Tässähän tämä menee jo pieleen, kun käytännössä pelkästään pelaajabudjetin ja liigaosakkeen osalta Mestisjoukkueilta vaaditaan aivan vähintään sellaista 5 miljoonan budjettia, jotta mahdollisuudet liigajoukkueen kaatamiseen karsinnoissa olisi ja olisi vielä rahaa tuo liigaosake lunastaa. Tuo taitaa olla about saman verran kuin SaiPan arvioidut kokonaiskulut tämän kauden alussa. Ja SaiPa saa tuohon mukaan vielä tv-rahan sekä Liigaltakin avustusta ja silti ovat kusessa.
Siinähän vastasitkin jo siihen, miksi ei kannata romahduttaa sitäkin osaa, joka toimii, vaan sitten luoda vaikka se uusi sarja ilman liittoa, ja kerätä sinne ne joukkueet, jotka haluavat ammatikseen pelailla. Ja jos Ramun joukot eivät halua, niin kai niitä pelaajia sitten muualtakin löytyy, mutta kuvittelisn pelaajille kuitenkin olevan melko hyvä näyteikkuna pelata siinä ammattilaissarjassa.
Mutta jos aletaan karsintoihin sun muihin, niin enhän minä sille mitään mahda. Mutta jos itse nyt pyörittelisin kiekkojoukkuetta, niin en suin surminkaan lähtisi tuohon suuntaan, vaan ihan päinvastaiseen. Itse menetin sen urheiluromantikon ajattelun siinä kohtaa, kun urheilussa enenn tärkeä seurauskollisuus sekä palkat lähtivät sellaisiin stratosfääreihin, kuin menivät, ja sitten sitä on ajateltava vain liiketaloudellisesti, sekä toivottava että omassa seurassa asiat osattaisiin tehdä, niin että toimihta olisi myös menestyksekästä, eikä vain pelailua.
Liigan taso ei kuitenkaan ole niin perseestä kuin uskotellaan, sillä siellä kuitenkin joukkueet voivat liki kaikki voittaa toisensa keskinäisissä otteluissa, ja silloin tällöin siellä saadaan jopa tuhkimotarinoita, joissa jonkin sortin uusi sukupolvi onnistuukin yli odotusten ja pesee ne vanhat parrat, ja erityisesti valmennuksen ollessa vielä hyvällä tasolla.
Mun puolesta kaikki saavat toivoa ihan mitä haluavat tulevaisuuden suhteen, mutta en osta ajatusta siitä, että se tulisi jotenkin nostamaan kiekkoilun tasoa, tuomaan mielenkiintoisia otteluitakaan yhtään enempää (osin tietenkin, koska runkosarajan merkitys on liian pieni, mutta tässäkin raha ratkaisee ja romantiikka taas ei), eikä se paranna pelaajienkaan asemaa, vaan osuu heidän palkkoihinsa. Ja kun se paska osuus tuulettimeen, itkee Ramu taas julkisuudessa karua kohtaloa, tai sitten lentää kaaressa tontiltaan, kun pelaajat huomaavat palkan laskemisen.
Se toki ei minua haittaa. Mun puolesta voidaan ilomielein palata takaisin ihan vaan amatöörikiekkoiluun, jota sitten tehdään siinä työn ohessa. Ikävä kyllä luulen, että moni muu taas ei. Siksi puhun tästä vain sen liiketoiminnan näkökulmasta katsoen, ja sitä vasten tarkastellen, irroittaisin sitten liigan liitosta, mutta sekin aiheuttaisi taas itkua ja parran pärinää, peli- ja edustuskieltoja ym.
Ammattilaisarjoissa kuitenkin heivaisin sen kytköksen junnuihin hevon kuuseen, ja jättäisin sen puolen ihan muille seuroille, ja siirtyisin mielummin jonknlaiseen farmiseura käytäntöön jos mahdollista. Jotenkin en tykkää, että liigajoukkueilla on junnuja, enkä osaa täysin selittää että miksi, mutta niin vain on, ja sen kanssa nyt sitten pitää jotenkin vain elää.
Liittona tekisin kuitenkin, ja miksi en seuroinakin, että panostaisin nähtyä enemmän myös junnukiekon näkyvyyteen, ja pyrkisin tekemään siitäkin sarjan, jota seuraisi muutkin, kuin vain pelaajien vanhemmat sekä kaverit, ja muutama sivullinen.
Mestis saisi liiton sarjan mun puolesta sen suomen mestarin tittelin jaettavakseen, ja se olisi sitten jo merkityksellinekin kun olisi täysin irrallinen liigasta. saavta silloin kehittää sitä ihan niinkuin haluavta ja neuvotella vaikka ramun kanssa, että mihin hintaa siellä pelaajat pelailee.