Eduskuntavaalit 18.3.2007

  • 195 109
  • 2 261

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Daespoo kirjoitti:
Muistanko väärin mutta eikö Väyrynen ollut niitä jotka vastustivat EU:n liittymistä jollain älyttömällä puhemarathonilla tjsp? Kristillisistä ainakin yksi edustaja taisi tehdä saman. Muisti pätkii tämän kohdalla, en muista ketä niitä puheita piti ja mitä aihetta vastaan.

Paavo ja Vesa Laukkanen olivat nämä. eivät varsinaisesti mitään aihetta vastaan, vaan vain venyttääkseen hommaa yli Ruotsin kansanäänestyksen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Senior kirjoitti:
Paniko kukaan muu merkille, että tuossa viimeisessä loppuillan (taisi olla Ylen kanavalta) Heinäluoman haastiksessa Demareiden juhlasalista näytti ainakin mun silmissä siltä, että kainalossa ollut rouvansa oli ihan jurrissa? Jos en nähnyt aivan omiani, ei mitään parasta peeärrää Heinikselle.

Eiköhän se vasemmistosiiven tapa käsitellä vaikeita asioita ole sama Voikkaalla ja Hakaniemessä, mrs. Heinäluoma ajatteli että "taidanpa riipaista kunnon kännit".
 

scholl

Jäsen
Gallupien perinteiset virhemarginaalit eivät oikein päde, jos tutkimuksessa on muuten epäonnistuttu. Itse pidän suurempana ongelmana noissa sitä, että tutkimushaastattelijat johdattelevat usein haastateltavaa. He saavat fyrkkaa tehdyistä haastatteluista ja vaikka joku olisi kuinka tampio niin yrittävät sitten ns. hjelpata sitä tampiota selittämällä rautalangasta, joka johtaa siihen, että haastattelijan pääkoppa saattaa heijastua tuloksiin. Joskus kysymyksen sanamuoto tai puolueiden järjestys, jos ne luetellaan saattaa myöskin vaikuttaa. Toisekseen jokainen joka on joskus vastannut gallupiin, tietää, että he kysyvät paljon muitakin kysymyksiä, joten se voi vaikuttaa kanssa jonkin verran. Samoin se, että minkätyyppinen porukka on kotona vastaamassa gallupeihin.

Oli miten oli niin totuus on se, että Yle mokasi tällä kertaa pahasti. Tai yhdessä tutkimuslaitoksen kanssa. Onneksi tilanne oli se, että se ei saanut ihmisiä äänestämään demareita "pääministerivaalissa", jos haluavat äänestää kepua vastaan, vaan jengi sisuuntui ja meni antamaan koppiin kokoomukselle tukensa. Eli se saattoikin olla onni onnettomuudessa itse asiassa.

Itse en jaksa uskoa, että urheilu- ja kulttuuriministereitä erotettaisiin. Ei ole kai tapana muodostaa yli 17 eri ministerin salkkua ja noista tulee kyllä todella heppoisia erikseen. Ja onko jossain salkuttomissa ministereissä sitten mitään järkeä. Painopisteitä pitäisi vain miettiä ja valita sitten henkilö sen mukaan, joka hallitsee tämän puolen. Mielenkiinnolla sinänsä voisi miettiä sitä, että tuleeko muuten muutoksia salkkujen sisällöissä ja tuleeko kenties joku täysin uusi juttu tyyliin teknologiaministeri. Siis tällaisia ihan heittoja vain ihan ilman totuuspohjaa. Esim. ulkomaankauppaministerin merkitystä en enää itse täysin tajua. Se pitäisi pystyä hoitamaan kauppa- ja teollisuusministerin tänä päivänä ja siinä ministeriössä oleva toinen salkku voisi olla juuri joku tulevaisuuteen satsaava. No annetaan noiden asioiden pohdinta muille miehille.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
mjr kirjoitti:
Tuo Pohjois-Karjalan tulos lähinnä osoittaa vaaliliittojen ikävyyden: Kokoomus voitti paikan perussuomalaisten äänillä.

Tätä en huomannut nopealla vilkaisulla korjatun. Kokoomuksen päälle 10 000 ääntä olisi riittänyt ilman Perussuomalaisiakin. Pekka Ravin sijoitus olisi ollut neljännen sijaan kuudes, hiukan edellä seitsemänneksi jäänyttä Cronbergia.

Sen sijaan Pohjois-Savossa kokoomus menetti paikan vaaliliiton vuoksi. Kataisen vetämänä 21 707 ääntä. Tuo jaettuna kahdella on yli 10 800. Viimeisenä läpimennyt KD:n Kärkkäinen sai vertailuluvukseen n. 10 300. Vaaliliitto PS:n kanssa ei tuonut kolmatta paikkaa liitolle, mutta kakkoseksi nousikin PS:n Oinonen.

Tasauspaikkoja odotellessa.
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Senior kirjoitti:
Paniko kukaan muu merkille, että tuossa viimeisessä loppuillan (taisi olla Ylen kanavalta) Heinäluoman haastiksessa Demareiden juhlasalista näytti ainakin mun silmissä siltä, että kainalossa ollut rouvansa oli ihan jurrissa? Jos en nähnyt aivan omiani, ei mitään parasta peeärrää Heinikselle.

No todennäköisesti Eerokin on nyt jo viimeistään tukossa perisuomalaiseen tyyliin. Toisaalta vaimot hiivat voi olla hyväkin asia, saattaa antaa herkemmin äspeetä lohdutukseksi.
 

scholl

Jäsen
Senior kirjoitti:
Paniko kukaan muu merkille, että tuossa viimeisessä loppuillan (taisi olla Ylen kanavalta) Heinäluoman haastiksessa Demareiden juhlasalista näytti ainakin mun silmissä siltä, että kainalossa ollut rouvansa oli ihan jurrissa? Jos en nähnyt aivan omiani, ei mitään parasta peeärrää Heinikselle.

Heinäluomahan on tavannut muijansa 80 luvulla jossain Neuvostoliiton kunniaksi järjestetyssä yleisötapahtumassa, joten voin hyvin kuvitella tuon pitävän paikkansa.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huikea fiilis!!!

Juuri oman läpimenneen ehdokkaan vaalivalvojaisista kotiutuneena on pakko kirjoitella tänne, koska tässä mielentilassa on vaikea saada unen päästä kiinni.

Yli kaksikymmentä vuotta olen kiroillut eduskuntavaali-iltana kuin turkkilainen suomen kansan hölmöyttä äänestää Demarit kärkeen tai ainakin kahden joukkoon. Välillä alkoi usko mennä tähän kansakuntaan toden teolla, mutta tämä upea ilta toi tuon uskon takaisin.

Kiitos Suomi! Kiitos Sauli! Kiitos Jyrki! Kiitos Kokoomus!
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
scholl kirjoitti:
Harmin paikka, että systeemi on se, mikä on, eikä Kataisella taida olla mahkuja pääministeriksi. No salkut mennevät melko tasan ja sieltä voi sanoa, että Sale on valtiovarainministeri, Katainen ulkoministeri, Vapaavuoren voisi kuvitella olevan esim. kulttuuri- ja urheiluministeri. Lisäksi Maria Tiura ja Ilkka Kanerva lienevät selviä ministereitä. Jos oletetaan, että kokoomus saa vähintään 7 ministeriä niin loput kerätään sitten ympäri maata ja Paula Risikko esim. voisi tulla kysymykseen. Tietystä vähän on kyse siitä, mitä salkkuja tulee, mutta on siellä tosiaan useita nimiä, mitkä ovat mahdollisia. Jopa Suvi Linden, josta täällä ei nyt kovin tyytyväisiä oltaisi.

Salelle, Kataiselle ja Tiuran Marjalle toki ministerin salkut. Mutta joku Vapaavuori ja Ile aina turkulaisten äänillä eduskuntaan niin voi yökötys. Toki kaikista tärkeintä että vaalitappio tuli demareille.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
TM kirjoitti:
Mutta joku Vapaavuori ja Ile aina turkulaisten äänillä eduskuntaan niin voi yökötys.
Eihän Vapaavuoressa ole mitään muuta vikaa kuin kannattamansa jääkiekkojoukkue. Ikeä varmaankin tarkoitit turkulaisten äänillä menneenä, josta siinä tapauksessa samaa mieltä kanssasi.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
En jaksa käydä nyt ketjua läpi, kun vasta kotiuduin valvojaisista, mutta tulevassa hallituksessa on jo yksi ministeri.

Paula Risikosta tulee sos. ja terveysministeri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Individual kirjoitti:
Paha äiti siis. Noh, mä en hänen yksityiselämästään tiedä mitään, mutta lähinnä maahanmuuttajanäkökulman saaminen eduskuntaan olisi enemmän kuin tarpeellista, mutta mitä tuohon tulospalvelimeen on luottamista saa huokaista helpotuksesta, ei valittua neekeriä eduskuntaan.
Joo, hyvä vain, ettei mennyt läpi. Se olisi varmaan raiskannut itsensä ensimmäisessä täysistunnossa Oulun malliin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kaivanto kirjoitti:
No vakavasti ottaen kepu tuskin salkusta mielellään luopuu ja kokoomuksen wanted-listalla se on varmaan viimeinen. Kunhan heitin tuon knopin Tiuran taustasta.

Pitänee paikkansa. Unohdin hetkeksi koko Kepun. Mielenkiintoista sen sijaan on nähdä saako Kokoomus neuvoteltua itsellensä sekä valtionvarainministerin, että ulkoasiainministerin salkut...
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Gags kirjoitti:
Eihän Vapaavuoressa ole mitään muuta vikaa kuin kannattamansa jääkiekkojoukkue. Ikeä varmaankin tarkoitit turkulaisten äänillä menneenä, josta siinä tapauksessa samaa mieltä kanssasi.

Juu Ike siis, ei Ile.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan hyvin näissä vaaleissa kävi. Itse olen hyvin paljon Timo Soinin kanssa samoilla linjoilla ja meinasin äänestääkin hänen puoluettaan, mutta demari-peikon ollessa takaraivossa äänestin keskustaa. Kokoomus on suurista puolueista lähinnä ajatuksiani, mutta erittäin EU ja NATO myönteisenä se ei koskaan tule saamaan ääntäni jos poliitikka ei näiden suhteen muutu.

Perintövero toivottavasti nyt poistetaan. Elintarvikkeiden alv:ta saisi myös pienentää. Pääomatulon verotusta saisi myös pienentää vaikka sitten ansiotulojen kustannuksella.

Vanhanen jatkanee pääministerinä. Lehtomäki ja Kääriäinen jatkavat nykyisillä paikoillaan. Kokoomus nostanee Sasin liikenneministeriksi (vitsi) ja Katainen saa valtionvarainministerin paikan. Salesta tullee ulkoministeri ja Paavo Väyrysestä eduskunnanpuhemies. Kai ne jotenkin noin menee.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Käteen meni ja oikein kunnolla. Edessä on porvarihallitus, asiassa ei liene mitään epäselvyyttä. Mutta kasataan nyt kuitenkin hyviä asioista ranskiksiksi:

- Jaakonsaari ylitti riman
- Rusi alitti riman
- Saarelan äänimäärä romahti
- Keskusta menetti toisen paikkansa Helsingissä
- Johanna Ojala-Niemelä pääsi läpi Lapissa ja Lipponen Helsingissä
- Kantola ja Guzenina läpi
- Oma ehdokkaani sai yli 1000 ääntä Helsingissä

Ja sitten huonoja asioita:

- Vaalien yleinen lopputulos
- Backmanin, Wallinin ja Puiston putoaminen
- Miedon äänimäärä
- Stallarikommari Yrttiahon valinta Varsinais-Suomessa.
- Velton paluu; pitääkö aina yksi pelle olla eduskunnassa?

Siinäpä heti mieleen tulevat juidet. Näin kävi tällä kertaa, nyt ryhdytään keskittymään kunnallisvaleihin 2008.
 

scholl

Jäsen
Repolainen kirjoitti:
Vanhanen jatkanee pääministerinä. Lehtomäki ja Kääriäinen jatkavat nykyisillä paikoillaan. Kokoomus nostanee Sasin liikenneministeriksi (vitsi) ja Katainen saa valtionvarainministerin paikan. Salesta tullee ulkoministeri ja Paavo Väyrysestä eduskunnanpuhemies. Kai ne jotenkin noin menee.

Tuohan on täysi mahdottomuus. Ei pääministeri ja puhemies voi tulla samasta puolueesta.

Tuli muuten mieleeni vielä sellainen asia, että täytyy kyllä nostaa Soinille hattua. Vaikken ole oikeastaan juuri mistään hänen kanssaan samaa mieltä niin vaikuttaa työteliäältä, rehelliseltä mieheltä. Hauska, että pärjäsi.

Katselin lukemia äänestysalueittain. Joo niinkai se on, että minä ja mun kaverit kai asuvat keskimäärin alueilla, missä oli äänestysprosentti n. 80, kokoomus ylivoimainen ykkönen ja useimmiten vielä rkp toiseksi suurin puolue. Joo-o kunhan ei mene Pitkänsillan yli niin kaikki on hyvin.

Nyt loppuu analysointi ja menen nukkumaan.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Katselin lukemia äänestysalueittain. Joo niinkai se on, että minä ja mun kaverit kai asuvat keskimäärin alueilla, missä oli äänestysprosentti n. 80, kokoomus ylivoimainen ykkönen ja useimmiten vielä rkp toiseksi suurin puolue. Joo-o kunhan ei mene Pitkänsillan yli niin kaikki on hyvin.
Mistäs nuo tiedot löysit? Itse en ainakaan Helsingistä löytänyt eri alueittain noita jakaumia.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mieltäni lämmittää muutaman turhakkeen poistuminen eduskunnasta, joukossa mm. Bryggare.

Jos kokkarit sinne hallitukseen itsensä neuvottelevat, niin Sanna Perkiöstä voisi tulla ympäristöministeri. Paikkahan on perinteisesti tällätty vihreille, mutta tällä kertaa kokoomuksella on tarjota ehkäpä pätevin ehdokas tälle postille.
 

scholl

Jäsen
spertti kirjoitti:
Mistäs nuo tiedot löysit? Itse en ainakaan Helsingistä löytänyt eri alueittain noita jakaumia.

Ylen vaalitulossivuilla. Siellä on mm. kaikkien ehdokkaiden äänet ja sitten puolueiden kannatus eri äänestysalueilla.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Ylen vaalitulossivuilla. Siellä on mm. kaikkien ehdokkaiden äänet ja sitten puolueiden kannatus eri äänestysalueilla.
On kyllä. Sain vain tuosta aiemmasta viestistäsi käsityksen, että sieltä löytyisi jakaumat alueittain myös Helsingistä. Itse en ainakaan noita onnistu löytämään.
Edit: Löytyyhän ne kun oikein kaivaa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
spertti kirjoitti:
On kyllä. Sain vain tuosta aiemmasta viestistäsi käsityksen, että sieltä löytyisi jakaumat alueittain myös Helsingistä. Itse en ainakaan noita onnistu löytämään.

kyllä löytyy äänestysalueittain tarkasti se, että kuinka monta ääntä kukin puolue on saanut.

Dynamo kirjoitti:
Sanna Perkiöstä voisi tulla ympäristöministeri. Paikkahan on perinteisesti tällätty vihreille, mutta tällä kertaa kokoomuksella on tarjota ehkäpä pätevin ehdokas tälle postille

Perinteisesti ja perinteisesti. Perinteisesti vihreät ovat olleet oppositiossa. Voisin melkein lyödä vetoa siitä, että rkp:n puheenjohtaja Stefan Wallin on selvästi todennäköisempi ympäristöministeri. Sanna Perkiö se ei ainakaan ole, koska:
- kaikkia ministereitä ei voi ottaa Helsingistä tai Uudeltamaalta
- puolue ei saa kaikkia salkkuja, joten varmasti satsaa painavampiin
- asiantuntija ei ole aina paras ministeri. Sitä paitsi on olemassa ministeriön virkamiehet
- hän on 1. kauden kansanedustaja (no olihan Jari Vilénkin, mutta se oli aluepolitiikkaa se)
- Perkiötä haastateltiin 2 kertaa tänään telkkarissa ja vaikutti olevan sen verran kassalla kummassakin haastattelussa, että en usko, että hänen katsottaisiin olevan ministeriainesta
 

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös