Ehdotuksia Liigan sarjajärjestelmäksi

  • 1 291 673
  • 11 239

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Mr.Fox miksi tuossa sinun 20 joukkueen mallissa pitää olla SMA ja SMB tasot? Miksi ei ole vain yhtä 20 joukkueen nelinkertaista sarjaa?

Itse en oikein käsitä tätä fiksaatiota näihin 10+10 malleihin. Ei se hissiliike kahden portaan välillä ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Jos olisi mahdollista saada kasaan riittävän tasaiset 20 joukkuetta, niin toki se olisi hyvä ratkaisu, mutta itse ainakin näen, että 10+10 -mallin yksi suurimmista eduista on se, että tasoerot eivät ole niin suuri ongelma ja eri tasoisilla joukkueilla voi olla enemmän erilaisia tavoitteita. Koen myös hyvin ongelmallisena ajatuksen 20 joukkueen sarjasta, kun mietitään pudotuspelejä. Siihen olisi vaikea löytää toimivaa mallia, jossa mahdollisimman monella joukkueella olisi panoksia runkosarjan loppuun asti.
 

Knap

Jäsen
@Mr.Fox miksi tuossa sinun 20 joukkueen mallissa pitää olla SMA ja SMB tasot? Miksi ei ole vain yhtä 20 joukkueen nelinkertaista sarjaa?

Itse en oikein käsitä tätä fiksaatiota näihin 10+10 malleihin. Ei se hissiliike kahden portaan välillä ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Se on taas vähän miten sen näkee. 10+10 sarjassa Suomi-sarjaan joutuisi ne vitun keupat lekit ipkt ketterät hermekset hokit rokit jotka ovat pystyneet kehittämään toimintansa Mestikseen käyväksi, oikeastaan ovat organisaatioina nostanut lopullisesti tasonsa Mestikseen asti. Viidellä viimeisellä nään taloudellisestikin vakaan paikan tulevaisuudessa Mestiksessä, mutta taas joillain liigaseuroilla en nää, siinä tulee ero. 12+12 olisi järkevin malli, tosin se on sanottu jo. Silloin Suomessa olisi 25 edes puoliammattilaisjoukkuetta, Suomi-sarjaan tippuminen tarkottaisi amatööriksi tippumista, Liigasta Mestikseen kun tiput, et menetä edes välttämättä ammattilaisorganisaatio nimikettä, ja sponsorit kiinostuvat edelleen. Nään katon suomessa 30 edes puoliammattilaisjoukkueelle, ja 16 keskiverto ammattilaisjoukkueelle, koska näitä todellisia ammattilaisia riittää 13 joukkueeseen, ehkä 14 jos Euroopassa ei saisi pelata muualla kuin Suomessa suomalaisten.

Ts. 10+10 on liian radikaali, yhdestäkään sarjasta ei voida vain päättää, kuka tippuu, tippuminen tulisi olla urheilullisten tulosten pohjalta tapahtuva asia. Esimerkiksi karsinnat, jotka toteutuvat Mestiksen ja Suomi-sarjan välillä, suosittelen katsomaan esimerkiksi JHT-Hermes sarjaa, varmasti loistavia pelejä.
 

444

Jäsen
Kysytkö tosissasi? Tai siis... ilmeisesti, kun kerran sen itse sanoit kolmella ensimmäisellä sanallasi!

Totta helvetissä näen! Ilmeisesti et edelleenkään ymmärtänyt viestini pointtia. Vuonna 2013 KooKoo oli puoliammattilaisjoukkue. Vuonna 2018 (2017) KooKoo on ammattilaisjoukkue. Toisin sanoen joukkueen nimellä ei ole mitään merkitystä. Juuri tästä on kyse - suomalaisen jääkiekon kehittämisestä kohti ammattimaisuutta joukkue (nimellä ei edelleenkään ole mitään väliä) kerrallaan.

Tällä hetkellä Suomessa on 15 ammattilaisjoukkuetta (lienemme yhtä mieltä asiasta?). Alkuperäisessä lainauksessani oli vastauksia kysymykseen minkälaisena näen/näemme suomalaisen jääkiekon kehityksen seuratasolla 10-20 vuoden päästä. Vielä (vain!) viisi vuotta sitten - vuonna 2013 - asenne oli se, että HIFK:lle olisi häpeä pelata jotain mikkelinjukureita, kouvolankookoota tai vaasansportia vastaan. Viidessä vuodessa nämä kolme jengiä ovat kehittäneet toimintaansa siten, että tänä päivänä HIFK:lle ei ole häpeä pelata näitä joukkueita vastaan.

Suuri kysymys: pystyttäisiinkö suomalaisessa jääkiekkoilussa kehittämään seuraavien viiden-kymmenen-viidentoista vuoden aikana vielä viiden joukkueen toimintaa ammattimaisempaan suuntaan? Voisiko suomalaisen jääkiekkoilun tavoitteena olla 20 ammattilaisjoukkuetta - jotka mahdollisesti jakautuisivat A- ja B-sarjaan?


Ensimmäinen kysymys: kävisitkö kuitenkin katsomassa HIFK:n pelejä SMB-sarjassa jotain helvetin lekejä vastaan? Oletetaan, että LeKi pelaisi kuitenkin SMB-sarjassa joukkueella, jolla se pystyisi voittamaan SMA-sarjan porukoita säännönmukaisesti kauden aikana. Joukkueen nimellä tai kotipaikalla ei ole mitään väliä!

Kaudella 2017-18 SM-liigassa pelasi 15 joukkuetta. Kaudella 2017-18 Mestiksessä pelasi 12 joukkuetta.
Kaudella 2018-19 SM-liigassa pelaa 15 joukkuetta. Kaudella 2018-19 Mestiksessä pelaa 12 (?) joukkuetta.

Pystytkö unohtamaan hetkeksi tämän SM-liiga vs. Mestis -ajattelumaailman? Kuvittele mielessäsi, että Mestiksen 12 joukkueesta viisi (5) pystyisi muuttamaan toimintaansa ammattimaisempaan suuntaan seuraavien viiden-kymmenen-viidentoista vuoden aikana. Aivan samalla tavalla kuten Vaasan Sport, Kouvolan KooKoo sekä Mikkelin Jukurit ovat pystyneet muuttamaan toimintaansa ammattimaisempaan suuntaan viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Samanaikaisesti SM-liigassa tällä hetkellä toimivat viisitoista (15) joukkuetta pystyvät pitämään toimintansa ammattimaisena. Vedetään viiden joukkueen nimet täysin hatusta:

1) Hokki, Kajaani
2) Jokipojat, Joensuu
3) RoKi, Rovaniemi
4) SaPKo, Savonlinna
5) TuTo, Turku

Pystyisikö sinun mielestäsi joku näistä joukkueista muuttamaan toimintansa puoliammattimaisesta täysin ammattimaiseksi seuraavien kahden vuoden sisään? Viiden viimeisen vuoden sisään kolme joukkuetta (Jukurit, KooKoo, Sport) ovat pystyneet tähän. Mun mielestäni seuraavien kymmenen vuoden sisään kaikilla edellämainituilla joukkueilla on mahdollisuus muuttua puoliammattilaisjoukkueista täysammattilaisjoukkueiksi. Mikä on sun visiosi mitä tapahtuu Suomen jääkiekossa esim. kaudella 2028-29? Onko se esim...

Kaudella 2028-29 SM-liigassa pelaa 15 joukkuetta. Kaudella 2028-29 Mestiksessä pelaa 12 joukkuetta.

Mulla on ajatus! Mulla on näkemys! Mulla on toivomus!

Kaudella 2028-29 SMA-sarjassa pelaa 10 joukkuetta. Kaudella 2028-29 SMB:ssa pelaa 10 joukkuetta.

Jokaikinen noista 20 joukkueesta on yhtä ammattimaisesti johdettu ja koottu kuten esim. Kouvolan KooKoo kaudella 2017-18. Kaudella 2017-18 HIFK:lle ei ole mikään häpeä pelata Kouvolan KooKoo:ta vastaan. Kaudella 2028-29 HIFK:lle ei ole mikään häpeä pelata Kouvolan KooKoo:ta vastaan. Kaudella 2028-29 Kouvolan KooKoo:lla on sellainen rosteri, että se pystyy säännönmukaisesti voittamaan SMA-sarjan joukkueita kauden aikana. Kaudella 2028-29 Kajaanin Hokkilla on sellainen rosteri, että se pystyy säännönmukaisesti voittamaan SMA-sarjan joukkueita kauden aikana. Kaudella 2028-29 Savonlinnan SaPKo:lla on sellainen rosteri, että se pystyy säännömukaisesti voittamaan SMA-sarjan joukkueita kauden aikana. Kaudella 2028-29 Helsingin IFK:lla on sellainen rosteri, että se pystyy säännönmukaisesti voittamaan SMA-sarjan joukkueita kauden aikana.

Toinen kysymys: kävisitkö kuitenkin katsomassa HIFK:n pelejä SMB-sarjassa jotain helvetin hokkeja, kookoita tai sapkoja vastaan? Tämä siis olettamuksella, että joka helvetin hokkilla, kookoolla ja sapkolla olisi vetää kehiin sellainen rosteri, että ne pystyisivät voittamaan säännönmukaisesti SMA-sarjan joukkueita kauden aikana.

Vuonna 2013 ei uskottu (tai ainakaan yksi kirjoittaja ei uskonut), että kaudella 2017-18 Kouvolan KooKoo:lla voisi olla sellainen rosteri, että joukkue pystyisi voittamaan säännönmukaisesti SM-liigan joukkueita. Heillä kuitenkin oli - kaikista epäilyistä huolimatta! Jatkan tähän... vuonna 2018 ei uskottu (tai ainakaan sinä et uskonut), että kaudella 2028-29 Lempäälän LeKi:lla voisi olla sellainen rosteri, että joukkue pystyisi voittamaan säännönmukaisesti SMA-sarjan joukkueita.


Näen eron!

Piditkö vuonna 2013 sitä hassutteluna, että Kouvolan KooKoo voisi kaudella 2017-18 pelata HIFK:n kanssa samalla sarjatasolla ja täysin uskottavasti? Pelaamaan uskottavasti ja sellaisella rosterilla, että se pystyy voittamaan säännönmukaisesti Suomen korkeimmalla sarjatasolla pelaavia joukkueita?

Toistan suuren kysymykseni: pystyttäisiinkö suomalaisessa jääkiekkoilussa kehittämään seuraavien viiden-kymmenen-viidentoista vuoden aikana vielä viiden joukkueen toimintaa ammattimaisempaan suuntaan?
Mulla tosiaan taisi mennä viestisi pointti ohi. Me lähestytään samaa asiaa vähän eri sanankääntein ja siinä kohtaa menin metsään. Ja sitähän täällä Lappeenrannassa riittää...

Mun mielestäni jääkiekkoilua pystytään kehittämään Suomessa ammattimaisempaan suuntaan. Sen sijaan olen sitä mieltä, että se tahto pitää tulla seuroilta itseltään, sarjatasosta riippumatta. Aina on mahdollisuus pyrkiä ylöspäin, jos mielenkiintoa riittää. Jos jäädään odottelemaan, että joku muu taho tekee aloitteen, niin jälleen kerran ollaan metsässä.

Mä en myöskään pidä ajatuksesta 10+10(+10) -järjestelmästä, koska se kutistaisi pääsarjatason todella pieneksi. Pudotetaan vaikka tämän kauden joukkueet sijoilta 11-15 ja otetaan mukaan Mestiksen sijat 1-5. Pääsarjatasolla taso varmaan pysyy hyvänä, tasoittuu ehkä hieman. Kakkostasolla pelaisi KeuPa, SaPKo, Ketterä, K-Vantaa ja TuTo. Näistä yhdellä olisi realismia puitteiden puolesta pelata pääsarjatasolla. Mä en rehellisesti sanottuna usko, että kakkostason pelit olisivat tasaisia, laadukkaita ja yleisöä kiinnostavia ennenkuin loputkin seurat nousisivat sille tasolle, että halliin mahtuisi esim. 4000 katsojaa ja kaikille pelaajille maksettaisiin ihan oikeaa palkkaa. Olisiko sarja siitä alaspäin auki vai kiinni? Sieltä kun nousisi joku Nokian Pyry vääntämään, niin aika nopeasti pitäisi saada infra ihan erilaiseksi.
Näille pääsarjasta pudotetuille jengeille olisi myös aika ison sopeutuksen paikka karsia kaikista kuluista vähintään puolet pois ja yrittää seuraavalla kaudella taas haastaa pääsarjalaisia noususta.

Eli vaikka tällainen jako tehtäisiin, niin kuilu A:n ja B:n välillä olisi aivan liian suuri. Vai miksi se ei olisi? Meinaatko että tv-yhtiö maksaisi esim. KeuPan tai Ketterän pelien lähettämisestä läheskään samoja summia kuin vaikka IFK:n tai Kärppien? KeuPan jäähalli vetää wikipedian mukaan 1200 katsojaa, samoin Ketterän. SaPKon hallissa olen käynyt ja ihmettelen suuresti, jos tuo ilmoitettu 2833 katsojaa pitää paikkansa. Katsomo sijaitsee kokonaisuudessaan yhdellä laidalla ja yhdessä kerroksessa. Ei noilla kapasiteeteilla kilpailla samoista lipputuloista kuin esim. Tampereella. Eikä Tampereellekaan eksyisi katsojia samoissa määrin, kun vastaan asettuisi mestisbudjetin Ketterä.

Ja kävisinkö itse katsomassa IFK:n pelejä B-tasolla? Riippuu tason tasosta. Jos taso olisi lähes yhtä kova kuin A-tasolla, niin kävisin. Jos ei, ja omakin jengi vetelisi kämäbudjetilla, niin en. Itse pidän huippu-urheilusta, amatööripuuhastelua voin seurata ilmaiseksi tai harrastaa itse.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tällä hetkellä Suomessa on 15 ammattilaisjoukkuetta (lienemme yhtä mieltä asiasta?). Alkuperäisessä lainauksessani oli vastauksia kysymykseen minkälaisena näen/näemme suomalaisen jääkiekon kehityksen seuratasolla 10-20 vuoden päästä. Vielä (vain!) viisi vuotta sitten - vuonna 2013 - asenne oli se, että HIFK:lle olisi häpeä pelata jotain mikkelinjukureita, kouvolankookoota tai vaasansportia vastaan. Viidessä vuodessa nämä kolme jengiä ovat kehittäneet toimintaansa siten, että tänä päivänä HIFK:lle ei ole häpeä pelata näitä joukkueita vastaan.
Sä ensin lainaat minun viestiä vuodelta 2013. Sitten et osaa sitä edes lukea, pätkit siitä kappaleita mielivaltaisesti pois ja boldailet miten haluat. Sitten tulet vielä esittämään tälläisiä väitteitä minun suullani. Tuu nyt näyttämään kohta missä minä väitin että IFK:lle olisi joku häpeä pelata niitä vastaan. Lue nyt vittu mitä lainaat ja yritä nyt ihan oikeasti olla tunkematta sanoja muiden suuhun!

Minä sanoin että jos ihmiset eivät lähde siellä sarja B:ssäsi hallille, kuten ne lähtee sarja A:ssa kun ne eivät sitä sarjaa B miellä samaksi asiaksi kuin sarjaa A niin siinä katoaa maksupohja! Sponsorit eivät maksa samaa mainostamisesta 4000 ihmiselle kuin ne maksaa 5000 ihmiselle per peli. Samaten lipputuotot laskee, oheistuotot laskee yms. Sinun koko helvetin A B touhusi jo silloin ja edelleen tänään on täyttä paskaa, miksi se on täyttä paskaa. Siksi se on täyttä paskaa, että sinä et voi hallita ihmisten ajatusmallia. Pelaamalla sarja B:ssä se joukkue menettää kiinnostavuutensa yleisön silmissä jotka ovat tottuneet katsomaan oman joukkueensa pelaamista SM-Liigan voitosta. Jokainen joukkue mikä sinne sun B sarjaan tungetaan tulee menettämään katsojia, sponsoreita ja lipputuloja. Samaten tuossa puhun TV tulojen määrästä, että kasvaisiko ne siinä mallissa, tuskin. Eli toisinsanoen me heikennämme silloin suomalaista jääkiekkoa.

Kaiken tuon olisit voinut lukea siitä alkuperäisestä lainauksesta. Mutta sen sijaan vetäsit sieltä jotain joukkueiden nimiä, ymmärtämättä edes sitä lausetta missä ne mainittiin, saati että tahallaan revit sen asiayhteydestä.

Lisäksi jos et ymmärrä niin IFK oli täysin tietoinen valinta tuohon esimerkiksi siitä mitä oikeasti voisi tapahtua ja mikä olisi täysi katastrofi koko Liigalle. Pääkaupungin iso joukkue putoaisi sinne ns. jämä sarjaan. Sieltä lähtisi ihmisiä katsomoista ja täten tulot laskisi. Se olisi sellainen pommi että siellä ei mitään nousuhuumia tulisi ikinä, kun sen tason ei olisi koskaan edes pitänyt niiden kannattajien mielestä laskea. Nämä kaikki teidän nousuhuumat yms. romantisoinnit pätee ehkä johonkin hissijengeihin tai joukkueisiin mitkä kymmenien vuosien jälkeen nousee. Minä kerron että ei paljoa Kerholla ollut nousuhuumaa kun kabinetin jälkeen Liigaan pääsi. Ei siellä ollut ketään muuta kannustamassa kuin minä, isä ja sisko siinä pelissä, kun Kerho divariin pudottuaan varmisti sen nousun takaisin Liigaan. Ei ollut enää huumaa.

Tuohon kun lyödään kuule päälle se miten paljon IFK ja Jokeri kannattajat diggasi sitä kautta kun oli muistaakseni 6 vai 8 peliä keskenään runkosarjaa. Siellä alkoi jo fanit silloin vähän takeltelemaan. Mutta hei 10 joukkueen sarja on kiva, pääsee joka kuukausi katsomaan samojen joukkueiden vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos olisi mahdollista saada kasaan riittävän tasaiset 20 joukkuetta, niin toki se olisi hyvä ratkaisu, mutta itse ainakin näen, että 10+10 -mallin yksi suurimmista eduista on se, että tasoerot eivät ole niin suuri ongelma ja eri tasoisilla joukkueilla voi olla enemmän erilaisia tavoitteita. Koen myös hyvin ongelmallisena ajatuksen 20 joukkueen sarjasta, kun mietitään pudotuspelejä. Siihen olisi vaikea löytää toimivaa mallia, jossa mahdollisimman monella joukkueella olisi panoksia runkosarjan loppuun asti.

Noi pudotuspelit oli hyvä pointti. Noista tasoeroista taas olen hieman eri mieltä. Tuokin malli sisälsi jotain riistiinpelaamista kahden sarjatason välillä (ellen ymmärtänyt nyt aivan väärin) niin eikö tämä nimenomaan lisää niitä tasoeroja? A-sarjan kärki pelaa B-sarjan jumboa vastaan ainakin kerran kaudessa.

Jotenkin näistä malleista vaan välittyy sellainen kuva, että yritetään keksiä tapoja siirtää fyrkkaa Liigalta Mestikselle. Esimerkiksi tämä yhteinen TV-sopimus. Jos liigaseurat saavat miljoonan kaudesta ja mestisseurat sata tonnia kaudessa, niin laitetaan kaikki fyrkat samaan pottiin ja jaetaan molempien sarjojen joukkueiden kesken. Miksi ihmeessä liigaseurat suostuisivat tuohon? Toinen juttu on nämä ristiinpelaamiset. Miksi ylemmän sarjan joukkueet tulisivat pelaamaan vierasotteluita ainoastaan buustatakseen alemman sarjan joukkueiden lipunmyyntiä?

Ja sitten ehkä se tärkein kysymy mikä nykyisessä systeemissä on vikana? Jos halutaan kehittää Mestistä, niin katseet pitäisi kääntää aivan muualle kuin sarjajärjestelmään.
 

444

Jäsen
Tuohon kun lyödään kuule päälle se miten paljon IFK ja Jokeri kannattajat diggasi sitä kautta kun oli muistaakseni 6 vai 8 peliä keskenään runkosarjaa. Siellä alkoi jo fanit silloin vähän takeltelemaan. Mutta hei 10 joukkueen sarja on kiva, pääsee joka kuukausi katsomaan samojen joukkueiden vääntöä.
En osaa etsiä yleisömääriä noista otteluista, kun keskinäisiä oli tosiaan parhaimmillaan tuo 8 per kausi, mutta muistelisin oman fiiliksen olleen juuri tuollainen. Siinä kun ennen joulutaukoa tahkottiin kuudetta kertaa paikallismatsia, niin vähän meni fiilis. Voi toki silti olla, että hallien täyttöaste oli noissa hyvä, mutta ei niissä peleissä samaa fiilistä ollut kuin vain neljästi kohdattaessa. Vähän sama on noissa La Ligan el Plasticoissa, kun Barça ja Real kohtaavat kymmenen kertaa kaudessa ja aina on niin kiimaa niin kiimaa. Väkeä on, mutta pelit ovat aika plääh.

Ja tosiaan tuo on hyvä pointti, että keskinäisiä pelejä tulisi aivan helvetisti. 16 joukkueella 4 keskinäistä tarkoittaisi 60 peliä. 10 joukkueella sama määrä keskinäisiä olisi 36 peliä. Kun ottelumäärää tuskin voidaan vähentää nostamatta lippujen hintoja (tai tv-sopimuksen arvoa, tai sponsorituloja) ns. ”vitusti”, niin keskinäisiä pelejä pitäisi pelata 6-7 kaikkia joukkueita vastaan. Siinä sitten Lukko ja SaiPa vetää 10 päivään back-to-back-to-back-to-back -pelit ja kansa juoksee peleissä pöksyt kosteina kiimasta.

Totta kai ottelutapahtumaan liittyy kiinteitä kuluja ja lipputulot eivät jää sellaisenaan alvittomina viivan alle. Tästä olisi oikeastaan ihan kiva saada jotain tietoakin, että kuinka paljon esim. IFK tekee tulosta perjantaisesta ottelusta yleisömäärän ollessa esim. 7000. Selvää kuitenkin on, että tulos on plussaa, ja mitä enemmän tuolla ka:lla pelataan pelejä sitä enemmän plussaa kertyy kauden aikana. As simple as that. Olen ennenkin pyöritellyt näitä lukuja täällä, mutta otetaan muistin virkistämiseksi:
10 joukkuetta, 6-kertainen sarja = 54 ottelua = 27 kotiottelua. 10 % tiputus nykyiseen. IFK:n yleisökeskiarvo tällä kaudella on (ulkoilmapeli poistettuna) n. 6860 katsojaa. 30 ottelussa yhteensä 205 810 katsojaa. Poistetaan 3 kotiottelua. Mikäli halutaan samoille lipputuloille, niin 27 kotiotteluun pitäisi saada keskimäärin 7623 katsojaa. Hallin täyttöaste nousisi 84 %:sta 93 %:iin. Runkosarja kestää aika tarkkaan 6 kuukautta (tällä kaudella 8.9. - 10.3.), eli joka toinen kuukausi pelattaisiin 1 kotiottelu vähemmän. Yksi kotipeli vähemmän per kaksi kuukautta -> 763 katsojaa per ottelu lisää. Not likely. Vähennetään pelejä 20 % ja johan alkaa tulla hallin seinät vastaan, kun väki syöksyy lehtereille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja sitten ehkä se tärkein kysymy mikä nykyisessä systeemissä on vikana? Jos halutaan kehittää Mestistä, niin katseet pitäisi kääntää aivan muualle kuin sarjajärjestelmään.
Se, että Mestis on jätetty kitumaan ja suorastaan kuolemaan suljetun sarjan, sekä kabinettinostojen ansiosta. Kuilu sarjojen välillä on kasvanut niin suureksi, että on lähes mahdoton yhtälö saada sitä enää kurottua riittävästi kiinni tekemättä suuria muutoksia sarjajärjestelmiin.
 

Apheu

Jäsen
Globaalissa maailmassa omasta mielestäni seuraava askel olisi kyllä ainakin se Ruotsin kanssa yhteinen pääsarja. Suomeen jäisi sitten Liiga, jonka joukkuemäärä tippuisi sen ~5 joukkueella, jotka vaihtaisivat uuteen sarjaan. Maailma kehittyy, ja organisaatiot kehittyvät. Seuraava askel on isommat markkinat, ja SHL:n kanssa yhteistyö avaa valtavasti mahdollisuuksia. Kielenä englanti, studiot englanniksi. Keskustelualustat sarjalle englanniksi. Kyllä tähän ollaan pian valmiita. Ainakin minä uskon niin.

12 joukkueen todella kovatasoinen Skandinaavinen sarja. Ruotsin kuusi isointa sekä Suomen viisi isointa. Norjasta yksi joukkue mukaan. Aivan uusia mahdollisuuksia; suuria fanimatkoja naapurimaihin. Vahva vaihtoehto pelaajille KHL:lle. Pikku hiljaa nousu maailman toiseksi parhaaksi sarjaksi.

Erot tulevat tulevaisuudessa Liigassa nykyisellään vain kasvamaan, kun isot vahvistuu suurilla areenoilla, haalivat parhaat juniorit aikaisemmin ja pystyvät maksamaan yhä isompia summia pelaajistolleen. Moni pieni jää jalkoihin, ja toisaalta isot eivät kehity niin paljon, miten potentiaalia olisi. Näin on mielestäni vain järkevää, että ne suurimmat lähtevät kunnianhimoisesti isompiin ympyröihin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Se, että Mestis on jätetty kitumaan ja suorastaan kuolemaan suljetun sarjan, sekä kabinettinostojen ansiosta. Kuilu sarjojen välillä on kasvanut niin suureksi, että on lähes mahdoton yhtälö saada sitä enää kurottua riittävästi kiinni tekemättä suuria muutoksia sarjajärjestelmiin.
Näille väitteille tarvittaisiin edelleenkin vähän lähteitä. Juuri jatkoajassa juttu että Rovaniemellä painettu oikeasti sitä duunia ja katsojamäärät nousseet. Ketterällä on käsittääkseni mennyt todella hyvin Mestiksessä. IPK tuskin kauheasti valittelee nykyisestä tilanteesta. Vähän pitäisi näille väitteille Mestiksen kuihtumisesta olla jotain kättä pidempää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näille väitteille tarvittaisiin edelleenkin vähän lähteitä. Juuri jatkoajassa juttu että Rovaniemellä painettu oikeasti sitä duunia ja katsojamäärät nousseet. Ketterällä on käsittääkseni mennyt todella hyvin Mestiksessä. IPK tuskin kauheasti valittelee nykyisestä tilanteesta. Vähän pitäisi näille väitteille Mestiksen kuihtumisesta olla jotain kättä pidempää.
Tästä tuli nyt lähinnä mieleen, että me taidetaan puhua eri asioista. Mestiksessä on yksittäisiä joukkueita, joilla menee hyvin, mutta en puhunut yksittäisistä joukkueista, vaan sarjasta kokonaisuutena, sen arvostuksesta ja tulevaisuudesta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tästä tuli nyt lähinnä mieleen, että me taidetaan puhua eri asioista. Mestiksessä on yksittäisiä joukkueita, joilla menee hyvin, mutta en puhunut yksittäisistä joukkueista, vaan sarjasta kokonaisuutena, sen arvostuksesta ja tulevaisuudesta.
Niin ja sen sarjan arvostuksen, luonteen ja kokonaisuuden luo ne joukkueet itse. Ne joukkueet jotka tuolla on käärinyt hihansa ja alkaneet hommiin myös menestyy. Sitten siellä on noita puhtaita farmeja ja sitten muutama jotka ennemmin ulisee mediassa kuinka heidän sarjansa on paska. Ei ihme jos ei yleisöä kiinnosta seura minkä johtaja sanoo mediassa että Mestis on paskaa. Myy siinä sitten tuotetta minkä olet itse ensin julkisuudessa haukkunut. Sen sijaan nämä mutama joukkue ei ole moiseen alkanut vaan on pistänyt työrukkaset kouraan ja siinä omalla alueellaan tarjonnut viihdettä yleisölle ja minä en ainakaan näe että Mestis ei siellä kiinnostaisi ja yleisö kävisi jatkossakin.

Minä edelleen odottelen jotain kättä pidempää sen osoittamiseksi että sarjan arvostus tai tulevaisuus olisi jotenkin laskusuhdanteessa. Kovaa tätä muutamat toitottaa mutta mitään faktaa ei näy. Samat sitten usein sortuu kertomaan että "no en mä nyt edes jaksanut käydä peleissä, viimeksi kävin 10v sitten". Ei vain ymmärretä että se oma subjektiivinen kiinnostuksen vähenemä ei ole sama asia kuin koko sarjan tai seuran merkityksen väheneminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja sen sarjan arvostuksen, luonteen ja kokonaisuuden luo ne joukkueet itse. Ne joukkueet jotka tuolla on käärinyt hihansa ja alkaneet hommiin myös menestyy. Sitten siellä on noita puhtaita farmeja ja sitten muutama jotka ennemmin ulisee mediassa kuinka heidän sarjansa on paska. Ei ihme jos ei yleisöä kiinnosta seura minkä johtaja sanoo mediassa että Mestis on paskaa. Myy siinä sitten tuotetta minkä olet itse ensin julkisuudessa haukkunut. Sen sijaan nämä mutama joukkue ei ole moiseen alkanut vaan on pistänyt työrukkaset kouraan ja siinä omalla alueellaan tarjonnut viihdettä yleisölle ja minä en ainakaan näe että Mestis ei siellä kiinnostaisi ja yleisö kävisi jatkossakin.

Suurin osa näistä jotka on mestiksessä viimevuosina pärjännyt on näitä jotka on pystynyt nostamaan organisaatiota eteenpäin nousunsa ansiosta, tietenkin on jotain SapKoa joka ehkä hyötyi kun pääsee olemaan sarjan isoimpia joukkueita, mutta melkeinpä ne muut sitten joko kituu eteenpäin tai kausi kaudelta pientä laskua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Suurin osa näistä jotka on mestiksessä viimevuosina pärjännyt on näitä jotka on pystynyt nostamaan organisaatiota eteenpäin nousunsa ansiosta, tietenkin on jotain SapKoa joka ehkä hyötyi kun pääsee olemaan sarjan isoimpia joukkueita, mutta melkeinpä ne muut sitten joko kituu eteenpäin tai kausi kaudelta pientä laskua.
Niinkuin mikä joukkue? Laita nyt jotain tilastoja kehiin. Kun otetaan Mestiksestä KooKoo, Sport ja Jukurit pois niin alle tonnin keskiarvolla siellä vedetty aina. On nyt aika luonnollista jos 3 isointa siirtyy Liigaan, että sen sarjan keskiarvo laskee. Vähän vaan on näkynyt faktaa siitä että olisi mitään suurta katoamista tapahtunut yleisömäärissä kun tarkkaillaan vain joukkueiden omaa touhua.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin ja sen sarjan arvostuksen, luonteen ja kokonaisuuden luo ne joukkueet itse. Ne joukkueet jotka tuolla on käärinyt hihansa ja alkaneet hommiin myös menestyy. Sitten siellä on noita puhtaita farmeja ja sitten muutama jotka ennemmin ulisee mediassa kuinka heidän sarjansa on paska. Ei ihme jos ei yleisöä kiinnosta seura minkä johtaja sanoo mediassa että Mestis on paskaa. Myy siinä sitten tuotetta minkä olet itse ensin julkisuudessa haukkunut. Sen sijaan nämä mutama joukkue ei ole moiseen alkanut vaan on pistänyt työrukkaset kouraan ja siinä omalla alueellaan tarjonnut viihdettä yleisölle ja minä en ainakaan näe että Mestis ei siellä kiinnostaisi ja yleisö kävisi jatkossakin.

Minä edelleen odottelen jotain kättä pidempää sen osoittamiseksi että sarjan arvostus tai tulevaisuus olisi jotenkin laskusuhdanteessa. Kovaa tätä muutamat toitottaa mutta mitään faktaa ei näy. Samat sitten usein sortuu kertomaan että "no en mä nyt edes jaksanut käydä peleissä, viimeksi kävin 10v sitten". Ei vain ymmärretä että se oma subjektiivinen kiinnostuksen vähenemä ei ole sama asia kuin koko sarjan tai seuran merkityksen väheneminen.
Jos näin on niin miten ihmeessä osa liigajoukkueiden faneista pelkää sinne tippumista niin että on huonot housuissa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos näin on niin miten ihmeessä osa liigajoukkueiden faneista pelkää sinne tippumista niin että on huonot housuissa?
Koska Mestis on amatöörisarja, tai no puoliammattilais. Sinne putoaminen olisi ammattilaisjoukkueelle konkurssin arvoinen suoritus. Ihan siitä syystä. Tiedät toki tämän itsekkin, enkä ymmärrä miksi tarvitsee leikkiä tyhmää.
 
Viimeksi muokattu:

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos näin on niin miten ihmeessä osa liigajoukkueiden faneista pelkää sinne tippumista niin että on huonot housuissa?
Mihin viittaa tuo viestisi "näin"? Nimimerkki @BlackWolf esittää edellisessä viestissään monta huomionarvoista ajatusta, enkä tiedä, mitä niistä tarkoitat.

Ei tässä mitään putoamista Mestikseen tarvitse pelätä, kun nykyinen järjestelmä on hyvä. Toistan taas: Mestiksestä voi myös nousta, jos kehittää organisaation liigakelpoiseksi. Raha puhuu. Tarvitaan laskutaitoa, realismia ja sitten toimintaa.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Globaalissa maailmassa omasta mielestäni seuraava askel olisi kyllä ainakin se Ruotsin kanssa yhteinen pääsarja. Suomeen jäisi sitten Liiga, jonka joukkuemäärä tippuisi sen ~5 joukkueella, jotka vaihtaisivat uuteen sarjaan. Maailma kehittyy, ja organisaatiot kehittyvät. Seuraava askel on isommat markkinat, ja SHL:n kanssa yhteistyö avaa valtavasti mahdollisuuksia. Kielenä englanti, studiot englanniksi. Keskustelualustat sarjalle englanniksi. Kyllä tähän ollaan pian valmiita. Ainakin minä uskon niin.

12 joukkueen todella kovatasoinen Skandinaavinen sarja. Ruotsin kuusi isointa sekä Suomen viisi isointa. Norjasta yksi joukkue mukaan. Aivan uusia mahdollisuuksia; suuria fanimatkoja naapurimaihin. Vahva vaihtoehto pelaajille KHL:lle. Pikku hiljaa nousu maailman toiseksi parhaaksi sarjaksi.

Taitaa vain Ruotsalaisten seurojen korvaan olla tämä vähän sama jos jalkapallossa Hollannin liigan kärkijengit menisivät ehdottamaan Valioliigan kärkiporukoille vastaavaa kuviota. Mitäs luulet että Britit vastaa?

Ei Ruotsalaisilla joukkueilla ole mitään indressiä leikkiä pelkästään Suomi jengien kanssa. Ne pärjää tällä hetkellä niin hyvin uuden todella kovan TV sopimuksensa kanssa, joten on vaikea kuvitella heidän hyötyvän millään yhteisestä sarjasta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Taitaa vain Ruotsalaisten seurojen korvaan olla tämä vähän sama jos jalkapallossa Hollannin liigan kärkijengit menisivät ehdottamaan Valioliigan kärkiporukoille vastaavaa kuviota. Mitäs luulet että Britit vastaa?

Ei Ruotsalaisilla joukkueilla ole mitään indressiä leikkiä pelkästään Suomi jengien kanssa. Ne pärjää tällä hetkellä niin hyvin uuden todella kovan TV sopimuksensa kanssa, joten on vaikea kuvitella heidän hyötyvän millään yhteisestä sarjasta.
Tämähän on jo Ruotsissa todettu aiemmin, että kansaa ei kiinnosta mitkään tälläiset viritelmät. Ruotsalaiset haluaa katsella kun ruotsalaiset joukkueet pelaa. Valitettavasti vain ei taida Liiga olla tehnyt vastaavaa kyselyä, mikä sitten saisi ehkä nämä tyhmimmätkin ideat hiljenemään. CHL toki hieno viritelmä, kun se pelataan sarjan ulkopuolella ja rinnalla, eli mahdollistaa molemmat. Sen suuremmaksi se tuskin koskaan muuttuu juurikin sen takia, että yleisö ei kaipaa mitään ylikansallisia sarjoja. Kuten tuossa aiemmin jo mainitsin niin usein nämä kaikki tuppaa olemaan lähtöisin sellaisten ihmisten suusta jotka ei jääkiekkoa enää edes paljoa seuraa. Sitten selitellään sitä omaa seuraamattomuutta jollain ihmeen tasoilla ja mielenkiinnottomuuksilla. Nämä henkilöt ei vaan sinne hallille lähtisi vaikka siellä olisi mitä tarjolla.

Minun tuleva sarjamalli olisi että jokainen joukkue sille tasolle millä haluaa pelata. Laajennetaan Mestistä ja Suomi-sarjaa niin paljon kuin on rahkeita porukalla sinne mennä. Ei ole mitään järkevää syytä miksi Mestiksen pitäisi olla juurikin 12 joukkueen kokoinen, tai mitään maksimimäärää. Keinoja on aina saada homma toimimaan on se määrä mikä tahansa. Nykyaikana pitäisi kaiken lähteä siitä onko joukkueella taloudellisia edellytyksiä sille sarjatasolle. Kaikki muu paitsi talous edellä ajatteleminen on turhaa ja teennäistä. Se raja kyllä tulee vastaan että mihin se oman alueen kantokyky riittää. Realismilla ja täyttämällä tiukat raamit, sekä liiton talouskurilla voitaisiin luoda järjestelmä missä jokaisella sarjatasolla on juuri ne joukkueet jotka sinne haluaa ja kykenee. Aika harva kolmosen joukkue oikeasti haluaa kakkoseen, aika harva kakkosesta Suomi-sarjaan jne. Ne jotka haluaa niin voisi alkaa töihin ja pistää taloutensa, hallin yms. kuntoon ja nousta sinne osoittamalla että pystyy siellä toimimaan kannattavasti. Ja jos pystyy niin vaikka Liigaan asti, ei se 16 joukkuetta mikään maksimi sinnekkään ole.

Siinä olisi systeemi mikä kannustaisi oikeasti tekemään kestävällä tavalla sitä työtä siellä seuroissa ja laittamaan ne pelin ulkopuoliset asiat kuntoon, sekä mahdollistaisi kaikki ne haaveet noususta ylemmäs ja näiden mystisten suurien sponsoreiden mielenkiinnon.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mihin viittaa tuo viestisi "näin"? Nimimerkki @BlackWolf esittää edellisessä viestissään monta huomionarvoista ajatusta, enkä tiedä, mitä niistä tarkoitat.

Ei tässä mitään putoamista Mestikseen tarvitse pelätä, kun nykyinen järjestelmä on hyvä. Toistan taas: Mestiksestä voi myös nousta, jos kehittää organisaation liigakelpoiseksi. Raha puhuu. Tarvitaan laskutaitoa, realismia ja sitten toimintaa.
Hän ymmärsi kyllä ja se riittää.
Suurin ongelma minin mielestäni on siinä että sieltä tosiaan on jo noussut kolme, joista kaikkien tekeminen ei ole liigatasolla. Yksi sekoilee, yksi pitää torijuhlat 3. viimeisellä sijalla. Yksi sentään (KooKoo) yrittää, vaikka tällä kaudella kaikki vihkoon menikin. Ilman kovempia vaatimuksia näin voi toimia jatkossakin. Se taas ei ole muiden etu isossa kuvassa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hän ymmärsi kyllä ja se riittää.
Suurin ongelma minin mielestäni on siinä että sieltä tosiaan on jo noussut kolme, joista kaikkien tekeminen ei ole liigatasolla. Yksi sekoilee, yksi pitää torijuhlat 3. viimeisellä sijalla. Yksi sentään (KooKoo) yrittää, vaikka tällä kaudella kaikki vihkoon menikin. Ilman kovempia vaatimuksia näin voi toimia jatkossakin. Se taas ei ole muiden etu isossa kuvassa.
Voitko mennä sinne torijuhliisi kun kerran tiedät että sellaiset pidetään, kerro vaikka terkkuja tutuille. Vai voiko olla ettei juhlia ole mutta haluat vaan haukkua Jukureita koska se nyt on tuntunut agendasi olevan niin kauan kun tekstejäsi olen lukenut? Joo tiedetään, mestisnousukkaat on perseestä ja sarja on perseestä kun siihen on otettu mestisnousukkaita. Get over it.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hän ymmärsi kyllä ja se riittää.
Suurin ongelma minin mielestäni on siinä että sieltä tosiaan on jo noussut kolme, joista kaikkien tekeminen ei ole liigatasolla. Yksi sekoilee, yksi pitää torijuhlat 3. viimeisellä sijalla. Yksi sentään (KooKoo) yrittää, vaikka tällä kaudella kaikki vihkoon menikin. Ilman kovempia vaatimuksia näin voi toimia jatkossakin. Se taas ei ole muiden etu isossa kuvassa.
Minä en edelleen ymmärrä miten joidenkin pääkopassa tuo Jukurit juttu on lähtenyt noin laukalle. Onko se oikeasti niin vaikeaa ymmärtää, että se koko juttu tapahtui vasta sen jälkeen kun Jukurien saumat pudotuspeleihin meni? Kyllä siellä ihan samalla tavalla johto ja Dufva yms. tähtäsi sinne kymmenen sakkiin. Sen jälkeen kun se todettiin menneeksi niin eivät lähteneet perseilemään ja pelailemaan vaan keksivät pienen bonarin keväälle, ettei menisi joukkueella ihan läpsyttelyksi. Mitä sitten? Kerhossa ne pelaajat päätti yhdessä että haluavat vetää ammattimaisesti loput pelit. Hui kauhistus! Onneksi ei johtoporras maksanut boonuksia siitä, kun sitten kaikki haukkuisi kun ei yritä enempää.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että Mestis on jätetty kitumaan ja suorastaan kuolemaan suljetun sarjan, sekä kabinettinostojen ansiosta. Kuilu sarjojen välillä on kasvanut niin suureksi, että on lähes mahdoton yhtälö saada sitä enää kurottua riittävästi kiinni tekemättä suuria muutoksia sarjajärjestelmiin.

Niin tasoero johtuu siitä, että mestisseuroilla ei ole yhtä paljon rahaa. Ja pätäkkää on liigaseuroilla enemmän, kun porukkaa käy enemmän peleissä, on TV sopparia ja sponsoreita. Aika hölmöltä kuulostaa, että ihmiset eivät ole valmiita maksamaan Mestiskiekosta, koska sarjajärjestelmä.

Kyllä niiden mestisseurojen tulee ihan itse kehittää sitä toimintaa. Ihmiset katsovat asioita myös liian lyhyellä aikajänteellä. Kyllä se nyt näyttää, että kolmikko Sport, KooKoo ja Jukurit ei kuulu Liigaan, mutta tilanne voi olla jo eri muutaman vuoden kuluttua. Kunhan makselevat nuo osakkeet pois, niin jo se vapauttaa fyrkkaa pelaajabudjettiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tasoero johtuu siitä, että mestisseuroilla ei ole yhtä paljon rahaa. Ja pätäkkää on liigaseuroilla enemmän, kun porukkaa käy enemmän peleissä, on TV sopparia ja sponsoreita. Aika hölmöltä kuulostaa, että ihmiset eivät ole valmiita maksamaan Mestiskiekosta, koska sarjajärjestelmä.

Kyllä niiden mestisseurojen tulee ihan itse kehittää sitä toimintaa. Ihmiset katsovat asioita myös liian lyhyellä aikajänteellä. Kyllä se nyt näyttää, että kolmikko Sport, KooKoo ja Jukurit ei kuulu Liigaan, mutta tilanne voi olla jo eri muutaman vuoden kuluttua. Kunhan makselevat nuo osakkeet pois, niin jo se vapauttaa fyrkkaa pelaajabudjettiin.
Nyt tuntuu ettei pointti meinaa upota alkuunkaan. Sarjajärjestelmä ei ole syy sille, että Mestiksella menee kokonaisuutena heikommin, vaan uusi sarjajärjestelmä voisi parantaa yleistä tasoa Suomen 20-30 parhaan joukkueen keskuudessa ja mahdollistaa vaihtuvuutta, sekä uusia nousukkaita. Ei syy, vaan ratkaisu. Tässä on se suuri ero.

En kyllä kykene ymmärtämään sitä, että jonkun mielestä on Mestiksen itsensä vika, että sieltä viedään parhaat, suosituimmat, perinteikkäimmät ja mielenkiintoisimmat joukkueet pois, eikä anneta mitään tilalle. Ja sitten pitäisi vielä pärjätä vähintään entiseen malliin, vaikka erittäin tärkeitä palasia viedään kyselemättä pois.

Eikä tässä ole kyse siitä, etteivätkö nousukkaat kuuluisi liigaan. Jokaisella näistä seuroista on nähdäkseni hyvät mahdollisuudet nousta taistelemaan vähintään liigan keskikaastiin, kunhan hiljalleen saavat jalansijaa liigan puolelle luotua enemmän ja pääsevät eroon osakemaksujen tuomista taloudellisista rasitteista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsittääkseni tässä ei kuitenkaan ole tarkoitus noita 3 joukkuetta tiputtaa vaan kehittää seuraavien kausien aika systeemiä. Jos miettii vaikka karsintojen palaamista 2 kauden päästä viimeisen ja ykkösen välillä ja seuraavan mediasopimuksen aikaan sitten isompaa rakennemuutosta niin siinä jää sekä liigajoukkueilla että mestisjoukkueilla aikaa kehittää toimintaa eteenpäin. Olkoon sitten ratkaisu vaikka 20 joukkueen sarja tai 3 joukkueen tiputtamista liigasta alaspäin.

Kyllähän se muutos tietenkin seuroista itsestään lähtee, mutta resurssit ja mahdollisuudet on ajettu niin pieneksi että se vaatii rinnalle muutakin, varsinkin yksittäisen seuran on vaikea nostaa koko sarjan tasoa. Suomalainen jääkiekko tarvitsee niitä muitakin seuroja liigan lisäksi. Varsinkin kun itse ainakin pidän ihan mahdollisena että seuraavien 10 vuoden aikana voi se 5 suurinta joukkuetta lähteä toiseen sarjaan euroopassa ja todennäköisesti taas monen joukkueen lähteminen ajaisi ehkä muutaman seuran liigassa konkurssiin, eli tarve voi olla useallekin nykyistä mestistä pelaavalle seuralle tai kokonaan uusille joukkueille. Siinä kohti olisi hyvä olla jonkinlaista ammattimaisuutta vaikka ei olisi lähellekään liigatasoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös