Itse en ole mikään kryptojen hehkuttaja, omistan niitä vain hyvin maltillisesti (nekin lähinnä oppimismielessä) ja olen yleisesti epäileväinen spekulatiivisten arvonmuodostusten suhteen, mutta mielestäni tuo kysymyksesi asetanta kuulostaa lähinnä siltä, ettet tunne lohkoketjun hyötyjä ja potentiaalia.
Itse kun toimin työkseni lukujen, niiden varmennuksen ja esimerkiksi kahdenkertaisen kirjanpidon parissa, niin vieläkään en ole keksinyt mikä on se lohkoketjujen ylivertainen hyöty ja potentiaali.
Ymmärtäisin jos meillä yhteyskunnissa olisi ongelmia varmentaa luotettavasti sitä kenen omaisuus on, tai seurata transaktioita, saati siinä että sopimukset eivät pitäisi.
Käytännössähän lohkoketju on avoin kahdenkertaisen kirjanpidon pääkirja, jota ylläpidetään nyt vaikka Bitcoinin lohkoketjuna.
Minun on edelleen kovin vaikea nähdä mikä on se ylivertainen hyöty mitä Bitcoin tai Ethereum tai mikään muukaan järjestelmä tuo verrattuna nykyjärjestelmiin ja minulle on hyvin vaikea sisäistää mikä on se suuri hyöty ja potentiaali joka olisi jotenkin "piilossa". Ymmärtäisin tämän arvon, jos olisi joku ongelma jota lohkoketjulla voitaisiin aidosti ratkaista.
Ymmärrän sen, että Bitcoin ja kumppanit ovat arvokkaita, mutta se on ihan puhdasta häränpaskaa, että ne olisivat arvokkaita jonkun toiminnallisuutensa tai tuottamansa hyödyn takia.
Arvo syntyy tarjonnan rajallisuudesta ja kysynnän räjähdyksestä, sama efekti on nähty maailmanhistoriassa monesti ja toisinaan ne ovat pitkäikäisempiä rakennelmia ja toisinaan pyramidi romahtaa nopeammin.
Nopeasta romahduksesta samankaltaisena instrumenttina hyvä esimerkki on NFT:t, joiden arvo on pudonnut ~90-99%, hyvin nopeasti, kun tulppa pohjasta lähti.
Hitaammasta hyvin samankaltaisesta ilmiöstä oli taasen kyse Hollannin Tulppaanimaniassa, jossa hyvin samankaltaisesti kuin kryptoissa, tietyn pienen toiminnallisuuden hyödyn omaavan hyödykkeen arvot lähtivät täydellisesti hanskasta ja lopulta romahtivat.
en.wikipedia.org
Minun puolestani kryptohemmot voivat ihan huoletta hehkuttaa sitä kuinka kryptojen arvo nousee ja kuinka ne ovat hyvä sijoituskohde, mutta sen perustelu jollain "lohkoketjujen suurella hyödyllä ja potentiaalilla" on älyllisesti hyvin epärehellistä, koska kukaan kryptoheebo koskaan ei ole kyennyt demoamaan tai kertomaan, mikä se suuri hyöty nykyisiin järjestelmiin verrattuna on.
Vakiovastaus on "sinä et vain ymmärrä", johon minun vakiovastaus on, että jos sitä hyötyä ei kykene avaamaan selvästi ja helppotajuisesti, ei hehkuttaja itsekään ole tajunnut sitä.
Itse koulutan sivutoimisesti melko hankaliakin konsepteja ja jos joudun turvautumaan ammattijargoniin tai en saa käsitteitä perille kuulijoille, vika on 99 kertaa sadasta siinä, että en ole itse ymmärtänyt täydellisesti esittämääni asiaa.
Väitän että kyseessä on tässä aivan sama ilmiö.