Jos levyseppä harjoittaa ammattiaan isossa yksityisessä konepajassa luokkahitsarina joka valmistaa vaikka vedenpuhdistukseen suodatinosia ja tienaa siellä bruttona n. 3k e/kk. (n. keskipalkka) On vastuussa omalle sekä tilaavalle yritykselle että sauma pitää ja suodatin toimii tilaavassa maassa halutulla tavalla. (Osa toki koeponnistetaan ennen pakkaamista) Jos ei toimi niin puhtaan veden saanti saattaa jossakin lakata ja seuraukset esim. Afrikassa voivat olla pahoja, ...
Vaikka esimerkkitapauksesi saumavirhe johtaisi tuhansien ihmisten kuolemaan, on sauman hitsanneen luokkahitsarin vastuu asiassa pyöreä nolla. Yhtiö voi joutua vastuuseen toimimattoman laitteen toimittamisesta ja ajautua vahingonkorvauksien takia konkurssiin jolloin hitsariltakin lähtee tietysti työpaikka. Sitten tietysti tulee henkistä taakkaa kannettavaksi, mutta taloudellisessa ja oikeudellisessa vastuussa ei esimerkkisi työntekijä käytännössä ole ellei virhettä ole tehty tahallaan.
Olet itse ilmeisesti hitsari ja ylpeä siitä, ja se on oikein. Itse olen jonkun verran töiden puolesta päässyt kokemaan kaikenlaisten luokkahitsarien kanssa toimimista, jakaisin tämän alan edustajat karkeasti neljään ryhmään.
Apupojat ovat yleensä aloittelevia kavereita joiden työn jälki ei oikein vakuuta, mutta jotenkin ne on luokat saaneet ajettua. Myöskään luotto omaan tekemiseen ja vastuunotto on heikkoa. En näe mitään syytä maksaa yhtään minimipalkkaa enempää näille kavereille.
Pätevät hitsarit ovat päteviä kavereita ja pääsääntöisesti verstaalla töissä, lähinnä esimerkkisi tapausta. Työn jälki on pääsääntöisesti hyvää kun työn saa tehdä tutussa ympäristössä tutuin menetelmin, ja luonnollisesti esimies ohjaa työn kulkua. Näillä palkan tulisi olla tietysti suurempi kuin apupojilla, mutta suhteessa siihen että tällaiseksi hitsariksi pääsee 9/10 sellaisesta henkilöstä joka viitsii vain vähän ammattiaan harjoitella.
Pätevät ja joustavat. Eli näillä homma sujuu jo kentällä ja vähän vaikeimmissakin työkohteissa. Osaavat ottaa enemmän myös vastuuta omista tekemisistään eivätkä tarvitse pomoa sanomaan mitä tehdään seuraavaksi. Näiden palkka alkaa olla jo siellä pienipalkkaisimpien lääkärien tasolla, suurilla työmäärillä mennään jo heittämällä lääkärien ohi.
Helikopterimiehet ovatkin sitten helvetin päteviä ja joustavia. Kutsun näitä helikopterimiehiksi sen takia että tämän statuksen omaava hitsari on yleensä mukana siinä ensimmäisessä helikopterissa joka menee esimerkiksi merihaveripaikalle tekemään ensimmäisiä korjauksia. Nämä kaverit pystyvät itse suunnittelemaan, aikatauluttamaan ja toteuttamaan työnsä; ja vielä vaikeissakin olosuhteissa. Näiden kaverien palkka ei sitten yleensä häviä lainkaan lääkärien palkoille, siis jos ovat älynneet pyytää sitä ansaitsemaansa palkkaa..