Kengät olivat siis olleet teltan ulkopuolella, mutta itse pidän kyllä siitäkin huolimatta hyvin kaukaa haettuna ja epätodennäköisenä sitä, että
1. ulkopuolinen olisi tullut paikalle,
2. riisunut omat kenkänsä,
3. laittanut NG:n kengät jalkaansa,
4. teurastanut porukkaa,
5. mutta kuitenkin puukon heiluttelun lomassa osannut arvata/arvioida, kenen kengät hänen jalassaan ovat.
Sitten tuo kenkien omistaja on jätetty henkiin lavastusta varten ja eikun kengät "piiloon". Nerokasta. Vakavasti puhuen minun on kyllä hyvin vaikea käsittää, miten kukaan voisi pitää tuollaista tapahtumaketjua uskottavana. Mielestäni se ei sitä kyllä ole. Mahdollista toki, melkein kaikkihan on mahdollista, muttei lainkaan uskottavaa. Ongelmaksi muodostuukin se, että sataprosenttisella varmuudella ei voida sanoa, että nuo kengät olivat murhaajan jalassa. Uskon kyllä, että olivat, mutta tuohon seikkaan puolustus voi takertua, ja niinhän se tekeekin.
Enkä kyllä oikein ymmärrä sitäkään, miksi ulkopuolinen murhaaja olisi noin kauhean huolissaan kiinnijäämisestään, että lavastaisi syyllisen, kukapa häntä osaisi epäillä, ellei hänellä kerran ole mitään suhdetta telttailevaan seurueeseen. Paljon suuremmaksi kiinnijäämisen riski muuttuu silloin, jos yksi silminnäkijä jätetään eloon ja lähdetään roudaamaan kenkiä puolen kilometrin päähän. Ja mikä oleellista, murhaajanhan täytyi tietää, että NG oli jäänyt eloon, ei kai hän muuten edes tekisi lavastuskuvioitaan. Miksi siis lähteä piilottamaan kenkiä satojen metrien päähän, jos tietää, että yksi hyökkäyksen uhreista on yhä elossa? Tai jos luuli kuolleeksi, miksi edes jäädä tekopaikalle lavastamaan ja tuhlaamaan aikaa? Kaiken kaikkiaan valtavaa riskinottoa, enkä kyllä saa tuosta mitenkään aikaiseksi uskottavaa kuviota.
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jos uskoo NG:n syyttömyyteen, täytyy myös uskoa siihen, että nuo kengät eivät olleet murhaajan jalassa tekohetkellä. Se taasen on käsittääkseni tehtyjen tutkimusten valossa melkoisen paljon epätodennäköisempää kuin se, että murhaaja todellakin tepasteli Nils Gustafssonin töppösissä.
Jos taasen uskoo syyttömyyteen, mutta uskoo myös murhaajan pitäneen noita kenkiä jalassaan, silloin on vain tyydyttävä tuohon aiempaan, mielestäni hyvinkin epäuskottavaan teoriaan. Ellei joku tarjoa parempaa.