Niih, homma olis nyt siinä pisteessä, että alkaa oleen noilla jo jonkun verran korkeutta, mutta ei vielä mikään kriittinen piste siis. Mutta entä sitten?
En osaa mitään yleispätevää ohjetta antaa, mutta itse olen tehnyt niin, että idätän kasvit kertakäyttömukeissa. Sitten, kun korkeutta on muutama sentti, vaihdan isompaan ruukkuun, eli sellaiseen n. 10 senttiä korkeaan peruskukkaruukkuun. Tässä kasvi saa kasvaa pidemmän aikaa. Sitten, kun korkeutta alkaa olla huomattavasti enemmän, ja kasvin runko alkaa olla jo hivenen puumainen, vaihdan sen sellaiseen "ämpäriin", eli siis suomeksi sanottuna isoon kukkaruukkuun.
Pitääkö niinku ostaa vaan isompaa ja isompaa purkkia, ennenkuin kesä koittaa, vai kuinka kauan nuiden voi antaa kasvaa keskenään? Pitääkö siis ne erotella johonkin omaan rauhaan koska ja miten niitä pitäis niinku lannottaa. Luomu-juttuihin en lähde, eli kaikki tuotokset vedän viemäristä alas.
Olen törmännyt väitteeseen, jonka mukaan kasvit pitäisi erotella melko pian. Parhaiten minulla on kuitenkin menestynyt siemenistä kasvatettu indonesialainen rawit, jossa kaksi taimea olivat niin lähellä toisiaan, etten uskaltanut niitä erottaa toisistaan. Kun kasvi kasvoi isommaksi, rungot olivat käytännössä sulautuneet yhteen, jolloin kasvi näytti komealta kaksihaaraiselta puulta.
Lannoituksessa olen käyttänyt merileväuutetta. Yksi, mitä on kehuttu, on puutarhan kesä, mutta sitä en ole kokeillut.
Tällä hetkellä itselläni short yellow tabascossa on viisi palkoa ja inca red dropissa kaksi. Naga morich on varsin hyvän kokoinen, muttei vielä ole kukkinut. Rawit on varsin komea, muttei kuki. Nuo kaikki ovat viime keväänä istutettuja. Tänä keväänä istutetut bolivian rainbow sekä malagueta ovat vielä pieniä taimia. Bolivian rainbow pitää kohta vaihtaa kertakäyttömukista kukkaruukkuun.