Suomen Palloliitto ja Veikkausliiga saavat Allianssin vetovilppijupakassa tutkimusapua Belgiasta.
Belgian jalkapalloliiton syyttäjänviranomainen René Verstringhe kertoi keskiviikkona Gentissä Helsingin Sanomille, että hän on lähettänyt asiaan liittyviä tietojaan Suomeen. "Toivottavasti mitään ei ole tapahtunut [Allianssin tapauksessa], mutta olen huolissani", Verstringhe myönsi.
René Verstringhen tiedot ovat yksi osanen palapelissä, kun Suomen Palloliitto ja Veikkausliiga selvittävät, hävisikö belgialais-kiinalaiseen omistukseen siirtynyt Allianssi tahallaan vai tahattomasti liigaottelun Hakaa vastaan luvuin 0-8 Valkeakoskella kaksi viikkoa sitten.
Belgian liitto tutkii parhaillaan toiseksi ylimmän sarjatason ottelua Geel-Waasland, joka pelattiin 16. toukokuuta.
"Eräs Waaslandin pelaaja jätti valituksen meille, että hänet yritettiin lahjoa häviämään ottelu. Tutkimme tätä tapausta jo ennen kuin kuulin Suomen tapahtumista", Verstringhe mainitsee.
"Suomessa tutkaillaan myös samojen henkilöiden edesottamuksia: Jean-Pierre La Placan [Allianssi-pelaaja] ja kuuluisan kiinalaisen liikemiehen Ye Zheyunin [Allianssin pääomistaja] toimia. Sain Suomesta sähköpostia, jossa pyydettiin lähettämään tietoja, jotka liittyvät Allianssi-tapaukseen. Lähetin nämä tiedot", Verstringhe toteaa.
Verstringhe on erittäin kiinnostunut kuulemaan, mitä Suomessa tapahtuu tällä haavaa Allianssin suhteen.
"Sain Suomesta listan Allianssin belgialaispelaajista, ja huomasin näiden kaikkien pelaajien pelanneen jossain vaiheessa uraansa samassa seurassa [RAEC Mons]. Ja kiinalainen [Ye Zheyun] taas yritti saada haltuunsa Geeliä juuri niihin aikoihin, joihin tutkintamme kohdistuu", Verstringhe kertoo ja sanoo antaneensa Veikkausliigalle tietoa kiinalaisesta ja Allianssin belgialaispelaajista.
"Enempää en voi tehdä. Ainoa pelaaja, jonka edesottamuksia olen tutkinut Belgiassa on La Placa. Hän on kiistänyt soittaneensa Waaslandin pelaajille [lahjomisaikeissa]. Eräs Waaslandin pelaajista vahvisti kuitenkin La Placan soittaneen hänelle."
"Minun johtopäätökseni Allianssin tapauksesta on, että jotain tutkimisen arvoista on tapahtunut. Toivottavasti mitään ei ole tapahtunut, mutta olen huolissani. Kaikki nuo Allianssin belgialaisnimet ovat linkittyneet toisiinsa, ja se häiritsee minua."
"Miksi kiinalainen liikemies on kiinnostunut Geelin kaltaisesta seurasta? Sano jokin hyvä syy. Voiko hän sitten istua kaikkien edessä ja sanoa olevansa johtaja - minkä johtaja? Pienen kakkosdivisioonaseuran johtaja stadionilla, jonne mahtuu vain muutama tuhat ihmistä."
(
http://www.helsinginsanomat.fi )
Siinä tapauksessa, että lisenssikomitea AC Allianssi ry:n vastineen saatuaan päättää liigalisenssin jatkamisesta, komitea tulee asettamaan kaksi valvojaa valvomaan, että seura täyttää lakeihin, sääntöihin ja lisenssiehtoihin perustuvat velvollisuutensa sekä että seuran toiminta kaikilta osin täyttää urheilulliset kriteerit. Valvojat raportoivat tarvittaessa havainnoistaan lisenssikomitealle.
AC Allianssi ry:n valvojina tulevat tarvittaessa toimimaan oikeustieteen lisensiaatti Jacob Söderman ja kauppatieteiden maisteri Joakim Rehn, KHT.
Liigalisenssikomitea:
Pekka Hämäläinen Jussi Sarvikas
Jukka Gustafsson Stefan Håkans
Markku Lehtola Kari Haapiainen
Jussi Sarvikas on todennut, että Allianssi on pyytänyt ohjeita miten tilanteessa menetellään (siis liigapaikan siirrossa). Ne on kuulemma lähetetty kirjallisesti seuralle, mutta silti niitä ei ole noudatettu.
Sarvikas toteaa, että tämä oli ensimmäinen kokous omistusjärjestelyjen jälkeen. Hän kuitenkin myöntää, että asiaan olisi pitänyt puuttua nopeammin.