Eiköhän noista ego -autoista yritetä päästä eroon.
Osui ja upposi!
Eiköhän noista ego -autoista yritetä päästä eroon.
Olen aikaisemminkin ehdottanut pientä "kansalaistottelemattomuutta". Olen aivan vakuuttunut että jos edes kolmannes päivittäin autolla töihin lähtevistä ihmisistä jättäisi auton kotipihaan ja siirtyisi käyttämään julkisia kulkuneuvoja niin viikossa bensalitran hinta laskisi euron tuntumaan!
Taitaa vaan olla niin että ihmisillä on edelleenkin liikaa rahaa eikä tällaista prosessia saada millään aikaiseksi!
En tiedä mikä olisi ihanteellisin ketju omalle kysymykselleni mutta,
oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi? Siis kun vuositasolla ottaa huomioon kaikki autoon liittyvät maksut (vakuutus,bensa,huolto,katsastus,renkaat jne..).
En ole omaa autoa omistanut, mutta täysi autoetu näyttäisi meikäläisen tapauksessa maksavan n. 29c/km.
oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi?
En tiedä mikä olisi ihanteellisin ketju omalle kysymykselleni mutta,
oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi? Siis kun vuositasolla ottaa huomioon kaikki autoon liittyvät maksut (vakuutus,bensa,huolto,katsastus,renkaat jne..).
En ole omaa autoa omistanut, mutta täysi autoetu näyttäisi meikäläisen tapauksessa maksavan n. 29c/km.
Kilometrin hinta riippuu valtavasti siitä minkälaisella kulkineella ajaa ja minkälainen on vuotuinen ajomäärä.
Autoilu on halvempaa palkkatasoon nähden kuin koskaan pl.vuosi 2005. Liian hyvälle on vaan totuttu. Jos palkat nousee, on varaa maksaa enemmän löpöstä. Aika outoa olisi jos ei hinta nousisi muun talouden mukana. Hohhoijaa.
Keskituloinen voi asua Suomessa kohtuullisesti, ajaa autoa tarpeen mukaan ja vielä ryypätäkin terveyden ylärajoilla. Ja laitetaan vielä yks Kanarian matka päälle vuosittain. Tää on faktaa. Toki aina oman tahdon köyhiä on mutta se onkin toinen juttu.
Totta, kärryni hankintahinta lienee jotain 28t€. Autoedun perusarvo on 1,4% hankintahinnasta eli halvempi kärry todellakin vaikuttaa suoraan maksamaasi veroihin. Loppuosa muodostuu sitten omista ajamistasi kilometreistä. Eli vaikka kärry seisoisi parkikksella koko vuoden, on verotusarvo kuitenkin 1,4% hankintahinnasta.
Omat työajot ylittivät 30tkm viime vuonna eli siitä sai hiukan alennusta. Mikäli näin ei olisi ollut, kilometri olisi maksanut yli 30c.
Kiitos kaikille vastanneille. Mielenkiintoista sekä arvokasta tietoa meikäläiselle.
Autoilu on halvempaa palkkatasoon nähden kuin koskaan pl.vuosi 2005. Liian hyvälle on vaan totuttu. Jos palkat nousee, on varaa maksaa enemmän löpöstä. Aika outoa olisi jos ei hinta nousisi muun talouden mukana. Hohhoijaa.
Asian oikeudenmukaisuuteen en ota kantaa, mutta meitä työn puolesta paljon ajavia viime vuodet ovat kyllä rahallisesti rankaisseet aika huolella.
Siinä ei tehnyt pientä voittoa, vaan lähes toisen mokoman palkkaa verottomana. Se oli kansantalouden kannalta nerokasta aikaa kun yhteiskunnan kirkkaimmat mielet ajelivat ympäri Suomea rahan takia eli ts. toimivat käytännössä (omina) taksikuskeina.Niin, no ennen oli taloudellisesti jopa kannattavaa käyttää omaa autoa. Siitä teki jopa pientä voittoa. Nykyään saa vain kohtuullisen korvauksen. Voi kamala.
Tätä en kyllä pysty allekirjoittamaan. Nafta maksoi v. 2002 kun €oohiin siirryttiin 0,69€/l, nyt 1,3€/l. Renkaiden, varaosien yms. hinnat ovat nousseet lähes samaa tahtia. Oman ajamiseni kulut ovat tänä aikana yli kaksinkertaistuneet. Tämä tulee paitsi hintojen noususta, myös siitä, että sitä ei ole kompensoitu juuri yhtään km-korvauksissa ja verotuksen työmatkavähennyksissä. Nettopalkkani ei ole noussut tänä aikana kyllä läheskään 100%:a. Asian oikeudenmukaisuuteen en ota kantaa, mutta meitä työn puolesta paljon ajavia viime vuodet ovat kyllä rahallisesti rankaisseet aika huolella.
t. hanu
No löpön osuus autoilun hinnassa on kumminkin vain pieni osa. Autoverouudistus laski esim.pienikulutuksisten diesel-kärryjen hintaa huomattavasti ja käyttövoimavero on käytännössä koko ajan pienetynyt, koska sitä ei olla euromääräisesti korotettu. Kilometrivähennystä olisi tosin korotettava verovähennyksessä sen myönnän.
Mutta fakta on:
Käteen jäävä palkka(verotus keventynyt prosenttitolkulla)- autoilukulut(esim. 30000 vuodessa ajava)= suurempi määrä rahaa kuin juuri koskaan.
Itse ajaisin noilla kilometreillä omalla, mikäli se olisi mahdollista. Toki jos haluaisin ajaa isolohkoisella jenkkibensaautomaatilla, niin valinta olisi toinen.
Tässä on tullut omaa taloutta seurattua melko tarkkaan viime aikoina ja jonkinmoinen ajopelin kustannusseurantakin on tallessa. Eilen tankkasin 95:sta hintaan 1,219 ja tuon kirjanpidon mukaan saa mennä niinkin pitkälle kuin 17.2.2007 asti, jolloin menoveden hinta näkyy olleen 1,199 €/l. Eli ainakin tuon mukaan Eino_Mies muistelee oikein.Yksityisautoilijan kannalta muistelen, että näin halvalla ei ole peltilehmäänsä ole saanut tankata kuin joskus viime vuoden alkupuolella.
Alemmaksi näyttää hinta edelleen menevän. Eilen lyötiin Akaalla Toijalassa pohjat tauluun, kun paikallinen Nesteen kylmäasema myi ysivitosta hintaan 1,009 €/litra. Saa nähdä milloin euron haamuraja alittuu. Kaukana se ei enää ole. Dieseliä saa jo monilta asemilta alle eurolla. Ylivieskassa dieseliä sai eilen 0,954 €/litra. Hinnoista kertoi polttoaine.net -sivusto.Alemmaksi se hinta saa ainakin minun puolestani mennä vieläkin.