Digikamera

  • 157 970
  • 915

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hienoa, että tärkeimmät säädöt on jo paikallistettu. Se on luultavasti enemmän kuin 90% tuon kameramallin omistajista on saanut aikaan. Mutta aika harva kuvaa kuitenkaan jatkuvasti täysillä käsisäädöillä. Normaalia, ellei jopa suotavaa, on antaa kameran huolehtia kaikesta muusta ja pitää itse huoli joko aukosta (syväterävyyden hallinta) tai valotusajasta (liikkeen pysäyttäminen tai liikkeen tuominen kuvaan). Valkotasapaino kannattaa laittaa automaatille, jos on tallennusmuodoksi valittuna RAW-kuva. Sitä ei ole oikeastaan järkeä ruuvailla itse, ellei ole todella varma siitä, mitä on tekemässä. Väärällä asetuksella ja JPG-tallennuksella vahinko on jo tapahtunut. Jos kuvaa RAWina, sen voi aina muuttaa ilman ongelmia kohdilleen jälkikäsittelyssä.

Käsitarkennus on hyvä opetella, koska sitä tarvitaan joskus. Väliajat sekin kannattaa jättää kameran huoleksi. Se tekee nimittäin paljon varmempaa jälkeä, kunhan kamera vaan tarkentaa samaan kohtaan kuin itse haluat. Tämän kanssa kannattaa pitää sitten mielessä, miten se haluttu tarkennuspiste aktivoidaan. Keskipistetarkennus on ihan sallittu toimenpide, hiukan kuin kärkkäri futiksessa. Mutta sommittelua varten siinä joutuu lähes aina kääntelemään vielä kameraa, joten voisihan senkin valita suoraan esim. kultaiseen leikkaukseen.

ISO:n kanssa kikkailu aloitetaan yleensä silloin, kun valo ei enää riitä tärähtämättömän kuvan ottamiseen. Minä pidän senkin suurimman osan ajasta automaatilla. Mutta sen säätöön ei ainakaan 40D:ssä tarvitse mennä valikkoon, se säädetään samalla tavalla kuin muutkin parametrit nappi+rulla -yhdistelmällä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kysytääs täällä. Eli jo pitkään on ollut harkinnassa hankkia digijärjestelmäkamera ja aloittaa jonkinlainen valokuvaus noin niin kuin harrastuksen kannalta. Aloittelija kun olen, niin olen kuitenkin melkoisen pihalla näistä asioista. Netistä toki löytyy kaikenlaista infoa, joka tosin on välillä vähän ristiriitaista.

Ensinnäkin; millaisella kameralla kannattaa lähteä liikkeelle? Käsitykseni mukaan esimerkiksi Canonin EOS 1100D pitäisi olla aloittelijalle pätevä vaihtoehto? Enemmänhän noissa taitaa merkata tuo objektiivi, joista olen sitten vielä runkojakin enemmän hukassa. Mihin kannattaa alussa panostaa, kun ei halua maksaa maltaita ammattitason laitteesta?

Entä mitä kaikkea käytännössä tarvitaan tietokonepuolelle, eli millaisilla ohjelmilla kuvia pääsee käsittelemään mahdollisimman kattavasti?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ensinnäkin; millaisella kameralla kannattaa lähteä liikkeelle? Käsitykseni mukaan esimerkiksi Canonin EOS 1100D pitäisi olla aloittelijalle pätevä vaihtoehto? Enemmänhän noissa taitaa merkata tuo objektiivi, joista olen sitten vielä runkojakin enemmän hukassa. Mihin kannattaa alussa panostaa, kun ei halua maksaa maltaita ammattitason laitteesta?

Entä mitä kaikkea käytännössä tarvitaan tietokonepuolelle, eli millaisilla ohjelmilla kuvia pääsee käsittelemään mahdollisimman kattavasti?

Valokuvaus on siinä mielessä haastava harrastus että jos ei ole kokemusta aikaisemmin niin voi olla hieman vaikea hahmottaa millaisen kameran ja objektiiveja tarvitsee ennenkuin on omistanut sellaisia hetken aikaa. Kannattaa varmaankin miettiä mitä kuvaa ja sitä kautta miettiä millaisia ominaisuuksia kameralta ja objektiiveilta haluaa. Kameroita kannattaa käydä myös hiplaamassa paikallisessa liikkeessä. Yleensä nuo halvimmat digijärkkärit on aika pieniä eikä niistä välttämättä kaikista saa hyvää otetta varsinkin jos on isot kädet tai pitkät sormet.

Ohjelmapuolella esimerkiksi Photoshop Elementsillä pääsee alkuun kuvien käsittelyssä. Kameran mukana tulee myös varmaankin joku perusohjelma. Sama mikä pätee kameroissa pätee myös ohjelmapuolella, riippuen siitä mitä haluat tehdä niin ohjelma sen mukaan.

Edit. Sanotaan nyt vielä sen verran että varmaankin kannattaa miettiä myös miten vakavasti aikoo harrastaa. Valokuvauksessa laatu ja ominaisuudet maksavat ja käytettyjä objektiiveja löytää yleensä uusia halvemmalla. Käytettyjä kameroita ei välttämättä kannata ostaa sillä varsinkin sulkimilla on jonkinlainen otettujen kuvien määrään liittyvä elinikä jonka jälkeen ne saattavat toimia huonommin tai hajota. Normaalikäytössä objektiivit eivät laadullisesti kulu, käyttö näkyy yleensä vain rungon pinnoitteessa eikä varsinaisesti optiikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Valokuvauksessa laatu ja ominaisuudet maksavat ja käytettyjä objektiiveja löytää yleensä uusia halvemmalla. Käytettyjä kameroita ei välttämättä kannata ostaa sillä varsinkin sulkimilla on jonkinlainen otettujen kuvien määrään liittyvä elinikä jonka jälkeen ne saattavat toimia huonommin tai hajota. Normaalikäytössä objektiivit eivät laadullisesti kulu, käyttö näkyy yleensä vain rungon pinnoitteessa eikä varsinaisesti optiikassa.
Käytettyjen runkojen kanssa riski on minimaalinen. Sulkimet kestävät helposti kymmeniä tuhansia laukaisuja, satatuhatta laukaisua on arvaus, mitä sen pitäisi kestää. Keskiverto-käytetyllä rungolla on otettu hatusta vedettynä 10000 kuvaa, eli käyttöikää on jäljellä todennäköisesti niin pitkäksi aikaa, että ikinä ei ehdi kuvata sitä suljinta loppuun. Rungon vaihtaminen osuu kohdalle melko varmasti ennen sulkimen luovuttamista. Pitää olla todella huono tuuri, että se suljin hajoaa vasta toisella omistajalla, jos on hajotakseen. Pitää vain tietää, mistä tuollaisen ostaa ja miten. Huuto.netissä toki noita liikkuu, mutta sieltä en uskaltaisi ostaa mitään. Mieluummin ostan harrastajilta, joita löytyy kotimaisilta kamerafoorumeilta, esim. digicamera.net tai Kameralaukku. Kunhan saa räplätä artikkelia ennen kauppoja, ei pitäisi olla mitään riskiä. Ja valintaa rajatakseen voi valita vain sellaiset kohteet, joissa otettu kuvamäärä on kerrottu myyntiviestissä. Samoilta foorumeilta löytää kymmeniä ketjuja, joissa vastaavassa asemassa olevat nyypät kysyvät neuvoja ostamiseen. Kannattaa siis käydä noissa ja mieluummin lukea ensin ne ketjut, ennen kuin avaa itse omansa.

Käytetyn ostossa säästää satoja euroja. Jos ei osta lahjaksi, ei ole mitään syytä pelätä tätä vaihtoehtoa. Kunhan ei maksa tilille ja jää odottamaan toimitusta. Mutta eihän kukaan fiksu sellaista tee.
 
