EDIT: joka tapauksessa systeemi täysin hanurista ja se pitäisi uusia täysin. Sitran ehdotus tammikuulta olisi loistava about joka suhteessa. Kaikille KELAn maksama ansiosidonnainen turva automaagisesti, erilliset kassat pois (kassojen hallintokustannukset arvioitu yli 100M€/v) ja maksimi ansiosidonnainen rajoitettu 250pv.
Toki tämä ei SAK:lle (tai siis SDP:lle) tai vasemmistolle käy koska ay-liike ja sen valta kärsii.
En tätä systeemiä tunne kuin teoriatasolla, siis en tunne sitä kautta että mulla olisi oman tai läheisteni elämän kautta tähän tarttumapintaa. Sulla Daespoo lienee asiasta hyvin tietoja ja vahva mielipide joten selvennätkö asiaa myös minulle. Lähinnä mieleen tulee seuraavat kysymykset jotka lienevät tässä mielessä merkityksellisiä:
1. Kuinka suuren säästön vuositasolla yhteiskunta saa mikäli ansisidonnaisen päivärahan maksimiaika on noin vuosi nykyisen noin kahden vuoden asemesta?
2. Mikä on kuvaillun muutoksen vaikutus työllisyyteen? Tässä tapauksessa kyse lienee siitä että ansiosidonnaisella päivärahalla oleva ihminen ei halua työllistyä kovin pian kun tietty elintaso on turvattu mutta asia muuttuu tältä osin jos maksimiaikaa lyhennetään?
Mulla itsellä on sellainen käsitys että työttömän kannattaisi ottaa töitä vastaan heti kun niitä on tarjolla eikä vasta esim reilun vuoden kuluttua koska voi olla että odotteluajan jälkeen työtä ei enää saa ainakaan niin helposti. Koskee etenkin tiettyjä aloja, tyypillisesti sellaisia joissa palkkataso on aika hyvä.