Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Muutaman kokeilun jälkeen mm. Fotonetistä ja IFI:stä saadut kuvat ovat sen verran hyvälaatuisia sellaisenaan ettei niitä tarvinnut paljon fotarissa käpistellä mutta minun ottamat kuvat ovat muutenkin vähän sinne päin eli jos ihan tosissaan kuvailee niin silloin ehkä tarvitsee vähän hienosäätöä. Digikuvista saa tosiaankin pikkuvaivalla tehtyä osasuurennoksia ja siihen tarvitaankin jo työkaluja. Digikuvien kanssa kikkailuun kelpaa mainiosti Photoshop Elements joka sisältää "olennaisen" eli melko vaativallekin harrastelijalle riittää mainiosti mutta ei ammattilaiselle. Hintakin on merkittävästi pienempi kuin täyden fotarin.
Jep, itse en tarvitse pahvikuvia, minulle riittää se, että saan kuvani nettiin. Näin niiden distribuutio helpottuu. Kuten varmasti kaikki jotka ovat kuvani katsoneet huomasivat, niitä on rajailtu kotona uudestaan, itse asiassa poro3 ja poro4 ovat samasta kuvasta (mielestäni antaa hyvän idean ison zoomin ja 4Mpix kennon antamista mahdollisuuksista).
Kuvanmuokkaukseen käytän PSP:tä, jossa on myös erityisen kätevät autocolorbalance sekä autocontrast.
Näistä kuvista käy ilmi kameran ominaisuuksia lätkäkuvauksessa (olosuhteet ovat varmasti liigan vaikeimmat kuvaamiselle, eli Saipa-areena + kaukaiset kulmaistumapaikat):
Loikas
Mäkiaho
Aalto vs. Saipa
Kuvista sen verran, että ne ovat ensimmäisiä ottamiani kuvia, joiden kuvakoon olen pienentänyt ja väribalanssit/kontrastit korjannut ohjelmalla. Huonon valaistuksen ja noin ääriasennossa olleen zoomin myötä reunoilla näkyy ilmeisesti vignetting -nimellä ammattipiireissä kulkeva ilmiö, eli tummentuvat reunat.
Kuvakulma oli käytännön sanelema pakko, eikä mikään taiteellinen valinta.
Jouduin myös ottamaan kuvat pienellä pakkauksella, jottei muistikorttini olisi aivan ylikuormittunut. Nyt on onneksi hieman enemmän kapasiteettia, heh...