Digikamera

• 157 965
  • 915

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Canon Digital Ixus 2

Onko kellään käyttö- ym. kokemuksia kyseisestä kamerasta? Vaikuttaisi näppärän kokoiselta ja käsittääkseni toiminnoiltaan sopisi vallan mainiosti tavallisen sunnuntaikuvaajan käyttöön. Olen aikeissa hankkia digikameran ja sellaisen, joka ei ole aivan lelu, muttei mikään älyttömän määrän tekniikkaakaan omaava. Olisikohan Ixus 2 sellainen?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti narri
//vilpertti//

Tuolla kameralla näyttää saavan ihan hyvälaatuisia kuvia. Riittävän hyvälaatuisia minulle. Onko muilla kokemusta vastaavasta vehkeestä? Sopiiko sohfa NT-käyttöjärjestelmään... löytyyköhän sellaista uutta kameraa, jossa on NT-käyttöjärjestelmän tuki.
Kameran ohjekirjassa ei puhuta mitään eri mallisista Windowseista, mainintana on vain Windows. Jos NT tukee USB:tä, pitäisi sen osata ladata kuvat myös tuosta kamerasta koska sen pystyy asetuksista säätämään USB-asemaksi.

Jotkut ohjelmiston lisäominaisuudet tarvitsevat vähintään Internet Explorer 5.01:n, jotta ne toimivat.

Niin ja piti vielä sanoa, että nuo punasilmäisyydet joita noissa kuvissa joissain esiintyy, saa helposti poistettua joko käyttämällä redeye salamaa tai kameran mukana tulevalla ohjelmistolla.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Viestin lähetti vilpertti
Kameran ohjekirjassa ei puhuta mitään eri mallisista Windowseista, mainintana on vain Windows. Jos NT tukee USB:tä, pitäisi sen osata ladata kuvat myös tuosta kamerasta koska sen pystyy asetuksista säätämään USB-asemaksi...

Tietääkseni NT ei tue USB:tä. Eli kannattaa katsoa tuleeko kameran mukana piuha serial-porttiin.

"Windows NT 4.0 does not support Universal Serial Bus (USB) host controllers. There are no plans to provide USB support in Windows NT 4.0 in a future service pack. "

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;196661

Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tällöin täytyy todennäköisesti hankkia erillinen kortinlukija, kamera käyttää SD-muisteja. Kameran telakointiasemassa ei ole kuin USB-liittimet.

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Olympus C-750. Mitäs mieltä tästä kamerasta? En ole mikään ammattikuvaaja, mutta tuo kamera kiinnostaisi. Joskus tulee kuvattua matseissakin ja zoomista olisi hyötyä. Tosin pääasiassa tulee kuvailtua ihan vaan huvikseen. Ostan joko tuon tai Canonin A80:n, luotan teidän vinkkeihin ;)

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Päätinkin, että sijoitan tälläkertaa rahani uuteen koneeseen. Näyttö 17" saa kelpaa, mutta kaikki muu sitten meneekin vaihtoon. Kattoo kuinka avokätisesti firma maksaa bonuksia, jos vaikka sit ostais kameran, kun siit saisi kuvatkin ulos uuteen koneeseen.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kannattaa harkita myös jotain kuvankäsittelyohjelmistoa. Saat kuvat oikean värisiksi ja kontrastilta/kirkkaudelta sopiviksi. Lisäksi pystyt hoitamaan rajaukset kuvissa paremmiksi, muokkaamaan kuvien kokoa esim. nettiin sopivammiksi jne...

Adobe Photoshop ja Paint Shop Pro lienevät ne suosituimmat, PSP:tä saa kokeilla ilmaiseksi.

Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti vilpertti
Kannattaa harkita myös jotain kuvankäsittelyohjelmistoa. Saat kuvat oikean värisiksi ja kontrastilta/kirkkaudelta sopiviksi. Lisäksi pystyt hoitamaan rajaukset kuvissa paremmiksi, muokkaamaan kuvien kokoa esim. nettiin sopivammiksi jne...

Adobe Photoshop ja Paint Shop Pro lienevät ne suosituimmat, PSP:tä saa kokeilla ilmaiseksi.

Muutaman kokeilun jälkeen mm. Fotonetistä ja IFI:stä saadut kuvat ovat sen verran hyvälaatuisia sellaisenaan ettei niitä tarvinnut paljon fotarissa käpistellä mutta minun ottamat kuvat ovat muutenkin vähän sinne päin eli jos ihan tosissaan kuvailee niin silloin ehkä tarvitsee vähän hienosäätöä. Digikuvista saa tosiaankin pikkuvaivalla tehtyä osasuurennoksia ja siihen tarvitaankin jo työkaluja. Digikuvien kanssa kikkailuun kelpaa mainiosti Photoshop Elements joka sisältää "olennaisen" eli melko vaativallekin harrastelijalle riittää mainiosti mutta ei ammattilaiselle. Hintakin on merkittävästi pienempi kuin täyden fotarin.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Muutaman kokeilun jälkeen mm. Fotonetistä ja IFI:stä saadut kuvat ovat sen verran hyvälaatuisia sellaisenaan ettei niitä tarvinnut paljon fotarissa käpistellä mutta minun ottamat kuvat ovat muutenkin vähän sinne päin eli jos ihan tosissaan kuvailee niin silloin ehkä tarvitsee vähän hienosäätöä. Digikuvista saa tosiaankin pikkuvaivalla tehtyä osasuurennoksia ja siihen tarvitaankin jo työkaluja. Digikuvien kanssa kikkailuun kelpaa mainiosti Photoshop Elements joka sisältää "olennaisen" eli melko vaativallekin harrastelijalle riittää mainiosti mutta ei ammattilaiselle. Hintakin on merkittävästi pienempi kuin täyden fotarin.
Jep, itse en tarvitse pahvikuvia, minulle riittää se, että saan kuvani nettiin. Näin niiden distribuutio helpottuu. Kuten varmasti kaikki jotka ovat kuvani katsoneet huomasivat, niitä on rajailtu kotona uudestaan, itse asiassa poro3 ja poro4 ovat samasta kuvasta (mielestäni antaa hyvän idean ison zoomin ja 4Mpix kennon antamista mahdollisuuksista).

Kuvanmuokkaukseen käytän PSP:tä, jossa on myös erityisen kätevät autocolorbalance sekä autocontrast.

Näistä kuvista käy ilmi kameran ominaisuuksia lätkäkuvauksessa (olosuhteet ovat varmasti liigan vaikeimmat kuvaamiselle, eli Saipa-areena + kaukaiset kulmaistumapaikat):
Loikas
Mäkiaho
Aalto vs. Saipa

Kuvista sen verran, että ne ovat ensimmäisiä ottamiani kuvia, joiden kuvakoon olen pienentänyt ja väribalanssit/kontrastit korjannut ohjelmalla. Huonon valaistuksen ja noin ääriasennossa olleen zoomin myötä reunoilla näkyy ilmeisesti vignetting -nimellä ammattipiireissä kulkeva ilmiö, eli tummentuvat reunat.

Kuvakulma oli käytännön sanelema pakko, eikä mikään taiteellinen valinta.

Jouduin myös ottamaan kuvat pienellä pakkauksella, jottei muistikorttini olisi aivan ylikuormittunut. Nyt on onneksi hieman enemmän kapasiteettia, heh...

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Muistikortti

Tulin sitten hankkineeksi tuossa aiemmin mainitsemani Ixus 2:n. Jokusia koekuvia on jo tullut napsituksi sillä. Paketin mukana tullut 16MB kortti on melkoisen olematon tilavuudeltaan, joten isompi kortti olisi hakusessa.

Olen ymmärtänyt lukemani ja tuttujen kertoman perusteella, että 128MB olisi optimaalisen kokoinen. Hintahaitari vaikuttaisi olevan 50-80 euron tietämillä. Mikä on tilanne muistikorttien suhteen siinä asiassa, että onko se joku tunnettu merkki tai nimi, jota ei ole ikinä kuullutkaan? Ja siihen liittyen (tavallaan tyhmä kysymys), mikä on niissä tunnettu merkki? Sandisk ainakin lienee sellainen, kun muutamassa kaupassa olen sen nimisen nähnyt.

Sitten vielä... Digikameroille näyttäisi olevan tarjolla monenkin kokoista koteloa. Minkähänlainen olisi järkevin valinta: kameran muotoa nuoleskeleva vaiko väljempi malli? Äkkiseltään ajateltuna, ensin mainittu tuntuisi järkevimmältä, kun ajattelee, että kameran olisi tarkoitus kulkea mukana housujen vyöhön kiinnitettynä.

Kokemuksia... mielipiteitä...

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Optimaalinen koko muistikortille vaihtelee kyllä tasan tarkkaan käyttötarkoituksen mukaan. Jos kuvaa paljon ja parhaalla tarkkuudella, 128 jää kyllä auttamattoman pieneksi. Yhdelle kortille kuvaa kyllä lomareissunkin kuvat, jos tinkii hieman tarkkuudesta eikä ota joka ovesta ja ikkunasta kuvaa. Mielestäni kyllä 256 olisi fiksumpi valinta ja maksaakin vähemmän kuin kaksi 128 korttia. Tai sitten ostaa kaksi 128:a ja pitää toista varakorttina, jos toiselle käy hassusti. Yhden kortin varaan en kyllä jättäytyisi. Kyllä se Murphy omistaan huolen pitää. Ja hintahaitarista saa hyvän kuvan MBnetistä. CF-kortista (128 MB), jota Canonkin muistaakseni nielee, ei kannata kyllä yli neljääkymppiä maksaa. Sillä saa jo tuplasti suuremmankin kortin, jos tietää mistä hakee. SanDisk on kyllä tunnettu ja hyvä muistikorttimerkki.

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Yli vuoden tässä on jo jahkaillut digikameran oston kanssa, mitään en ole saanut aikaiseksi että olisin syventynyt niiden maailmaan. Aina silloin tällöin canon a70 hintaa olen seurannut, koska se on ainut jonka tiedän olevan hyvä. Olen havainnut että sen hinta ei ole juurikaan tippunut vaikka uusia malleja on markkinoille tullut varmasti, mistähän tämä johtuu?

Mikä on paras hinta/laatusuhteeltaan oleva kamera tällä hetkellä?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kenelläkään kokemuksia Olympuksen mju: 400 ja 410-malleista? Tuo 400 taisi ainakin olla joku kompaktisarjan testivoittaja tai jotain..? Itse haen tuollaista suht hyvälaatuista, mutta kompaktikokoista digikameraa ja Olympuksen ns. "tavalliset" kamerat ovat miellyttäneet meikäläistä.

Wolves

Jäsen
Tuskaista...

Kun en ole itse tutustunut niin hirveästi kameroiden maailmaan kysynkin palstalaisilta.

Sain tehtäväkseni ottaa kuvia erään koripallojoukkueen tuleville nettisivuille. Ongelma on ettei oma lähes neljä vuotta vanha kamerani pysy lujaa menevien pelaajien perässä. Lisäksi 3,2 megapixeliä ei ilmeisesti riitä sillä kuvat ovat äärettömän tuhruisia.

Tarvitsen paremman kameran. Kertokaapa minulle merkki ja malli.

Niin ja Canon EOS 300D:n perään olen jo kuolannut :=)

Edit: Nyt näin Canon EOS 300D:n hinnan, kuolaus loppui :)

Viimeksi muokattu:

KärppäMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Re: Tuskaista...

Viestin lähetti SaiPa2000
Kun en ole itse tutustunut niin hirveästi kameroiden maailmaan kysynkin palstalaisilta.

Sain tehtäväkseni ottaa kuvia erään koripallojoukkueen tuleville nettisivuille. Ongelma on ettei oma lähes neljä vuotta vanha kamerani pysy lujaa menevien pelaajien perässä. Lisäksi 3,2 megapixeliä ei ilmeisesti riitä sillä kuvat ovat äärettömän tuhruisia.

Tarvitsen paremman kameran. Kerokaapa minulle merkki.

Niin ja Canon EOS 300D:n perään olen jo kuolannut :=)

3,2Mpix tuhruista? Huh, mitä itse otan lehteen kuvia niin ne ei ole koskaan edes 3,2Mpix laatusia.

300D on nopean lajin kuvaukseen auttamatta liian hidas. Mutta mikäli tuohon päädyt niin urheilukuvaukseen sulta pitäisi löytyä vähintään 70-200mm f2.8 optiikka tohon kameraan, joka maksaakin sitten melkein tuplat mitä pelkkä tuo kamera maksaa.

Wolves

Jäsen
Re: Re: Tuskaista...

Viestin lähetti KärppäMies
3,2Mpix tuhruista? Huh, mitä itse otan lehteen kuvia niin ne ei ole koskaan edes 3,2Mpix laatusia.

300D on nopean lajin kuvaukseen auttamatta liian hidas. Mutta mikäli tuohon päädyt niin urheilukuvaukseen sulta pitäisi löytyä vähintään 70-200mm f2.8 optiikka tohon kameraan, joka maksaakin sitten melkein tuplat mitä pelkkä tuo kamera maksaa.

Niin...no...1000 euroa tosta Canonista on hieman liikaa mun budjettiin.

Oman kodakin kamerani löydät linkistä

Linkki

Eniten asiassa minua potuttaa suomaliasten urheilusalien heikot valot. Hienoa ottaa kuvaa koria tekevästä ihmisestä, kun valoisuus on niin heikkoa. Ja ko. mallissa on turha säätää nippeleitä ja nappuloita, sillä apua ei kummeminole luvassa.

Ainiinyks juttu vielä...se olikin 3,1 Mpx ;)

KärppäMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Re: Re: Re: Tuskaista...

Viestin lähetti SaiPa2000
Niin...no...1000 euroa tosta Canonista on hieman liikaa mun budjettiin.

Oman kodakin kamerani löydät linkistä

Linkki

Eniten asiassa minua potuttaa suomaliasten urheilusalien heikot valot. Hienoa ottaa kuvaa koria tekevästä ihmisestä, kun valoisuus on niin heikkoa. Ja ko. mallissa on turha säätää nippeleitä ja nappuloita, sillä apua ei kummeminole luvassa.

Ainiinyks juttu vielä...se olikin 3,1 Mpx ;)

Siksipä ehdoton edellytys optiikalle on f2.8, tehokas ulkoinen salama, sekä kamerasta pitää löytyä säädöt n. ISO800 tai ISO1600 arvoille.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Digitaalinen videokamera

En jaksanut tätä ketjua selailla läpi, joten kysyn mahdollisesti jotain nimimierkkiä toistaen vinkkejä digitaalisen videokameran ostamiseen.

Itseäni nimittäin on pitkään kiinnostanut hommata satunnaista käyttöä varten videokamera. Lähinnä esimerkiksi bändini keikkojen omaan käyttöön tallentamista varten.

Eli ottaen huomioon rajallisen opiskelijan ja osa-aikaistyöläisen budjetin, olisin valmis sijoittamaan max. 500€ kameraan. Saako tällä hinnalla vielä mitenkään kelvollista?

Osaako joku sanoa tästä mallista mitään?
http://www.canon.fi/For_Home/Produc...ex.asp?ComponentID=34293&SourcePageID=26346#1

Särki

Jäsen
Ongelmia Canon A70 kanssa

Ostin kameran noin vuosi sitten, takuu loppui sopivasti 18.5.04, ja eilen ilmeni seuraavanlaisia ongelmia. En saa siirrettyä kuvia kamerasta tietokoneelle!

Kamera toimii normaalisti, kuvia voi ottaa ja katsella kameran näytöltä, mutta en saa siirrettyä niitä eteenpäin. Kokeilin molempia CF-korttejani ja sama juttu molemmilla korteilla. Kun tietokone tunnistaa USB liiteytyn laitteen, voin valita haluamani kuvankäsittelyohjelman jolla siirrän kuvia (Canon Zoombrowser tjsp), mutta tässä vaiheessa kameran etsimen vieressä oleva vihreä valo jää palamaan (vilkkui muistaakseni ennen) eikä tietokone löydä kameraa!

Tuskin molemmat kortit sentään ovat hajonneet yhtä aikaa!? Ja kuvien katselu kameran näytöllä onnistuu molemmilla korteilla.
Ja kamerakin toimii moitteeitta, paitsi kuvien siirtoa lukuunottamatta. Epäilen että Canon Zoombrowser-ohjelma on asennettava uudestaan ja kokeiltava josko se auttaisi. Ilmeisesti tietokonepäässä tämä vika on.

Onko hyviä ideoita/neuvoja?

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Ongelmia Canon A70 kanssa

Viestin lähetti Särki

Onko hyviä ideoita/neuvoja?

Kokeile muistikorttien toimivuutta muistikortin lukijalla, jos se on mahdollista. Niitä saa aika halvalla. Jos tuo on kameran ainoa vika, en tiedä kannattaako sitä korjata takuuajan loputtua.

Särki

Jäsen
Re: Re: Ongelmia Canon A70 kanssa

Viestin lähetti Johannes
Kokeile muistikorttien toimivuutta muistikortin lukijalla, jos se on mahdollista. Niitä saa aika halvalla. Jos tuo on kameran ainoa vika, en tiedä kannattaako sitä korjata takuuajan loputtua.

En muistanutkaan mainita, että kokeilin korttia myös muistikortinlukijaan (toisessa tietokoneessa), mutta enpä saanut silläkään korttia avattua.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Re: Re: Ongelmia Canon A70 kanssa

Viestin lähetti Särki
En muistanutkaan mainita, että kokeilin korttia myös muistikortinlukijaan (toisessa tietokoneessa), mutta enpä saanut silläkään korttia avattua.

Onnistuuko muistikorttien formatointi kamerassa. Kuvatiedostoissa jos on jotain vikaa, niin tämä saattaisi auttaa.

Särki

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Ongelmia Canon A70 kanssa

Viestin lähetti Johannes
Onnistuuko muistikorttien formatointi kamerassa. Kuvatiedostoissa jos on jotain vikaa, niin tämä saattaisi auttaa.

Kokeilen tätäkin kun kerkiän, mutta tämä on niitä viimeisiä keinoja. Tarkoitus olisi saada nämä kuvat jopa talteen, mutta jos mikään ei auta niin täytyy formatoida kortti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy