Colorado Avalanche 2003-04

  • 92 436
  • 680

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Kuka on puhunut vapaitten agenttejen hommaamisesta? Ootko ikinä kuullut englannin kielen termiä "trade" suomeksi "vaihto"? Tässäpä esimerkki:
Coloradoon: Radim Vrbata + 3. kierroksen varaus.
Carolinaan: Teemu Selänne + 5. kierroksen varaus.

Hieman huvittuneena olen sivusta seurannut tätä suu vaahdossa kohkaamista tässä ketjussa, vaan en ole tätä ennen ottanut osaa.

Aiemmin tuolla mainitsit, että Colorado palkkasi Teemun ja Paulin heidän yhteispelinsä vuoksi. Ehkäpä, mutta oikeammin Teemu ja Paul halusivat pelata yhdessä ja tarjosivat itse itseään Coloradolle pilkkahintaan. Colorado ei tehnyt tietääkseni mitään tarjousta missään vaiheessa, vaan summaehdotus tuli Teukan ja japskin agentilta.

Tähän liittyen tuo lainaamani. Voisin miltei lyödä vetoa, että sekä Teemulla että Paulilla on sopimuksessaan "no trade" -pykälä, eli heitä ei siis voida treidata (tämä sinulle tiedoksi, jos et tiennyt mitä se suomeksi tarkoittaa.. [ja tähän se hymiö]). Tästä minulla ei varmaa tietoa ole, mutta se on suht helppo päätellä pöydällä olevista faktoista (halu pelata yhdessä ja voittaa SC).

Joten veikkaisin ettei Teemu sieltä mihinkään lähde tällä kaudella. Enkä itse usko, että seurajohdolla edes moisia haluja on.

edit: Sen verran pahoitteluja, että kyllähän sinäkin tuon Temen ja Paulin tarjouksen huomioit.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti Pärde
Hieman huvittuneena olen sivusta seurannut tätä suu vaahdossa kohkaamista tässä ketjussa, vaan en ole tätä ennen ottanut osaa.

Aiemmin tuolla mainitsit, että Colorado palkkasi Teemun ja Paulin heidän yhteispelinsä vuoksi. Ehkäpä, mutta oikeammin Teemu ja Paul halusivat pelata yhdessä ja tarjosivat itse itseään Coloradolle pilkkahintaan. Colorado ei tehnyt tietääkseni mitään tarjousta missään vaiheessa, vaan summaehdotus tuli Teukan ja japskin agentilta.

Tähän liittyen tuo lainaamani. Voisin miltei lyödä vetoa, että sekä Teemulla että Paulilla on sopimuksessaan "no trade" -pykälä, eli heitä ei siis voida treidata (tämä sinulle tiedoksi, jos et tiennyt mitä se suomeksi tarkoittaa.. [ja tähän se hymiö]). Tästä minulla ei varmaa tietoa ole, mutta se on suht helppo päätellä pöydällä olevista faktoista (halu pelata yhdessä ja voittaa SC).

Joten veikkaisin ettei Teemu sieltä mihinkään lähde tällä kaudella. Enkä itse usko, että seurajohdolla edes moisia haluja on.

edit: Sen verran pahoitteluja, että kyllähän sinäkin tuon Temen ja Paulin tarjouksen huomioit.

Niin siis ihan oikein, mäkään en tiedä onko siellä niitä No Trade-pykäliä, kun esim. Sakic ei millään meinannut sellaista saada! Ja sä tiedät mikä Sakic Coloradolle on...

Ja jos nyt realistisia ollaan, niin ei Colorado Selännettä vaihda, eikä lähetä farmiin, vaikka aihetta tulisikin. Maine kärsisi aika kovasti... Ja on Selänne 12 parhaan hyökkääjän joukossa, eli sen puolesta saa kyllä ollakin ylhäällä. Tosin niin on Cody McCormickin, mutta tässä se kokemus taas nähdään (ja kaksisuuntainen sopimus!). Selänne on nyt Sharksia vastaan saanut pari tilannetta, muttei (vaihteeksi) sisään...
Selänne muuten pelaa Sakicin ja Kariyan vierellä, eli siitä voi päätellä Granaton olevan varma että huonot pelit on nopeasti ohi. Se on tietysti pelaajalle tärkeätä, että on valmentajan luottamus. Selänteellä on kuitenkin potentiaalia alkaa venyttämään niitä verkkoja oikein kunnolla. Toivottavasti sellainen "ketsuppipullo"-ilmiö...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Jaymond Flurrie


Ja jos nyt realistisia ollaan, niin ei Colorado Selännettä vaihda, eikä lähetä farmiin, vaikka aihetta tulisikin. Maine kärsisi aika kovasti... Ja on Selänne 12 parhaan hyökkääjän joukossa, eli sen puolesta saa kyllä ollakin ylhäällä. Tosin niin on Cody McCormickin, mutta tässä se kokemus taas nähdään (ja kaksisuuntainen sopimus!).

Niin ja eikös Selänteen pitäs läpästä waiverlista, ennen farmi komennusta?
Vaikka mies ei ole hirveitä tehoja mättänytkään, niin mielenkiintoa muista seuroista löytyisi varmasti.
Ja colorado ei Selännettä tosiaankaan vaihda ilman miehen suostumusta mihinkään. Ja minkä takia mies haluaisi pois seurasta, jolla on realistiset mahdollisuudet cuppiin asti.

Itsekkin odotan Selänteeltä enemmän tekoja puheiden sijaan. Viime yön pelissä Selänne pääsi ainakin paikkoihin, mikä on ihan positiivista, sitten kun ei pääse edes paikkoihin pitää huolestua enemmän.
Ja aika moni maalintekijä on sanonut, että se on vähän henkimaailman hommia, joskus se vaan menee sisään.

Ja ikävää, että Foppa loukkaantu taas. Se tosin kertoo jotain miehen periksi antamattomasta pelityylistäkin. Ehkä miehen pitäisi säästellä runkosarjassa kroppaansa vähän, mutta sen mitä miehestä olen juttuja kuullut tämä ei tule kysymykseenkään.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti repe_joke
Niin ja eikös Selänteen pitäs läpästä waiverlista, ennen farmi komennusta?
Vaikka mies ei ole hirveitä tehoja mättänytkään, niin mielenkiintoa muista seuroista löytyisi varmasti.
Ja colorado ei Selännettä tosiaankaan vaihda ilman miehen suostumusta mihinkään. Ja minkä takia mies haluaisi pois seurasta, jolla on realistiset mahdollisuudet cuppiin asti.

Itsekkin odotan Selänteeltä enemmän tekoja puheiden sijaan. Viime yön pelissä Selänne pääsi ainakin paikkoihin, mikä on ihan positiivista, sitten kun ei pääse edes paikkoihin pitää huolestua enemmän.
Ja aika moni maalintekijä on sanonut, että se on vähän henkimaailman hommia, joskus se vaan menee sisään.

Ja ikävää, että Foppa loukkaantu taas. Se tosin kertoo jotain miehen periksi antamattomasta pelityylistäkin. Ehkä miehen pitäisi säästellä runkosarjassa kroppaansa vähän, mutta sen mitä miehestä olen juttuja kuullut tämä ei tule kysymykseenkään.

Mä en ilmeisesti tajua yhtään mitään sopimuksista. Mitä toi kaksisuuntainen sopimus tarkoittaa? Mä olen luullut että se a) on mahdollisuus lähettää farmiin ilman waiver-listaa b) pienempää palkkaa. Siis kun McCormickilla on kaksisuuntainen, hänet on helpompi lähettää farmiin. Näin mä sen olen käsittänyt.
Ja noi tradet tehdään "just sellain ku huvittaa" JOS ei ole "No-trade"-pykälää, joka siis vaatii vaihdettavan pelaajan suostumuksen. Ja kuten olen kirjoittanut, en tiedä onko Selänteellä sellainen.

Ja jos Bates Battaglia saadaan vaihdettua Steve Konowalchukiin, niin varmasti löytyy myös Selänteelle "viisas ostaja" (Battagliahan on muuten vissiin Capitalsin paras pistemies nyt, eikö? Ai ei vai...).

Fopan ja Selänteen ero on just tässä. Selänne säästelee runkosarjassa ja tekee sitten playoffeissa (paitsi ettei tee). Forsbergillä saattaa jäädä joko runkosarja tai playoffit jäädä pelaamatta. Viime kaudella äijä voitti runkosarjassa pistepörssin, mutta playoffeissa hävisivät Minnesotalle (Jota mä en tajua vieläkään. Kuka v*tun Andrew Brunette?). Toissakaudella äijä ei tehnyt pisteen pistettä runkosarjassa (Ei tosin pelannutkaan, mutta mitä se tähän liittyy?) ja voitti playoff-pistepörssin. Selänne on pelannut varmasti monta kautta jolloin on voittanut playoff-pistepörssin, niinkuin... Noh, nyt ei tule yhtään mieleen. Ja taas syytellään huonoja seuroja. Jos Selänne olisi hyvä pelaaja, kuten vaikkapa Sakic, San Jose olisi ilman muuta ollut vähintään neljän joukossa joko viime tai toissa kaudella. Sharksilla ei ollut hirveästi huonommat hyökkääjät kuin mitä vaikka Avsilla 96. Maalivahti oli kuulemma loistava. Selänne itse sanoi heillä olleen parempi joukkue 2002 kuin mitä Avsilla ei ollut. Ja turpaan tuli silti. Väitän ettei SC-finaaleissa tule olemaan ainakaan tällä kaudella mitään vancouvereita tai sanjoseja. Siellä pyörii edelleen nämä samat kuin yleensäkin, eli Colorado, Detroit ja Dallas. Viimeisistä 18 (vuodesta 1995) paikasta konferenssifinaaleihin ne on vieneet 14. 9 finaalipaikasta 8. Eivätkä kertaakaan hävinneet muille kuin toisilleen.
Ja sitä ennen Avsia ei edes ollut (tai siis oli, nimellä Quebec Nordiques joka pelasi Idässä, josta menee aina joko New Jersey tai sitten joku ihan ihme joukkue, kuten Carolina, Buffalo, Washington tai Florida. OK, kerran oli Flyers). Tämä tarkoittaa että ottaa vähän muutakin kuin pari "tuurinollaa" edetä pidemmälle lännen playoffeissa. Se vaatii jotain sellaista mitä esim. Selänteellä ei tunnu olevan. Kariyalta tuli viime keväänä näyttöjä "siitä jostakin", Avsissa toivottavasti kehitys jatkuu. Yksilöiden onnistumiset ei riitä pitkälle. Pitää olla hyvä joukkue, jota siis mun mielestä ei San Josella ole. Eikä myöskään saa olla imuria maalissa (Dan Cloutier).

Mutta jokatapauksessa, mä alan Selänteen kohdalta odottamaan playoffeja. Runkosarjan äijä on pistänyt omalta osaltaan v*tuiksi jo nyt. Voittomaali heti ekassa pelissä keväällä, ja runkosarjan voi unohtaa.
Vähän on multa tullut Selännettä puolustavia sanoja tullut mutta tässä on yksi: Kuka väittää että Selänne palkattiin runkosarjaa varten? (Tosin "rent-a-player" on halvempaa, mutta Avsilla onnistunut vain kerran, 2001.)
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jaimien asiantuntemuksessa löytyi kuin löytyikin lopulta aukko :O

Kaksisuuntainen sopimus tarkoittaa sitä, että pelaajalla on farmiin joutuessaan tietty palkka ja ylhäällä pelatessaan tietty palkka. Ylhäällä pelatessa palkka on tietenkin huomattavasti isompi kuin farmipalkka, joten tälläisen pelaajan alhaalla pitäminen tuo säästöä joukkueelle. Yksisuuntainen sopimus tarkoittaa taas sitten sitä, että palkka on sama, pelaa pelaaja sitten ylhäällä tai farmissa. Joukkeet eivät yleisesti ottaen juurikaan sellaisille pelaajille yksisuuntaista diiliä tee, joiden ei ole tarkoitus koko kautta ylhäällä pelata.

No-trade clause tarkoittaa käsittääkseni samalla myös sitä, ettei pelaajaa voida passittaa farmiin, sillä ennenkuin veteraani voidaan lähettää farmiin on hänet asetettava Waiver-draftiin, eikä no-trade pykälällä olevaa pelaajaa voida Waiveriin laittaa...
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viestin lähetti dana77
No-trade clause tarkoittaa käsittääkseni samalla myös sitä, ettei pelaajaa voida passittaa farmiin, sillä ennenkuin veteraani voidaan lähettää farmiin on hänet asetettava Waiver-draftiin, eikä no-trade pykälällä olevaa pelaajaa voida Waiveriin laittaa...

Mitäs Cujo sitten teki waivereissa pariinkin otteeseen?
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti dana77
Kaksisuuntainen sopimus tarkoittaa sitä, että pelaajalla on farmiin joutuessaan tietty palkka ja ylhäällä pelatessaan tietty palkka. Ylhäällä pelatessa palkka on tietenkin huomattavasti isompi kuin farmipalkka, joten tälläisen pelaajan alhaalla pitäminen tuo säästöä joukkueelle. Yksisuuntainen sopimus tarkoittaa taas sitten sitä, että palkka on sama, pelaa pelaaja sitten ylhäällä tai farmissa. Joukkeet eivät yleisesti ottaen juurikaan sellaisille pelaajille yksisuuntaista diiliä tee, joiden ei ole tarkoitus koko kautta ylhäällä pelata.

On eri asia kuin mitä mä kirjoitin?
a) on mahdollisuus lähettää farmiin ilman waiver-listaa
b) pienempää palkkaa.

Eikö kohta "b" ole yhtä kuin
"Kaksisuuntainen sopimus tarkoittaa sitä, että pelaajalla on farmiin joutuessaan tietty palkka ja ylhäällä pelatessaan tietty palkka."

Kenellä on ollut pienempi palkka NHL:ssä kuin farmissa?

Ja mä olen aivan varma siitä että kaksisuuntaisen omaavat voi lähettää farmiin "koska vain". Kysy vaikka Steve Moorelta.

Ja mä olen aivan varma siitä että yksisuuntaisen omaavia ei voi lähettää farmiin "koska vain". Ne menee Waiver-listan läpi ja sieltä mikä tahansa joukkue voi poimia pelaajan nimellistä korvausta vastaan. Joskus se korvaus oli jotain 50K$.

Oletko muuten joskus kuullut pelaajasta jolla on kaksisuuntainen sopimus jossa on "No-trade"?

Ja edelleen, lista kaikkien aikojen Avs-pelaajista joilla on ollut "No-Trade" on varmasti todella lyhyt.

Onko Cujolla "No-Trade"?

Ja eiköhän Cujo ole suostumuksensa kaupasta antanut, luulisin ainakin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kaksisuuntainen sopimus ei todellakaan tarkoita, että pelaajan voisi lähettää farmiin ilman waivereita, jos nyt oikein käsitin huuruista tekstiäsi. Waiver-listan suhteen ainoa mikä merkitsee on pelaajan ikä, vuoden NHL-sopimuksen tekemisestä ja pelatut NHL-pelit.

noob pwned.

Ei muuta kun poju reenailemaan sitä NHL-kirjaa kunnes saavut waiver-sääntöjen kohdalle, siinä sitä onkin kerrattavaa...
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti vilpertti
Kaksisuuntainen sopimus ei todellakaan tarkoita, että pelaajan voisi lähettää farmiin ilman waivereita, jos nyt oikein käsitin huuruista tekstiäsi. Waiver-listan suhteen ainoa mikä merkitsee on pelaajan ikä, vuoden NHL-sopimuksen tekemisestä ja pelatut NHL-pelit.

noob pwned.

Ei muuta kun poju reenailemaan sitä NHL-kirjaa kunnes saavut waiver-sääntöjen kohdalle, siinä sitä onkin kerrattavaa...

No joo. Olkoon sitten niin. Mutta miten Colorado on pystynyt lähettämään esim. Mike Craigin farmiin? Eikö sitä kukaan muu halunnut? Onhan noita vaikka kuin paljon ketä Avs on palkannut "nuoriso-ohjaajiksi" Hersheyyn.
Voi olla että mun pitäis lukea säänöistä, tosin just nyt ei satu olemaan sääntökirjaa saatavilla.

Sitäpaitsi jos "noob pwned." ei ole huuruista tekstiä, niin ei mikään.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mike Craig läpäisi kauden alussa waiver-draftin.

Kuten sanoin, opettelemaan siitä. hushus
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Jaymond Flurrie

Ja edelleen, lista kaikkien aikojen Avs-pelaajista joilla on ollut "No-Trade" on varmasti todella lyhyt.


Tuo no-trade pykälä ei ole mikään harvinaisuus nykyään. Lähes tulkoon jokaisella joka on jotakin kirjauttaa moisen pykälän sopimukseen. Veikkaisin, että coloradon ykkös -ja kakkoskentän kaikilla äijillä on kyseinen pykälä sopimuksessa. Tai jos ei ole vielä, niin seuraavassa sopimuksessa on ainakin.
Ja etenkin Teemulla ja Paulilla on se pykälä, koska miehillä oli niin hyvät neuvotteluvaltit käsissään viime kesänä.
Jos colorado ei ois miehiä ottanu, niin dallas tai detroit olisi melkoisella todenäköisyydellä kyllä ottanut. Ja ihan niillä ehdoilla mitä herrat olisivat sanelleet, koska hinta oli edullinen Paulin suostuttua pienimuotoiseen palkanalennukseen.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti repe_joke
Tuo no-trade pykälä ei ole mikään harvinaisuus nykyään. Lähes tulkoon jokaisella joka on jotakin kirjauttaa moisen pykälän sopimukseen. Veikkaisin, että coloradon ykkös -ja kakkoskentän kaikilla äijillä on kyseinen pykälä sopimuksessa. Tai jos ei ole vielä, niin seuraavassa sopimuksessa on ainakin.
Ja etenkin Teemulla ja Paulilla on se pykälä, koska miehillä oli niin hyvät neuvotteluvaltit käsissään viime kesänä.
Jos colorado ei ois miehiä ottanu, niin dallas tai detroit olisi melkoisella todenäköisyydellä kyllä ottanut. Ja ihan niillä ehdoilla mitä herrat olisivat sanelleet, koska hinta oli edullinen Paulin suostuttua pienimuotoiseen palkanalennukseen.

Mä olen ilmeisesti missannut jotain, sillä viimeks kun mä kuulin puhuttavan noista "No-Trade" kohdista, se oli kun Sakicille tarjottiin sopimusta 2001. Sen jälkeen en ole kuullut niistä, eli tässä myönnän virheeni.

Ja ilman muuta mäkin olisin tehnyt sopimuksen noilla ehdoilla Kariyan ja tän toisen kanssa. Mutta eikös palkanlaskut tullut myös siksi että Avsilla olisi varaa ostaa parempi maalivahti? Dallas ja varsinkaan Detroit tuskin olisi tarvinneet. Siispä luulen että Detroitin "Free-agent-toiminnan" tietäen Selänteen palkka olisi voinut olla vaikka 8 miljoonaa. Ja olisiko Detroit edes saanut Kariyaa ja Selännettä, nehän ottivat tuntia aiemmin Hatcherin? Olisiko omistajat suostuneet venyttämään budjettia yli kymmenellä miljoonalla tunnin sisällä? Ajatuskin seuraavanlaisesta vuoropuhelusta huvittaa "Eiku mä tost meiän budjetista et voisko sitten venyttä ihan pikkusen? Paljonko? No tommoset viis miljoonaa" ja tunnin päästä just sama puhelu... =)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Mutta eikös palkanlaskut tullut myös siksi että Avsilla olisi varaa ostaa parempi maalivahti?"

Ja seuraavaksi opettelemme miten Free Agent-säännöt menevät pelaajien kohdalla ja mitä tuo Kariyan palkanalennus merkitsee hänen seuraavan sopimuksensa kannalta.

Kuuma sana: NHL:n keskipalkka
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti varjo
"Mutta eikös palkanlaskut tullut myös siksi että Avsilla olisi varaa ostaa parempi maalivahti?"

Ja seuraavaksi opettelemme miten Free Agent-säännöt menevät pelaajien kohdalla ja mitä tuo Kariyan palkanalennus merkitsee hänen seuraavan sopimuksensa kannalta.

Kuuma sana: NHL:n keskipalkka

Ja seuraavaksi katsotaan kuka se toinen pelaaja oli? Siis tämä johon viittaan kohdassa "Selänteen palkka olisi voinut olla vaikka 8 miljoonaa". Mitä tekemistä Selänteen 5,9M$ palkalla on NHL:n keskipalkan kanssa?

Otapa myös silmä käteen ja vilkaise ketjua Francis kaikkien aikojen pörssissä nyt neljäs, johon olen 30.12.2003 22:48 kirjoittanut "Otetaanpa sitten alusta kun et selvästikään tiedä miksi Kariya tienaa tasan sen minkä tienaa. Kariya haluaa saada UFA-statuksen ensi kesänä ja siihen hän tarvitsee palkaksi vähemmän kuin NHL:n keskiarvo, joka nyt sattuu olemaan tuo hieman reilu milli. Jos kiinnostaa, niin voin vaikka lyödä vetoa ettei Kariya tee uutta NHL-sopimusta tuohon summaan."

Lisätään tuohon nyt vielä sellainen yksityiskohta että Kariyan NHL-uran pelimäärä ja ikä vaikuttavat tuohon UFA-statukseen, mutta mitä tekemistä sillä on Selänteen palkan kanssa?

Otetaanpa pieni matematiikan tunti; jos yhtälön 1.1+X=Y, X>0 muuttujaa X muutetaan, muuttuja Y muuttuu samaan suuntaan yhtä paljon. Jos ei tuota tajua, melkeimpä ehdottaisin ala-asteen kertaamista.

Äidinkielen tunnilla voisit käydä kysymässä mitä eroa on sanoilla "palkanlasku" ja "palkanlaskut".

Että ennenkuin tulet mulle kehottamaan sääntökirjan lukemista, niin vilkaisehan peiliin (Sellanen sulla varmaan on? Tiedäthän sä mitä peili tarkoittaa? Sitä ei valitettavasti taida löytyä sääntökirjasta)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jaymond:

Se että Selänne laski palkkaansa, mitä 600k$ ei merkitse mitään siihen verrattuna että Kariyan kohdalla laskettiin palkkaa reaaliarvoon nähden sellaiset 7-8 M$.

Kun avs on maksanut viimeiset pari vuotta miltein 10M$ Roylle niin välttämättä 600k$ ei ole heidän budjeteissaan kovinkaan merkittävä määrä jos avs tosissaan olisi jonkun huippuveskan perässä.

"Otetaanpa pieni matematiikan tunti; jos yhtälön 1.1+X=Y, X>0 muuttujaa X muutetaan, muuttuja Y muuttuu samaan suuntaan yhtä paljon"

Sarjassamme: älä yritä vittuilla jos et ole varma asiastasi.
Y ei muutu yhtä paljoa koska Y:ssä on mukana vakiotermi 1.1. Esim.

Tilanne 1. X=5 => Y=6.1
Tilanne 2. X_2=4 => Y_2=5.1

X_2:n suhde X:ään 80%
Y_2:n suhde Y:hyn 84%

Muutokset: X muuttui -20%
Y muuttui -16.4 %

Eli vaikka määrällinen muutos on sama niin Y:n muutos on erisuuri X:n muutoksen kanssa. Noh tämä nyt on merkityksetöntä käsiteltävän asian kannalta, tämä nyt kuitenkin on sitä em. matematiikkaa palkanlasku toki hoidetaan ihan rahana eikä prosentteina ja muutosvauhteina yms.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viestin lähetti varjo
"Mutta eikös palkanlaskut tullut myös siksi että Avsilla olisi varaa ostaa parempi maalivahti?"

Ja seuraavaksi opettelemme miten Free Agent-säännöt menevät pelaajien kohdalla ja mitä tuo Kariyan palkanalennus merkitsee hänen seuraavan sopimuksensa kannalta.

Kuuma sana: NHL:n keskipalkka

Käsittääkseni Roysta säästettiin 8 miljoonaa ja sillä saatiin Kariya&Selänne. Molariin ei enää ollut varaa. Nyt on tietysti jo toinen tilanne, kun kaudesta on melkeen jo 2/3 pelattu. Joku Burke ei enää tulisi niin kalliiksi, mutta eipä ne sitä hankikaan kun Aebi on niin hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti varjo
Jaymond:

Se että Selänne laski palkkaansa, mitä 600k$ ei merkitse mitään siihen verrattuna että Kariyan kohdalla laskettiin palkkaa reaaliarvoon nähden sellaiset 7-8 M$.

Kun avs on maksanut viimeiset pari vuotta miltein 10M$ Roylle niin välttämättä 600k$ ei ole heidän budjeteissaan kovinkaan merkittävä määrä jos avs tosissaan olisi jonkun huippuveskan perässä.

"Otetaanpa pieni matematiikan tunti; jos yhtälön 1.1+X=Y, X>0 muuttujaa X muutetaan, muuttuja Y muuttuu samaan suuntaan yhtä paljon"

Sarjassamme: älä yritä vittuilla jos et ole varma asiastasi.
Y ei muutu yhtä paljoa koska Y:ssä on mukana vakiotermi 1.1. Esim.

Tilanne 1. X=5 => Y=6.1
Tilanne 2. X_2=4 => Y_2=5.1

X_2:n suhde X:ään 80%
Y_2:n suhde Y:hyn 84%

Muutokset: X muuttui -20%
Y muuttui -16.4 %

Eli vaikka määrällinen muutos on sama niin Y:n muutos on erisuuri X:n muutoksen kanssa. Noh tämä nyt on merkityksetöntä käsiteltävän asian kannalta, tämä nyt kuitenkin on sitä em. matematiikkaa palkanlasku toki hoidetaan ihan rahana eikä prosentteina ja muutosvauhteina yms.

Kuka tässä on puhunut prosentuaalisesta muutoksesta? 1 on1 ja 2 on 2.

Ei kai Roy tienannut kuin 8,5M?

Kai Selänne tienasi 9,5M$?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Henkka
Mitäs Cujo sitten teki waivereissa pariinkin otteeseen?
CuJohan luopui no-trade pykälästään.
 

pp33

Jäsen
No trade-pykälällä, waivereilla ja kahdensuunnansopimuksilla ei ole minkäälaista teknistä vaikutussuhdetta toisiinsa.

No trade-pykälä estää pelaajan siirtymisen tavanomaisissa pelaajakaupoissa. Tällainen pykälä on pelaajan ja seuran välinen sopimus ja liigalla ei ole säännöstönsä puolesta minkäänlaista vaikutusvaltaa asian suhteen.

Kaksisuuntainen sopimus vaikuttaa sinällään ainoastaan pelaajan palkkaan, eli palkka on pienempi farmissa. Edelleen, sopimus on pelaajan ja seuran välinen, jolloin liigan säännöstöllä ei ole vaikutusta asiaan.

Waiver-listalle voidaan puolestaan asettaa kuka pelaaja tahansa, milloin tahansa, mikäli seura haluaa näin tehdä. Mitkään sopimustekniset seikat, kuten esim. no-trade-pykälä, eivät asiaan vaikuta. Esimerkkeinä tästä vaikkapa Cujo ja Pierre Turgeon, sekä takavuosina Phil Housley.

Lisäksi pelaaja joudutaan automaattisesti asettamaan waiver-listalle, mikäli tämä lähetetään farmiin. Tässä on kuitenkin huomattavia poikkeuksia, jotka liittyvät pelaajan NHL-sopimuksen alla pelattuihin vuosiin ja erityisesti pelattuihin otteluihin. Ilman tarkistamista en muista näitä rajoja tarkalleen, mutta käsittääkseni kolmen vuoden sisällä ensimmäisen NHL-sopimuksensa solmimisesta pelaaja voidaan lähettää farmiin milloin tahansa, ilman että tämä täytyy asettaa waiver-listalle. Pelattujen otteluiden kohdalla vastaava raja on muistaakseni 180 peliä.

Lisäksi on huomattava ns. "emergency call-up", jolloin pelaaja voidaan nostaa esim. loukkaantumisten sattuessa. Tällöin kutsuttu pelaaja on poikkeus waiver-säännöstä muutaman vuorokauden ajan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
totta ettei niillä teknistä suhdetta toisiinsa ole, mutta entäpä looginen syy-seuraus suhde?

Minä tulkitsen asian niin, että kun no-trade pykälä on pelaajan ja seuran välinen sopimus, jonka perusteella pelaajaa ei voida myydä, niin ei häntä loogisesti voida myöskään asettaa waiveriin (eikä niin ollen lähettää farmiin), koska sitä kautta pelaava voisi joutua toiseen seuraan ja se sopimuksella on kielletty. Jos myyminen on kiellettyä, niin tuskin ilmaiseksi antaminenkaan on sallittua.

CuJo luopui minusta kesällä pykälästään, mutta Housleyn ja Turgeonin sopimuksia en muista. Jos joukkue nappaa waiveristä pelaajan, jolla on no-trade-pykälä, niin sitten uusikaan seura ei häntä voi myydä, vai kuinka?? <silmiä-pyörittävä hymiö>
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No-Trade tarkoittaa juuri sitä, mitä siinä lukee.

No-Waiver olisi eri asia.

Waiver-järjestelmä on kehitetty NHL:ään pitämään joukkueiden väliset tasoerot mahdollisimman pieninä, ja jos siihen joku kaupanteon estävä sopimuspykälä purisi niin siitähän se soppa vasta syntyisi - joukkueet voisivat tehdä no-trade pykäliä niille pelaajille jotka muuten joutuisivat waiveriin mutta jotka ne haluaisivat itse pitää organisaatiossaan.
 

pp33

Jäsen
dana77: vilpertti tuossa selvittikin asiaa jo hieman.

Erotin tuossa tarkoituksella pelaajien sopimukset ja liigan säännöstön toisistaan. Homma toimii tietysti myös niin päin, ettei pelaajien ja seuran välisillä sopimuksilla pysty vaikuttamaan liigan säännöstöön. Eli waiver-käytäntö ei ole missään suhteessa riippuvainen pelaajien sopimuksista ja niiden mahdollisista no trade-pykälistä.

Tottahan toki kuka tahansa voidaan yrittää lähettää farmiin, jos siltä tuntuu.

Viestin lähetti dana77
CuJo luopui minusta kesällä pykälästään, mutta Housleyn ja Turgeonin sopimuksia en muista. Jos joukkue nappaa waiveristä pelaajan, jolla on no-trade-pykälä, niin sitten uusikaan seura ei häntä voi myydä, vai kuinka?? <silmiä-pyörittävä hymiö>

No-trade-pykälä olikin perimmäinen syy esim. Turgeonin ja Housleyn waiveriin laitamiselle. Kumpikin pelaaja oli rasite joukkueelleen ja heistä piti päästä eroon ja tämä onnistui ainoastaan waiverin kautta. Housleylle löytyi uusi joukkue, mutta Turgeonin tapauksessa julmettu palkka ja no-trade-pykälä aiheuttivat sen, ettei ottajaa löytynyt. Eli sopimus siirtyy toki myös waiver-siirtojen yhteydessä uudelle seuralla kaikkine bonuksineen ja pykälineen sellaisenaan.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Viestin lähetti dana77
CuJo luopui minusta kesällä pykälästään, mutta Housleyn ja Turgeonin sopimuksia en muista. Jos joukkue nappaa waiveristä pelaajan, jolla on no-trade-pykälä, niin sitten uusikaan seura ei häntä voi myydä, vai kuinka?? <silmiä-pyörittävä hymiö>

Se luopuminen tapahtui vain suullisesti ja "hyvässä yhteisymmärryksessä". Mitä se sitten ikinä tarkoittikaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös