Minua taas vituttaa se, että sellaisilla ikätovereillani, jotka tekevät selvästi vähemmän töitä kuin minä ja tienaavat 500-1000 euroa kuussa vähemmän kuin minä, on keskimäärin selvästi korkeampi elintaso kuin mulla. Koska pappa betalar.
Mutta ei kai siinä. Jokainen on oman onnensa seppä. Toiset ovat sitä vain vähän enemmän kuin toiset.
Hohhoijaa, tämä jos joku on sitä katkeruutta mistä vasemmistoa haukutaan ja minusta täysin aiheesta. Joo niin oli minullakin tilanne, että tein töitä ja opiskelin ja monet vaan matkusteli ja eleli isin rahoilla. Mitä sitten? Joskus toki voi vähän harmittaa ja enimmäkseen ihmetellä tällaisten kaiken valmiina saaneiden kakaroiden omituista ajatusmaailmaa. Mutta mitä ihmettä tuolle asialle pitäisi tehdä? Minua vituttaisi huomattavasti enemmän jos joku pakottaisi noita vanhempia luovuttamaan rahansa pois ja olemaan antamatta niitä lapsilleen.
Olet maailman mittapuulla hyvin toimeentuleva ja varakas ihminen ja jotenkin melkeen toivon, että erkun ja sinun lailla ajattelevat ihmiset saisivat kokea sen, miten etuoikeutettuina maailman oikeasti köyhät ja syntymislotossa epäonniset sinuakin pitävät. Siellä ihmiset työskentelee aika helvetisti kovemmin kuin sinä ja jos ovat onnekkaita, vuosien uurastuksella saadaan osa lapsista elätettyä ja hankittua ehkä jopa polkupyörä perheelle, jolloin myytävien tavaroiden kuljettaminen helpottuu ja matka-ajat lyhenevät. Mikä on sinun oikeutuksesi tälle? Et näe heitä, joten he eivät koske/kiinnosta sinua?
Toiset osaavat aina katsoa vain niitä, joilla menee paremmin ja ruikuttaa omasta kurjasta roolista, joka todellisuudessa on varsin onnellinen ja hyvä tilanne ja jota moni maailmassa kadehtii. Menestys elämässä vaatii onnea kovan työn lisäksi (toisille lähestulkoon pelkästään onnea) - aivan uskomaton yllätys! Miksiköhän luulet kirjoittavasi nyt Jatkoaikaan sen sijaan että olisit lukutaidottomana Afrikassa raatamassa pellolla? Varmasti aivan omaa ansiotasi ja silkkaa oikeudenmukaisuutta! Mikset näytä esimerkkiä ja tingi omasta elintasostasi huonompiosaisten hyväksi? Ainiin, koska sinä et ole pyramidin huipulla (omassa narratiivissasi). On niitä joilla on enemmän, ja jotka ovat vielä vääryyttä saaneet sen silkalla onnella. Nallenkaan ei varmaan tarvitse osallistua mihinkään sen perusteella, että on vielä rikkaampia. Seuraavaksi vedetään esiin toki se, että Nallella on varaa perustoimeentulon lisäksi vaikka mihin turhuuksiin, joten vertailu on typerää. Koitapas kysyä joltain maailman oikeasti päähän potkimalta ja aidosti köyhältä nälkään näkevältä kuinka tarpeellisia ja perustoimeentulon kannalta oleellisia asioita ovat kerrostaloasunto, televisio, tietokone, jne.
Jos joidenkin hyväksi tuloeroja maailmassa olisi syytä tasoittaa, niin ei ainakaan Suomen katkeran vasemmistojengin (Huomio! Tähän ei kuulu jokainen vasemmistolaisen ajatusmaailman omaava). Minua ällöttää tuollainen kaksinaismoralismi, jossa ei osata nähdä omaa itseä mitään muuta kuin uhrina ja kärsijänä ja omasta positiosta alaspäin sijaitsevat nollataan. Lyhyemmin sanottuna tässä on hyvä esimerkki siitä miten katkeruus estää ajattelemasta asiaa oman kapean näkökulman ulkopuolelta. Mutta kyllähän se vituttaa kun sekin tuttu sai hienompia lahjoja lapsena, nyyh.