Viimeksi muokattu:

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huuto.netissä toki noita liikkuu, mutta sieltä en uskaltaisi ostaa mitään. Mieluummin ostan harrastajilta, joita löytyy kotimaisilta kamerafoorumeilta, esim. digicamera.net tai Kameralaukku. Kunhan saa räplätä artikkelia ennen kauppoja, ei pitäisi olla mitään riskiä. Ja valintaa rajatakseen voi valita vain sellaiset kohteet, joissa otettu kuvamäärä on kerrottu myyntiviestissä. Samoilta foorumeilta löytää kymmeniä ketjuja, joissa vastaavassa asemassa olevat nyypät kysyvät neuvoja ostamiseen. Kannattaa siis käydä noissa ja mieluummin lukea ensin ne ketjut, ennen kuin avaa itse omansa.
Kyllä mä olen noita kamoja myynyt ja ostanutkin huuto.netistä, mutta silloin kannattaa vaan sopia nouto, että voi tarkastaa, että kaikki toimii, eikä optiikassa ole naarmuja tai vastaavaa. Ja siellä voi esittää myyjälle kysymyksiä jo ennen huutoa, jolloin ei yllätyksiä tule.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Käytettyjen runkojen kanssa riski on minimaalinen. Sulkimet kestävät helposti kymmeniä tuhansia laukaisuja, satatuhatta laukaisua on arvaus, mitä sen pitäisi kestää. Keskiverto-käytetyllä rungolla on otettu hatusta vedettynä 10000 kuvaa, eli käyttöikää on jäljellä todennäköisesti niin pitkäksi aikaa, että ikinä ei ehdi kuvata sitä suljinta loppuun. Rungon vaihtaminen osuu kohdalle melko varmasti ennen sulkimen luovuttamista. Pitää olla todella huono tuuri, että se suljin hajoaa vasta toisella omistajalla, jos on hajotakseen. Pitää vain tietää, mistä tuollaisen ostaa ja miten.
Minkä takia sanoinkin että ei välttämättä kannata ostaa käytettyä runkoa, ainakaan siinä tapauksessa ettei tunne kameroiden tekniikkaa tai odotusarvoa miten kameran pitäisi toimia kuten luultavasti tässä tapauksessa. Epäilemättä suurin osa käytetyn tavarankin myyjistä on rehellisiä mutta ottaisin silti ainakin mukaan jonkun joka tietää mitä asioita pitää ostaessa tarkistaa. Kameroiden huolto on kuitenkin aika kallista suhteessa uuden hintaan jos niissä sattuu jotain kuitenkin olemaan rikki.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Kysytääs täällä. Eli jo pitkään on ollut harkinnassa hankkia digijärjestelmäkamera ja aloittaa jonkinlainen valokuvaus noin niin kuin harrastuksen kannalta. Aloittelija kun olen, niin olen kuitenkin melkoisen pihalla näistä asioista. Netistä toki löytyy kaikenlaista infoa, joka tosin on välillä vähän ristiriitaista.

Ensinnäkin; millaisella kameralla kannattaa lähteä liikkeelle? Käsitykseni mukaan esimerkiksi Canonin EOS 1100D pitäisi olla aloittelijalle pätevä vaihtoehto? Enemmänhän noissa taitaa merkata tuo objektiivi, joista olen sitten vielä runkojakin enemmän hukassa. Mihin kannattaa alussa panostaa, kun ei halua maksaa maltaita ammattitason laitteesta?

Entä mitä kaikkea käytännössä tarvitaan tietokonepuolelle, eli millaisilla ohjelmilla kuvia pääsee käsittelemään mahdollisimman kattavasti?

Jos pystyt yhtään pistämään lisää hintaa, ja jos sen pitää olla Canon, ni osta 600D jollakin kittilinssillä (niitä näkynyt paljon tarjouksissa). Sen lisäksi joku legendaarinen nifty-fifty (100-110€), että saat valovoimaa. Ja pystyt leikkimään paremmin syvyysterävyydellä.

KUNNON jalusta.
Ja sitten salama.

Canonin mukana saat DPP:n jolla nyt pääset vaikka alkuun.
Adobelta Elements, tai sitten Lightroom 4 (sitä ollut nyt lähes kokoajan tarjouksessa n.100 egellä).

