaan ole nykystandardeilla mitenkään liigatasoinen.
Silti: Jos halutaan avoin liiga, niin sinne noustaan pelaamalla ja sieltä tiputaan pelaamalla. Olosuhteista sitten vain tingitään ja TV-kameraa tungetaan sinne minne saadaan. Ja joukkue pelaa niillä pelaajilla joihin heillä on varaa. Avoimen sarjajärjestelmän idea ja hienous on siinä, että mikä tahansa joukkue voi nousta ja yrittää tehdä ihmeitä kaikkia todennäköisyyksiä vastaan.
Jalkapallon Veikkausliigaan nousi nyt Gnistan ja EIF, joilla ei kummallakaan pitäisi olla mitään asiaa korkeimmalle tasolle edes Suomessa. Nyt siellä pääsee jätkät pelaamaan HJK:ta vastaan kotona ja vieraissa. Ilvestä vastaan Tammelan uudelle stadionille jne. Jokainen peli alkaa 0-0 -tilanteesta. Se on pelaajille varmasti hieno paikka - kaikki tuskin pääsisivät pelaamaan Veikkausliigassa ilman Gnistanin ja EIF:n nousua.
Joko me halutaan mennä nykymallilla, jossa samat seurat suhmuroi keskenään tai sitten annetaan reilu mahdollisuus kaikille. Olin pitkään suljetun sarjan kannalla, mutta koska se ei vienytkään suomalaista jääkiekkoa merkittävästi eteenpäin on aika katsoa muita keinoja luoda tarinoita ja mielenkiintoa.
Oikeasti avoin liiga ei katso tilipussin suuruutta. Toki rahat pitää riittää hallivuoroihin, jonkinlaiseen joukkueeseen, matkoihin etc. Kyllä tulos korjaa sen sitten Liigasta pois, jos ei riitä.
Niin ja aina joku on kuitenkin viimeinen.
Mä vaan luulen, että tällä tavalla se "romantiikka" häipyy muutamassa kaudessa, kun heittopussit käyvät ottamassa turpiinsa liigan puolella. Tuo suora nousu ilman karsintoja vaatisi mielestäni sen, että Liigan joukkuemäärää saadaan supistettua, jolloin Mestikseen saadaan isompi määrä isojen kylien joukkueita.
Itse olen sen verran vanha, että muistan hyvin vanhat ajat karsintoineen. Vaikka olen samaa mieltä siitä, että sarja tulee aukaista, niin ei se millään tavalla autuaaksi tee. Tällä tarkoittaen sitä, että jo sillä vanhalla 12 joukkueen systeemillä ja ilman isompaa pelaajakilpailua muiden sarjojen kanssa ne heikot olivat ihan oikeasti heikkoja eivätkä tuoneet sarjalle juurikaan lisäarvoa.