Vai, että SDP:llä on puolueista paras imago. Sallikaa mun nauraa! Ja naurankin. SDP:llä on Sanna "Haluan ravistella pääministeri-instituutiota" Marin, Antti "Meillä taitaa olla sama suunta, eli vappusatasta kohti siis" Rinne ja Matias "Tein sen virheen, että liehittelin naimisissa olevana miehenä nuorta opiskelijatyttöä" Mäkynen. Ja Tytti Tuppurainen ja Sirpa Paatero sekä vanhat reliikit Halonen, Tuomioja ja Lipponen ja uusista Bile-Ilmari nyt ainakin. Lindtmankin on, ehkä, jos edes elää vielä. Onko muita? Sen voin vielä jotenkin ymmärtää, että Marinin imagon jotkut kokevat hyväksi, mutta että koko puolueen? Puolueen tunnettuja kasvoja on myös nämä Venäjälle pyllistäneet muumiot. Ja tällä ryhmällä on paras imago? En ymmärrä.
Eilinen tentti oli heikkotasoinen. Havaitsin senkin, että ihmiset eivät myöskään ymmärrä puhetta, lähtien ihan pääministeristämme. Esim., kun Saarikko sanoi, että Marin on väläytellyt Suomeen Tanskan mallia, se tarkoittaisi myös sitä, että arvonlisävero nousisi kaikissa "kategorioissa" 25%:iin, nykyisen 8/10/14/24%:n sijasta. Joku siinä sitten keksi, että Sanna ei ole kyllä missään ehdottanut, että arvonlisäveroa nostettaisiin. Joo, ei varmasti olekaan, mutta siinä Tanskan mallissa niin nyt kuitenkin on. Ei voi puhua Tanskan mallista, jos sisältö on lopulta eri kuin Tanskan mallissa. Se ole Tanskan malli, jos siinä on osia vaikka Tanskasta, Ruotsista, Belgiasta ja Portugalista (maat esimerkkejä), se on silloin ihan joku muu malli. Vaikka Suomen malli. Tämä "en ole puhunut alvin nostamisesta"- sönkötys meni mediallekin täysin läpi. Tässä pitää ihan oikeasti olla huolissaan siitä, että ihmiset eivät joko aidosti ymmärrä tai halua ymmärtää, mitä sanotaan.
Jos ansiotuloverotusta lasketaan, se tarkoittaa oman ymmärrykseni mukaan työn kannustavuuden lisäksi ennen kaikkea sitä, että valtaosa siitä rahasta tulee palaamaan tavalla tai toisella kiertoon kulutuksen muodossa ja tuo sitä kautta valtiolle verotuloja. Juuri nyt iso ongelma on se, että monet ihmiset joutuvat karsimaan kulutuksestaan. Joillain jää pakollisia asioita ostamatta, koska syödäkin on pakko ja jossain asua. Ja kun jengi kuluttaa vähemmän, valtio saa vähemmän verotuloja. Pahimmassa tapauksessa yritykset joutuvat irtisanomaan työntekijöitään, jolloin valtion menot itse asiassa kasvavat, kun osa pieni- ja keskituloisista on oikeutettuja erilaisiin tukiin tulojen pienentyessä. Fiksua? Juu, ei ole. Laskin suuntaa-antavilla luvuilla, että jos 60k€ vuodessa tienaavan ansiotulovero% tippuisi 2%, hän saisi kuukaudessa n. 100€ enemmän. Minäpä väitän, että valtaosa ihmisistä laittaisi tuon 100€ tavalla tai toisella takaisin kiertoon, koska summa on sitten lopulta niin pieni, että ei sillä kukaan rikastumaan tule ja muutu vuorineuvokseksi. Valtio saisi jokaisesta kulutetusta 100€:sta keskimäärin about 20€ ja loput rahat jäisivät yrityksille palkkojen maksuun, kuluihin ja investointeihin tulevaan. Miten vaikea tätä on ymmärtää?
Otetaan esimerkiksi vaikka niinkin yksinkertainen asia, kun kampaajalla/parturissa käyminen. Osa siirtyy värjäämään ja jopa leikkaamaan itse hiuksensa ja osa pidentää "huoltoväliä", koska prioriteettilistalla on muita paljon tärkeämpiä asioita. Nämä valinnat näkyvät sen kampaamoyrittäjän kukkarossa päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla ja asiakasmäärästä riippuen, voi hyvinkin merkittävästi vaikuttaa siihen, kannattaako sitä yrittäjyyttä enää oikeasti edes jatkaa. Mutta moni jatkaa niin pitkään kuin suinkin vain on mahdollista, parempaa toivoen ja omia tulojaan pudottaen, mikä taas tarkoittaa sitä, että he joutuvat vähentämään kulutushyödykkeiden ja palveluiden ostoa itsekin. Ja tällaisia yrittäjiä on Suomessa paljon, eikä koske pelkästään tietenkään parturi-kampaamo-alaa, vaan lähes jokaista yrittäjää. Jokaisesta kampaamokäynnistä verottaja saa kuitenkin 24% arvonlisäveroa, joten esim. kun minä käyn kampaajalla, valtio saa 165€:n toimenpiteistä 39,60€, ihan tuosta noin vain, varsinaisesti tekemättä mitään. Ja minä maksan sen.
Kokoomuksen olisi kyllä kannattanut ehdottaa rohkeasti, että kaikkein hyvätuloisimman kansanosan kohdalla veroja ei tässä kohtaa lasketa, muttei myöskään nosteta. He ovat kuitenkin sitä jengiä, jotka eivät joudu oikeasti laskemaan, mitä on varaa ostaa ja mitä ei. Tai jos joutuvat, kyse on siitä, että henkilökohtaisen talouden suunnittelu on heikolla tasolla ja se taas ei ole valtion ongelma. Olen valmis lyömään vetoa, että tässä vaihtoehdossa 99,5% Kokoomuksen hyvätuloisista äänestäjistä äänestäisi jatkossakin Kokoomusta, koska he osaavat laskea ja ymmärtävät, miksi niin toimitaan.
Ja sekin kannattaa pitää mielessä, että se, mitä nyt vaaliohjelmissa luvataan, tulee kyllä muuttumaan. Ihan jokaisella puolueella. Kaupankäynti alkaa ja jokainen puolue joutuu jostain joustamaan, osa enemmän, osa vähemmän. Mä itse asiassa luulen, että Kokoomus voi hyvinkin käydä hallitusneuvotteluissa kauppaa eniten tienaavien veroalella, koska se on paitsi viisasta, ei vaikuta käytännössä hirveästi mihinkään. SDP on pelannut korttinsa mun nähdäkseni nyt niin, että kävi miten kävi, sen äänestäjät tulevat lopulta pettymään eniten, koska heidän ohjelmansa ei ole miltään osin realistinen. Olenkin jo alkanut epäillä, että heidän intresseissään on mennä oppositioon räksyttämään ja heittämään hiekkaa hallituksen rattaisiin. Koska se tarkoittaisi sitä, että heidän ei tarvitse kantaa vastuuta omista hölmöilyistään. Se vastuu lankeaa kyllä kansalle.
Mielenkiintoista on sekin, että vaikka SDP voittaisi vaalit, on olemassa sellainenkin mahdollisuus, että se ei tule hallitukseen pääsemään, vaikka haluaisikin. Tämä siksi, että ilman Kokoomusta Suomessa ei enemmistöhallitusta synny, kun SDP on ilmoittanut, ettei se tule Perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen menemään. Ja jos Marin jatkaa kovinkin kiihkeästi tällä Kokoomukselle jatkuvan vittuilun linjalla ja näillä utopistisilla "mistään ei leikata eikä veroja nosteta"-jutuillaan, Kokoomus ei yksinkertaisesti voi mennä SDP:n kanssa samaan hallitukseen. SDP-VAS-VIHR-RKP-kombo ei tule missään nimessä riittämään.
Keskusta on nykyisin pienpuolue, mutta se saattaa olla pelannut korttinsa ihan oikein, jos hallitukseen haluaa jatkossakin. Tämä vasemmiston kelkkaan hyppääminen oli ihan "kännissä ja läpällä"- tason virhe ja erikoinen ratkaisu muutenkin. KOK-PS-KESK-KD-RKP on mun nähdäkseni ihan mahdollinen kombo. RKP on molemmissa hahmotelmissa, koska heillähän on kääntyvä rotsi. Itse kuitenkin pidän oikeasti RKP:ta oikealla olevana puolueena kuin tuolla äärivasemmalla. Itse en tasajalkaa hyppisi tästäkään vaihtoehdosta, mutta vaihtoehdot ovat vähissä, jos tästä vasemmistopuolueiden haihattelusta halutaan eroon ja Suomelle oikeasti parempi huominen.