Hallitse kamerasi toiminnot, kokeile niitä eri apuohjelmia aluksi. Mutta niin pian kun mahdollista, ala käyttämään AV ja M-ohjelmaa, eikä mitään "automatiikkaa"

Pidä kameraa mukana niin paljon ku mahdollista. Käy kuvaamassa. Kuvaa ns. kaikkea mahdollista ja kuvaa niitä eri kulmista korkeudelta jnejne. Kun opit, ni tiedät mihin kamerasi/linssisi EI pysty.
 

Fat Mark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Boston Bruins, Nott'm Forest
Onko kellään tietoa ymmärtääkö jo hieman iäkkäämpi Canon Ixus 70 (2007) 32gb kokoista sd-korttia. Googlettelin sen verran, että sain selville kameran tukevan SDHC kortteja, mutta meneeköhän tuo 32gb jo kameran ymmärryksen yli?
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Tuo on ihan tyypillinen tilanne, missä syytetään kameraa paskaksi, vaikka mitään ei ole tehty väärin. Olisin saanut valotusajan vielä puolitettua herkkyyden (ja kohinan) kustannuksella, mutta tiedän kokemuksesta, että sekään ei vielä riitä pysäyttämään liikettä, kun kohde on noin nopea. Ajattelin vain demota, mitkä kuvat jäävät ottamatta, jos ei omista sitä state-of-art -kalustoa. Jos olisin ottanut mukaan 70-200/4 -objektiivin, olisin saanut yli kaksinkertaisen määrän valoa kennolle (aukko 6.3 -> 4.0). Vastaavasti suljinaika olisi pudonnut samassa suhteessa. Siinä olisi jo liikekin pysähtynyt, vaikka oli todella hämärät olosuhteet.

Pitää sen verran palauttaa tätä ns sylttytehtaalle että valaistushan noissa kuvissa on ihan hanurista. Se on sitä sekä halvoilla kameroilla että myös state of the art -vehkeillä ihan vaan koska parhaatkaan kamerat eivät voi ainakaan vielä lisätä fotoneita (vaikka kuva muodostetaankin keksimällä osavärejä sekaan).

Itse jättäisin nuo kuvat ottamatta vaikka käytössä olisi f/2.8 -putki (tai vaikka f/2.0 prime). Ihan vaan siksi kun mulla on ihan tarpeeksi jo vuosien varrella surkeissa valaistusolosuhteissa otettuja kuvia joissa ei ole sen kummempaa pihviä.

Jos nyt mennään yhdyssanan "valokuvaaminen" ensimmäiseen osaan niin sieltä se omasta mielestä asian pihvi tulikin. Itse nykyään mietin todella tarkkaan ennen kameran kaivamista että kannattaako tilannetta ylipäänsä kuvata. Jos kannattaa niin voinko vaikuttaa ajankohtaan ja jos en niin voinko käyttää ylimääräistä valoa (salama(t)). Koiran turkillakin on eroa kuin yöllä ja päivällä jos verrataan noita olemattomassa valossa otettuja kuvia loppuun asti läpimietityssä valossa otettuihin.

Itellä on vakiokalustoksi muotoutunut viime aikoina olympuksen E-P1. Ei sillä liikettä kuvata tarkennuksen huonouden takia mutta tuo ei enää itselle ole hyvä syy 2+kg kameran mukana raahaamiselle kun oly kulkee rannehihnassa lähes huomaamatta mukana. Ja peneissä on syväterävyyden hallinta selkeästi paremmalla tolalla kuin pokkareissa vaikkei mitenkään pärjää täyskennovehkeille.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Onko kellään tietoa ymmärtääkö jo hieman iäkkäämpi Canon Ixus 70 (2007) 32gb kokoista sd-korttia. Googlettelin sen verran, että sain selville kameran tukevan SDHC kortteja, mutta meneeköhän tuo 32gb jo kameran ymmärryksen yli?
En osaa varmaksi sanoa mutta kamera luultavasti vain osio kortin useampaan tiedostojärjestelmän tukemaan kokoon ja siten saa koko tilan käyttöönsä. Aika paljon meinasit kuvailla jos tuon kokoista korttia tarvitset :)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itellä on vakiokalustoksi muotoutunut viime aikoina olympuksen E-P1. Ei sillä liikettä kuvata tarkennuksen huonouden takia mutta tuo ei enää itselle ole hyvä syy 2+kg kameran mukana raahaamiselle kun oly kulkee rannehihnassa lähes huomaamatta mukana. Ja peneissä on syväterävyyden hallinta selkeästi paremmalla tolalla kuin pokkareissa vaikkei mitenkään pärjää täyskennovehkeille.

Täällä E-PL2 ja aika lailla samat fiilikset. OM-D E-M5 hinnan laskua odotellaan ja sitten isketään kiinni.
Tässä muuten hyvä vertailu ns kunnon kameraan, eli Nikon D7000
"That the Olympus OM-D E-M5 can hold its own against one of the most highly regarded prosumer/semi-professional DSLR cameras of recent years is a huge surprise."
Head to Head Review: Olympus OM-D E-M5 v Nikon D7000 | PhotographyBLOG


OM-D:ssä on lähes kaikki aikaisemmat Pen-sarjan ongelmat, kuten hidas tarkennus, korjattu/parannettu (kuten vieläkin parempi rungon sisällä oleva tärinän vaimennus). Luulen että minulle aika täydellinen kamera.

Toinen, kotimainen, arvostelu kamerasta.
sulantoblog: Olympus E-M5, loppuarvostelu
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Täällä E-PL2 ja aika lailla samat fiilikset. OM-D E-M5 hinnan laskua odotellaan ja sitten isketään kiinni.

On muuten EM-5 hinta pysynyt aika tiukasti kit-lasin kanssa 1000e yläpuolella, vaikka malli on ollut jo n vuoden markkinoilla. Mikäpä siinä, kun kauppa käy. 849e on ollut halvin mitä on tullut vastaan tarjouksessa, mutta listahinta taitaa edelleen olla kaikkialla sen 1099e.

E-PL2 (+VF-2) kuvasin aikani, ja mielestäni hieno kamera, mutta tarkennuksen hitaus sai vaihtamaan Panasonic G3 malliin. Välineurheilijana tietenkin seuraan tiiviistii m43 maailmaa, ja odottelen josko ensimmäiset m43 kamerat saapuisi, missä on seurantatarkennus myös siinä kunnossa, että koirien kuvailu kävisi vielä hieman kätevämmin.

Huhut kertoo, että Huhtikuun alussa Panasonic julkaisee G sekä GF -sarjan seruaajat, sekä Olympus E-P5. Mielenkiintoisia aikoja...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
On muuten EM-5 hinta pysynyt aika tiukasti kit-lasin kanssa 1000e yläpuolella, vaikka malli on ollut jo n vuoden markkinoilla. Mikäpä siinä, kun kauppa käy. 849e on ollut halvin mitä on tullut vastaan tarjouksessa, mutta listahinta taitaa edelleen olla kaikkialla sen 1099e.

E-PL2 (+VF-2) kuvasin aikani, ja mielestäni hieno kamera, mutta tarkennuksen hitaus sai vaihtamaan Panasonic G3 malliin. Välineurheilijana tietenkin seuraan tiiviistii m43 maailmaa, ja odottelen josko ensimmäiset m43 kamerat saapuisi, missä on seurantatarkennus myös siinä kunnossa, että koirien kuvailu kävisi vielä hieman kätevämmin.

Huhut kertoo, että Huhtikuun alussa Panasonic julkaisee G sekä GF -sarjan seruaajat, sekä Olympus E-P5. Mielenkiintoisia aikoja...

Joo tuo hinta on vielä harmillisen kova. Sitten pitäisi vielä uusi kiinteä 17mm 1:1.8 hankkia niin hintaa tulee...
En ole testannut itse tuota OM-D 5 mutta ilmeisesti pärjää kohtuullisesti jopa urheilukuvauksessa tarkennuksen kanssa.
Pana on ollut aina se toinen vaihtoehto, mutta eikös Panassa ole vakaajat putkissa?
PEN:in vakaaja rungossa on ollut yllättävän hyvä ja OM-D 5 ilmeisesti todella hyvä.
Tässä blogissa yksi mallikuva käsivaralla, 0,5s valotuksella malliksi
OLYMPUS DIGITAL CAMERA | Akikuvaa.com

Välineurheilija minäkin, ja odottelen kuumeisesti lisää linssejä/linssivalmistajia tähän m4/3 perheeseen. Tuo Olyn 17mm uutuus on kuulemma loistava hintaansa, hakkaa aikaisemman pancacet helposti, sekä Panan että Olyn.
Kokoa tosin tullut sitten myös lisää.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko kellään tietoa ymmärtääkö jo hieman iäkkäämpi Canon Ixus 70 (2007) 32gb kokoista sd-korttia. Googlettelin sen verran, että sain selville kameran tukevan SDHC kortteja, mutta meneeköhän tuo 32gb jo kameran ymmärryksen yli?
Tämän mukaan pitäisi ilmeisesti toimia.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Joo tuo hinta on vielä harmillisen kova. Sitten pitäisi vielä uusi kiinteä 17mm 1:1.8 hankkia niin hintaa tulee...
En ole testannut itse tuota OM-D 5 mutta ilmeisesti pärjää kohtuullisesti jopa urheilukuvauksessa tarkennuksen kanssa.
Pana on ollut aina se toinen vaihtoehto, mutta eikös Panassa ole vakaajat putkissa?
PEN:in vakaaja rungossa on ollut yllättävän hyvä ja OM-D 5 ilmeisesti todella hyvä.
Tässä blogissa yksi mallikuva käsivaralla, 0,5s valotuksella malliksi
OLYMPUS DIGITAL CAMERA | Akikuvaa.com

Välineurheilija minäkin, ja odottelen kuumeisesti lisää linssejä/linssivalmistajia tähän m4/3 perheeseen. Tuo Olyn 17mm uutuus on kuulemma loistava hintaansa, hakkaa aikaisemman pancacet helposti, sekä Panan että Olyn.
Kokoa tosin tullut sitten myös lisää.

Luulen, että tuo tarkennus on paljon myös kuvaajasta kiinni. Kuten Matti Sulanto taannoin sanoi, aikanaan on pärjätty manuaalitarkennuksella kaikessa kuvauksessa.

Kyllä ihan kohtuullisia kuvia omallakin Panalla on saatu omat taidot huomioiden. Pana + Olyn 45mm kävi parilla rokkikeikalla, pärjäsi hyvin ja suurin vika olikin kameran takana :) Myös koirasta otettuja kuvia saa kohtuullisesti, joskin huteja tulee melkoinen määrä.

Panassa tosiaan vakaajat on putkissa, ja toisinaan vakaaja on ikävä, mutta noilla lyhyemmillä laseilla ei vakaajaa ole välttämättä tarvinnut (Pana 20mm, Oly 45mm). Käyttöliittymän puolesta pidän Panasonicin kameroista enemmän, mutta tekninen suorituskyky lienee Olympuksella vahvempaa, ainakin jos pikseleitä viilaa ja käppyröitä tihrustaa.

Olympuksen 17mm on kieltämättä erittäin mielenkiintoinen lasi, mutta itse saatan kallistua mielestäni käyttökelpoisemman polttovälin vuoksi Panaleica 25mm 1.4. Luin jostain vertailua panasonicin 20mm sekä tämän Olyn uutukaisen 17mm välillä, ja optinen laatu melko tasoissa, tarkennus vaan Olympuksessa huikeasti nopeampi. Myös Panan 12-35 sekä 35-100 zoomit houkuttelee, Olympuksen 75mm puhumattakaan!
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Luulen, että tuo tarkennus on paljon myös kuvaajasta kiinni. Kuten Matti Sulanto taannoin sanoi, aikanaan on pärjätty manuaalitarkennuksella kaikessa kuvauksessa.

Tuossa kannattaa muistaa, että leikkolasi on oikeasti hiton hyvä apuväline käsitarkennukseen. Näkisin että sillä on helpompi tarkentaa manuaalilasia kuin penin tarkennusjärjestelmällä. Vaikka tosin E-PM1 -testailun jäljiltä tulin siihen tulokseen että tuo D5 voisi olla oikeasti sellainen vehje joka pärjäisi myös tarkennuksen osalta vaihe-erotarkennuksella varustetuille peilikameroille.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Tuossa kannattaa muistaa, että leikkolasi on oikeasti hiton hyvä apuväline käsitarkennukseen. Näkisin että sillä on helpompi tarkentaa manuaalilasia kuin penin tarkennusjärjestelmällä. Vaikka tosin E-PM1 -testailun jäljiltä tulin siihen tulokseen että tuo D5 voisi olla oikeasti sellainen vehje joka pärjäisi myös tarkennuksen osalta vaihe-erotarkennuksella varustetuille peilikameroille.

On varmasti näin. Rehellisyyden nimissä minulla ei ole lainkaan kokemusta noista, joten en osaa ottaa kantaa.

Nyt kun näistä m43 kameroista oli puhetta, törmäsin hetki sitten Panasonic G5 rungon vastustamattomaan hintaan:

Panasonic Lumix DMC-G5 kamerarunko - Osta se Scandinavian Photolta


(Linkki scandinavianphoton sivuille Panasonic G5)

G3 siis lähtee etsimään uusia haasteita G5 tieltä.
 
Pokkari skannerina + printtaus PDF --> paperi

Käytän Canon Digital Ixus 95 IS:ää ikäänkuin tasoskannerina.

Otan kuvan asiakirjasta ja tulostan sen sitten PDF:ksi. Vaikka kuvana teksti on täysin mustaa ja paperi valkoista niin PDF:ssä "tyhjän paperin osuus" muuttuu aika lailla tummaksi. Teksti ei ole yhtä hyvin luettavissa ja tulostettaessa ko. PDF printteri printtaa paperin koko alaltaan aika tummaksi.

Mistähän tuo johtuu? Olisiko mitään tehtävissä siten, että PDF toistuisi samoin kuin kuva ts. tummentumista ei tapahtuisi?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Käytän Canon Digital Ixus 95 IS:ää ikäänkuin tasoskannerina.

Otan kuvan asiakirjasta ja tulostan sen sitten PDF:ksi. Vaikka kuvana teksti on täysin mustaa ja paperi valkoista niin PDF:ssä "tyhjän paperin osuus" muuttuu aika lailla tummaksi. Teksti ei ole yhtä hyvin luettavissa ja tulostettaessa ko. PDF printteri printtaa paperin koko alaltaan aika tummaksi.

Mistähän tuo johtuu? Olisiko mitään tehtävissä siten, että PDF toistuisi samoin kuin kuva ts. tummentumista ei tapahtuisi?

Jos oikein ymmärsin niin helppo keino voisi olla valottaa vaalea osa kuvasta "puhki" kuvatessa, eli säädä valotusta niin että ylivalotat kuvan. Toinen keino on jossain kuvankäsittelyohjelmassa (esim. Gimp) säätää "levels" ("tasot" suomeksi?) säätöä niin että valkoinen on varmasti valkoista. Netistä löytynee ohjeita miten se tehdään Gimpissä.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Käytän Canon Digital Ixus 95 IS:ää ikäänkuin tasoskannerina.

Otan kuvan asiakirjasta ja tulostan sen sitten PDF:ksi. Vaikka kuvana teksti on täysin mustaa ja paperi valkoista niin PDF:ssä "tyhjän paperin osuus" muuttuu aika lailla tummaksi. Teksti ei ole yhtä hyvin luettavissa ja tulostettaessa ko. PDF printteri printtaa paperin koko alaltaan aika tummaksi.

Mistähän tuo johtuu? Olisiko mitään tehtävissä siten, että PDF toistuisi samoin kuin kuva ts. tummentumista ei tapahtuisi?

Saisitko mitattua esimerkiksi gimpillä pipetin avulla että mitä arvoja sekä kuvan valkoinen paperi että musta teksti antaa? (Valitset pipetin, tökkäät sillä valkoiseen ja sen jälkeen avaat värinvalintaikuunan josta pitäisi löytyä R G B -kohdat) Periaatteessahan valkoisen pitäisi antaa RGB -arvoksi jotain suht lähelle 255 - 255 -255 ja tekstin mahdollisimman lähelle 0 - 0 - 0. Jos näin oikeasti on niin vika on siinä pdf-printterissä. On nimittäin myös mahdollista että monitorin säädöt ym ei vaan täsmää, kameran ruudulta kun ei koskaan näe niitä ns oikeita kameran tallentamia värejä ym vaan karkean esikatselun.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olisi oikestaan Vitutusketjun kamaa. Olen odottelut jo melko tovin että Olympuksen OM-D E-5 hinta putoaisi, jotta voisi päivittää hyvin palvelleen Pen E-PL2 uusin sfääreihin. Mutta ei. Sitkeästi hinnat pyörivät tuossa tasan tonnin paikkeilla, mikä on näinkin hyvästä kamerasta mielestäni hiukan liikaa. 7 alkava hinta olisi lähempänä totuutta.
Tämä kamera siis.
Olympus OM-D E-M5 - OM-D | Top Shot - kamerakauppa
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Olisi oikestaan Vitutusketjun kamaa. Olen odottelut jo melko tovin että Olympuksen OM-D E-5 hinta putoaisi, jotta voisi päivittää hyvin palvelleen Pen E-PL2 uusin sfääreihin. Mutta ei. Sitkeästi hinnat pyörivät tuossa tasan tonnin paikkeilla, mikä on näinkin hyvästä kamerasta mielestäni hiukan liikaa. 7 alkava hinta olisi lähempänä totuutta.
Tämä kamera siis.
Olympus OM-D E-M5 - OM-D | Top Shot - kamerakauppa

Telefotossa tuo on 899, en osaa sanoa saako jostain vielä halvemmalla. En usko että tuon hintaluokan kameroissa kovin monen sadan euron hintavaihteluita tulee, jos ei joku kameraliike tyhjennä varastojaan.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Itse päivitin juuri PEN E-P1:n E-PL5:een. Taino, postissahan tuo vielä on, linssiksi löytyy 17mm/2.8 pannukakku, retki- ja matkakameraksi pitäisi olla aika lyömätön yhdistelmä.

Koomista on se, että tämän päivityksen jälkeen tuo "kakkoskamera" alkaa olla ominaisuuksiltaan parempi kuin se "oikea" järkkäri. Nikon D300:n päivittäminen uuteen "vastaavaan" vaatisi muutaman tonnin rahaa ja semmoisia summia ei juuri nyt ole laittaa kameraan kiinni.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Koomista on se, että tämän päivityksen jälkeen tuo "kakkoskamera" alkaa olla ominaisuuksiltaan parempi kuin se "oikea" järkkäri. Nikon D300:n päivittäminen uuteen "vastaavaan" vaatisi muutaman tonnin rahaa ja semmoisia summia ei juuri nyt ole laittaa kameraan kiinni.
No ei kai esim. D7000 tai D7100 mitään mahdottomia maksa edes uutena. Käytettynä nuo kuitenkin kannattaa hommata. Siis jos pelkkä runko pitää päivittää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No ei kai esim. D7000 tai D7100 mitään mahdottomia maksa edes uutena. Käytettynä nuo kuitenkin kannattaa hommata. Siis jos pelkkä runko pitää päivittää.

Asia erikseen on se, että haluaako näihin lähteä D300:n jälkeen? D300/S:lle ei oikein ole tullut seuraajaa, eli puoliammattimaista DX-kennolla varustettua kameraa. Itsehän en asiasta mitään tiedä, mutta kokeneemmat ovat sanoneet, että kun kerran tottuu erilliseen tarkennus ja laukaisin -namiskaan, niin takaisin ei ole paluuta. Ominaisuuksien puolesta D7000/7100 ovat D80/90:n seuraajia, eli selkeästi kuluttajasarjaa. D300:ssa ei taida olla edes Auto-moodia, joten aloittelijat ovat ainakin poissa kohderyhmästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös