Björn Wahlroos – Suomen fiksuin mies?

  • 62 626
  • 478

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Väittäisin että neljännes palkansaajista saa merkittävän osan tuloistaan muualta kuin palkkatyöstä.
Ansiotuloja sai yhteensä 4 507 663 henkilöä (+0,9 %) ja pääomatuloja yhteensä 2 587 889 henkilöä. (+1,0 %).

--

Pääomatuloista suurin osa on osinkotuloja (38,9 %), luovutusvoittoja (37,6 %) ja vuokratuloja (12,6 %).

Pääomatuloa saatiin keskimäärin 4 113 euroa vuodessa.

--

Lähde: Verohallinnon tilastoja: Henkilöasiakkaiden tulot verovuonna 2011 (Vero.fi)

Enemmän kuin puolet palkansaajista tosiaan sai vuonna 2011 myös pääomatuloa. Keskimäärin kuitenkin näyttäisi siltä, että merkittävää osaa tuloista ei tule ainakaan pääomatuloista, ellei sitten ole ihan helvetin köyhä. Mukavaa ekstraa toki.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ja miten ihmeessä se jaettavan määrä ei liity tuohon? Jos meillä olisi nollatuloerot, ei olisi paljon kasvuakaan. Usein mainittu tie tuloerottomuuteen ja työttömyyteen on laittaa koko kansa pakkotöihin ilman palkkaa. Toki isot tuloerot eivät ole mikään itseisarvo jota lisäämällä saadaan talouskasvu vauhtiinsa, mutta ei pienet tuloerotkaan ole mikään automaattinen tie autuuteen. Ne kun todennäköisemmin toteutuvat kaikkien köyhyytenä. Ylipäänsä vain ärsyttää tämä tuloeroista vouhottaminen kun tosiaan esim. Wahlroosin muuttohan faktisesti pienentää tuloeroja Suomessa. Silti eniten tuloeroista vinkuvat valittavat eniten myös tästä asiasta.

Minusta se nyt ei ole mitenkään kummallista mouhottaa tuloeroista, kun ajattelee, että Suomessa tuloerot kasvoivat OECD-maista kaikkein eniten noina hyvinä vuosina eli suurin piirtein 1995-2008. Toki ne ovat nyt olleet pienentymään päin laman myötä, mistä älyllisesti epärehelliset oikeistolaiset ovat saaneet oivan keppihevosen ja piruilun aiheen. Iso kuva on kuitenkin se, että hyvinä vuosina tuo hyvä jakautui aika lailla kiistatta epätasaisesti. Sosiaalietuuksien reaaliarvo pieneni, palkat nousivat kohtalaisesti ja kaikkein suurituloisimpien tulot kasvoivat räjähdysmäisesti. Samaan aikaan verotusta kevennettiin roimasti, josta hyödyn napsivat pikälti hyvaosaiset. Minusta pitää omata aika erikoinen maailmankuva, jos näkee tuon kehityksen kokonaisuudessaan menneen jotenkin oikeudenmukaisesti. Ja erityisen surkuhupaisaa on joidenkin anssivanjokien uhriutuminen, että ilmapiiri sijoittamisen suhteen on kuin Neuvostoliitossa. Oikeampaa olisi todeta, että tulonjaon kehitys on kohti Neuvostoliiton mallia.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomessa tuloerot kasvoivat OECD-maista kaikkein eniten noina hyvinä vuosina eli suurin piirtein 1995-2008. Toki ne ovat nyt olleet pienentymään päin laman myötä[--]Minusta pitää omata aika erikoinen maailmankuva, jos näkee tuon kehityksen kokonaisuudessaan menneen jotenkin oikeudenmukaisesti.

Tässä ilmenee juuri tämä suomalaisten ongelma. "Mielummin kaikilla yhtä kurjaa (laskusuhdanne, jolloin pienet tuloerot), kuin nousukausi, jolloin kaikilla menee hyvin, mutta joillain vielä paremmin"
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tässä ilmenee juuri tämä suomalaisten ongelma. "Mielummin kaikilla yhtä kurjaa (laskusuhdanne, jolloin pienet tuloerot), kuin nousukausi, jolloin kaikilla menee hyvin, mutta joillain vielä paremmin"

Hoh hoijaa. Missä kohtaa toin esiin, että lama-aika olisi jotenkin parempi tilanne? En missään, kunhan teet omia harhaisia kuvitelmiasi. Ihan vitun typerää, että kaikki kritiikki tulonjaosta pyritään vaientamaan näillä unisilla "lama-aikana tuloerot on pienempia ni vassarit on varmaan tyytyväisiä" -tyylin letkautuksilla. Miksi ihmeessä tolkullinen keskustelu tästä aiheesta on aina niin vastenmielistä joillekin, yleensä lähinnä oikeistolaisille?

Ja sinälläänhän sinä tuossa vääristelet asioita. Esimerkiksi opintotuen reaaliarvossa tapahtui dramaattinen putoaminen noina lihavina vuosina, jolloin hyväosaisten asemaa entisestään pönkitettiiin veronkevennyksillä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Björn Wahlroos - Suomen fiksuin mies?

Hoh hoijaa. Missä kohtaa toin esiin, että lama-aika olisi jotenkin parempi tilanne? En missään, kunhan teet omia harhaisia kuvitelmiasi. Ihan vitun typerää, että kaikki kritiikki tulonjaosta pyritään vaientamaan näillä unisilla "lama-aikana tuloerot on pienempia ni vassarit on varmaan tyytyväisiä" -tyylin letkautuksilla. Miksi ihmeessä tolkullinen keskustelu tästä aiheesta on aina niin vastenmielistä joillekin, yleensä lähinnä oikeistolaisille?



Ja sinälläänhän sinä tuossa vääristelet asioita. Esimerkiksi opintotuen reaaliarvossa tapahtui dramaattinen putoaminen noina lihavina vuosina, jolloin hyväosaisten asemaa entisestään pönkitettiiin veronkevennyksillä.


No kyllähän se on rasittavaa huomata että on ajat hyvät tai sitten huonot niin aina on se perässävedettävä porukka junan hidasteena. Tottakai syyt ovat moninaiset mutta aika usein syy löytyy peilistä ja raha soppalan tiskiltä.

Mutta verottakaa perkele. Lisää vaan veroja. Täältä pesee. Eikä mene edes viimeiset,hyvin pärjätään. Niin ja paljolti siksi että on opiskeltu,nähty vaivaa,tehty viisaita(kin) ratkaisuja elämässä. Mutta kai se silti vituttaa saa kun joutuu elättämään niitäkin koulukavereita jotka viettivät aikansa pelkästään pubissa istuen kun itse väännettiin tenttejä ja tehtiin töitäkin siinä sivussa?
 
Eikä mene edes viimeiset,hyvin pärjätään. Niin ja paljolti siksi että on opiskeltu,nähty vaivaa,tehty viisaita(kin) ratkaisuja elämässä.

Oliskohan ehkä jollain tavalla auttanut myös se, että vanhempasi olivat keskiluokkaisia, eivät hakanneet sua säännöllisesti, eivätkä olleet pitkäaikaistyöttömiä päihteiden väärinkäyttäjiä?

Eipä tietenkään. Kyllä se kaikki menestys on ihan vain sinun oman erinomaisuutesi tulosta. Jakomäkeläisen pirinistin muksu olisi pärjännyt ihan yhtä hyvin, jos olisi yhtä hieno ja ahkera ihminen kuin sinä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Björn Wahlroos - Suomen fiksuin mies?

Oliskohan ehkä jollain tavalla auttanut myös se, että vanhempasi olivat keskiluokkaisia, eivät hakanneet sua säännöllisesti, eivätkä olleet pitkäaikaistyöttömiä päihteiden väärinkäyttäjiä?



Eipä tietenkään. Kyllä se kaikki menestys on ihan vain sinun oman erinomaisuutesi tulosta. Jakomäkeläisen pirinistin muksu olisi ihan samassa pisteessä, jos olisi yhtä hieno ja ahkera ihminen kuin sinä.


No en nyt usko että läheskään kaikki vähävaraiset kuuluvat tähän osastoon jota kohtaan tunnen suurta empatiaa ja joista täytyy tietenkin pitää huolta. On siellä niitä "omantahdonköyhiäkin" kuten kotonani usein kuulin puhuttavan.

Ja nuo pappa betalar-jutut ovat silkkaa kateutta. Miksi vanhemmat eivät antaisi omille lapsilleen jos se on mahdollista? Kenelle ne rahat kuuluisivat? Valtiolle?
 
Mutta kai se silti vituttaa saa kun joutuu elättämään niitäkin koulukavereita jotka viettivät aikansa pelkästään pubissa istuen kun itse väännettiin tenttejä ja tehtiin töitäkin siinä sivussa?

Minua taas vituttaa se, että sellaisilla ikätovereillani, jotka tekevät selvästi vähemmän töitä kuin minä ja tienaavat 500-1000 euroa kuussa vähemmän kuin minä, on keskimäärin selvästi korkeampi elintaso kuin mulla. Koska pappa betalar.

Mutta ei kai siinä. Jokainen on oman onnensa seppä. Toiset ovat sitä vain vähän enemmän kuin toiset.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minua taas vituttaa se, että sellaisilla ikätovereillani, jotka tekevät selvästi vähemmän töitä kuin minä ja tienaavat 500-1000 euroa kuussa vähemmän kuin minä, on keskimäärin selvästi korkeampi elintaso kuin mulla. Koska pappa betalar.

Hyi sinua katkeraa.

Katkeruus on silloin jees, kun se kohdistuu sosiaalitukien varassa eläviin. Silloin se ei ole ok, kun se kohdistuu jonkun ihmisen tuuriin syntyä rikkaan perheen lapseksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hyi sinua katkeraa.



Katkeruus on silloin jees, kun se kohdistuu sosiaalitukien varassa eläviin. Silloin se ei ole ok, kun se kohdistuu jonkun ihmisen tuuriin syntyä rikkaan perheen lapseksi.


Ei perheen tarvitse olla rikas pystyäkseen tukea lapsiaan. Kyse on tahdosta,omista elintavoista ja suunnitelmallisuudesta. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tiedän monta varakasta perhettä joiden vanhemmat ovat itsekkäitä paskiaisia eivätkä auta paljostakaan. Kyse voi olla pienestä avusta esim.opiskeluaikana jolla on monia kerrannaisvaikutuksia jos välttyy vaikka nyt opintolainalta. Todella mustavalkoista ajattelua. Pieniä tekoja jotka voivat siirtyä taas seuraavalle sukupolvelle.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua taas vituttaa se, että sellaisilla ikätovereillani, jotka tekevät selvästi vähemmän töitä kuin minä ja tienaavat 500-1000 euroa kuussa vähemmän kuin minä, on keskimäärin selvästi korkeampi elintaso kuin mulla. Koska pappa betalar.

Mutta ei kai siinä. Jokainen on oman onnensa seppä. Toiset ovat sitä vain vähän enemmän kuin toiset.

Hohhoijaa, tämä jos joku on sitä katkeruutta mistä vasemmistoa haukutaan ja minusta täysin aiheesta. Joo niin oli minullakin tilanne, että tein töitä ja opiskelin ja monet vaan matkusteli ja eleli isin rahoilla. Mitä sitten? Joskus toki voi vähän harmittaa ja enimmäkseen ihmetellä tällaisten kaiken valmiina saaneiden kakaroiden omituista ajatusmaailmaa. Mutta mitä ihmettä tuolle asialle pitäisi tehdä? Minua vituttaisi huomattavasti enemmän jos joku pakottaisi noita vanhempia luovuttamaan rahansa pois ja olemaan antamatta niitä lapsilleen.

Olet maailman mittapuulla hyvin toimeentuleva ja varakas ihminen ja jotenkin melkeen toivon, että erkun ja sinun lailla ajattelevat ihmiset saisivat kokea sen, miten etuoikeutettuina maailman oikeasti köyhät ja syntymislotossa epäonniset sinuakin pitävät. Siellä ihmiset työskentelee aika helvetisti kovemmin kuin sinä ja jos ovat onnekkaita, vuosien uurastuksella saadaan osa lapsista elätettyä ja hankittua ehkä jopa polkupyörä perheelle, jolloin myytävien tavaroiden kuljettaminen helpottuu ja matka-ajat lyhenevät. Mikä on sinun oikeutuksesi tälle? Et näe heitä, joten he eivät koske/kiinnosta sinua?

Toiset osaavat aina katsoa vain niitä, joilla menee paremmin ja ruikuttaa omasta kurjasta roolista, joka todellisuudessa on varsin onnellinen ja hyvä tilanne ja jota moni maailmassa kadehtii. Menestys elämässä vaatii onnea kovan työn lisäksi (toisille lähestulkoon pelkästään onnea) - aivan uskomaton yllätys! Miksiköhän luulet kirjoittavasi nyt Jatkoaikaan sen sijaan että olisit lukutaidottomana Afrikassa raatamassa pellolla? Varmasti aivan omaa ansiotasi ja silkkaa oikeudenmukaisuutta! Mikset näytä esimerkkiä ja tingi omasta elintasostasi huonompiosaisten hyväksi? Ainiin, koska sinä et ole pyramidin huipulla (omassa narratiivissasi). On niitä joilla on enemmän, ja jotka ovat vielä vääryyttä saaneet sen silkalla onnella. Nallenkaan ei varmaan tarvitse osallistua mihinkään sen perusteella, että on vielä rikkaampia. Seuraavaksi vedetään esiin toki se, että Nallella on varaa perustoimeentulon lisäksi vaikka mihin turhuuksiin, joten vertailu on typerää. Koitapas kysyä joltain maailman oikeasti päähän potkimalta ja aidosti köyhältä nälkään näkevältä kuinka tarpeellisia ja perustoimeentulon kannalta oleellisia asioita ovat kerrostaloasunto, televisio, tietokone, jne.

Jos joidenkin hyväksi tuloeroja maailmassa olisi syytä tasoittaa, niin ei ainakaan Suomen katkeran vasemmistojengin (Huomio! Tähän ei kuulu jokainen vasemmistolaisen ajatusmaailman omaava). Minua ällöttää tuollainen kaksinaismoralismi, jossa ei osata nähdä omaa itseä mitään muuta kuin uhrina ja kärsijänä ja omasta positiosta alaspäin sijaitsevat nollataan. Lyhyemmin sanottuna tässä on hyvä esimerkki siitä miten katkeruus estää ajattelemasta asiaa oman kapean näkökulman ulkopuolelta. Mutta kyllähän se vituttaa kun sekin tuttu sai hienompia lahjoja lapsena, nyyh.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oliskohan ehkä jollain tavalla auttanut myös se, että vanhempasi olivat keskiluokkaisia, eivät hakanneet sua säännöllisesti, eivätkä olleet pitkäaikaistyöttömiä päihteiden väärinkäyttäjiä?

Katkeruus on silloin jees, kun se kohdistuu sosiaalitukien varassa eläviin. Silloin se ei ole ok, kun se kohdistuu jonkun ihmisen tuuriin syntyä rikkaan perheen lapseksi.

Kun näette tuon perheiden eriarvoisuuden ongelmana ja viesteissänne oli sävähdys "rikkaan perheen lapsille saa olla katkera" -mantraa, uskon, että pelastuksenne löytyy Kokoomusnuorista. Olikos se Saul Schubak (?) joka puhui lapsilisien poistamisen puolesta, jolloin "heikomman aineksen lisääntyminen estetään". Tämä ratkaisisi esiin nostamanne ongelman siitä, kuinka lapset syntyvät eriarvoisiin perheisiin.

Itse uskon, että Suomi tarjoaa melko hyvät mahdollisuudet kaikille menestyä elämässään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Jaetaanko papukaija-merkkejä vielä? Liki täydellisen viesti tuo lisäksi mieleen keskustelun siitä, kuinka kontulasta ei voi päästä mitenkään mihinkään ja jos vaikka kymmeniä esimerkkejä ikäryhmästäni kaivankin, niin valehtelen tai olen muuten sekaisin.

Mikä siinä on, että ei voi kantaa vastuuta omista tekemisistään ja menestymisistään. Totta, kaikki ei menesty yhtä hyvin, mutta toisaalta, pitääkö miljardien eurojen yrityksen johtajan saada nauttia samasta menestyksestä kuin firman siivoojan.

Ja tähän keskusteluun ei tarvitse sitten tuoda sairaita tms. joilla ei oikeasti ole mahdillisuutta, joista on tietenkin pidettävä huolta.
 
K

kiwipilot

Jos joidenkin hyväksi tuloeroja maailmassa olisi syytä tasoittaa, niin ei ainakaan Suomen katkeran vasemmistojengin (Huomio! Tähän ei kuulu jokainen vasemmistolaisen ajatusmaailman omaava). Minua ällöttää tuollainen kaksinaismoralismi, jossa ei osata nähdä omaa itseä mitään muuta kuin uhrina ja kärsijänä ja omasta positiosta alaspäin sijaitsevat nollataan. Lyhyemmin sanottuna tässä on hyvä esimerkki siitä miten katkeruus estää ajattelemasta asiaa oman kapean näkökulman ulkopuolelta. Mutta kyllähän se vituttaa kun sekin tuttu sai hienompia lahjoja lapsena, nyyh.

Hieno viesti kokonaisuudessaan, mutta lainaan vain tämän pätkän. Nimenomaan tuo katkeruus on se juttu: ollaan niin saatanan katkeria ja kateellisia että lähes lamaannutaan, eikä kyetä minkäänlaiseen rakentavaan ajatteluun saatikka itsensä kehittämiseen. Kaippa tuokin sitten periytyy kuten köyhyys, näköalattomuus ja huono-osaisuus.
 
Mutta mitä ihmettä tuolle asialle pitäisi tehdä?

Ei sille pitäisi mielestäni tehdä yhtään mitään. Kyllä ihmisillä on ihan täysi oikeus rahoittaa lastensa elämää ja lapsilla on ihan täysi oikeus viettää pappa betalar -elämää. Mutta nämä lapset voisivat lopettaa sen "kaikki on ihan itsestä kiinni" -mantran hokemisen, kun heidän iskän rahoihin pohjaava leveä elämänsä ihan selvästi osoittaa, ettei asia ole näin.

Olet maailman mittapuulla hyvin toimeentuleva ja varakas ihminen ja jotenkin melkeen toivon, että erkun ja sinun lailla ajattelevat ihmiset saisivat kokea sen, miten etuoikeutettuina maailman oikeasti köyhät ja syntymislotossa epäonniset sinuakin pitävät. Siellä ihmiset työskentelee aika helvetisti kovemmin kuin sinä ja jos ovat onnekkaita, vuosien uurastuksella saadaan osa lapsista elätettyä ja hankittua ehkä jopa polkupyörä perheelle, jolloin myytävien tavaroiden kuljettaminen helpottuu ja matka-ajat lyhenevät. Mikä on sinun oikeutuksesi tälle? Et näe heitä, joten he eivät koske/kiinnosta sinua?

Tiedätkö, mikä erottaa minua ja vaikkapa opelixia? Minä en mene saarnaaman noille Afrikan köyhille, että kaikki on ihan itsestä kiinni, koska ymmärrän, että olen heihin verrattuna etuoikeutetussa asemassa. Ei heillä ole sillä perhetaustalla mitään mahdollisuutta päästä siihen elintasoon, josta minä näutin. Ja minun perhetaustallani ei ole mitään mahdollisuutta päästä käsiksi siihen elintasoon, josta opelix ja sinä nautitte.

Mikset näytä esimerkkiä ja tingi omasta elintasostasi huonompiosaisten hyväksi?

Sen takia, että olen itsekäs ihminen ja haluan maksimoida oman elintasoni.
 
Viimeksi muokattu:

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Jos vanhempien ja perheiden vaikutus eriarvoisuuteen halutaan estää, niin kaikki lapset pitää viedä vanhemmilta ja kasvattaa valtion laitoksissa samanlaisissa oloissa. Tätä on jo yritetty Neuvostoliitossa aikoinaan eikä kokeilu ollut kovinkaan toimiva.

Perheoloissa tulee aina olemaan erilaisuutta, jos ylläolevaa ei toteuteta. Tietysti joillain on helpommat eväät elämässä perheolojen ollessa vakaammat ja perheen ollessa vauraampi ja toisella kovemmat vanhempien ollessa päihteiden väärinkäyttäjiä.

Silti taustasta ja perheestä huolimatta suurin vastuu on ihan sen yksilön valinnoissa siitä, mitä elämällään tekee. Koulutus on kaikkien saatavilla Suomessa ja se on tärkeimpia asioita, mitä voi tarjota. Eikä Suomessa kukaan joudu asumaan kodittomana kadulla vaan aina löytyy jokin asuinpaikka.

Ihmiset ovat aina järjestäytyneet luokiksi ja täydellistä tasa-arvoa ei mitenkään voida saavuttaa. Lukekaa vaikka tästä http://kansojenherra.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156620-luokaton-yhteiskunta-johtaa-v%C3%A4ist%C3%A4m%C3%A4tt%C3%A4-tyranniaan
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
koko teksti...

Olipas muuten todella hyvä kirjoitus!

Itseäni vituttaa tämä suomalainen kateus, joka on rasite sen sijaan että olisi voimavara. Suomalainen jos näkee, että naapurin pihassa on uusi avomersu, niin mitä hän tekee? Amerikkalainen jos näkee, että naapurin pihassa on uusi avomersu, niin mitä hän tekee?

Noh,
Suomalainen soittaa veroviranomaisille, ja kaikille muille ja varmistaa, että mersulle on asianmukaiset luvat ja verot maksettu. Jos nämä on kunnossa, niin ainakin sitten käydään viiltelemässä kumit puhki tai vähintään raapimassa maalipinta piloille. (Vähän kärjistetysti)

Amerikkalainen soittaa työnantajalleen, ja pyytää joko palkankorotusta, tai lisää tunteja, että saisi rahat vielä komiampaan autoon. (taas, vähän kärjistetysti).

Mutta joo, helvetin hyvä kirjoitus Isolta Punaiselta Kissalta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kummallista kitinää vassareilta.

Sitä paitsi, kuka tahansa voi tienata kuin Ollila, kun tekee urakalla töitä, on valmis näkemään vaivaa ja kantamaan vastuuta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedätkö, mikä erottaa minua ja vaikkapa opelixia? Minä en mene saarnaaman noille Afrikan köyhille, että kaikki on ihan itsestä kiinni, koska ymmärrän, että olen heihin verrattuna etuoikeutetussa asemassa.

Ja paljonko luulet sen näitä Afrikan köyhiä lämmittävän? Toiseksi uskaltaisin lyödä vetoa, ettei opelixkaan mene näille moista saarnaamaan.

Ei heillä ole sillä perhetaustalla mitään mahdollisuutta päästä siihen elintasoon, josta minä näutin. Ja minun perhetaustallani ei ole mitään mahdollisuutta päästä käsiksi siihen elintasoon, josta opelix nauttii.

Kertakaikkiaan uskomaton väite ja hienoa että näet itsesi yhä uhrina. Suomessa on aivan vuorenvarmasti suuremmat mahdollisuudet nousta varakkaaksi perhetaustasta riippumatta kuin "Afrikan köyhällä" on saavuttaa sinun elintasosi.

Ja kyllähän se varallisuus siirtyy jollekin "Afrikan köyhälle" jos sen hänelle annat, kuten opelixin varallisuus siirtyy sinulle, jos hän sen sinulle antaa tai se häneltä sinulle verotetaan.

Sen takia, että olen itsekäs ihminen ja haluan maksimoida oman elintasoni.

Arvostan sitä että sanoit rehellisesti totuuden. Näinhän suuri osa ajattelee, joskaan toki eivät (läheskään) kaikki ihmiset. Toiset pyrkivät tuohon elintason maksimointiin tekemällä itsestään haluttua työvoimaa, toiset yrittämällä keksiä lyömätöntä liikeideaa (etenkin nämä yleensä epäonnistuvat). Nämä perustuvat siis siihen että koitetaan saada ihmiset vapaaehtoisesti maksamaan omasta toiminnasta. Sitten on niitä, jotka yrittävät maksimoida elintasonsa pakottamalla muita kustantamaan heidän menojaan ja käyttämällä muiden rahoja haluamiinsa kohteisiin. Lisäksi toki löytyy rikollisin keinoin hyvinvointinsa maksimointiin pyrkiviä ihmisiä. Tuo lauseesi kuitenkin kiteyttää hyvin "hyvinvointiyhteiskuntamme": Jo ennestään hyvin toimeentulevat maksimoivat poliittisen prosessin kautta omaa hyvinvointiaan, kun taas oikeasti apua tarvitsevat jäävät ulkopuolelle. Heillä ei ole poliittista valtaa, eikä välttämättä tosiasiallista mahdollisuuttakaan äänestää.

edit: Tiedän kyllä että ihmiset hakevat aina oikeutusta toiminnalleen. Rikkaiden lapset selittävät itselleen parhain päin, että menestys on ansaittua. Omaa tyhmyyttään mokanneet selittävät itselleen, että ei vika ollut minussa. Osakekaupoilla rikastunut näkee olevansa ylivertainen sijoittaja, vankila-aika oli "hyvä kokemus" jne. Toki etuoikeutetut voisivat lopettaa "kaikki on itsestä kiinni" hokemisen, mutta mitä jos ja kun eivät? Toki olisi fiksumpaa todeta, että menestys vaatii kovaa työtä, mutta lisäksi onnea. Mutta typeränä pidän myös vastareaktiota, jossa tuntuu menevän niin ettei mikään ole itsestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan menekään. Mutta mulle hän saarnaa, vaikkei hänellä ole mitään käryä siitä, millaista on kasvaa sellaisessa perheessä, jossa itse olen varttunut.

Minusta nyt vaan et kuitenkaan vertaudu tuossa asiassa siihen Afrikan köyhään. Muistan nähneeni dokumentin, jossa tilastotieteilijä ja Afrikassa lääkärinä työskennellyt henkilö puhui juuri tästä, että vaikka me länsimaissa emme hahmota oikeasti köyhien ja "köyhien" eroa, niin se on valtava. Sinun ja opelixin ero ei vertaudu mitenkään sinun ja "Afrikan köyhän" eroon, vaikka opelixilla olisi miljoonien omaisuus.

Minäkään en tunne perhetaustaasi, enkä missään nimessä halua vähätellä mahdollisia koettelemuksiasi tai vaikeita lähtökohtiasi suhteessa moneen muuhun. Pahoittelen oikeasti jos tuntui siltä. Nämä kultalusikka suussa syntyneet eivät kuitenkaan ole syypäitä siihen, vaan kuten viesteistäsi huomaa purat heihin katkeruutta. Inhimillistä ja ymmärrettävää, mutta ei mielestäni toivottavaa ja siksi moiseen perustuvaa politiikkaa vastustankin.
 
Nämä kultalusikka suussa syntyneet eivät kuitenkaan ole syypäitä siihen

Eivät olekaan. Olen samaa mieltä.

Inhimillistä ja ymmärrettävää, mutta ei mielestäni toivottavaa ja siksi moiseen perustuvaa politiikkaa vastustankin.

Mitä poliittisia vaatimuksia minä nyt olen tässä esittänyt? Minun mielestäni Suomesta voitaisiin ihan hyvin poistaa perintövero ja siirtyä tuloverotuksessa tasaveroon. Opelixit, tosifanit ja kumppanit voisivat sitten pistää kohonneiden nettotulojensa turvin muksunsa yksityiskouluihin. Siellä opetus ja oppilasaines olisi varmasti laadukkaampaa kuin nykyperuskoulussa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Opelixit, tosifanit ja kumppanit voisivat sitten pistää kohonneiden nettotulojensa turvin muksunsa yksityiskouluihin. Siellä opetus ja oppilasaines olisi varmasti laadukkaampaa kuin nykyperuskoulussa.

Montakos yksityiskoulua Suomessa on, missä oppilaat saa laadukkaampaa opetusta kuin mitä valtion peruskoulut tarjoaa? Mielestäni Suomen peruskoulusysteemi on yksi maailman parhaista, ja opetuksen laatu on erinomainen. Tosin vaalien lähestyessä tämäkin käännetään Kataisen ja kumppaneiden aiheuttamaksi alennustilaksi. Oikeasti, Suomessa asiat on maailman, tai vaikka vain Euroopan, mittapuun mukaan aivan helvetin hyvin. Silti jengi itkee, kuinka herrat vie ja kansalaiset maksaa. Voisitte joskus katsoa millaista se on muualla. Sen sijaan että itkisitte, tekisitte jotain. Jotain saattaisi tapahtua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös