Digikamera

  • 155 724
  • 915

12961

Jäsen
Nyt löytyi mun käyttöönkin täydellinen kamera, nimittäin lainasin firman kameraa ja ihastuin siihen.

Kyseessä siis Sony NEX-5, onko tämä nyt sitten jonkinlainen pokkarin ja järkkärin välimuoto. Tarkoitus ei ole varsinaisesti (enää) harrastaa valokuvausta, 90% kuvista tulee otettua "pokkarityyliin" huolettomasti, ja ehkä siinä 1/10 kuvista leikittyä suljinajalla ja aukolla.

Automatiikka tuossa tuntuisi olevan aika hyvää tasoa, muijakin saa hyviä kuvia aikaan.

Vaikka säätöjä ei tehdäkään järkkärityyliin rullasta, kokemuksesta tietää vähän mihin suuntaan nuo laittaa, lisäksi tuossa on toiminto, jolla kamera ottaa yhdellä napin painalluksella esim. kolmen "vierekkäisen" suljinajan/aukon kuvat, ja käyttäjä voi niitä jälkikäteen vertailemalla valita parhaan. Kamera ikään kuin "pyörittää" itse valittua rullaa pari pykälää kumpaankin suuntaan, kätevää kun ulkoisia rullia ei ole vaikka ominaisuudet onkin. Ei tarvitse tehdä säätöjä näytön takaa kuin kerran per kuva, ja saa silti vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt löytyi mun käyttöönkin täydellinen kamera, nimittäin lainasin firman kameraa ja ihastuin siihen.

Kyseessä siis Sony NEX-5, onko tämä nyt sitten jonkinlainen pokkarin ja järkkärin välimuoto. Tarkoitus ei ole varsinaisesti (enää) harrastaa valokuvausta, 90% kuvista tulee otettua "pokkarityyliin" huolettomasti, ja ehkä siinä 1/10 kuvista leikittyä suljinajalla ja aukolla.

Automatiikka tuossa tuntuisi olevan aika hyvää tasoa, muijakin saa hyviä kuvia aikaan.

Vaikka säätöjä ei tehdäkään järkkärityyliin rullasta, kokemuksesta tietää vähän mihin suuntaan nuo laittaa, lisäksi tuossa on toiminto, jolla kamera ottaa yhdellä napin painalluksella esim. kolmen "vierekkäisen" suljinajan/aukon kuvat, ja käyttäjä voi niitä jälkikäteen vertailemalla valita parhaan. Kamera ikään kuin "pyörittää" itse valittua rullaa pari pykälää kumpaankin suuntaan, kätevää kun ulkoisia rullia ei ole vaikka ominaisuudet onkin. Ei tarvitse tehdä säätöjä näytön takaa kuin kerran per kuva, ja saa silti vaihtoehtoja.

Jep. Itse punnitsin tuota Sonya ja Olympuksen Pen mallistoa kun kameraa hankin. Pen EP-L2 päädyin lähinnä sormituntuman vuoksi. Loistava kamera sekin. Tuo bracketing toiminto löytyy myöskin ja on säädettävissä, voi valita ottaako aukoilla ja millä haitarilla, myös ISO arvoilla tai valkotasapainolla onnistuu sama juttu.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Canon Ixus 115 HS. Eilen tuli kaverilla näprättyä ko. kameraa, jota aluksi mietin ostavani järkkärin rinnalle reissukameraksi. Pieni, näppärä. 4x optinen zoomi. Full HD videokuvaus ja 12.1 megapixeliä. Päädyin kuitenkin Powershot SX150:een, koska arvostan kuitenkin pitkää zoomia, sekä sitä ettei tarvitse olla automatiikan armoilla vaan saa säätää itse asetuksia. Sulle kuitenkin uskoisin tuon Ixuksen olevan riittävä ja varsin hyvä vaihtoehto jos kerran olet IPhonella pärjännyt tähän asti.

En tiedä, pystyykö muistikorttia hyödyntämään IPhonessasi, mutta tuo kamera tukee seuraavia kortteja: SD/SDHC/SDXC/MMC/MMCplus/HC MMCplus.

Hintaa näyttäs olevan 119EUR gigantin verkkokaupassa.

Tämähän vaikuttaa pätevältä laitteelta. Täytyypä käydä katsomassa ja kokeilemassa.
 

Outsider

Jäsen
Olympuksen Pen-sarjalaisista olikin tässä ketjussa jo juttua, mutta kysytään onko kenelläkään kokemusta tuosta uusimmasta(?) eli e-pl3:sta? Pitkään tehnyt mieli hommata parempaa kameraa pokkarin tilalle ja taas kesälomareissuja odotellessa tuli mieleen tarkastaa tarjontaa. Kyseessä olisi ensimmäinen järkkäri ja juuri noi pienikokoisemmat mallit kiinnostaisi, niin että se kamera olisi sitten helposti mukanakin niillä reissulla. Myös tuota vanhempaa mallia näyttäisi olevan reilusti tarjolla ja hinnan puolesta se olisi sitä millä ajattelin aluksi selviäväni: Pen e-pl1.

Onko jomman kumman ostossa järkeä, vai kannattaako suunnata katseet kuitenkin esim. Nikon D3100, kun haussa olisi paketti millä pääsen keskittymään kuvaamiseen ja sen opetteluun ilman pakollisia lisähankintoja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olympuksen Pen-sarjalaisista olikin tässä ketjussa jo juttua, mutta kysytään onko kenelläkään kokemusta tuosta uusimmasta(?) eli e-pl3:sta? Pitkään tehnyt mieli hommata parempaa kameraa pokkarin tilalle ja taas kesälomareissuja odotellessa tuli mieleen tarkastaa tarjontaa. Kyseessä olisi ensimmäinen järkkäri ja juuri noi pienikokoisemmat mallit kiinnostaisi, niin että se kamera olisi sitten helposti mukanakin niillä reissulla. Myös tuota vanhempaa mallia näyttäisi olevan reilusti tarjolla ja hinnan puolesta se olisi sitä millä ajattelin aluksi selviäväni: Pen e-pl1.

Onko jomman kumman ostossa järkeä, vai kannattaako suunnata katseet kuitenkin esim. Nikon D3100, kun haussa olisi paketti millä pääsen keskittymään kuvaamiseen ja sen opetteluun ilman pakollisia lisähankintoja.
Ep-L2 on kokemusta ja mitä testejä lukee niin tuo 3 myöskin pärjää erittäin hyvin ns entry level järkkäreille, ainoastaan oikein isoilla ISO arvoilla Pen:issä tulee enemmän kohinaa. Pari vuotta on ollut ja en vaihtaisi enää digijärkkäriin, lähinnä juuri pieni koko ja kuvien erittäin hyvä laatu ovat vakuuttaneet.
Älä osta E-PL1, siinä tulee mukana kittilinssi joka on todella hidas tarkentumaan, E-PL2 linssiä ja softaa on parannettu. Joten jos mietit, niin valitse 2 tai 3 välillä. MM verkkokauppa myy E-PL2 pancake linssillä aika hyvään hintaan. Tuon pannukakun kanssa kamera on melkein taskuun mahtuva, eli loistava reissukamera. Eikä se zoomilla oleva kittilinssikään ole mikään iso.
Tässä arvostelu EP-L3:sta:
Olympus PEN Lite / E-PL3 Review: Digital Photography Review
Sivuilla 18 ja 19 on hyvä ISO kuva vertailu jossa voit verrata PEN3 kuvan laatua vaikka tuohon Nikoniin...

Itse säästän tätä varten... Olympys OM-D E-M5 varten.
Olympus OM-D E-M5 Review: Digital Photography Review
 

Outsider

Jäsen
Ep-L2 on kokemusta ja mitä testejä lukee niin tuo 3 myöskin pärjää erittäin hyvin ns entry level järkkäreille, ainoastaan oikein isoilla ISO arvoilla Pen:issä tulee enemmän kohinaa. Pari vuotta on ollut ja en vaihtaisi enää digijärkkäriin, lähinnä juuri pieni koko ja kuvien erittäin hyvä laatu ovat vakuuttaneet.
Älä osta E-PL1, siinä tulee mukana kittilinssi joka on todella hidas tarkentumaan, E-PL2 linssiä ja softaa on parannettu. Joten jos mietit, niin valitse 2 tai 3 välillä. MM verkkokauppa myy E-PL2 pancake linssillä aika hyvään hintaan. Tuon pannukakun kanssa kamera on melkein taskuun mahtuva, eli loistava reissukamera. Eikä se zoomilla oleva kittilinssikään ole mikään iso.
Tässä arvostelu EP-L3:sta:
Olympus PEN Lite / E-PL3 Review: Digital Photography Review
Sivuilla 18 ja 19 on hyvä ISO kuva vertailu jossa voit verrata PEN3 kuvan laatua vaikka tuohon Nikoniin...

Itse säästän tätä varten... Olympys OM-D E-M5 varten.
Olympus OM-D E-M5 Review: Digital Photography Review

Verkkokauppa myy näköjään E-P2, ei E-PL2. Yritän parhaillaan selvittää itselleni mitä eroa noissa on. Toi 599€ E-PL3 kahdella objektiivilla saa olla aivan maksimi mitä tulen kameraan pistämään, mutta nyt pitäisi vielä selvittää onko noi objektiivit ne mitä tarvitsen, vai onko pancake + jotain vaihtoehto. Kameralla pitäisi hoitua kuvaukset kaupungilla, eli rakennuksia ja jonkinlaisia maisema kuvia. Toisin sanoen varmaan perus matkakuvia. Näiden lisäksi ainakin aiemmin on tullut käytyä mahdollisuuksien mukaan kiinnostavissa museoissa ja olen huomannut, että esim. autoista on hankalaa saada pokkarilla onnistuneita kuvia. Ilmeisesti valon puute tekee kiusaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Verkkokauppa myy näköjään E-P2, ei E-PL2. Yritän parhaillaan selvittää itselleni mitä eroa noissa on. Toi 599€ E-PL3 kahdella objektiivilla saa olla aivan maksimi mitä tulen kameraan pistämään, mutta nyt pitäisi vielä selvittää onko noi objektiivit ne mitä tarvitsen, vai onko pancake + jotain vaihtoehto. Kameralla pitäisi hoitua kuvaukset kaupungilla, eli rakennuksia ja jonkinlaisia maisema kuvia. Toisin sanoen varmaan perus matkakuvia. Näiden lisäksi ainakin aiemmin on tullut käytyä mahdollisuuksien mukaan kiinnostavissa museoissa ja olen huomannut, että esim. autoista on hankalaa saada pokkarilla onnistuneita kuvia. Ilmeisesti valon puute tekee kiusaa.

Tuo 599€ hinta E-PL3 sisälsi kaksi linssiä 14-42 (vastaa 28-84 normaalia putkea) ja tämä on tosi hyvä yleislinssi. En juuri muuta käytä normikuvaamisessa.
Sitten mukana oli vielä 40-150 (80-300 vastavuus) zoomi joka on vähän iso näin pieneen kameraan, mutta 100€ hintaerolla pelkkään perussettiin, kannattaa se ottaa. Vähemmän käyttöä, mutta joskus tarvii pitkää putkea ja silloin tuo ajaa hyvin asiansa.

Tuolla peruslinssillä tosiaan on hoitunut melkein kaikki kuvaukset reissussa. Riittävän laajakulmainen maisemiin ja kaupunkiin, toisaalta 3x suurennus on sopiva jos vähän tarvii zoomata.

Tuo hämärässä kuvaaminen on aina haastavaa. Kameran ISO arvo, eli mihin asti pystyy kuvaamaan on yksi tekijä. Toinen on linssin valovoima. Molemmat ovat Pen:ssä hiukan kompromisseja, mutta hakkaavat mennen tullen pokkarin ominaisuudet hämärässä.
Seuraavassa linkissä on mallikuvia mihin tuo kamera pystyy. Melkoisen vakuuttavaa jälkeä.
Full-size sample photos from Olympus E-PL3
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toi 599€ E-PL3 kahdella objektiivilla saa olla aivan maksimi mitä tulen kameraan pistämään, mutta nyt pitäisi vielä selvittää onko noi objektiivit ne mitä tarvitsen, vai onko pancake + jotain vaihtoehto.
Itellä on Olympuksen E-PM1 joka on hieman riisuttu malli tuosta E-PL3:sta. Hyvin tyytyväinen olen tuohon. Objektiiveina juurikin 14-42 ja 40-150mm. Jälkimmäisen ostin erikseen, kun taannoin eräästä tarjouksesta sain 99 eurolla.

Peruslinssikin on hyvä. Hieman hämärässäkin otetut kuvat ovat paljon parempia kuin aikaisemmassa pokkarissani, mutta se johtunee paremmasta ISO-kyvykkyydestä, ei niinkään itse linssistä. Käsittääkseni parasta, mitä näihin Olympuksen m4/3 -kameroihin voi tällä hetkellä linssiksi laittaa, on valovoimainen Panasonicin 20mm pancake. Tällöin päästään lähelle kevyttä pokkari-kokoista matkakameraa, joka saa loistavia kuvia myös hämärässä valaistuksessa. Tuon linssin ikävä puoli on hinta. Uusi maksaa n. 350 euroa, siis saman verran kuin E-PM1 + kittilinssi.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Itellä on Olympuksen E-PM1 joka on hieman riisuttu malli tuosta E-PL3:sta. Hyvin tyytyväinen olen tuohon. Objektiiveina juurikin 14-42 ja 40-150mm. Jälkimmäisen ostin erikseen, kun taannoin eräästä tarjouksesta sain 99 eurolla.

Peruslinssikin on hyvä. Hieman hämärässäkin otetut kuvat ovat paljon parempia kuin aikaisemmassa pokkarissani, mutta se johtunee paremmasta ISO-kyvykkyydestä, ei niinkään itse linssistä. Käsittääkseni parasta, mitä näihin Olympuksen m4/3 -kameroihin voi tällä hetkellä linssiksi laittaa, on valovoimainen Panasonicin 20mm pancake. Tällöin päästään lähelle kevyttä pokkari-kokoista matkakameraa, joka saa loistavia kuvia myös hämärässä valaistuksessa. Tuon linssin ikävä puoli on hinta. Uusi maksaa n. 350 euroa, siis saman verran kuin E-PM1 + kittilinssi.

Olen ajatellut vaihtaa E-PL2 tuohon E-PM1 malliin. Vertailin E-PM1 vs E-PL3, enkä löydä näiden kahden välillä teknisesti mitään eroa. Ainoat erot on siis kääntyvä näyttö, takakannesta pari nappulaa (customointia varten tms) sekä päältä tuo kovausmoodin säätökiekko (mikä ikinä onkaan oikealta nimeltään?). Ovat myös lähes identtisen kokoisia, ja materiaalissa on eroja, e-pm1 muovia tms. Hintaero silti 100 euroa, eli E-PM1 olen kallistumassa. Toki OMD on haaveissa, mutta vielä joudun säästämään / ja odottamaan reipasta hinnan laskua ;D

Oletko tykännyt kamerasta? Mitenkä toimii esim tuon 40-150mm kanssa, tarkennus jne? Entä onko pieni koko haitannut kuvausta? Itseä hieman vielä epäilyttää kameran pieni koko, ja mietityttää saako siitä minkäänlaista kuvausotetta. E-PL2 on siitä hyvä, että se on todella hyvänkokoinen, ja siitä saa lähes loistavan otteen kuvauksessa. Syy vaihtoon on melko verkkainen tarkennus, missä käsittääkseni on tapahtunut huima parannus tässä PENin kolmannessa sarjassa.

Muutoin todella tyytyväinen kameraan ja ajaa kaikki omat kuvaustarpeet. Elektroninen etsin VF-2 on osottautunut myös todella päteväksi kaveriksi, enkä suostu enää kuvailemaan ilman tuota. Perinteistä peilijärkkäriä en tällä hetkellä halua, koska ovat liian isoja, enkä jaksaisi kantaa läheskään niin paljon kameraa mukana, mitä tällä hetkellä. Jäisi luultavasti kaappiin pölyttymään.

Tuo Panasonicin 20mm pannukakku on laadultaa todella hyvä, mutta todella verkkainen ja äänekäs Olympuksen kanssa. Myös hämärssä on välillä ongelmia autofocuksen kanssa. Kuvanlaatu on silti priima luokkaa ja hämärässäkin pysyy mukana jos vaan pystyy elämään tarkennuksen kanssa. Koko on mitä mainioin. Huhujen mukaan Olympukselta on tulossa pannarimainen 25mm 1.8 linssi hintaluokkaan 250-300 euroa. Jos hinta asettuu tuohon, lähtee panasonic välittömästi vaihtoon.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseltä löytyy noin 5 vuotta vanha HP:n digikamera ja hyvin on toiminut. Minun valokuvauksiin varsin passeli laite, kohtuu painava tosin, mutta ei se pahemmin haittaa.

Kamerassa on 8Mpix kamera, 6 x optinen zoom, 8 x digital zoom, 2,5" LCD-näyttö ja SD-tasoinen videokuvaus. Malli on HP Photosmart Mz67. Moni sanoo, että HP on paska, mutta tämä kamera on kyllä ajanut asiansa varsin mallikkaasti.
 

Outsider

Jäsen
E-PL3 tuli sitten haettua, eli nyt pitäisi vielä oppia kuvaamaan. Hyvin näyttää käyvän kaupaksi, kun vielä eilen oli verkkokauppa.comin keskusvarastolla viisi kappaletta ja tänään saldo näyttikin jo nollaa. Varmaan moni jatkoaikalainen huomannut tämän ketjun.:) Pieni koko vähän epäilytti, koska ainakin aluksi kunnollisen otteeen saaminen tuntuu hankalammalta verrattuna noihin isompiin järkkäreihin, mutta koska kameraa on tarkoitus pyrkiä pitämään oikeasti mukana liikkuessa, pieni koko oli tällä kertaa ykkös prioriteetti. Ostin paketin missä tuli mukana 14-42mm ja 40-150mm objektiivit, mutta jos jostain tulee vastaan puoli-ilmainen pancake linssi, niin pitää vielä hankkia sekin, niin koko alkaa olla todella lähellä vanhaa pokkaria.

Pari kirjaa kävinkin jo hakemassa kirjastosta, mutta jos jollain on suositella jotain pätevää opasta, niin saa vinkata.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
E-PL3 tuli sitten haettua, eli nyt pitäisi vielä oppia kuvaamaan. Hyvin näyttää käyvän kaupaksi, kun vielä eilen oli verkkokauppa.comin keskusvarastolla viisi kappaletta ja tänään saldo näyttikin jo nollaa. Varmaan moni jatkoaikalainen huomannut tämän ketjun.:) Pieni koko vähän epäilytti, koska ainakin aluksi kunnollisen otteeen saaminen tuntuu hankalammalta verrattuna noihin isompiin järkkäreihin, mutta koska kameraa on tarkoitus pyrkiä pitämään oikeasti mukana liikkuessa, pieni koko oli tällä kertaa ykkös prioriteetti. Ostin paketin missä tuli mukana 14-42mm ja 40-150mm objektiivit, mutta jos jostain tulee vastaan puoli-ilmainen pancake linssi, niin pitää vielä hankkia sekin, niin koko alkaa olla todella lähellä vanhaa pokkaria.

Pari kirjaa kävinkin jo hakemassa kirjastosta, mutta jos jollain on suositella jotain pätevää opasta, niin saa vinkata.
Tämän kanssa pääsee hyvin alkuun. Helppoja vinkkejä joka sivulla
hyviä vinkkejä erilaisiin tilaisuuksiin ja ei liian monimutkaisesti selitetty. Esim maisemakuvaus osiossa on kuva lähes joka sivulla, kerrottu miten se otettiin ja miten voi ottaa samanlaisia kuvia. Lue ja kokeile tyylinen.
Digikuvauskirja (9789522200884) - Scott Kelby - Kirjat - BOOKPLUS.FI
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämän kanssa pääsee hyvin alkuun. Helppoja vinkkejä joka sivulla
hyviä vinkkejä erilaisiin tilaisuuksiin ja ei liian monimutkaisesti selitetty. Esim maisemakuvaus osiossa on kuva lähes joka sivulla, kerrottu miten se otettiin ja miten voi ottaa samanlaisia kuvia. Lue ja kokeile tyylinen.
Digikuvauskirja (9789522200884) - Scott Kelby - Kirjat - BOOKPLUS.FI

Suosittelen. Helvetin hyvä kirja, tuli kesän alussa postista. Pitäisi jaksaa joka päivä lukea jotain uutta, mutta jäänyt...

Ja kerta noin halvalla saa, kannattaa tilata heti.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
E-PL3 tuli sitten haettua

Kerrohan sitten fiiliksiä kamerasta. Itse vielä arvon E-PM1 ja tämän välillä, vaikeaksi menee, kun joka toinen päivä on toista mieltä, ja kohta jo toista.

Scott Kelbyjä voi suositella, hyviä neuvoja kattavasti kaikesta!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Canon Powershot SX210 pääsi tippumaan taskusta suojakoteloineen, pahaksi onneksi se tippui saaren ainoaan vesilätäkköön ja löytyi vasta seuraavana päivänä. Kolmisen viikkoa on tästä tapauksesta eikä kamera ole osoittanut heräämisen merkkejä. Luukut mitkä on saanut auki ovat olleet myös auki.
Olisiko arvioita että paljonko korjaus maksaisi?
Mikä olisi pätevä korvaava kamera hintaluokassa 100-150 euroa?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oletko tykännyt kamerasta? Mitenkä toimii esim tuon 40-150mm kanssa, tarkennus jne? Entä onko pieni koko haitannut kuvausta? Itseä hieman vielä epäilyttää kameran pieni koko, ja mietityttää saako siitä minkäänlaista kuvausotetta.
Kyllä vaan tykkään kamerasta, sitä sentään jaksaa kantaa mukana. Putkea olen ihan pikaiseltaan vaan kokeillut, enkä siitäkään mitään moitittavaa löytänyt. Sen verran maallikko olen, että en ehkä osaakaan arvioida ihan joka kantilta asiaa. Ainakaan vielä. E-PM1 on tosiaan pieni, täysin pokkarikokoa ilman objektiivia. Itse olen kyllä siitä saanut ihan moitteettoman otteen, mutta jos koura on kokoa lapio, niin sitten varmaan tulee haasteita. Valikkopyörä ja painonapit ovat todella pieniä, mutta kyllä ne minua ainakin ovat totelleet ilman ongelmia.

Ehkä tuo pieni koko kuitenkin aiheuttaa sen, että joissakin kuvaustilanteissa tukea tarvitaan enemmän. Tämä siis seurauksena putkien isohkosta koosta itse runkoon nähden.

Tänään investoin 39 euroa uuteen Olympus Pen retro-kameralaukkuun, large malliin. Sekin on tyylikäs. Kävi tuuri kun löysin, noita ei saa uutena enää juuri mistään.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse hain tuon PEN E-P2:n pannukakulla ja etsimellä juuri verkkokaupasta. Lisäksi ostin 14-150. Kyllä on aivan huikea putki tuo zoomi tuohon kameraan. Pannukakulla en ole edes ehtinyt kuvata paljon. On vielä opittavaa käyttöä, ero vanhaan EP-L2:een on kuitenkin aikamoinen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse hain tuon PEN E-P2:n pannukakulla ja etsimellä juuri verkkokaupasta. Lisäksi ostin 14-150. Kyllä on aivan huikea putki tuo zoomi tuohon kameraan. Pannukakulla en ole edes ehtinyt kuvata paljon. On vielä opittavaa käyttöä, ero vanhaan EP-L2:een on kuitenkin aikamoinen.

Siis ymmärsinkö oikein että vaihdoit uudemman kameran vanhemman malliseen e-p2? E-P2 tuli vuonna 2009 ja E-PL2 syksyllä 2011.
Ep-L2 on nopeampi autofocus, sisäänrak. salama, huomattavasti paremmalla resoluutiolla oleva lcd-näyttö (460 vs 230) jne.
e-p2 edut, aavistuksen parempi värisyvyys ja dynaaminen alue.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onko kellään vielä kokemuksia Samsung EX2F:stä? Olisi hakusessa uusi valovoimainen pokkari ja Sampan ominaisuudet vaikuttaisivat sopivalta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko kellään vielä kokemuksia Samsung EX2F:stä? Olisi hakusessa uusi valovoimainen pokkari ja Sampan ominaisuudet vaikuttaisivat sopivalta.

Itsellä oli vastaava tilanne reilu vuosi sitten, oli saatava valovoimainen pokkari ettei salama räpsy edes sisätiloissa. Päädyin Canon S95:seen, aivan loistava kamera, täydellinen pokkari omiin tarkoituksiin kuvaan sitten missä tahansa ja kertaakaan en ole salamaa siinä käyttänyt, se kertoo jotain.

Canon Powershot S95 digikamera, musta | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

Kannattaa tsekata myös uudemmat mallit S100 ja S110. Jos kalliimpi hinta ei häiritse.


_
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huhujen mukaan Olympukselta on tulossa pannarimainen 25mm 1.8 linssi hintaluokkaan 250-300 euroa. Jos hinta asettuu tuohon, lähtee panasonic välittömästi vaihtoon.
Oliskos se tämä:

Dpreview: OLYMPUS INTRODUCES A NEW BRIGHT F1.8 MICRO FOUR THIRDS® LENS FOR BRILLIANT SNAPSHOTS IN CHALLENGING SITUATIONS

Eri lähteistä koottuna hinnat menee näin: Jenkkilässä 499$, UK:ssa 449.99£ ja euro-alueella 499€.

Odottelin kyllä budjettiystävällisempää linssiä. Panan pannukakkuahan saa rapiaan 300 euroon mikä tekee siitä edelleen hyvinkin kilpailukykyisen vaihtoehdon. Niin se vaan on, että linsseissä jos missä laatu maksaa. 499€ hyvälaatuisesta objektiivista ole edes paljon.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oliskos se tämä:

Dpreview: OLYMPUS INTRODUCES A NEW BRIGHT F1.8 MICRO FOUR THIRDS® LENS FOR BRILLIANT SNAPSHOTS IN CHALLENGING SITUATIONS

Eri lähteistä koottuna hinnat menee näin: Jenkkilässä 499$, UK:ssa 449.99£ ja euro-alueella 499€.

Odottelin kyllä budjettiystävällisempää linssiä. Panan pannukakkuahan saa rapiaan 300 euroon mikä tekee siitä edelleen hyvinkin kilpailukykyisen vaihtoehdon. Niin se vaan on, että linsseissä jos missä laatu maksaa. 499€ hyvälaatuisesta objektiivista ole edes paljon.

Panan pannukakku saattaa olla aavistuksen parempi optisesti kuin Olympuksen. Yksi huono puoli siinä kuitenkin on. Paino. Minulle reissullakin mukana kulkevassa kameressa paino tai oikeammin sen vähyys on iso plussa. Panan linsseissä on kai aina vakaaja mukana (linssi painaa enemmän), kun taas Olympuksen Pen-sarjassa se on aina jo rungon sisällä joten linssit ovat kevyempiä.
Ei tuo 499€ mikään järjetön ole, mutta onhan sillä hintaa jonkin verran.
 

Jim Beam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bridge-kamera onks järkee?

Millaisia nämä Bridge-kamerat ovat? Meillä plikka toivoo parempaa kamera heppojen kuvauksen IXUS-115:n tilalle. Budjetti kuitenkin rajallinen, joten halvimmat järkkärikitit Canon EOS 1100D ja Nikon D3100 ovat siellä budjetin ylärajoilla. Nuo bridge-kamerat olisivat hieman halvempia, mutta kysymys asiaa tunteville kuuluukin, että mitä niissä on hyötyä ja parempaa esimerkiks IXUS:een verrattuna. Entä mitä huonompaa järjestelmäkameraan verrattuna?

Lisäksi kysyisin samalla, kumpaa noista Canonia vai Nikonia suosittelisitte jos budjettia joutuu venyyttään ja järkkäriin päätyy?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Millaisia nämä Bridge-kamerat ovat? Meillä plikka toivoo parempaa kamera heppojen kuvauksen IXUS-115:n tilalle. Budjetti kuitenkin rajallinen, joten halvimmat järkkärikitit Canon EOS 1100D ja Nikon D3100 ovat siellä budjetin ylärajoilla. Nuo bridge-kamerat olisivat hieman halvempia, mutta kysymys asiaa tunteville kuuluukin, että mitä niissä on hyötyä ja parempaa esimerkiks IXUS:een verrattuna. Entä mitä huonompaa järjestelmäkameraan verrattuna?

Lisäksi kysyisin samalla, kumpaa noista Canonia vai Nikonia suosittelisitte jos budjettia joutuu venyyttään ja järkkäriin päätyy?
Huono kompromissi kaikkeen hiukankin vaativampaan kuvaukseen. Heppojen kuvaaminen on melko vaativa osa-alue, joka vaatii käytännössä suhteellisen ison budjetin. Pitää olla polttoväliä ja valovoimaa. Bridgeissä ei ole kuin polttoväli. Eikä se tilanne parane järkkäripuolella aloittelijapaketeilla. Niistä puuttuu yleensä myös polttoväli valovoiman lisäksi. Molempia saa onneksi kaupasta. Jos venyttää budjettia järkkäripuolle, Nikonilla on tyypillisesti paremmat hämäräkuvausominaisuudet, eli valovoimaa voi korvata kennon herkkyyttä kasvattamalla laadun kärsimättä oleellisesti. Toki tuo onnistuu Canonillakin, mutta Nikon on tässä suhteessa hiukan vahvempi samasta hintaluokasta puhuttaessa.

Jos nyt hiukan avataan tuota putkipuolta, Canonilla löytyy hinta/laadultaan erittäin hyvä tele, EF 70-200/4L, jonka saa käytettynä johonkin 400 €. Tuota huonompaa en lähtisi tuohon tarkoitukseen hakemaan. Tulee vain paha mieli. Ja siihen sitten runko vielä päälle. Nikonilta en osaa suositella vastaavaa. Eivät nekään kuitenkaan ilmaisia ole. Telen lisäksi tarvitaan tietysti vielä laajis. Kumpaankin merkkiin on Tamronilla ja Sigmalla tasavahvat ehdokkaat 17-50/2.8, alle 300 € lonkalta heitettynä. En ole ihan viimeisimpiä hintoja jaksanut seurailla noiden osalta. Jos joku osaa ehdottaa hyvää settiä kiinteillä polttoväleillä tuohon puuhaan, niin sekin on tietysti yksi varteenotettava vaihtoehto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös