Ehdotuksia Liigan sarjajärjestelmäksi

  • 1 252 410
  • 10 905

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Edelleen puhut kilpailulisenssistä, minä olen vastannut viestiin jossa puhuttiin liigaosakkeen hinnasta, sekä ehdoista ensi kauden jälkeen ja olen koko ajan puhunut liigaosakkeen hinnoittelusta ja siitä, että jokainen osakeyhtiö voi määritellä annin ehdot sellaiseksi kuin haluaa ja myydä osakkeen sillä hinnalla, kuin haluaa. Pörssissä esimerkiksi tarjonta ja kysyntä määrittävät hinnan. Pörssiin pyrkivä yhtiö voi määritellä listautumisannissa sellaisen hinnan kuin se katsoo olevan osakkeen arvon. Sijoittaja voi päättää osallistuuko antiin, vai ei. Osakeyhtiölaki määrittelee sovellettavan lainsäädäännön. Tämän nyt luulisi olevan selvää jokaiselle. Jos ei ole niin turha asiaa vatvoa, ei se siitä miksikään muutu.

Voihan kilpailulisenssi myöntää ilman liigaosakettakin. Silloin seura sitten järjestää itse peliensä televisiontisopimukset ym.
Ei voi myöntää lisenssiä ilman osaketta koska lisenssiehdoissa vaaditaan osake. Se on juuri se syy miksi liiga ei voi määrittää osakekaupan ehdoiksi mitä tahansa ja siinä nämä kaksi asiaa nivoutuvat toisiinsa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Käytännössä pitää joko muuttaa lisenssiehtoja tai myydä osake kohtuullisilla ehdoilla. Nyt liiga valitsi jälkimmäisen ja hinnaksi sovittiin se 2,1 miljoonaa joka on linjassa sen kanssa mitä osake on aiemmin maksanut.

Turha tästä on tosiaan enempää vääntää. Nyt kävi niin että kilpailulainsäädäntö ainakin välillisesti määritti osakkeen hinnan koska 2,1 miljoonaa oli se mitä Liiga uskalsi vaatia ja millä Liiga arveli olevansa kuivilla. Ja myös se minkä markkinalle pyrkivä seura oli valmis maksamaan. Alunperinhän liiga oli määrittänyt hinnan 3,6 miljoonaan. Aika näyttää ponnistetaanko toikin kauppa vielä oikeudessa jonkun toimesta. Esimerkiksi Jokerit voi nostaa äläkän jos heille ei anneta maksuaikaa kun kerran Kiekko-Espoolle annettiin.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta jo se että Liiga on kokoustanut KKV:n kanssa ja sen jälkeen perääntynyt ja tullut vastaan eri ehdoissa kertoo siitä että liigassakaan ei ole luottoa oman toiminnan puhtauteen.

Oikeudentila on epäselvä, asia tulkinnanvarainen ja Liigaa on uhattu eri tahojen toimesta viranomaiskäsittelyillä ja oikeustoimilla. Se että Liiga on tiedustellut neuvoja valvontaviranomaiselta, viittaa pyrkimykseen ja haluun toimia lainmukaisesti, ja mahdolliset neuvojen mukaiset muutokset Liigan järjestelyssä konkretisoivat tuota pyrkimystä.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Ovat. Jokerit, Jokp ja muut seurat Suomessa voivat aivan vapaasti perustaa kilpailevan sarjan.
Eivät ole. Onko sinulla tahallista väärinymmärtämistä vai mitä kohtaa et tässä ymmärrä.

Jos vaikkapa olisin kiinteistövälittäjänä jossakin toimistossa ja minulla olisi johtajan pesti sekä 12 työntekijää. Sitten perustaisin oman yrityksen ja veivaisin työntekijät vanhasta firmasta itselleni mukaan sekä myös jotenkin puliveivaisin myös myynnissä olevat kohteetkin uuteen firmaan. Sitten vielä uudet asiakkaatkin soittaisi uuteen firmaan kohteita myyntiin, koska eivät edes tajuaisi nimen ja firman vaihtuneen. Toisinsanoen uusi firma toimisi vanhan firman pohjalta ja ottaa vanhan markkinapohjan käyttöönsä ilmaiseksi. Olisiko se oikea ja tai reilu menettelytapa?

Liigaseurat eivät tehneet mitään omaa, vaan ottivat käyttöön kilpasarjan, jossa pelasivat itse sillä hetkellä. Samalla he hyötyivät kaikista olemassa olevista käytänteistä, toimintatavoista, strategioista yms. Sarjan nimeä ja logoa ei taidettu edes siinä kohtaa vaihtaa mitenkään. Samalla vanhat fanipohjat sai täsmälleen saman myyntituotteen seurata taistoa Suomen Mestaruudesta. Ei tämä ole uuden kilpailevan sarjan perustamista, vaan täydellinen laillistettu ryöstö, jonka vielä Jääkiekkoliitto siunasi.

Nyt omassa kuplassasi näet Liiga-seurojen tehneen jonkun merkittävän muutoksen Liiga-tuotteeseen ja siten muiden pitäisi tehdä samoin. Ei minkään seuran pidä tasapuolisen kohtelun nimissä toimia eri säännöillä. Kilpailevan sarjan voi kyllä perustaa kuka vain, mutta väite siitä miten Liiga-seurat ovat sen tehneet on täysin harhainen.

Jos nyt olettaisimme Jokereiden ja JoKP sekä vaikka 8 nykyisen Liigaseuran perustavan kilpailevan sarjan, niin kukaan ei anna mitään takeita siitä, että sarjan ostaa kannattajat, sponsorit, media sekä ihan käytännön asioissa jo hallien ja tuomarien saaminen ottelutapahtumaan voisi olla haasteena Jääkiekkoliiton puolen nihkeydestä. Valmiin korkeimman sarjatason pyöräytys osakeyhtiöksi ei ollut minkään tason riski. Ei siis ole oikein vaatia Mestis-seuroja ottamaan riskiä ja näkemään vaivaa, kun ei sitä ole Liiga-seuratkaan tehnyt.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eivät ole. Onko sinulla tahallista väärinymmärtämistä vai mitä kohtaa et tässä ymmärrä.

Jos vaikkapa olisin kiinteistövälittäjänä jossakin toimistossa ja minulla olisi johtajan pesti sekä 12 työntekijää. Sitten perustaisin oman yrityksen ja veivaisin työntekijät vanhasta firmasta itselleni mukaan sekä myös jotenkin puliveivaisin myös myynnissä olevat kohteetkin uuteen firmaan. Sitten vielä uudet asiakkaatkin soittaisi uuteen firmaan kohteita myyntiin, koska eivät edes tajuaisi nimen ja firman vaihtuneen. Toisinsanoen uusi firma toimisi vanhan firman pohjalta ja ottaa vanhan markkinapohjan käyttöönsä ilmaiseksi. Olisiko se oikea ja tai reilu menettelytapa?

Liigaseurat eivät tehneet mitään omaa, vaan ottivat käyttöön kilpasarjan, jossa pelasivat itse sillä hetkellä. Samalla he hyötyivät kaikista olemassa olevista käytänteistä, toimintatavoista, strategioista yms. Sarjan nimeä ja logoa ei taidettu edes siinä kohtaa vaihtaa mitenkään. Samalla vanhat fanipohjat sai täsmälleen saman myyntituotteen seurata taistoa Suomen Mestaruudesta. Ei tämä ole uuden kilpailevan sarjan perustamista, vaan täydellinen laillistettu ryöstö, jonka vielä Jääkiekkoliitto siunasi.

Nyt omassa kuplassasi näet Liiga-seurojen tehneen jonkun merkittävän muutoksen Liiga-tuotteeseen ja siten muiden pitäisi tehdä samoin. Ei minkään seuran pidä tasapuolisen kohtelun nimissä toimia eri säännöillä. Kilpailevan sarjan voi kyllä perustaa kuka vain, mutta väite siitä miten Liiga-seurat ovat sen tehneet on täysin harhainen.

Jos nyt olettaisimme Jokereiden ja JoKP sekä vaikka 8 nykyisen Liigaseuran perustavan kilpailevan sarjan, niin kukaan ei anna mitään takeita siitä, että sarjan ostaa kannattajat, sponsorit, media sekä ihan käytännön asioissa jo hallien ja tuomarien saaminen ottelutapahtumaan voisi olla haasteena Jääkiekkoliiton puolen nihkeydestä. Valmiin korkeimman sarjatason pyöräytys osakeyhtiöksi ei ollut minkään tason riski. Ei siis ole oikein vaatia Mestis-seuroja ottamaan riskiä ja näkemään vaivaa, kun ei sitä ole Liiga-seuratkaan tehnyt.
Ohhoh. Enpä ole näin subjektiivista näkemystä Liigasta lukenut todella pitkään aikaan. Kaikille tekee hyvää, että pyrkii välillä katsomaan asioita objektiivisesti ja jokaisesta näkökulmasta. Suosittelen kokeilemaan.

Valtaosa nykyisistä liigaseuroista oli mukana, kun Liigasta tuli osakeyhtiö. Nämä samat seurat olivat myös kehittämässä sarjaa siihen pisteeseen, missä se tuossa kohtaa oli. On täysin naurettavaa väittää, että seurat eivät olisi ottaneet mitään riskejä tai nähneet vaivaa sen eteen, millaisessa asemassa Liiga tuolloin oli - saati miten se on osakeyhtiöaikana kehittynyt.

Ei siinä todellakaan tultu ulkopuolelta ryöstämään jotain, mitä muut olivat kehittäneet, vaan pääosin ne samat seurat olivat olleet mukana sarjan kehitystyössä jo pitkään. Se kehitystyö otti paljon aikaa ja vaati paljon uhrauksia käytännössä jokaiselta seuralta ja valtavalta määrältä ihmisiä. Tämä on jatkunut joka vuosi myös osakeyhtiön aikana.

Seurat siis pitivät kiinni siitä, mitä olivat itse kehittäneet. Ryöstämisestä puhuminen on todella naurettavaa ja ala-arvoista.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oikeudentila on epäselvä, asia tulkinnanvarainen ja Liigaa on uhattu eri tahojen toimesta viranomaiskäsittelyillä ja oikeustoimilla. Se että Liiga on tiedustellut neuvoja valvontaviranomaiselta, viittaa pyrkimykseen ja haluun toimia lainmukaisesti, ja mahdolliset neuvojen mukaiset muutokset Liigan järjestelyssä konkretisoivat tuota pyrkimystä.
Juuri näin. Ja on hyvä että pyrkivät lainmukaiseen toimintaan. Liigan korjaustoimenpiteistä voidaan suoraan päätellä missä kohtaa liiga nyt arvioi olleensa syvimmällä harmaalla alueella. Lisenssihakemuksia otettiinkin ensikaudelle aiemmasta ilmoituksesta poiketen, karsinnat palautettiin ensi kaudelle ja kynnysrahaa kohtuullistettiin merkittävästi. Myös keskustelu tulevaisuuden sarjamallista käynnistettiin. Kaikki nämä vaikuttavat minun silmääni juuri pyrkimyksiltä korjata niitä seikkoja joiden perusteella liigan voitaisiin katsoa käyttävän määräävää markkina-asemaansa väärin.
 

WillieGunn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voihan kilpailulisenssi myöntää ilman liigaosakettakin. Silloin seura sitten järjestää itse peliensä televisiontisopimukset ym.

Ei voi lisenssi ja osake on sidottu yhteen. Tästä oli selvennystä yllä. On myös puhuttu mahdollisuudesta pelata ilman lisenssiä. Tähän tuskin mennään. Seura ei voi itse televisiosoppareita järjestellä. Oikeudet on Liigalla. Seurat ei nytkään saa esim omia maalikoostevideoita tehdä webbisivuilleen. Niissä mitä linkittävät pitää pyöriä Liigan mainokset.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Ohhoh. Enpä ole näin subjektiivista näkemystä Liigasta lukenut todella pitkään aikaan. Kaikille tekee hyvää, että pyrkii välillä katsomaan asioita objektiivisesti ja jokaisesta näkökulmasta. Suosittelen kokeilemaan.
Kiitos suosituksesta ja suosittelen sitä samaa myös sinulle kuten kaikille muillekin. Mielipiteeni ovat omiani ja pyrin aina kunnioittamaan myös toisenlaisia mielipiteitä. Pyrin myös katsomaan asioita monesta vinkkelistä. Mutta puutteita on varmasti myös omassa ajattelussani.
Valtaosa nykyisistä liigaseuroista oli mukana, kun Liigasta tuli osakeyhtiö. Nämä samat seurat olivat myös kehittämässä sarjaa siihen pisteeseen, missä se tuossa kohtaa oli. On täysin naurettavaa väittää, että seurat eivät olisi ottaneet mitään riskejä tai nähneet vaivaa sen eteen, millaisessa asemassa Liiga tuolloin oli - saati miten se on osakeyhtiöaikana kehittynyt.
Ensimmäinen lause on fakta ja lisäksi mukana oli Blues ja Jokerit. Seurat olivat kehittäneet sarjaa tietenkin omalla toiminnallaan, mutta kyseessä oli Jääkiekkoliiton alainen korkein kilpataso, jossa kilpailtiin Suomen Mestaruudesta. Jääkiekko oli siihen aikaan Suomen ykköslaji ja siten seuroilla oli "helpohkoa" myydä tuotetta kuluttajille. En ole väittänyt missään sitä, ettei seurat ole ottaneet mitään riskejä taikka nähneet vaivaa. Tietysti jokainen seura ottaa riskejä ja näkee vaivaa kehittäessään toimintaansa. Sanoin vain, ettei siinä sulkupäätöksessä seurat ottaneet mitään riskiä, kun kuluttajille myytävä tuote oli täsmälleen sama pois lukien karsinnat. Vastasin yhden käyttäjän väittämään siitä, että nämä seurat olisivat perustaneet kilpailevan sarjan itsenäisesti, kuten hän vaatii Mestis-seuroja nyt tekemään itkun sijasta, ettei Liigaan pääse. Liiga-seurat eivät ottaneet sulkemisen aikaan riskiä siitä, että irrottautuisivat Suomen korkeimmasta sarjatasosta ja perustaisivat täysin oman ja itsenäisen Liigan. Liiga-seurat vain jatkoivat siitä asemasta missä he jo olivat ja pelasivat edelleen korkeimmalla sarjatasolla Suomen Mestaruudesta sekä hyödynsivät kaikkia olemassa olevia sarjan kehitykseen tehtyjä toimintoja. Toki myös jatkoivat kehittämistä parhaaksi katsomillaan tavoilla.
Ei siinä todellakaan tultu ulkopuolelta ryöstämään jotain, mitä muut olivat kehittäneet, vaan pääosin ne samat seurat olivat olleet mukana sarjan kehitystyössä jo pitkään. Se kehitystyö otti paljon aikaa ja vaati paljon uhrauksia käytännössä jokaiselta seuralta ja valtavalta määrältä ihmisiä. Tämä on jatkunut joka vuosi myös osakeyhtiön aikana.
Ei siinä tultu todellakaan ulkopuolelta vaan vahvasti sisäpuolelta ottamaan omaksi Suomen korkein sarjataso. Seurat olivat kehittäneet sarjaa yhdessä Jääkiekkoliiton kanssa sitä ennen ja en sitä kiistä. Enkä kiistä myöskään jälkimmäistä osaa kappaleestasi. Mutta sitä ei voida sanoa, että seurat olisivat luoneet itse korkeimman sarjatason, vaan sen loi Suomen Jääkiekkoliitto yhdessä alkuperäisten seurojen kanssa alkaen Viipurin Reippaasta, joka oli ensimmäinen Suomen Mestari. Tämän yli 70v aikana korkeimmalla sarjatasolla on vieraillut useita seuroja eri paikkakunnilta ja nämä kaikki on tuoneet oman mausteensa sarjatasoon ja sen kehittämiseen. Sulkupäätöksellä 12 seuraa omivat itselleen mandaattipaikan Liigaan ja ottivat mukaan myös Kärpät, joka meni voittamaan Pelicansin karsinnoissa. Toki Kärpät olisi markkina-alueensa puolesta varmasti päässyt sisäpiiriin myös häviön kautta kabineteissa. Mutta pointtini ei ole kieltää Liiga-seurojen työmäärää, vaan tuoda esiin myös muiden seurojen olemassaolo ja kertoa miten minä näen heidän kohtelun vääränä ja epäoikeudenmukaisena.
Seurat siis pitivät kiinni siitä, mitä olivat itse kehittäneet. Ryöstämisestä puhuminen on todella naurettavaa ja ala-arvoista.
Yllä jo perustelin tämänkin kappaleen. Mielestäni sisäpiirin ryöstämisestä puhuminen on oikein relevanttia ja kuvaa hyvin tapahtunutta. Sen sijaan väite siitä miten vain kyseiset Liiga-seurat olisivat yksin ja tyhjiössä perustaneet Suomeen korkeimman sarjatason ja tuoneet Jääkiekon kansan huviksi on naurettavaa ja ala-arvoista. Ei tämä maailma toimi tyhjiössä ja kaikilla on osansa prosesseissa. Miltä maailma näyttäisi jos sulkupäätös olisi tehty vaikka jo 10v aikaisemmin? Tai entä jos se olisi tehty vaikka heti kättelyssä, kun jääkiekko Suomeen rantautui? Siellä ei silloin pelaisi montakaan nykyistä Liiga-seuraa. Pointtini on siinä, että nykyiset Liiga-seurat päättivät sulkemisesta kun se heille oli voittava diili. Se ei ollut voittava diili muille Suomen seuroille ja tämän kieltäminen on aivan älytöntä. Sinä olet paljon tuonut oman toiminnan vastuuta esiin kirjoituksissasi ja vaadit Mestis-seuroja kehittämään toimintaansa Liiga-kelpoisiksi, kuten KalPa, Sport, Jukurit ja KooKoo on tehneet. Olet siinä oikeassa ja samaan aikaan vaadit heitä tekemään enemmän, kun mitä vapaa ja avoin kilpailullisuus vaatisi. Toivottavasti perusteluni avaavat asiaa sinulle ja toivottavasti eri mieltä ollessasi perustelet miten minä olen väärässä. Minä olin sulkupäätöstä vastaan heti kun se tuli, vaikka kannattamani seura oli yksi sulkupäätöksen vetureista. Mielipiteeni on muuttunut monelta osin tämän reilun 20v aikana monesta asiasta, mutta vielä pysyn siinä mielipiteessäni, että sulkupäätös oli iso virhe ja väärin kaikkia Liigan ulkopuolelle jääneitä seuroja kohtaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kiekoton Mies En nyt jaksa lähteä joka kohtaan vastaamaan tässä kohtaa, mutta halusin vain muistuttaa, että en ole koskaan ollut sulkupäätöksen kannalla. Olen aina ollut sitä mieltä, että päätös sulkea Liiga oli ehdottomasti väärä. Olen myös sitä mieltä, että tuo osakkeesta maksettava "kynnysraha" on liian suuri ja se tuottaa ongelmia.

Halusin vain tämän tuoda esille, koska tekstisi vaikuttaa siltä, että kuvittelet minun ajattelevan jotain ihan päinvastaista.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
@Kiekoton Mies En nyt jaksa lähteä joka kohtaan vastaamaan tässä kohtaa, mutta halusin vain muistuttaa, että en ole koskaan ollut sulkupäätöksen kannalla. Olen aina ollut sitä mieltä, että päätös sulkea Liiga oli ehdottomasti väärä. Olen myös sitä mieltä, että tuo osakkeesta maksettava "kynnysraha" on liian suuri ja se tuottaa ongelmia.

Halusin vain tämän tuoda esille, koska tekstisi vaikuttaa siltä, että kuvittelet minun ajattelevan jotain ihan päinvastaista.
Teksti on siitä huonoa kun sitä kirjoittaessa on vaikea saada asioita ymmärrettävään muotoon ja sitä lukevat ymmärtävät asian kuitenkin omalla tavallaan. Siitä ei enempää.

Olet tuonut aiemminkin esiin, että olet avoimen sarjan kannalla, mutta tapasi kirjoittaa on kyllä niistä lähtökohdista jännä. Ehkä se on sitä objektiivisuutta mistä puhuit. Mielestäni silti perusteluni kestävät aika hyvin ja ne eivät ole mielestäni subjektiivisia. Ymmärrän hyvin miten Liiga-seurat kokevat tilanteen ja pyrkivät pitämään kiinni nykyisestä mallista. Mutta samalla en anna heille kunniaa siitä, että olisivat jotenkin omana ansionaan luoneet suomalaisen Jääkiekon helmen eli korkeimman sarjatason. He ovat sitä kehittäneet yksin viimeisen 20v ajan, mutta vain siitä syystä, että omalla oikeutuksellaan sulkivat sen muilta seuroilta. Sitä tosiasiaa ei muuta kabinetista nostetut seurat.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Jos nyt ensi kaudella Jokerit voittaisi karsinnat esimerkiksi SaiPaa vastaan, niin joutuisiko Jokerit sitten pari miljoonaa maksamaan laskuvarjorahaa SaiPalle päälle?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos nyt ensi kaudella Jokerit voittaisi karsinnat esimerkiksi SaiPaa vastaan, niin joutuisiko Jokerit sitten pari miljoonaa maksamaan laskuvarjorahaa SaiPalle päälle?
Ei varmaan kukaan tiedä, mutta luulisi, että liiga maksaa laskuvarjorahansa ja nousija maksaa liigaosakkeen liigalle. Eiväthän ne suoraan ole yks yhteen ja jos Kiekko-Espookin sai 5 vuoden maksuajan, eiköhän se muillekin tule.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Ei varmaan kukaan tiedä, mutta luulisi, että liiga maksaa laskuvarjorahansa ja nousija maksaa liigaosakkeen liigalle. Eiväthän ne suoraan ole yks yhteen ja jos Kiekko-Espookin sai 5 vuoden maksuajan, eiköhän se muillekin tule.
Mä en oikein uskalla luulla mitään, kun on kyse liigasta. Voihan se olla että ennen karsintoja se pari miljoonaa ja karsintojen jälkeen annetaan satku käteen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt ensi kaudella Jokerit voittaisi karsinnat esimerkiksi SaiPaa vastaan, niin joutuisiko Jokerit sitten pari miljoonaa maksamaan laskuvarjorahaa SaiPalle päälle?

Minulla on villiäkin villimpi epäily siitä, miten tuollaisessa tilanteessa tultaisiin lopulta toimimaan: Jokerit ja SaiPa pelaisivat kumpikin seuraavalla kaudella 17 joukkueen Liigassa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Jos nyt ensi kaudella Jokerit voittaisi karsinnat esimerkiksi SaiPaa vastaan, niin joutuisiko Jokerit sitten pari miljoonaa maksamaan laskuvarjorahaa SaiPalle päälle?

Kun Kiekko-Espoo nyt nousi kabineteissa ja sai viisi vuotta maksuaikaa, niin onhan se vielä erilainen tapa nousta, kuin sitten mahdollisesti ensi kaudella. Mutta toisaalta koska Kiekko-Espoollakin (kuten kaikilla muillakin Liiga seuroilla) on se mahdollisuus myös tippua ensi kauden päätteeksi, mutta saivat osakkeelleen maksuaikaa sen viisi vuotta, niin voisi kuvitella, että jos Kiekko-Espoo putoaisi heti ensimmäisen kauden jälkeen, niin saisivat "tyynyrahaa" vain sen verran takaisin, mitä ovat osakkettaan ehtineet maksaa. Ei siis täyttä 2,1 miljoonaa (elleivät ole ensimmäisen kauden aikana ehtineet koko summaa maksamaan).

Ja jos näin olisi, niin voisi edelleen kuvitella, että esittämässäsi tilanteessa Jokeritkin voisi mahdollisesti saada tuon viiden vuoden maksuajan ja jos tippuvat, ennenkuin maksu on kokonaan suoritettu, niin heillekin palautuisi "tyynyrahana" vain sen verran, kuin ovat osakkeestaan ehtineet maksaa. Saipallahan on kuitenkin osake kokonaan lunastettuna, joten voisi kuvitella, että saavat täyden hinnan siitä ja silloinhan se raha pitää jostain löytyä ja olisiko se sitten Liigan ottama laina tai otetaan ensi tv-rahasta ja jaetaan loput Liiga seurojen kesken, kuka tietää, mutta erilaisia malleja tuohon varmasti on.

Ja toisaalta voisiko mahdolliselle putoajallekin olla eduksi, jos sitä mahdollista "tyynyrahaa" tulisi useamman kauden aikana. Eli ei kaikki heti könttänä vaan vaikka kolme tai samaisen viiden vuoden aikana. Olisihan se summa kuitenkin viidellekin vuodelle jaettuna silti varmaan iso raha Mestis ympyröissä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja toisaalta voisiko mahdolliselle putoajallekin olla eduksi, jos sitä mahdollista "tyynyrahaa" tulisi useamman kauden aikana. Eli ei kaikki heti könttänä vaan vaikka kolme tai samaisen viiden vuoden aikana. Olisihan se summa kuitenkin viidellekin vuodelle jaettuna silti varmaan iso raha Mestis ympyröissä.
Jos hassutellaan lisää, niin entäs sitten jos sen ekan Mestis-kauden jälkeen nouseekin takaisin? Rahaa siirrellään suuntaan ja toiseen vain ilon vuoksi?
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Jos hassutellaan lisää, niin entäs sitten jos sen ekan Mestis-kauden jälkeen nouseekin takaisin? Rahaa siirrellään suuntaan ja toiseen vain ilon vuoksi?

No jos tässä nyt kerran haluat hassutella, niin jos jotain amatöörikiekkoa haluaa, niin sitten voi siirtyä divarikiekon seuraajaksi.
 
Suosikkijoukkue
JoKP
Tämän Iltalehden jutun perusteella vaikuttaisi siltä, että Jukureiden ym. maksama hinta liigaosakkeesta on mahdollistanut JyPin, Kalpan, SaiPan ja Ässien positiivisen Oman pääoman ja sitä kautta liigalisenssin ehtojen täyttymisen. Kun osakkeesta on joskus jotain maksettu, on arvonkorotukselle olemassa edes jotain perusteita. Tässä vaikuttaisi olevan yksi selkeä syy miksi meillä ei niin vain mennäkkään Ruotsin malliin, jossa osakkeen hinta on vain nimellinen. Jos K-Espoo maksaisi vain nimellisen korvauksen, näillä seuroilla tulisi kiire järjestää osakeanteja tai niiden lisenssi tulisi evätä negatiivisesta omasta pääomasta johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämän Iltalehden jutun perusteella vaikuttaisi siltä, että Jukureiden ym. maksama hinta liigaosakkeesta on mahdollistanut JyPin, Kalpan, SaiPan ja Ässien positiivisen Oman pääoman ja sitä kautta liigalisenssin ehtojen täyttymisen. Kun osakkeesta on joskus jotain maksettu, on arvonkorotukselle olemassa edes jotain perusteita. Tässä vaikuttaisi olevan yksi selkeä syy miksi meillä ei niin vain mennäkkään Ruotsin malliin, jossa osakkeen hinta on vain nimellinen. Jos K-Espoo maksaisi vain nimellisen korvauksen, näillä seuroilla tulisi kiire järjestää osakeanteja tai niiden lisenssi tulisi evätä negatiivisesta omasta pääomasta johtuen.

Yllättyneet parijonoon…

Joku päivä vielä tämä koko himmeli räjäytetään palasiksi ja pistetään oikeasti urheilullinen Liiga pystyyn.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit suomalaisessa sarjassa
Tämän Iltalehden jutun perusteella vaikuttaisi siltä, että Jukureiden ym. maksama hinta liigaosakkeesta on mahdollistanut JyPin, Kalpan, SaiPan ja Ässien positiivisen Oman pääoman ja sitä kautta liigalisenssin ehtojen täyttymisen. Kun osakkeesta on joskus jotain maksettu, on arvonkorotukselle olemassa edes jotain perusteita. Tässä vaikuttaisi olevan yksi selkeä syy miksi meillä ei niin vain mennäkkään Ruotsin malliin, jossa osakkeen hinta on vain nimellinen. Jos K-Espoo maksaisi vain nimellisen korvauksen, näillä seuroilla tulisi kiire järjestää osakeanteja tai niiden lisenssi tulisi evätä negatiivisesta omasta pääomasta johtuen.
Jos hyvävelikerho pistetään keskenään pohtimaan, mikä olisi sopiva kompensaatiosumma sille, että joku kerholaisista joutuukin jättämään leikin kesken, ei pitäisi olla kenellekään yllätys että esitettävä summa on tällöin mahdollisimman korkea.

Lisäksi toinen hyvä neuvottelukikka on aloittaa poskettoman korkeasta summasta. Nyt Espoo sai Liigan "alekampanjasta" huiman 1,6 miljoonan alennuksen ja kaikki tyytyväisiä? Paitsi että tuo jäljelle jäänyt 2,2 miljoonaakin on edelleenkin kohtalainen summa, viiden vuoden maksuajalla ilman korkojakin 440 tuhatta per vuosi. Googlailkaapa huviksenne liigajoukkueiden taloustietoja ja katsokaa sieltä kuinka harva joukkue pääsee tuollaisiin tienesteihin.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
HIFK ketjussa: "Esko Seppänen puheli ”tietona” Urheilucastissa, että ensi kaudella jokainen joukkue pelaisi edelleen kuusi kertaa jotain joukkuetta vastaan. Nimenomaan näiden paikallispelien takia."

Hienoa, et 16 joukkueella saadaan normaali nelinkertainen sarja, eiku...
 

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Hienoa, että saadaan tännekin Ameriikan malliin konferenssit ja divisioonat, ja eri määrä pelejä noiden mukaan. Kaksi konferenssia, jossa molemmissa kaksi neljän joukkueen divisioonaa, joiden mukaan sitten määrätään playoff-joukkueet.

/s

Edit: Arvaus, että pelimäärä lisääntyy kahdella, ja sitten arvotaan paikallispelien kylkeen jotkut parit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös