Ohhoh. Enpä ole näin subjektiivista näkemystä Liigasta lukenut todella pitkään aikaan. Kaikille tekee hyvää, että pyrkii välillä katsomaan asioita objektiivisesti ja jokaisesta näkökulmasta. Suosittelen kokeilemaan.
Kiitos suosituksesta ja suosittelen sitä samaa myös sinulle kuten kaikille muillekin. Mielipiteeni ovat omiani ja pyrin aina kunnioittamaan myös toisenlaisia mielipiteitä. Pyrin myös katsomaan asioita monesta vinkkelistä. Mutta puutteita on varmasti myös omassa ajattelussani.
Valtaosa nykyisistä liigaseuroista oli mukana, kun Liigasta tuli osakeyhtiö. Nämä samat seurat olivat myös kehittämässä sarjaa siihen pisteeseen, missä se tuossa kohtaa oli. On täysin naurettavaa väittää, että seurat eivät olisi ottaneet mitään riskejä tai nähneet vaivaa sen eteen, millaisessa asemassa Liiga tuolloin oli - saati miten se on osakeyhtiöaikana kehittynyt.
Ensimmäinen lause on fakta ja lisäksi mukana oli Blues ja Jokerit. Seurat olivat kehittäneet sarjaa tietenkin omalla toiminnallaan, mutta kyseessä oli Jääkiekkoliiton alainen korkein kilpataso, jossa kilpailtiin Suomen Mestaruudesta. Jääkiekko oli siihen aikaan Suomen ykköslaji ja siten seuroilla oli "helpohkoa" myydä tuotetta kuluttajille. En ole väittänyt missään sitä, ettei seurat ole ottaneet mitään riskejä taikka nähneet vaivaa. Tietysti jokainen seura ottaa riskejä ja näkee vaivaa kehittäessään toimintaansa. Sanoin vain, ettei siinä sulkupäätöksessä seurat ottaneet mitään riskiä, kun kuluttajille myytävä tuote oli täsmälleen sama pois lukien karsinnat. Vastasin yhden käyttäjän väittämään siitä, että nämä seurat olisivat perustaneet kilpailevan sarjan itsenäisesti, kuten hän vaatii Mestis-seuroja nyt tekemään itkun sijasta, ettei Liigaan pääse. Liiga-seurat eivät ottaneet sulkemisen aikaan riskiä siitä, että irrottautuisivat Suomen korkeimmasta sarjatasosta ja perustaisivat täysin oman ja itsenäisen Liigan. Liiga-seurat vain jatkoivat siitä asemasta missä he jo olivat ja pelasivat edelleen korkeimmalla sarjatasolla Suomen Mestaruudesta sekä hyödynsivät kaikkia olemassa olevia sarjan kehitykseen tehtyjä toimintoja. Toki myös jatkoivat kehittämistä parhaaksi katsomillaan tavoilla.
Ei siinä todellakaan tultu ulkopuolelta ryöstämään jotain, mitä muut olivat kehittäneet, vaan pääosin ne samat seurat olivat olleet mukana sarjan kehitystyössä jo pitkään. Se kehitystyö otti paljon aikaa ja vaati paljon uhrauksia käytännössä jokaiselta seuralta ja valtavalta määrältä ihmisiä. Tämä on jatkunut joka vuosi myös osakeyhtiön aikana.
Ei siinä tultu todellakaan ulkopuolelta vaan vahvasti sisäpuolelta ottamaan omaksi Suomen korkein sarjataso. Seurat olivat kehittäneet sarjaa yhdessä Jääkiekkoliiton kanssa sitä ennen ja en sitä kiistä. Enkä kiistä myöskään jälkimmäistä osaa kappaleestasi. Mutta sitä ei voida sanoa, että seurat olisivat luoneet itse korkeimman sarjatason, vaan sen loi Suomen Jääkiekkoliitto yhdessä alkuperäisten seurojen kanssa alkaen Viipurin Reippaasta, joka oli ensimmäinen Suomen Mestari. Tämän yli 70v aikana korkeimmalla sarjatasolla on vieraillut useita seuroja eri paikkakunnilta ja nämä kaikki on tuoneet oman mausteensa sarjatasoon ja sen kehittämiseen. Sulkupäätöksellä 12 seuraa omivat itselleen mandaattipaikan Liigaan ja ottivat mukaan myös Kärpät, joka meni voittamaan Pelicansin karsinnoissa. Toki Kärpät olisi markkina-alueensa puolesta varmasti päässyt sisäpiiriin myös häviön kautta kabineteissa. Mutta pointtini ei ole kieltää Liiga-seurojen työmäärää, vaan tuoda esiin myös muiden seurojen olemassaolo ja kertoa miten minä näen heidän kohtelun vääränä ja epäoikeudenmukaisena.
Seurat siis pitivät kiinni siitä, mitä olivat itse kehittäneet. Ryöstämisestä puhuminen on todella naurettavaa ja ala-arvoista.
Yllä jo perustelin tämänkin kappaleen. Mielestäni sisäpiirin ryöstämisestä puhuminen on oikein relevanttia ja kuvaa hyvin tapahtunutta. Sen sijaan väite siitä miten vain kyseiset Liiga-seurat olisivat yksin ja tyhjiössä perustaneet Suomeen korkeimman sarjatason ja tuoneet Jääkiekon kansan huviksi on naurettavaa ja ala-arvoista. Ei tämä maailma toimi tyhjiössä ja kaikilla on osansa prosesseissa. Miltä maailma näyttäisi jos sulkupäätös olisi tehty vaikka jo 10v aikaisemmin? Tai entä jos se olisi tehty vaikka heti kättelyssä, kun jääkiekko Suomeen rantautui? Siellä ei silloin pelaisi montakaan nykyistä Liiga-seuraa. Pointtini on siinä, että nykyiset Liiga-seurat päättivät sulkemisesta kun se heille oli voittava diili. Se ei ollut voittava diili muille Suomen seuroille ja tämän kieltäminen on aivan älytöntä. Sinä olet paljon tuonut oman toiminnan vastuuta esiin kirjoituksissasi ja vaadit Mestis-seuroja kehittämään toimintaansa Liiga-kelpoisiksi, kuten KalPa, Sport, Jukurit ja KooKoo on tehneet. Olet siinä oikeassa ja samaan aikaan vaadit heitä tekemään enemmän, kun mitä vapaa ja avoin kilpailullisuus vaatisi. Toivottavasti perusteluni avaavat asiaa sinulle ja toivottavasti eri mieltä ollessasi perustelet miten minä olen väärässä. Minä olin sulkupäätöstä vastaan heti kun se tuli, vaikka kannattamani seura oli yksi sulkupäätöksen vetureista. Mielipiteeni on muuttunut monelta osin tämän reilun 20v aikana monesta asiasta, mutta vielä pysyn siinä mielipiteessäni, että sulkupäätös oli iso virhe ja väärin kaikkia Liigan ulkopuolelle jääneitä seuroja kohtaan.