Eduskuntavaalit 2019

  • 396 025
  • 3 925

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Melko vähän vaalien alla on ollut puhetta Jussi Halla-ahon salasuhteissa saaduista lapsista. Myönnän itse tehneeni joskus virheen ja äänestäneeni persuja, mutta en tee sitä uudelleen.

Linkissä juttua Halla-ahon aviottomasta lapsesta, joka on saatu salasuhteesta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705262200163416

Johtuu ihan vain siitä, että kaikissa puolueissa on tälläkin hetkellä kansanedustajina puolisoidensa pettäjiä. Muut eivä tästä syystä hyökkää Halla-ahoa vastaan tässä asioissa sen tosi asian pelossa, että joku varmasti vuotaisi kostoksi heidän puolueensa pettäjät.

Eduskuntakin on työyhteisö siinä missä muutkin työpaikat. Samalla tavalla siellä varatut panee vieraita kuin missä tahansa muussa työpaikassa. Toimittajilla ja kansanedustajilla on panosuhteita ja tiiviissä yhteisössä tieto ja huhut liikkuvat erittäin tehokkaasti talon sisällä. Siksi kaikki järkyttyivät, niin pahasti kun joku kerran kirjoitti persujen pikkujoulujuhlien menosta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Melko vähän vaalien alla on ollut puhetta Jussi Halla-ahon salasuhteissa saaduista

Olen yhtä järkyttynyt, ettei Antti Rinteen talousvilpeistä ole kirjoitettu tämän enempää.

Linkki verkkouutisiin

Perkele Jan Vapaavuori ajoi kerran kännissä ja Anni Sinnemäki pummilla ratikassa. Hjalliksella on Jokerit. Ketä sitä nyt enää voi äänestää.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tässähän tullaan vaalien perusasetelmaan. Onko ehdokkaat niin tyhmiä ettei niitä voi äänestää vai onko äänestäjät niin tyhmiä että he äänestävät väärin.

Tai sitten ei ole sellaista uskottavaa puoluetta, joka ajaisi niiden äänestäjien arvoja. On jo aika monen suusta ja näppikseltä kuultu, miten on vaikein tilanne koskaan valita äänestettävää puoluetta. Itse kuulun myös siihen joukkoon. Ajattelin ensin äänestää persuja sen takia, että muut joutuisivat muuttumaan. Oletus oli heidän jääminen oppositioon. Nyt kuitenkin pitää miettiä jo mahdollista hallituspohjaa, vaikka eipä tuolla kummoisia ole tarjolla. Varsinkin, jos taantuma tulee, niin vahinkoja noista ei osaa minimoida kukaan.
 

Wsrbg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto & IFK
Olen yhtä järkyttynyt, ettei Antti Rinteen talousvilpeistä ole kirjoitettu tämän enempää.

Linkki verkkouutisiin

Perkele Jan Vapaavuori ajoi kerran kännissä ja Anni Sinnemäki pummilla ratikassa. Hjalliksella on Jokerit. Ketä sitä nyt enää voi äänestää.

Avioliiton ulkopuolinen lapsi onkin ihan verrattavissa mainitsemiisi juttuihin. Ei siinä mitään, heitä ääni psykolle :)
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Katselen ykköseltä tätä nuorten vaalikeskustelua, niin pakko sanoa, että Amanda Pasanen näyttää hyvältä omaan silmään. Riippumatta mitä puhuu.

Amanda kivasti iski silmää tässä joku aamu työmatkalla. Sai se hymyilemään heti aamusta, vaikka normaaleille ihmisille aamut on lähtökohtaisesti perseestä. Vaatisi kyllä vähän enemmän, että Amandalle äänen antaisi.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Avioliiton ulkopuolinen lapsi onkin ihan verrattavissa mainitsemiisi juttuihin. Ei siinä mitään, heitä ääni psykolle :)

No sanoisin, että pettämistä suhteessa tapahtuu aika paljon enemmän kuin Jokereiden omistamista tai Antti Rinteen tyylisiä taloushuijauksia - yhtään oikeampaa se ei siitä toki tee... ja listatuista kaikista vakavammaksi kyllä listaan rattijuopumuksen, siinä vasta oksettava rikos.

Että psyko siellä, psyko täällä. Ääni meni jo.
 

Wsrbg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto & IFK
No sanoisin, että pettämistä suhteessa tapahtuu aika paljon enemmän kuin Jokereiden omistamista tai Antti Rinteen tyylisiä taloushuijauksia - yhtään oikeampaa se ei siitä toki tee... ja listatuista kaikista vakavammaksi kyllä listaan rattijuopumuksen, siinä vasta oksettava rikos.

Että psyko siellä, psyko täällä. Ääni meni jo.

Persut voi olla ihan kiva oppositiopuolue, mutta en oikein ymmärrä sitä äänestäjän näkökulmasta. Itse en voisi koskaan äänestää siementään levittelevää nieleskelijää juuri em. asian vuoksi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Persut voi olla ihan kiva oppositiopuolue, mutta en oikein ymmärrä sitä äänestäjän näkökulmasta. Itse en voisi koskaan äänestää siementään levittelevää nieleskelijää juuri em. asian vuoksi.

Nonni korkki kiinni, niin olet äänestyskunnossa ylihuomenna.
 
Persut voi olla ihan kiva oppositiopuolue, mutta en oikein ymmärrä sitä äänestäjän näkökulmasta. Itse en voisi koskaan äänestää siementään levittelevää nieleskelijää juuri em. asian vuoksi.

Yksi syy monelle on @Stygen kirjoittama syy. Jos saisi muut muuttamaan kantojaan edes vähän sieltä toisesta ääripäästä ja itse asiassa... persujen jytky teki sitä paljon, vaan monelle taisi jäädä hampaan koloon, ettei hallitusohjelmaa toteutettu ainoassa persujen asiassa tarpeeksi hyvin. Ei, vaikka toki siniset Orvon ja Sipilän säestyksellä näin väittävät :)

Itse olen samasta syystä ollut äänestämässä myös vihreitä, vaikka Emma Karien ja muiden linja pelottaa ihan vitusti.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sanoisin, että pettämistä suhteessa tapahtuu aika paljon enemmän kuin Jokereiden omistamista tai Antti Rinteen tyylisiä taloushuijauksia - yhtään oikeampaa se ei siitä toki tee... ja listatuista kaikista vakavammaksi kyllä listaan rattijuopumuksen, siinä vasta oksettava rikos.
Eihän poliitikkojen mitään pyhimyksiä tarvitse olla, eikä mielestäni poliitikkojen yksityiselämää tarvitsisi erityisemmin riepotella julkisuudessa. Kaipa näiden kuitenkin loppupeleissä on tarpeellista olla julkista tietoa. Saa sitten jokainen itse päättää minkä tasoista porsastelua sietää. Kuitenkin Jussin kahdeksan vuoden salasuhteesta puhuminen "pettämisenä" on vähättelyä, varsinkin kun siinä on tuo lapsikin mukana. Ja onhan siinä sekin, että Jussi on useampaan otteeseen puhunut moniavioisuutta vastaan ollessaan itse "moniavioinen".
 
Eihän poliitikkojen mitään pyhimyksiä tarvitse olla, eikä mielestäni poliitikkojen yksityiselämää tarvitsisi erityisemmin riepotella julkisuudessa. Kaipa näiden kuitenkin loppupeleissä on tarpeellista olla julkista tietoa. Saa sitten jokainen itse päättää minkä tasoista porsastelua sietää. Kuitenkin Jussin kahdeksan vuoden salasuhteesta puhuminen "pettämisenä" on vähättelyä, varsinkin kun siinä on tuo lapsikin mukana. Ja onhan siinä sekin, että Jussi on useampaan otteeseen puhunut moniavioisuutta vastaan ollessaan itse "moniavioinen".

Tuohan on kyllä melkoista paskaa. Avioidut ihmiset harrastavat suhteita ja pettävät. Joillakin se kestää vuosia, joskus tulee seksin myötä myös lapsia. Se ei ole mitään moniavioisuutta, eikä omaa mitään yhteistä sen kanssa. Pikkuisen ajattelemalla pääset kyllä samaan lopputulokseen.

Minä olen samaa mieltä siitä, että nämä tiedot pitää olla julkisia. Vaikka pettäminen on todella yleistä, niin minusta se ei ole mikään ylevä ilmiö. Ymmärrän hyvin ihmisten närkästyksen tästä ihmisen heikkoudesta, vaikka se varsin tavanomaista onkin. Itse lasken sen samaan kastiin rattijuoppouden kanssa.. joskin ehkäpä pitkänä suhteena toistuvan rattijuoppouden kanssa ennemmin. Tämä siis alhaisuustasoltaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olin kuntani viimeistä ikäluokkaa eli oikein mahtiporukkaa joka pääsi , mukamas joutui pyrkimään yhteiskouluun. Toki jotkut ajautuivat kansalaiskoulun syöveriin ja ovat nyt Espanjaan tai Portugaliin eläköitymistä miettiviä metallifirmojen johtajia,:jotkut osaavat ja tekevät. Toiset miettivät liikaa.
Mutta siis veljeni on kuusi vuotta minua vanhempi, ja muutamia kirjojaan pystyin käyttämään eli kai kierrättämään, muistaakseni esim. brittiläisen englannin kielen kirja oli näitä. Myöskään historian kirjaa ei tarvinnut ostaa. Pispalan ideologia ei ollut vuonna 1974 vaiko 1975 vielä saavuttanut pohjanmaalaista yhteiskoulua. Peruskoulusiirtymä oli toki menossa, joten matikan kirjat olivat uusia, toki jo alakoulusta lähtien: joukko-oppi, tuo salakavalasti arveen älyn kehittänyt nerokkuus jatkui, eli olen yhteiskouluun pyrkinyt peruskoulun opetussuunnittelun luomus. Minä muuten vieläkin ikävöin maantiedon kartastoa vuodelta noin 1976, se oli hyvä kirja ja oli katkera pala kun tajusin, että se pitää koululle, kunnalle palauttaa. Ehkä löytyisi jostain divarista tuo rakkauteni.
Lukiossa oli jo sitten halvempaa, veljeni vanhat saksan, historian ja fysiikan kirjat, myös ruotsin sanasto ainakin pätivät.
Mutta silloin aikoinaan koulutus maksoi, yhteiskouluun piti maksaa ruokamaksut ja kunnan ainoaan kirjakauppaan tehtiin yhteiskoululaiselle tili, josta ostettiin kuulakärkikynä, Parker.
Onneksi on Suomi, hiemankin kehittynyt Suomi.
Toisaalta välillä ihmettelen mitä kaikkea yhteiskunnan pitää maksaa?
Koiru liukastuu paskareissullaan, taloyhtiön vika?

Edit: no himpkasti sentään, en korjaa lainkaan joidenkin muiden mielissä mutta loogisessa vakuuttavuushorisontissa ilmestynyttä messageanisuumaista neopostmoderaattista kokemuskustani: eli minä taisin vetää melko pöhnäistä profeetta-wahhabismista jiihabkevabbia.
Koiran liukastumisesta seurannut valivoihke on muistaakseni ihan todellista.

Kyllähän me nauramme toisinaan jenkeille, ja venäläisille älyttömyyksille. Suomalaiset ei ikinä syyllisty vastaavaan...
 
Viimeksi muokattu:

Cliffer666

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
https://vaalikone.yle.fi/eduskuntavaali2019/2/kysymykset?lang=fi-FI

Tässä Ylen vaalikoneessa on hauska ominaisuus tuo, kun se muodostaa 30 kysymyksen pohjalta eräänlaisen "fantasy"eduskunnan vastauksiesi perusteella. Kannattaa testata jos ei ole vielä kokeillut.

Itsellä tuli tällainen kokoonpano:


Vasemmistoliitto 80
Vihreät 31
SDP 29
Suomen Kommunistinen Puolue 25
Keskusta 8
Itsenäisyyspuolue 7
Liike Nyt 4
RKP 2
Kommunistinen Työväenpuolue 2
Eläinoikeuspuolue 2
Feministinen puolue 2
Sininen tulevaisuus 2
Kristillisdemokraatit 1
Liberaalipuolue 1
Piraattipuolue 1
Kansalaispuolue 1
Seitsemän tähden liike 1
Sitoutumaton 1
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yliopistossa materiaali on jo pitkälti ilmaista. Toki yliopiston käyminen käytännössä vaatii jonkinlaisen kannettavan tietokoneen, vaikka ilmankin kyllä pärjää.
Lukiossa sen sijaan ei pärjää ilman läppäriä, sillä eihän sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin voi muuten osallistua.

Missään nimessä valtion ei pidä kustantaa painettuja lukiokirjoja, sillä tämä tarkoittaisi vain hintojen edelleen voimakasta nousua ja sitä, että kukaan ei ostaisi käytettyjä kirjoja. Enemmän pitäisi nimenomaan panostaa materiaalien digitaalisuuteen ja saatavuuteen.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
https://vaalikone.yle.fi/eduskuntavaali2019/2/kysymykset?lang=fi-FI

Tässä Ylen vaalikoneessa on hauska ominaisuus tuo, kun se muodostaa 30 kysymyksen pohjalta eräänlaisen "fantasy"eduskunnan vastauksiesi perusteella. Kannattaa testata jos ei ole vielä kokeillut.

Itsellä tuli tällainen kokoonpano:


Vasemmistoliitto 80
Vihreät 31
SDP 29
Suomen Kommunistinen Puolue 25
Keskusta 8
Itsenäisyyspuolue 7
Liike Nyt 4
RKP 2
Kommunistinen Työväenpuolue 2
Eläinoikeuspuolue 2
Feministinen puolue 2
Sininen tulevaisuus 2
Kristillisdemokraatit 1
Liberaalipuolue 1
Piraattipuolue 1
Kansalaispuolue 1
Seitsemän tähden liike 1
Sitoutumaton 1

Liike nyt 79%
Rkp 79
Kokoomus 78
Liberaalipuolue 75

Äänestän kokoomusta todnäk
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
https://vaalikone.yle.fi/eduskuntavaali2019/2/kysymykset?lang=fi-FI

Tässä Ylen vaalikoneessa on hauska ominaisuus tuo, kun se muodostaa 30 kysymyksen pohjalta eräänlaisen "fantasy"eduskunnan vastauksiesi perusteella. Kannattaa testata jos ei ole vielä kokeillut.

Hämmästyttävän tarkka muuten ainakin omalla kohdallani, kun peilaa mitä puolueita yleensä olen äänestänyt. Kovin perinteinen Kokoomuslainen pienellä Keskusta vivahteella.

-Kokoomus 86
-Keskusta 31
-Sininen Tulevaisuus 18
-Perussuomalaiset 17
-Liike Nyt 14
-Kristillisdemokraatit 10
-RKP 9
-Seitsämän tähden liike 4

........Sitten tulee hajanaista sakkia, ja yksi demari pääsi läpi hahah.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Pohdin juuri, kuinka paradoksaalista on levittää siementä ja nieleskellä. Onko se paradoksi? Toki se voi riippua asiayhteydestä, sanoi Haavisto.

Onko sinulla näkemystä kikystä ja vanhystenhoidosta, paradoksisuudesta maassaame?
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Yritystuet on vähän monimutkaisempi kokonaisuus, mutta VATT taisi tutkimuksessaan arvioida, että noin 90 prosenttia tuista ovat pitkän aikavälin kannalta hyödyttömiä tai jopa haitallisia. Ja se on ihan maalaisjärkeenkin käypää, että yritystuet stabiloivat kilpailuasetelmaa ja täten heikentävät talouden dynamiikkaa pitkällä aikavälillä.

Täytyi vähän paneutua tähän asiaan, ettei puhu aivan päättömiä. Tosiaan tuet kyllä ovat huono muoto tehdä yrityksen toiminnasta kannattavaa, mutta toisaalta kun myös haluamme sitoutua kaikki tähän hyvinvointiyhteiskuntaan, niin siinä yritysten menestyminen kilpailluilla markkinoilla on kovin olennainen osa tätä. Onhan tuet typerä, byrokraattinen tapa ja lisää vain turhaa rahan pyörittelyä kädestä käteen, mutta kun esimerkiksi Saksa tukee yrityksiään kaksinkertaisella määrällä talouden kokoon suhteutettuna jo nyt Suomeen verrattuna. Suomi siis tukee yritksiä 4 miljardilla eurolla kun Saksa 117 miljardilla, ja nämä ovat kyllä kaikki kovia lukuja.

Tämä on hieman samanlainen dilemma kuin ilmastonmuutos, jos naapuri vieressä ei sitoudu samoihin tavoitteisiin on kovin vaikeaa toimia sen oman tavoitteen puolesta ilman että satutat itseäsi. Tälläiset asiat pitäisi saada päätettyä yhdessä EU:n tasolla, että samalla markkinalla toimivilla olisi samat säännöt. Ikävästi esimerkiksi Saksa on EU:n tasolla sellainen jätti joka toimii tasan miten itse parhaakseen näkee, että Suomen on kovin vaikea mennä sinne huutelemaan: " Merkel nyt loppu se yritysten tukeminen, kun me Suomessa ei hirveästi tykätä siitä".
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Hehheh, en ymmärrä miten Pjalliksen porukka sai noin monta paikkaa, mutta muuten kait samoilla linjoilla. Kielteinen suhtautuminen maahanmuuttoon ja pakolaispolitiikkaan riittää sinkoamaan Persut huipulle:

-Perussuomalaiset 64
-Kokoomus 52
-Keskusta 17
-Liike Nyt 15
-Sininen tulevaisuus 14
-Seitsemän tähden liike 10
-KD 6
-Sitoutumattomat 5
...

Peräti kolme(!) sossua pääsi seulan läpi, WTF Yle?
 

abc

Jäsen
Ehkä täällä jo mainittukin, ja en nyt jaksa jokaista sataa sivua lähteä selailemaan, mutta jos täällä joku sattuu vaikkapa lyömään vetoa tai pelaamaan pokeria netissä ulkomaisilla sivustoilla, niin kerrottakoon tännekin että Veikkaus on ajamassa ulkomaisten peliyhtiöiden nettiblokkeja Suomeen. Nykyisistä eduskuntapuolueista Vasemmistoliitto ja Kristillisdemokraatit ovat YLEn kyselyssä kertoneet kannattavansa tällaisia blokkeja. Kokoomus, Perussuomalaiset ja RKP vastustavat, SDP ja Keskusta ovat varovasti positiivisia blokkien suhteen. Muut eivät oikein kerro kantaansa.

Vedonlyönti- ja pokeripiireissä tähän on jo reagoitu, Aki Pyysing on kirjoittanut monia hyviä kolumneja Pokeritietoon. Pokerisivut.comissa ja Ylikertoimessa on kyselty ehdokkaiden kantoja blokkien suhteen ja kerätty listaa nettiblokkeja vastustavista ehdokkaista. Pokerisivuilta etenkin löytyy foorumilta ihan linkki kannanottoon ja vinkkejä jos äänestyspäätös perustuisi tähän asiaan. En nyt ala linkittämään niitä tähän, koska en tiedä salliiko keskustelualueen säännöt sitä, mutta pitäisi helposti löytyä noilta sivustoilta. Jos ei muuta syytä keksi äänestää, niin tähän kannattaa perehtyä ja käydä äänestämässä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Amanda kivasti iski silmää tässä joku aamu työmatkalla. Sai se hymyilemään heti aamusta, vaikka normaaleille ihmisille aamut on lähtökohtaisesti perseestä. Vaatisi kyllä vähän enemmän, että Amandalle äänen antaisi.

Ei huono. :) Ääni ei täältäkään lähtisi Amandan suuntaan, aika kaukana on meidän ajatukset toisistaan mitä tulee politiikkaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Melko vähän vaalien alla on ollut puhetta Jussi Halla-ahon salasuhteissa saaduista lapsista. Myönnän itse tehneeni joskus virheen ja äänestäneeni persuja, mutta en tee sitä uudelleen.

Linkissä juttua Halla-ahon aviottomasta lapsesta, joka on saatu salasuhteesta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201705262200163416

Vaikka tuo Halliksen toiminta avioliitossaan on ollut täysin tuomittavaa, olisi sen jakuva käsittely julkisuudessa todella julmaa muita osapuolia kohtaan. Sen esiin nostaminen on julmaa myös sinulta. Kai sen käsität?

Me emme tiedä, miten asia on perheissä käsitelty. Meillä ei ole oikeutta myöskään tirkistellä poliitikkojen kotielämää. Jussilla on oikeus jatkaa työtään siitä huolimatta (ja myös sen takia) että ydinperheensä lisäksi hän on elatusvelvollinen toisaalle.

Asia on kieltämättä ristiriitainen ja kipeä. Halla-Aho ei voi siitä olla mutenkään ylpeä, mutta toisaalta siinä on se lapsi joka ansaitsee tulla rakastetuksi, hyvin kohdelluksi, suojelluksi. Eikö niin?

Tässäkin asiassa JHA oli poikkeuksellinen poliitikko. Käryn käytyä hän nosti käden pystyyn, ja antoi kerralla sellaisen selvityksen aiheesta, ettei sitä sen koommin ole tarvinnut juuri kaivella.

Inhimillisyyttä nyt vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös