Ei vaan lapsilisää maksetaan alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten. Näin sanoo laki. Lapsilisällä voi nähdä olevan myös lapsen hankkimista kannustava vaikutus. Tosin tältä osin se ei ole tehokas tukikeino. Ei tietenkään lapsilisä mene hukkaan, vaikka se sijoitettaisiin lapsen puolesta. Mutta etuuden tavoitteen kannalta ne menevät hukkaan, jos niitä ei enää tarvitakkaan lapsen elatusta varten. Eikä sitä tällöin ole tarvittu edes sen hyvin toissijaisen tavoitteen eli lapsen hankinnan kannalta.Sen lapsilisän on tarkoitus kannustaa lisääntymään ja kattamaan siitä aiheutuvia kuluja. Kyllä mä olen sitä mieltä, että sen ansaitsee myös hyvätuloinen siinä missä se köyhäkin enkä näe että se "menee hukkaan", jos ne lapsilisät sijoitetaan lapsen puolesta.
Tämä keskustelu on hyvin kummallista. Aika harvan tuen tai etuuden kohdalla edes esitettäisiin tällaisia etuuden tavoitteiden ohi meneviä perusteluita. Esim. jos yritystukia perusteltaisiin sillä, että niitä on ihan ok käyttää yrityksen osakepääoman kasvattamiseen, niin tuskin menisi läpi.
Veikkaan, että niilä pienituloisilla lapsilisä menee myös useammin juuri siihen lapseen ja hänestä aiheutuviin kustannuksiin eli täysin tarpeeseen. Sori, mutta täysin typerä perustelu.Veikkaan, että aika monella pienituloisella se vasta hukkaan meneekin, kun rahat käytetään johonkin ihan muuhun kuin siihen lapseen.
Ööö...Miten haukun hyvätuloisia tai koen antipatiaa heitä kohtaan? Ensinnäkään lapsilisäjärjestelmän haasteet eivät ole heidän syytään. Siinä kohdin haukut menevät järjestelmän suuntaan.Saatan toki olla väärässä, mutta kyllähän sä tässä jälleen niitä hyvätuloisia haukut siihen malliin, että ainakaan mun on vaikea nähdä tätä kyllä minään muuna kuin antipatiana
Toiseksi se, että hyvätuloiset ovat monesti irtauntuneet todellisuudesta, ei ole mitään antipatiaa. Se on täysin luonnollista. Minäkin olen irtaantunut monien väestöryhmien arjesta ja todellisuudesta.
Kolmanneksi, miksi ihmeessä suuntaisin antipatiaa hyvätuloisia kohtaan, koska heillähän on hyvin merkittävä rooli mm. tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamisessa, kuten mahdollistamassa lapsilisien maksamisen. Hyvätuloisille tulee täältä ihan vain yläfemmaa.
Viimeksi muokattu: