Eduskuntavaalit 2023

  • 356 003
  • 4 401

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totesin, että Kokoomuksen johdolla ei yhtä heikkoa tulosta saada aikaan, koska Kokoomus on jo etukäteen linjannut "emme lähde hallitukseen joka ei sitoudu 2035-tavoitteisiin."
Tähän nähden onkin mielenkiintoista, kun ajoittain tuntuu siltä, että PersKeKoa ollaan edelleen ajamassa kuin käärmettä pyssyyn, vaikka Kokoomus on hyvin eri linjoilla Perussuomalaisten kanssa, mitä tulee ilmasto-, energia-, EU- ja maahanmuuttopolitiikkaan.

Näin vaalien alla Kokoomuksen ja SDP:n näkemyserot luonnollisesti kärjistyvät eritoten talouspoliittisissa linjauksissa, mutta, eritoten listaamissani asioissa Sinipunan olettaisi luonnistuvan helpommin.

Toisaalta olisihan se huvittavaa nähdä, miten Purra myisi PS-kannattajille sen faktan, että räksytyksestään huolimatta 2023-2027 Suomi tulee ottamaan merkittäviä askeleita vihreässä siirtymässä, jatkamaan "EU:n mallioppilas"-linjallaan ja myös maahanmuuttajia oletan Suomeen saapuvan enemmän kuin minään aiempana hallituskautena. Tuulivoimaloita kohoaa ennätysmäisesti ja "autoilijoita kuritetaan" entiseen malliin. Tässä sitä perussuomalaista politiikkaa!
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pointti ei ole vieläkään ero paperilla. Se on edelleen päätökset, joita Rinne/Marinin hallitus teki. Toin niistä hallituspuolueen asiantuntijan arvion. Ja pointti Kokoomuksen nyt antama lupaus.

En näe, että samanlaista suhmurointia voi enää Suomessa harjoittaa ko. asioissa seuraavan hallituksen aikana, jos Kokoomus on siinä mukana.
Tietysti täällä reaalimaailmassa asiat eivät ole noin mustavalkoisia kuin sinä tapasi mukaan yrität niitä värittää...

"Orpo ja Saarikko sitoutuvat Suomen ilmastotavoitteeseen, mutta puolueiden ehdokkaat eivät"​


 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vedetäänpä taas edellinen keskustelu yhteen:

1. Vertasin Kokoomuksen hallitukseen osallistumisehdon kautta tavoitteita. Tämä tarkoittaa sitä, että Kokoomuksen asettaman ehdon tulee täyttyä, jotta puolue on hallituksessa. Tästä seuraa johtopäätös, jonka mukaan seuraava hallitus sitoutuu 2035-tavoitteeseen, jos Kokoomus on siinä mukana.

2. Vertasin mahdollisen tulevan hallituksen, jossa Kokoomus olisi mukana, ilmasto- ja luonnon moninaisuuspolitiikkaa. Otin esille Ville Niinistön tyrmäävän lausunnon Marinin hallituksen toimista ja totesin, että yhtä heikkoa tulosta ei Kokoomuksen antaman lupauksen jälkeen voi tulla, jos Kokoomus on seuraavassa hallituksessa

En itse näe tuossa epäselvää kuin sen osalta, pysyykö Kokoomus kertomallaan linjalla, jos pääsee hallitukseen.

Tähän nähden onkin mielenkiintoista, kun ajoittain tuntuu siltä, että PersKeKoa ollaan edelleen ajamassa kuin käärmettä pyssyyn, vaikka Kokoomus on hyvin eri linjoilla Perussuomalaisten kanssa, mitä tulee ilmasto-, energia-, EU- ja maahanmuuttopolitiikkaan.

Näin vaalien alla Kokoomuksen ja SDP:n näkemyserot luonnollisesti kärjistyvät eritoten talouspoliittisissa linjauksissa, mutta, eritoten listaamissani asioissa Sinipunan olettaisi luonnistuvan helpommin.

Minusta PS ei suunnittele tulevaan hallitukseen menemistä ensisijaisesti kuin vaalivoittajana. Sen jälkeen riippuu ohjelmasta. Sen takia vaalit ovat taas kerran ratkaisevia. Kokoomus katsoo SDP:n suuntaan ja toraamiset ovat enemmän teatteria ja toistensa nostamista esille.

Tietysti täällä reaalimaailmassa asiat eivät ole noin mustavalkoisia kuin sinä tapasi mukaan yrität niitä värittää...

Ei se 2035-tavoitteeseen sitoutuminen ole mustavalkoista, vaan melkoisen välttämätöntä. Kokoomuksen kenttä on ollut viimeiset 30 vuotta eri mieltä kuin puoluejohto. Jälkimmäinen on voittanut isoissa asioissa joka kerta.

Mitä tulee tuohon konkreettiseen kysymykseen, niin sehän kertoo sen, että Kokoomksen ehdokkaat ovat enemmistönä vastaan "Suomen on lykättävä hiilineutraaliustavoitettaan kauemmaksi vuodesta 2035" väitettä.
 

Fordél

Jäsen
Vedetäänpä taas edellinen keskustelu yhteen:

1. Vertasin Kokoomuksen hallitukseen osallistumisehdon kautta tavoitteita. Tämä tarkoittaa sitä, että Kokoomuksen asettaman ehdon tulee täyttyä, jotta puolue on hallituksessa. Tästä seuraa johtopäätös, jonka mukaan seuraava hallitus sitoutuu 2035-tavoitteeseen, jos Kokoomus on siinä mukana.

2. Vertasin mahdollisen tulevan hallituksen, jossa Kokoomus olisi mukana, ilmasto- ja luonnon moninaisuuspolitiikkaa. Otin esille Ville Niinistön tyrmäävän lausunnon Marinin hallituksen toimista ja totesin, että yhtä heikkoa tulosta ei Kokoomuksen antaman lupauksen jälkeen voi tulla, jos Kokoomus on seuraavassa hallituksessa

En itse näe tuossa epäselvää kuin sen osalta, pysyykö Kokoomus kertomallaan linjalla, jos pääsee hallitukseen.
Ei vaan sinä toitotit, kuinka muka Kokoomus on ilmoittanut pitävänsä kiinni hiilineutraalisuustavoitteesta muita puolueita enemmän. Tälle väitteellesi ei vain löydy perusteita. Kokoomus ei ole vaalitavoitteissaan ilmoittanut muita puolueita kovempia hiilineutraaliustavoitteita. Lisäksi @heavy tänne linkkaama juttu kertoo hyvin, kuinka kokoomuslaiset ovat itse asiassa vähemmän sitoutuneita vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteeseen kuin täällä parjaamasi Vihreät ja vasemmisto. Eli tämä todellakin tästä provostasi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei vaan sinä toitotit, kuinka muka Kokoomus on ilmoittanut pitävänsä kiinni hiilineutraalisuustavoitteesta muita puolueita enemmän. Tälle väitteellesi ei vain löydy perusteita. Kokoomus ei ole vaalitavoitteissaan ilmoittanut muita puolueita kovempia hiilineutraaliustavoitteita. Lisäksi @heavy tänne linkkaama juttu kertoo hyvin, kuinka kokoomuslaiset ovat itse asiassa vähemmän sitoutuneita vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteeseen kuin täällä parjaamasi Vihreät ja vasemmisto. Eli tämä todellakin tästä provostasi.

Minusta Kokoomus on ryhdikkäämpi ilman muuta. Sehän on tunnepohjainen olotila. Näin asian näen:

1. Orpo kertoo, että ei mene hallitukseen, jos hiilineutraalitavoitetta ei edistetä niin, että 2035 ei vaarannu. Lupaus, iso lupaus, ja vahva sitoutuminen.
2. SDP, Vihreät ja vassarit eivät noudattaneet hallitusohjelmassa sopimaansa linjaa ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden osalta. Surkea esitys, kuten V Niinistö yksilöi.

Vastakkain on siis periaatteellinen Kokoomus ja luopiot vasemmalta, jotka eivät sitoudu lupauksiinsa.

Sinä voit kertoa lopettavasi keskustelun ja aloittaa taas uudelleen itkemisesi vaikka kuinka monta kertaa. Ei tee mitään vaikutusta. Itse en viitsi enempää tähän aikaani käyttää. Onhan tuo nyt jokaiselle järkevälle ihmiselle selvä, että punavihreät antoivat kaikessa tarvittaessa periksi, jotta hallitus ei hajoa. Kokoomukselta en tällaista toivo.
 
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mielenkiintoinen kuukausi edessä. Kuluvan vuoden ajan olen ollut varma, että oma ääni lähtee Kokoomukselle. Tuo vetkuilu ja 6+3 jauhaminen ilman konkreettisia näyttöjä on hupaisaa. Koko sakki tuntuu olevan EK:n taskussa. Puhe kansankapitalismista on myös naurettava. Valtonen ja kumppanit ovat uusklassisen taloustieteen koulukuntaa. Voisivat käydä katsomassa jostain kaupungin vuokrataloilta meininkiä ja päätellä, onko niiden asukkaiden elämänkaaren päätökset loppujen lopuksi hyvin rationaalisia. Ei se voittojen maksimoiminen lyhyellä aikavälillä tuota hedelmää ja siksi toivoisin Orpon porukalta koulutuslupauksen, joka oikeasti pitää.
Fakta on myös se, että ei julkisella taloudella ole varaa lisätä menoja ja paapoa heitä, jotka ovat valinneet elää yhteiskunnan ulkopuolella. Siitä olen Valtosen kanssa samaa mieltä, että kyllä työkykyisen tulee käydä töissä niin, että se on kannattavampaa kuin tuilla lorveilu.
Katsotaan, jos sieltä tulisi jotain selkeyttä leikkausten tiimoilta. Muuten lähtee protestiääni demareille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoinen kuukausi edessä. Kuluvan vuoden ajan olen ollut varma, että oma ääni lähtee Kokoomukselle.
Katsotaan, jos sieltä tulisi jotain selkeyttä leikkausten tiimoilta. Muuten lähtee protestiääni demareille.

Linjasta ja sen puutteesta pitkälti samaa mieltä. Mitä tulee valintaan, hieman samanlaista olen kuullut, että arvotaan Kokoomuksen ja SDP:n välillä. Itse asiassa hyvinkin lähipiirissä podetaan tätä ongelmaa. Niin ymmärsin, että aiemmasta puolue ensin periaatteesta luovutaan, ja nyt siirrytään eräänlaiseen puolueshoppailuun. Kummasta puolueesta löytyy sopivampi ehdokas, sille ääni.

Olisiko vaalikoneillakin tässä osansa? Itselleni nousi vaalikoneesta vihreitä TOP-6 joukkoon. Oliko peräti ykköseksi, vaikka puolueista ykkönen oli Kokoomus.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mielenkiintoinen kuukausi edessä. Kuluvan vuoden ajan olen ollut varma, että oma ääni lähtee Kokoomukselle. Tuo vetkuilu ja 6+3 jauhaminen ilman konkreettisia näyttöjä on hupaisaa. Koko sakki tuntuu olevan EK:n taskussa. Puhe kansankapitalismista on myös naurettava. Valtonen ja kumppanit ovat uusklassisen taloustieteen koulukuntaa. Voisivat käydä katsomassa jostain kaupungin vuokrataloilta meininkiä ja päätellä, onko niiden asukkaiden elämänkaaren päätökset loppujen lopuksi hyvin rationaalisia. Ei se voittojen maksimoiminen lyhyellä aikavälillä tuota hedelmää ja siksi toivoisin Orpon porukalta koulutuslupauksen, joka oikeasti pitää.
Fakta on myös se, että ei julkisella taloudella ole varaa lisätä menoja ja paapoa heitä, jotka ovat valinneet elää yhteiskunnan ulkopuolella. Siitä olen Valtosen kanssa samaa mieltä, että kyllä työkykyisen tulee käydä töissä niin, että se on kannattavampaa kuin tuilla lorveilu.
Katsotaan, jos sieltä tulisi jotain selkeyttä leikkausten tiimoilta. Muuten lähtee protestiääni demareille.

Tämä. Kirjoitin jo toisaalle tästä mutta paremmin tähän.
Valtosen kanssa samaa mieltä että töissä pitäisi olla mutta on sellaisia kun mä.

Mun ulosotto tulee kestään siihen asti että kituutan velkajärjestelyssä nöyryytettynä 3-5v tai siihen asti että ne mitätöityy. Maksaan niitä en pysyy vaikka olisi 100 vuotiaaksi asti töissä. Ulosotto ei todellakaan kannusta työntekoon mun tapauksessa koska esim tienasin jatkuvassa kolmivuorossa vuonna 2021 yli 40000€. Työ raskasta niin ehkä parhaimpina kuukausina kun osu pyhät niin pääsin yli 1500€ nettoansioon kuukaudessa. Kun ensin vie verottaja ja sitten vouti puolet.

Nyt tosiaan ollut puoli vuotta lomautettuna. Liiton korvaus on hyvä kun ennen lomautusta tein 6kk jatkuvaa kolmivuoroo.

Mulla edelleen työsuhde ja 6kk irtisanomisaikakin. Tämä on järjetöntä kun en voi käytännössä ottaa mitään kokoaikatyötä vastaan koska silloin mulle jää vähemmän käteen kun työttömänä.

Sen lisäksi ja/kun jos menisin johonkin töihin niin en hyödy siitä rahallisesti mitään koska vouti on samantien nappaamassa osuuden. Joka pitäisi uudistaa täysin. A: suojaosa liian pieni b: nousee liian nopeasti 33% liksasta ja 50% taitaa olla maksimi. Toki syntejä pitää hyvittää ja Kangasalla asuessani ulosottomies ymmärsi hyvinkin mun tilanteen vapaakuukausien muodossa koska olin 'maksanut hyvin'. Pointti kuitenkin on se että 2000€/kk ei houkuttele vaan pitäisi alkaa nelosella että nykyisestä elintaso paranee vaikka puolet vouti veisikin.

Tämä on niin järjetöntä että ainoa tapa mikä mut pitää hengissä on Ruotsissa käyminen ja ostoksilla siellä ja myydä täällä niitä kirpputorilla.

Oikeita mun ei kannattaisi enään tehdä ollenkaan jos maximit haluan. Lepo tehny sillain hyvää ja mielelläni meen tekeen sen 6kk vaikka kenkää loppukuusta tulisikin kun on 200 päivää lomautusta täynnä niin silloin työnantajan pitää keksiä jotain koska silloin joutuvat maksaan irtisanomisajan palkan ilman työvelvoitetra.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Siinä hyvä analyysi

Itse otin Saarikon uutisen vastaan erittäin suurella tyytyväisyydellä, joskin tiesin sen kertomattakin. Sen verran kepulaisia tunnen että istuvan hallituksen meininki on karvan vituttanut ja se nähdään suureksi syyksi romahtamiseen. Maailman halaaminen ei ole kepuloille ominaisinta toimintaa.
Niin pitkään kun Kepu ei lähde vasemmistohallitukseen niin tuohon hulluuteen ei lähdetä, kuten ei olisi lähdetty tähänkään ilman kepua. Eikä sinne lähde Kokoomuskaan ja persut ei kelpaa niin hankala on hallitusta muodostaa siten että VIHR, VAS, SDP olisivat samassa ammeessa. Siis olettaen, että tässä voi Kepun sanaan luottaa ja nyt uskon myös niin olevan.
Iteasiassa tuo jutun visio hallituspohjasta voisi olla vähiten haitallinen, mutta kysyy kyllä demareilta jottamoista joustoa, tosin kannattaa muistaa että se saattaa olla niille ainoa hallitus mihin sopii riippumatta siitä voittavatko vai häviävätkö. Kukaan ei lähde enää tuommoiseen vihervasemmistohallitukseen aisankannattelijaksi. Toivotaan.

ja siitä vielä pikkumuikkari miten meillä RAHAA ON
 

Liitteet

  • 1678444684866.jpeg
    1678444684866.jpeg
    76,6 KB · kertaa luettu: 85
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kukaan ei lähde enää tuommoiseen vihervasemmistohallitukseen aisankannattelijaksi. Toivotaan.

No kovaa vauhtia ainakin Kokoomus on kyseistä aisaa himoilemassa? SDP-VIH-KOK-RKP niin ei toi mikään muu kuin vasemmistohallitus olisi vaikka Kokoomus muuta koittaisi väittää. Se että Kepu muutetaan Kokoomukseen ei noita voimasuhteita muuta mitenkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No kovaa vauhtia ainakin Kokoomus on kyseistä aisaa himoilemassa? SDP-VIH-KOK-RKP niin ei toi mikään muu kuin vasemmistohallitus olisi vaikka Kokoomus muuta koittaisi väittää. Se että Kepu muutetaan Kokoomukseen ei noita voimasuhteita muuta mitenkään.

Ehkäpä tarkennetaan?

Jos Kokoomus on PM-puolue ja hallitusohjelmassa a) hyväksytään ja b) toteutetaan Kokoomuksen esittämät kynnyskysymykset mm. sopeutustoimien osalta, kyseessä on oikeistolaista politiikkaa tekevä hallitus. Sellaiseen en odota vihreiden ja demarien lähtevän. Kompromissina voisi tulla sitten jotain ja sen sisältö ratkaisee.

Jos Kokoomus on mukana Sanna Marinin/muun demarin johtamassa hallituksessa ja hallituksessa a) hyväksytään ja b) toteutetaan SDP:n esittämät kynnyskysymykset, kyseessä on punavihreää politiikkaa tekevä hallitus. Sellaiseen en usko Kokoomuksen lähtevän. Kompromissina voisi tulla sitten jotain ja sen sisältö ratkaisee.

Aivan samat asiat voidaan kaikkien osalta esittää PS:n Purran johtamasta hallituksesta tai PS:n osallistumisesta Kokoomuksen johtamaan hallitukseen. Mikäli PS:n kynnyskysymykset jäävät 0/10 tasolle, puolue ei edes vilkaise hallitukseen. Tuskin edes luokkaa 4/10.

Kokoomuksen osalta sama, mistä olen syystäkin kritisoinut punavihreitä. Hallitusohjelman ratkaisee sen toteuttaminen, ei kirjoittaminen. Pointtina on se, että mikä tahansa hallitus voi ratkaista isoja asioita oikein, mutta mikä tahansa hallitus voi niitä myös pahentaa. Kaikki riippuu sitoutumisesta. Nykyisessä hallituksessa sitoutumista ei riittävästi sisäpolitiikassa ollut ja ainoa liima on se, että pidetään vallasta yhdessä kiinni.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkäpä tarkennetaan?

Jos Kokoomus on PM-puolue ja hallitusohjelmassa a) hyväksytään ja b) toteutetaan Kokoomuksen esittämät kynnyskysymykset mm. sopeutustoimien osalta, kyseessä on oikeistolaista politiikkaa tekevä hallitus. Sellaiseen en odota vihreiden ja demarien lähtevän. Kompromissina voisi tulla sitten jotain ja sen sisältö ratkaisee.

Jos Kokoomus on mukana Sanna Marinin/muun demarin johtamassa hallituksessa ja hallituksessa a) hyväksytään ja b) toteutetaan SDP:n esittämät kynnyskysymykset, kyseessä on punavihreää politiikkaa tekevä hallitus. Sellaiseen en usko Kokoomuksen lähtevän. Kompromissina voisi tulla sitten jotain ja sen sisältö ratkaisee.

Kokoomuksen osalta sama, mistä olen syystäkin kritisoinut punavihreitä. Hallitusohjelman ratkaisee sen toteuttaminen, ei kirjoittaminen.

Ainahan kompromissejä tulee, mutta en minä näe ainakaan että nyt, tällä hetkellä vasemmistolaista politiikkaa tekevät puolueet ihan tuosta vain muuttaisivat linjaansa tekemään edes oikeistolaisempaa politiikkaa käytännössä kuukauden perästä.

Todellisuudessa itse hallitusohjelma ei ole se mikä ratkaisee minkälaista politiikkaa lopulta tehdään koska hallitusohjelman sisälläkin asioita joudutaan vääntämään. Kokoomus olisi joka hallituksen sisäisessä äänestyksessä vasemmiston altavastaaja ja jokainen vasemmiston oikku (kuten kepu tällä kaudella sillä twistillä että sieltä muutkin puolueet tukisivat tätä oikkua) pitäisi ottaa huomioon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainahan kompromissejä tulee, mutta en minä näe ainakaan että nyt, tällä hetkellä vasemmistolaista politiikkaa tekevät puolueet ihan tuosta vain muuttaisivat linjaansa tekemään edes oikeistolaisempaa politiikkaa käytännössä kuukauden perästä.

Vaikeaa tuohon on tosiaan uskoa. Taustalla käytäneen kuitenkin neuvotteluja. Toivottavasti ainakin Marinin jonkun pestin osalta, jotta SDP:n johtoon saataisiin joku maltillisempi demari.

Todellisuudessa itse hallitusohjelma ei ole se mikä ratkaisee minkälaista politiikkaa lopulta tehdään koska hallitusohjelman sisälläkin asioita joudutaan vääntämään. Kokoomus olisi joka hallituksen sisäisessä äänestyksessä vasemmiston altavastaaja ja jokainen vasemmiston oikku (kuten kepu tällä kaudella sillä twistillä että sieltä muutkin puolueet tukisivat tätä oikkua) pitäisi ottaa huomioon.

Ehdottomasti näin ja jos Kokoomus ei saisi luotettavia takuita hallitusohjelman noudattamisesta, en itse välttämättä edes kannata SDP:n ja Vihreiden ottamista mukaan, jos Kok on PM-puolue. Kokoomushan voi olla vaikka kolmas ja joka tapauksessa puolueen positio asiassa voi olla hyvin erilainen kuin omani. Takuita ei todellisuudessa saa ja vaikka epäilen Kokoomuksen suhtautuvan suhteellisen OK vihreisiin ja demareihin, ongelmaksi tulisivat Marinit ja Ohisalot 100 % varmasti toteutettavat irtiotot Suomessa ja maailmalla.

Valitettavasti ei ole varmaa, löytävätkö Kok ja PS toisensa EU:n, työperäisen ja hiilineutraaliuden osalta, jos ovat vaaleissa TOP-2. Toinen näistä voittoon ja TOP-3 riittäisi sekin mahdolliselle yhteistyölle. Kaikki riippuu kuitenkin vaalituloksesta.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikeaa tuohon on tosiaan uskoa. Taustalla käytäneen kuitenkin neuvotteluja. Toivottavasti ainakin Marinin jonkun pestin osalta, jotta SDP:n johtoon saataisiin joku maltillisempi demari.

Todellisuudessa kyseinen jos tapahtuu, niin siinä vaiheessa voidaan puhua myöskin "kolmen suuren" hallituksesta. Käsittääkseni ei siellä "ei niin vasemmistolaisella" puolella karsasteta esim. Perussuomalaisten kanssa yhteistyötä.

Mie vähän epäilen että tuleva hallitus tulee olemaan KOK-SDP-PS-RKP. Saakoosa nimeks vaikka kompromissihallitus, mutta tuossa olisi vähän joka puolueella mahdollista livetä omista vaatimuksistaan kasvoja menettämättä ja itse hallituksen tekemissä voisi mennä aina sen taustalle että itse kyllä äänestettiin vastaan koska sen tuo pohja mahdollistaisi äänestyksessä kuin äänestyksessä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Vaikeaa tuohon on tosiaan uskoa. Taustalla käytäneen kuitenkin neuvotteluja. Toivottavasti ainakin Marinin jonkun pestin osalta, jotta SDP:n johtoon saataisiin joku maltillisempi demari.
Epäilen ettei Kokoomuksella ole kovin suuria intressejä lähteä Marinin johtamaan hallitukseen. Marin henkilönä todennäköisesti olisi pääministerinä niin vaikea tapaus, että sekä Keskusta että Kokoomus eivät siihen hyppää. Mikäli SDP voittaisi vaalit ja PM olisi vaikka LIndtman, niin tilanne jo ehkä hiukan muuttuisi. Vaikka Marin on ulkopolitiikan osalta saanut tunnustusta yli puoluerajojen, niin kotimaan politiikka ja vahva jyrääminen nostaa varmasti ihokarvat pystyyn, eikä Kiuru siinä taustalla juuri helpota tilannetta.

Saattaa jopa Marinia hiukan harmittaa, että rajasivat jo Persut pois mahdollisesta yhteistyöstä, koska nyt heidän korttinsa ovat erittäin rajatut, ilman Kokoomusta ei hallitusta synny näillä näkymin. Kirjoitin jo silloin, että noin kovat rajanvedot eivät mielestäni kuulu politiikkaan ja vaalien lopputulokselle eli kansan äänelle pitää myös antaa arvoa. Lopulta kuitenkin aina joudutaan tekemään paljon kompromissejä ja tällä kertaa vieläkin enemmän, uskon surimman osan puolueista olevan siihen valmis. SDP:n "ohjelma" ei tule millään menemään sellaisenaan läpi, ei edes lähellekään, samoin käy valitettavasti Kokoomukselle kuten myös kolmannelle vaihtoehdolle eli Persujen ohjelmalle, mikäli vaalit voittaisivat.

Keskustasta saattaa tulla vaalien suurin häviäjä. Mielenkiintoista on, että samalla heistä voi tulla vaalien suurin voittaja. Keskusta on tavallaan "kuninkaan tekijä" ja pystyvät hallitusneuvotteluissa lypsämään ehkä jopa aiempaa enemmän, ne tulevat 9-11% ratkaisevat vain liian paljon nykyisessä tilanteessa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kokoomuksen toinen leiri (city-maasturin takakontti + muut jyrkät) kipuilee sinipunaa ja toinen persuja. Kumpi vie lopulta voiton?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Todellisuudessa kyseinen jos tapahtuu, niin siinä vaiheessa voidaan puhua myöskin "kolmen suuren" hallituksesta. Käsittääkseni ei siellä "ei niin vasemmistolaisella" puolella karsasteta esim. Perussuomalaisten kanssa yhteistyötä.

Toivottavasti näin. Muistan kyllä Lindtmanin jonkun haasteeksi tulkitseman kommentin. Hänen seminaariinsa sopii aina Purra, jotta saadaan aitoa keskustelua ja ymmärtämistä toisistamme.

Mie vähän epäilen että tuleva hallitus tulee olemaan KOK-SDP-PS-RKP. Saakoosa nimeks vaikka kompromissihallitus, mutta tuossa olisi vähän joka puolueella mahdollista livetä omista vaatimuksistaan kasvoja menettämättä ja itse hallituksen tekemissä voisi mennä aina sen taustalle että itse kyllä äänestettiin vastaan koska sen tuo pohja mahdollistaisi äänestyksessä kuin äänestyksessä.

Olen kolmen suuren hallituspohjan kannattaja, mutta tässä vaiheessa sen tulos yllättäisi. Niin tiukasti vasemmalla käydään arvovaaleja, että tuskin hekään kykenevät tässä asiassa takin kääntöön yhdessä yössä.

Epäilen ettei Kokoomuksella ole kovin suuria intressejä lähteä Marinin johtamaan hallitukseen. Marin henkilönä todennäköisesti olisi pääministerinä niin vaikea tapaus, että sekä Keskusta että Kokoomus eivät siihen hyppää. Mikäli SDP voittaisi vaalit ja PM olisi vaikka LIndtman, niin tilanne jo ehkä hiukan muuttuisi. Vaikka Marin on ulkopolitiikan osalta saanut tunnustusta yli puoluerajojen, niin kotimaan politiikka ja vahva jyrääminen nostaa varmasti ihokarvat pystyyn, eikä Kiuru siinä taustalla juuri helpota tilannetta.

Jos EU näyttäisi selviävän Suomen vaalien jälkeen ilman uutta yhteisvelkapakettia ja tarvittavaa rahaa järjestetään muulla tavalla, Kokoomusta olisi vaikeampi saada Marinin johtamaan hallitukseen. Ei Marinista Kokoomuksessa pidetä ja enemmän on nähdäkseni keskustelua siitä, miten Marin pettää joka tapauksessa saadakseen itselleen sädekehämäistä näkyvyyttä maailmalla. Joku ulostulo YK:ssa tai EU:ssa, jossa Marin esittää sopivasti valitun, mielenkiintoa herättävän kovan vaatimuksen, on ollut esillä mm. omassa kuplassani.

Saattaa jopa Marinia hiukan harmittaa, että rajasivat jo Persut pois mahdollisesta yhteistyöstä, koska nyt heidän korttinsa ovat erittäin rajatut, ilman Kokoomusta ei hallitusta synny näillä näkymin. Kirjoitin jo silloin, että noin kovat rajanvedot eivät mielestäni kuulu politiikkaan ja vaalien lopputulokselle eli kansan äänelle pitää myös antaa arvoa. Lopulta kuitenkin aina joudutaan tekemään paljon kompromissejä ja tällä kertaa vieläkin enemmän, uskon surimman osan puolueista olevan siihen valmis. SDP:n "ohjelma" ei tule millään menemään sellaisenaan läpi, ei edes lähellekään, samoin käy valitettavasti Kokoomukselle kuten myös kolmannelle vaihtoehdolle eli Persujen ohjelmalle, mikäli vaalit voittaisivat.

Totta. Uskoakseni Marin halusi ottaa kentän haltuunsa ja kaappasi blokkipolitiikan Li Anderssonilta. Samalla hän söi vihreitä ja vasemmistoliittoa. Miten vaalit päättyvätkään, kompromissi hallituspolitiikan suhteen on selvä. Onneksi Saarikko ampui alas punavihreän jatkon kepulla.

Keskustasta saattaa tulla vaalien suurin häviäjä. Mielenkiintoista on, että samalla heistä voi tulla vaalien suurin voittaja. Keskusta on tavallaan "kuninkaan tekijä" ja pystyvät hallitusneuvotteluissa lypsämään ehkä jopa aiempaa enemmän, ne tulevat 9-11% ratkaisevat vain liian paljon nykyisessä tilanteessa.

Näin ovat ja seuraavaan hallitukseen alkaa olla puheissa kaipuuta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ainoa nykyisistä eduskuntapuolueista, jonka voi varmuudella pyyhkiä pois tulevasta hallituskokoonpanosta, on liike nyt. Ei ole realistista, että yhden tai maksimissaan kahden hengen puolueelle annetaan niin suurta valtaa, mitä valtioneuvostossa oleminen tarkoittaa. Esimerkiksi rkp:lla on nykyisessä eduskunnassa kymmenen kansanedustajaa, joista kaksi on ministereitä. Aikoinaan, kun kristillisdemokraatit olivat hallituksessa yhdellä ministerillä, oli heillä kuusi kansanedustajaa.

VKK:ta en laske puolueeksi.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No kovaa vauhtia ainakin Kokoomus on kyseistä aisaa himoilemassa? SDP-VIH-KOK-RKP niin ei toi mikään muu kuin vasemmistohallitus olisi vaikka Kokoomus muuta koittaisi väittää.

Totta, se toki karvan riippuisi kok-rkp vs sdp-vihr voimasuhteista jotka nyt olettavasti olisi tuohon vesimeloniin kallellaan.
KOK-SDP-PS-RKP, tämä sopisi kyllä käytänössä erittäin hyvinkin mutta en kyllä usko pätkääkään että demarit ja PS mahtuu samaan ja toisekseen eikös RKP ole aika selveästi ilmoittautunut olemaan vastapuolelle kun perussuomalaiset.
Minulla on vahva kutina että Kokoomuksella on nyt paremmat kortit muodostaa hallitus kuin demareilla joilla on pirun isot erot Kokoomuksen ja perussuomalaisten kanssa sekä Kepu on ilmoittanut, ettei se lähde vasemmistovoittoiseen hallitukseen.
Vasurit voi tässä vaiheessa liputtaa oppositioon räksyttämään lahtareista. Minulle kelpaa oikeastaan kaikki muut paitsi VKK, Vihreät ja vasurit. Demarit eivät ole yksin lähellekään niin haitallisia kuin muiden talousterroristien kanssa yhdessä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totta, se toki karvan riippuisi kok-rkp vs sdp-vihr voimasuhteista jotka nyt olettavasti olisi tuohon vesimeloniin kallellaan.
KOK-SDP-PS-RKP, tämä sopisi kyllä käytänössä erittäin hyvinkin mutta en kyllä usko pätkääkään että demarit ja PS mahtuu samaan ja toisekseen eikös RKP ole aika selveästi ilmoittautunut olemaan vastapuolelle kun perussuomalaiset.

RKP:n Henrikson kertoi " Rkp ei lähde hallitukseen, joka tekee ”perussuomalaista politiikkaa”. Juu ymmärrän kyllä että varmaan ei lähdekkään tai edes kutsuta. Mutta ei tuossa mitään kategorista "kieltäytymistä" ole.

 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Todellisuudessa kyseinen jos tapahtuu, niin siinä vaiheessa voidaan puhua myöskin "kolmen suuren" hallituksesta. Käsittääkseni ei siellä "ei niin vasemmistolaisella" puolella karsasteta esim. Perussuomalaisten kanssa yhteistyötä.

Mie vähän epäilen että tuleva hallitus tulee olemaan KOK-SDP-PS-RKP. Saakoosa nimeks vaikka kompromissihallitus, mutta tuossa olisi vähän joka puolueella mahdollista livetä omista vaatimuksistaan kasvoja menettämättä ja itse hallituksen tekemissä voisi mennä aina sen taustalle että itse kyllä äänestettiin vastaan koska sen tuo pohja mahdollistaisi äänestyksessä kuin äänestyksessä.
Kaikki on mahdollista, mutta SDP ja RKP eivät mene samaan hallitukseen Perussuomalaisten kanssa, jos on uskominen tämän hetken tietoihin. Tietenkin on mahdollista, että SDP ja RKP syövät sanansa vaalien jälkeen.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikki on mahdollista, mutta SDP ja RKP eivät mene samaan hallitukseen Perussuomalaisten kanssa, jos on uskominen tämän hetken tietoihin. Tietenkin on mahdollista, että SDP ja RKP syövät sanansa vaalien jälkeen.

No uhosta päätellen yksikään puolue ei mene kenenkään kanssa hallitukseen, mutta jännästi ne aina vaalien jälkeisenä päivänä mielet muuttuu.

Lisätään vielä se pointtina, että RKP ei siis rajannut pois kuin "perussuomalaisen politiikan". Eli käytännössä itse ainakin laskisin että Kokoomusvetoiseen hallitukseen Perussuomalaisten kanssa kyllä mahdutaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös