Barnaby kirjoitti:
Tämä onkin yksi lähes liikuttavaa tunteenpaloa herättävä asia - verotus ja vieläpä "hyvätuloisten" verotus... Mutta sitten taas kun palataan elävään elämään, niin kertokaapas kaikki veroneropatit miksi ihmeessä ulkomaiset pätevät työläiset...tulisivat Suomeen töihin, jos verotus potkii progressiivisesti päähän? Sama homma kotimaisten osaajien kanssa: Lontoo ja muu maailma houkuttelee kummasti...
Miksi ulkomaiset asiantuntijat tulisivat Suomeen? Ainakin ne muutamat ketä tunnen, ovat tulleet ilmaisen opiskelupaikan innoittamina. Eikä heidän viihtyvyyteen ole huonosti vaikuttanut yhteiskunnan rauhallisuus, turvallisuus, Helsingin "sopiva pienuus" ja ruuhkien puute, hyvät työmahdollisuudet elektroniikkateollisuudessa ja lääke/bioteollisuudessa, hyvät mahdollisuudet kasvattaa lapsia ilman suuren maailman epämiellyttävyyksiä ja järkyttäviä koulutusmaksuja. Näitä he ovat kehuneet, ilmastoa eivät niinkään.
Kertokaapa te veroneropatit miksi Teillä aina hirttää heti kaasu pohjaan ja syntyy paniikkitilanne siitä, että kaikki suomalaiset huippuosaajat karkaavat ulkomaille, jos verotusta ei just nyt lasketa hyvätuloisilta enempää kuin mitä tähän asti on tehty? Ei ole vielä mitään massiivista liikehdintää näkynyt, ellei jääkiekkoilijoita lasketa. Omasta koulutetusta lähipiiristä on muutama ekonomi lähtenyt Lontoon rahoitusmaailmaan ja huomannut parin vuoden päästä kovasti arvostavansa Suomessa juuri noita ylläluettelemiani asioita sekä sitä yksinkertaisesti houkuttelevaa seikaa, että täällä ne lähimmät ystävät ja sukulaiset asuvat. Väitänkin omien kokemusteni perusteella, että tuo suomalaisten huippuosaajien joukkopako on vahvasti liioiteltu uhka. Olen valmis myöntämään olevani väärässä, jos esität jostain tiedon, joka sisältää jotain lukumääriä oikeasti lähteneistä.
Barnaby kirjoitti:
Yksinkertaistetaan: onko parempi jos,
- nykyistä useampi kovapalkkainen olisi Suomessa töissä nykyistä pienemmällä veroprosentilla tuottaen suuremman verokertymän?
- nykyistä harvempi kovapalkkainen olisi Suomessa töissä nykyisellä tai suuremmalla veroprosentilla tuottaen pienemmän verokertymän?
...Kannattaa tosissaan miettiä vetääkö tämän kohdan vaalilipukkeeseen tunteella vai järjellä.
Kovin on Sun näkökulmiin sovitetut vaihtoehdot. Eikö ole mahdollista, että maassamme olisi nykyistä useampi kovapalkkainen nykyisellä prosentilla tuottaen suurimman verokertymän? Tai edes nykyinen määrä nykyisellä prosentilla tuottaen nykyisen määrän?
Muistathan sen, että en ole esittänyt veroprogression kiristämistä, vaan mahdollisen helponnuksen kohdentamista työllistävästi alimpiin luokkiin ja niille, jotka tekevät tärkeää työtä julkisella sektorilla heikolla palkalla.
Tämä "korkeasti koulutettujen naisvaltaisten alojen heikosti palkattu joukko" on muuten ollut kokoomuksen viimeisissä puheissa kovassa suosiossa. Selvästi taas vaalit lähestyvät...Joo, olen kanssasi samaa mieltä tuosta äänestämisestä. Siksipä en juurikaan ihmettele, jos kokoomus jatkaa oppositiossa, kuten pienehkön väestönosan edustajien kuuluukin (tähän tosin poikkeuksena periaatteissaan joustavan notkea RKP).
Daespoo kirjoitti:
Voi jösses sentään, oletko oikeasti noin kateellinen ihmisille jotka ovat päässeet asemaan jossa tienaa hyvin?
Minä en tienaa noin paljoa nettona kuussa mutta en ymmärrä miksi se pitäisi olla kiinni kuukausituloista milloin saa vaatia rakenteellisen työttömyyden korjaamista...
Irtisanomissuojan heikentäminen antaa mahdollisuuden palkata lisää työvoimaa...Minusta irtisanomissuojaa pitäisi heikentää ja työnantajakustannuksia alentaa...Ja valtion tulisi varmistaa irtisanotuille kunnon tuki jotta ei tiputa tyhjän päälle.
Taisi jäädä hymiöt huomaamatta, joten pahoitteluni siitä, että taisin jälleen ohjata keskustelun siihen kinasteluun, että onko täällä liian helppoa irtisanoa vai ei, ja keksikö veronalennukset Marx vai Georg C. Mutta vastauksena kysymykseesi: olen vain 95% kateellinen, loput on jonkinlaista oikeudenmukaisuuden tuntoa/solidaarisuutta/kykyä empatiaan.
Se tuntuma, mikä tässä viime aikoina on vain päässyt syntymään, on se, että duunarimassan on vain tehtävä koko ajan enemmän ja enemmän työtä suuremmassa ja suuremmassa epävarmuudessa, jotta yhtiöihin sijoittavat hyvätuloiset saisivat itselleen mahdollisimman suuren tuoton. Kun mikään ei riitä. Pointtini on se, että pidän tärkeämpänä mahdollisimman suuren joukon peruselämän hyvyyttä, kuin pienemmän joukon ylellisyyttä. Eräänlainen Pareto-optimaalinen tavoite, jota en sen kummemmin osaa selittää?
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että rakenteellisia muutoksia tarvitaan. Samoin olen sitä mieltä irtisanotut eivät saa tippua tyhjän päälle. Mutta erityisesti olen sitä mieltä, että työtä tekevällä ihmisellä on oltava oikeus omalla työllään ansaita kohtuullinen tulotaso. Meillä on vain eri käsitys keinoista? Mitä ajattelet vaikkapa pätkätyöläisen asemasta; olisiko vuokratyöyhtiön palkkalistoilla olevan varastomiehen saatava takuupalkka? Lupaus siitä, että allekirjoittaessaan vuokratyösopimuksen, työnantaja sitoutuu tarjoamaan hänelle tietyn vähimmäistuntimäärän, vaikkapa 120 tuntia kuukaudessa koko sopimuskauden ajan, jolloin varastoreiska voisi luottaa siihen, että saa välttämättömät laskunsa maksettua?