Porukka on täällä ilmaissut huoltaan siitä, että kiva-Juha olisi Keskustan vanhojen jäsenten vaikutuksille altis. Periaatteessa kai pitäisi olettaa, ettei kukaan puolueen puheenjohtaja voi jättää huomioimatta puolueensa kantoja. Mutta minua huolettaa päinvastoin ja paljon enemmän se, että Juhaa ei paljoa kiinnosta puolueensa tai kenenkään muunkaan kannat. Tässä on ihan viime aikoina ollut pari esimerkkiä mm. keppana-gate missä puolue on ajanut jotakin, mutta Juha on sanonut, että hän (=Keskusta) ei oikeasti ajakkaan periaatteessa demokraattisessa koneistossa valmisteltuja asioita. Eli Juha Sipilä yksin näyttää käytännössä päättävän yksinään Keskustan politiikan.
Sipilä ei oikeasti edes ole riippuvainen puolueestaan, taustajoukoistaan ja aivan varmasti ei Keskustan vanhoista jääristä, eikä edes uskonnollisesta taustaryhmästään. Jälkimmäistä hän on "kyykyttänyt" sitoutumalla viemään homoliittoja eteenpäin, vaikka tämä varmuudella ei sovi Rauhan Sanan arvomaailmaan. Juhan ei tarvitse tästäkään taustaryhmästään piitata enempää kuin itse haluaa. Hän on moninkertainen miljonääri, jolla on parikymmentä yritystä. Hän on tottunut tekemään niin kuin haluaa. Hyvässä tapauksessa voi olla, että hänellä on missio, eli ns. antaa takaisin hyvää mitä on elämässään kokenut. Huonossa tapauksessa hänellä on agenda, jonka hän junttaa läpi muista piittaamatta.
Toisaalta on myös niin, että Juha ei ole millään tavalla riippuvainen poliittisesta urasta. Hän tekee tätä uraa juuri sen aikaa kun haluaa ja kokee sen mielekkääksi. Positiivista on, että häntä ei varmasti kiinnosta mikään EU-palkintovirka tai mikään mukaan palkintovirka. Sen lisäksi, että kenelläkään ei ole oikein mitään tarjottavaa hänelle (eli ei ole valtaa häneen), niin Keskustan sisällä tiedetään, että kannatus on pitkälle hänen ansiotaan, eikä kukaan ns. vanhoista jääristäkään tiedä hänelle vaihtoehtoa. Mutta minua hänen riippumattomuutensa hivenen hirvittää. Pääministerinä hän saattaa olla Lippostakin kovempi diktaattori, joka tekee oman päänsä mukaan. Ja kukaanhan ei oikeasti tiedä mitä siellä Juhan päässä liikkuu, kun agendastaan hän on paljastanut hyvin vähän.
Voi toki olla, että taloustilanteen ollessa mitä on, niin Suomelle on hyväkin, että mikä linja sitten valitaankin, niin Juha vie sen läpi. Eli luultavasti saamme jokatapauksessa vahvimman pääministerin vuosikymmeniin. Voi olla, että turhan poukkoilun loppuminen voi tuoda paljon hyvää. Taloudessa ennustettavuus on hyvästä. Mutta me emme oikeasti tiedä kovin tarkkaan mitä Sipilä aikoo tehdä ja hän näyttää tekevän mitä itse haluaa.
Käykää äänestämässä omantuntonne ja harkintanne mukaan.