Chili- valkosipulit
Kokeillaas tällaista.
Onko kukaan tehnyt itse purkitettuja chili-valkosipulin kynsiä? Koitin itse tuossa joulun alla seuraavaa ohjetta (lainattu chilifoorumilta):
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4085
Tästä reseptistä tulee 4kpl 2dl vetoisia purkkeja.
6 isoa valkosipulia (n.400g)
8 värikästä chiliä
2dl vettä
3dl etikkaa (10%)
4rkl hunajaa
2tl suolaa
kuivattua chiliä kokonaisena taikka jauheena
1) Kuori valkosipulin kynnet ja laita ne kelmulla peitettynä mikroon (700W/1min).
2) Lado kynnet kuumennettuihin purkkeihin pitkittäin suikaloitujen chilien kanssa. Laita chilit purkin ulkoreunoille tuomaan väriä.
3) Keitä liemi vedestä, etikasta, hunajasta, suolasta ja kuivatusta chilistä. Kokonaiset chilit ovat liemeen parempia, sillä eivät värjää lientä "sameaksi".
4) Kaada kiehuva liemi purkkeihin, anna maustua 2-3vrk huoneenlämmössä ja säilytä sen jälkeen jääkaapissa.
5) Nauti tai siis anna ystäville lahjaksi ja kinua heiltä sitten maistiaisia Jouluna...
Tein koko systeemin pitkälti tuon ohjeen mukaan, mutta koska paikallisesta anttilasta ei löytynyt Aji Cristalia tuoreena, jouduin tyytymään johonkin "Chili, punainen, indonesia" tyyppiseen perus kilotavara chiliin. Tämä lajike ei mielestäni ollut hirveän tulinen, siksipä päätinkin ohjeesta poiketen silputa chilit.
Mikroa en myöskään halunnut käyttää koska jossain sanottiin että keittäminen on parempi tapa pehmentää kynnet, ja jos keittää niin kuorikin irtoaa helpommin. Keittoaika oli noin 4 minuuttia jolloin kynnet irtosivatkin mukavasti.
Lopputulos koostumukseltaan mainio, kynnet ovat mukavan pehmeitä ja tulisuus on juuri kohdallaan näin yleis- käyttötavaraksi (Itse olisin halunnut hiemn tulisempaa).
Ainoa mikä tuossa hieman häiritsee on etikan maku. Nämä ovat tietenkin makuasioita, mutta mielestäni ainakin tuon ohjeen mukaan tehtynä se etikan kirpeys tulee hieman liikaa esille ja jopa hieman rajoittaa kynsien käyttöä esim. voileipien päällä. Ruoanlaitoissa tai salaateissa nämä toimivat varmasti mainiosti.
Eli nyt seuraakin kysymys: Onkos palstaveljillä muita purkkivalkosipulin (Chilliä tottakai) ohjeita?
Hakusessa siis tulinen mutta pehmeä lopputulos.
Edit. Kyseessä oli tosiaan omenaviini-etikka, ehkäpä siinä on syy ylimääräiseen kirpeyteen.