Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Bensiinin hinnoista

  • 60 063
  • 383

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No ketä yllättää, vaikka polttoainebisneksessä joku vetäisi välistä? Poraavat, että Neste myy jälleenmyyjille samaan hintaan tuotettaan kuin loppukuluttajille. Ehkä pienellä värikynällä annettu kommentti, mutta uskon sanomisissa perää olevan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta miksi bensan ja naftan hintaero on kaventunut noinkin paljon. Vielä reilu vuosi sitten se ero oli n. 30c/l, suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko €-ajan. Nyt tämän kovan hinnanousun aikana ero kaventui keskimäärin 15c/l, nyt pienemmäksikin.

Kysyntä on kasvanut ja se kai päällimmäisenä nostaa hintaa, kun jalostuskapasiteettia ei ole (vielä) kasvatettu merkittävästi.
Vaikka toki Neste Oililla on kohtalaiset mahdollisuudet kaikenlaisiin kikkailuihin, niin vaikea kuvitella että hinnan pitäminen keinotekoisesti onnistuisi, joten hinnalla on oltava jonkinlainen syy.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mutta miksi bensan ja naftan hintaero on kaventunut noinkin paljon. Vielä reilu vuosi sitten se ero oli n. 30c/l, suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko €-ajan. Nyt tämän kovan hinnanousun aikana ero kaventui keskimäärin 15c/l, nyt pienemmäksikin.

Dieselin kysynnän kasvu selittää suurimmalta osin naftan hinnannousun suhteessa bensaan. Bensan hinnannousu sai monet yksityisautoilijat vaihtamaan dieseliin, ja sen seurauksena naftan hinta nousi lopulta bensan hintaa enemmän.

Nyt ollaan siis tilanteessa, jossa naftan edullisuus tulee enää sen bensaa paremmista hyötysuhteesta, ei hinnasta. Itse en aja dieselillä. Vielä 90-luvun lopulla harkitsin naftaa vakavasti, mutta viimeisimmän diesel-villityksen lopputulos oli nähtävillä, että reisille menee, joten en innostunut.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Voi kun tietäisi mikä on bensan OIKEA hinta..."

...Esson mainosta 90-luvun alusta lainatakseni.

Mutta valaiskaas nyt mua viisaammat, jotta miten tuo bensan hinta oikein määräytyy? Hinnasta on 75% veroa, mutta silti ihmetyttää. Heinäkuussa öljytynnyrin hinta huiteli 160 dollarin kieppeillä, ja bensan hinta oli 1,5 euroa. Meikän laskujen mukaan jo barrelin hinnan puolitus 80 dollariin olisi pitänyt tuoda hinnat jonnekin euron kieppeille, puhumattakaan nykyisestä alle 40 dollarin tasosta?*

Jalostamot takovat nyt hyviä rahoja, veikkaisin. Ja kun hinta notkahtaa edes muutaman dollarin ylöspäin, niin eiköhän asemat nosta hintojaan taas jonnekin 1,4 euron tuntumaan... Vituttaa.



*) Siis 1,5 euron hinnasta 25% on 0,375 euroa, loput veroa. Tasan euron hinnasta 25% on tietty 0,25 euroa. Tuokin on vielä reilusti enemmän kuin puolet ensinmainitusta. Mulla toki oli lyhyt matikka, mutta kuitenkin...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No ketä yllättää, vaikka polttoainebisneksessä joku vetäisi välistä? Poraavat, että Neste myy jälleenmyyjille samaan hintaan tuotettaan kuin loppukuluttajille. Ehkä pienellä värikynällä annettu kommentti, mutta uskon sanomisissa perää olevan.
Jälleenmyyjäthän voivat vapaasti ostaa sen polttoaineensa mistä halvimmalla saavat.

Minua ei yllätä että Neste ei ole voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minua ei yllätä että Neste ei ole voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysjärjestö.

Yleensä kuitenkin asiakas, joka ostaa kerralla paljon saa siitä myös alennusta. Nyt kun polttoainejakeluyhtiö ostaa Neste Oililta polttoainetta maksaa se saman hinnan kuin 50 L ostava loppuasiakas. Alennus sen vuoksi, että Neste on saanut polttoaineesta hinnan, vaikka se ei enää loppuasiakkaalle kaupaksi menisikään. Toisaalta ala on sellainen, että vaikka Neste ei myisi muille jakelijoille polttoainetta menisi se silti kaupaksi ja tavara varastossa kiertäisi.

Minulle on aivan sama, vaikka Suomessa olisi vain yksi polttoaineenjakelija kunhan hinta ei karkaa pilviin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mutta valaiskaas nyt mua viisaammat, jotta miten tuo bensan hinta oikein määräytyy? Hinnasta on 75% veroa, mutta silti ihmetyttää. Heinäkuussa öljytynnyrin hinta huiteli 160 dollarin kieppeillä, ja bensan hinta oli 1,5 euroa. Meikän laskujen mukaan jo barrelin hinnan puolitus 80 dollariin olisi pitänyt tuoda hinnat jonnekin euron kieppeille, puhumattakaan nykyisestä alle 40 dollarin tasosta?*

Osan siitä, ettei tuo tiputus ole tullut hintoihin samalla sysäykselle, kun pelkkä raakaöljyn on laskenut, johtuu dollarin ja euron vaihtosuhteen muutoksista. Kesällä eurolla sai parhaillaan yli 1,6 dollaria, kun tällä hetkellä tuo tuo summa taitaa olla 1,3 dollaria.
2006 kesällä 95 litrahinta taisi olla pahimmillaan melkein 1,5e pahimmillaan(yli 1,4 se mielestäni ainakin oli), silloin dollari oli muistaakseni euroa vahvempi, ja raakaöljy taisi pyöriä aikalailla samoissa lukemissa kuin nykyään.
Toisaalta, bensanhinta reagoi nopeasti vain kun suunta on ylöspäin, alaspäin ei ikinä ole ollut mitään kiirettä. Sama juttu pankkien omien prime korkojen kanssa.
 

Lexa

Jäsen
Koska bensan (95E) hinnasta suuri osa on kiinteitä veroja + muuttuvan veron osuus (alv), niin käytännössä alin bensalitran hinta joka sisältäisi 100% veroja olisi 0,765eur/l. Tällöin litrahinnassa olisi 0,627eur kiinteää veroa ja 0,138eur alvia.

Tällainen hinta voisi teorissa toteutua vain silloin, kun myyjän kate olisi +/- nolla ja hän saisi polttoaineen jalostamolta ilmaiseksi. Kiinteän veron takia, litrahinnan noustessa riittävästi verojen prosentuaalinen osuus litrahinnasta pienenee.

Tämän hetken halvimmilla 95E pumppuhinnoilla 1.1eur/l polttoaineen veroton litrahinta on 0,275eur hinnan loppuosan 0,825eur ollessa veroa . Näin ollen kyseisessä litrahinnassa veron osuus on ~75%.

Jos näistä nyt jotain voidaan päätellä, niin se että Suomessa polttoaineen hinta ei nykyisellä verotasolla tule koskaan olemaan merkittävästi nykyistä hintatasoa alempi, koska raaka-aine + jalostus maksavat aina jotain, vaikka itse polttoainetta myytäisiin nollakatteella.

EDIT:

Kun kerran alkuun päästiin niin lasketaan saman tien vastaavat luvut dieselille. Eli vastaava alin diesel-litran hinta joka sisältäisi 100% veroja olisi nykyisellä verotasolla 0,444eur/l josta kiinteän veron osuus 0,364eur ja alvin 0,08eur.

Tämän hetken halvimmilla pumppuhinnoilla 0,95eur/l dieselin veroton litrahinta on 0,4147eur/l loppuosan 0,5353eur/l ollessa veroa. Näin ollen kyseisessä litrahinnassa veron osuus on 56,35%

Diesel on raaka-ainehinnaltaan bensaa kalliimpaa, mutta ei kuitenkaan niin paljon kun tämän hetken hintataso pumpuilla antaisi ymmärtää (+50,8%). Tästä voitaneen vetää johtopäätös, että dieselin jalostus on tällä erää selvästi bensan jalostamista kannattavampaa.

* Yllä olevissa laskelmissa ei ole huomioitu käyttövoimaveroa. *
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lexa: Pitäisi varmasti huomioida myös laitteiston hankinta- ja korjaus/huoltokulut. Myöskin kylmäasemat käyttävät kiinteistöhuoltoa pihan ja laitteiden hoitoon sekä vartiointiliikettä rahojen kuljetukseen (mikäli kyseessä ei ole ns. express-asema).

Eli eikö laskelmillasi polttoaineenjakelija tekisi jo persnettoa eikä nollatulosta?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tätähän ei lasketa, mutta täällä Ruotsin puolella tankkasin eilen 95E:tä 9,94 kr/l. Nykyään eurolla saa 10,58 kruunua, joten selvästi alle euron mentiin :). Mainittakoon, että kesällä/syksyllä bensan hinnat täällä ja Suomessa olivat kutakuin yksyhteen, mutta viime aikoina täällä paljon edullisempaa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bensaa saa nyt halvemmalla kuin vuosiin, mutta kulutus vähenee reilusti, kertoo Yle.

Kummallista, että kalliin bensan aikoihin useimmat jääräpäät eivät suostuneet vähentämään autoiluaan. Mutta nyt kun menoveden litrahinta on tullut alas, niin myös kulutus vähenee. Lamapuheet ja taloustaantuma vaikuttanevat osaltaan tähän trendiin. Mutta silti ihmetyttää tämä suuntaus.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kummallista, että kalliin bensan aikoihin useimmat jääräpäät eivät suostuneet vähentämään autoiluaan. Mutta nyt kun menoveden litrahinta on tullut alas, niin myös kulutus vähenee. Lamapuheet ja taloustaantuma vaikuttanevat osaltaan tähän trendiin. Mutta silti ihmetyttää tämä suuntaus.
En tiedä, onko sinulla jotain muuta tietoa, mutta Ylen jutussa puhutaan vain kulutuksen vähenemisestä tänä vuonna. Eli ei kerrota, onko käänne tapahtunut vasta loppuvuodesta vai onko vähennystä tapahtunut jo kalliilla hinnoilla.

Sen sijaan joululiikenteessä henkilöautoilijat voisivat järjestää hidastelukampanjan raskaammalle liikenteelle. Yrittäjät prkl takoo hirveitä voittoja kiinteillä sopimuksilla puoli-ilmaisella löpöllä. Ja valtiovalta ei tee asialle mitään!
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
On se hienoa lähteä tankkaamaan nykyään.

Nyt kun heittää parilla kympillä bensaa tankkiin niin sillä ajelee jo suht pitkään. Kalliina aikana 20 euron tankkaus oli aivan turhaa paskaa.

Nyt sentään rahalle saa jotain vastinetta.
 
Tänään sai 95e:tä Tampereen Lielahdesta hintaan 1.094€/litra. En muista koska olisin viimeksi tankannut alle 1.10€/l.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Sen sijaan joululiikenteessä henkilöautoilijat voisivat järjestää hidastelukampanjan raskaammalle liikenteelle. Yrittäjät prkl takoo hirveitä voittoja kiinteillä sopimuksilla puoli-ilmaisella löpöllä. Ja valtiovalta ei tee asialle mitään!
Kannatan tätä. Olisi oiva näpäytys ammattiautoilijoille, noille maanteiden persnaamoille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, oli oikein letkeää tankata bensaa tankki täyteen alle kuudellakympillä eilen, varsinkin kun kevättalvella dieseltankillinen maksoi meikäläiselle parhaimmillaan liki 80 euroa. Mikkelissä Nesteen kylmäasemalla pysähdyin, 1.099 maksoi litralta. Polttoaine.netin mukaan halvimmillaan bensaa saa 1.039, Pyhäjärvellä. Kovaa menoa, juu.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taalan arvo on laskenut rajusti tällä viikolla... koskahan menee euron maaginen raja bensan hinnassa rikki? polttoaine.netin mukaan 1.039 olisi halvin hinta vieläkin.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Taalan arvo on laskenut rajusti tällä viikolla... koskahan menee euron maaginen raja bensan hinnassa rikki? polttoaine.netin mukaan 1.039 olisi halvin hinta vieläkin.
Opec leikkaa raakaöljyn tuotantoa vielä nykyisestä 2,5 milj. tynnyriä/päivässä. Tämä ei kuitenkaan markkinoille riitä, sillä öljyn hinta on edelleen laskussa. WTI-laadun tammikuun toimitusten hinta on jo alle 40 dollarin tynnyriltä. Brent-laatu pyörii 45 dollarin hujakoilla. Asiantuntijoiden mukaan jopa 30 dollarin alittaminen on mahdollista. Mikäli dollari vielä heikkenee, niin suomalaisilla mittareilla polttoaineiden hintojen voi ennustaa jatkavan laskua.

Ysivitosen painuminen alle euron ei siis ole kuin ajan kysymys.
Päivän pohjat näköjään Heinolan Nesteellä 1,009 €/l.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt olisi oiva hetki nostaa polttoaineveroa.

Ensialkuun sellaiset 30 senttiä litralta, eipä tuntuisi juuri missään, ja näin laman aattona valtiovalta varmasti löytäisi käyttöä kyseisille hilloille. Eikä bensa olisi vieläkään edes lähellä kesän huippuhintoja, joihin ainakin itse ehdin jo hyvinkin tottua.

Tämä on niin hyvä idea, että siitä on vaikea keksiä yhtään huonoa puolta; hyviä on vaikka kuinka ja paljon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Polttoaineiden hinnan aleneminen on myös siksi todella hieno uutinen, että enää ei tarvitse olla niin huolissaan luonnosta ja maapallon tulevaisuudesta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt olisi oiva hetki nostaa polttoaineveroa.

Ensialkuun sellaiset 30 senttiä litralta, eipä tuntuisi juuri missään, ja näin laman aattona valtiovalta varmasti löytäisi käyttöä kyseisille hilloille. Eikä bensa olisi vieläkään edes lähellä kesän huippuhintoja, joihin ainakin itse ehdin jo hyvinkin tottua.

Tämä on niin hyvä idea, että siitä on vaikea keksiä yhtään huonoa puolta; hyviä on vaikka kuinka ja paljon.
Tämä on totta. Hyväksi puoleksi lisäisin vielä ihan tällaisen kuluttajansuoja-aspektin, että tuollainen euron litralta maksava bensa on jo niin epäilyttävän halpaa, että varmasti osa kuluttajista miettii, että joko heille myydään jotain ihan täyttä paskaa tai sitten kyseessä on muuten vain jonkinsortin huijaus. Jos hinnassa olisi vain tuollainen 30 senttiäkin lisää, niin kuluttajat voisivat nukkua yönsä tyytyväisinä ja huolettomina!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nyt olisi oiva hetki nostaa polttoaineveroa.

Tämä on niin hyvä idea, että siitä on vaikea keksiä yhtään huonoa puolta; hyviä on vaikka kuinka ja paljon.
Eihän tuossa ideassasi ole kuin huonoja puolia. Kyllä niitä ihmisiä kortistoon on tulossa muutenkin. Toki sitä virtaa voi vauhdittaa vaikka tuolla verojen korotuksella jos siltä tuntuu.

Jos ja kun öljy taas tuntuvasti kallistuu, niin polttoaineveroa tuskin ollaan sitten laskemassa. Kun polttoaineet taas maksavat maltaita, niin vaaditaan päättäjien päitä pölkylle korkeasta verotuksesta, joka tappaa yrittäjät ja nostaa inflaation pilviin nakertaen kansantaloutta vähän joka sektorilla.

Kyllä se vaan on nyt ihan parempi nauttia halvoista polttoaineista, jos siihen tuntuu olevan varaa. Kyllä siitä bensasta vielä saa maksaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänään sai 95e:tä Tampereen Lielahdesta hintaan 1.094€/litra. En muista koska olisin viimeksi tankannut alle 1.10€/l.

Jyväskylässä näytti torstaina olevan kolmella eri asemalla Seppälässä saman hintaista menovettä. Vielä kun taskussa oli bonuskortti ko. asemalle niin sillä olisi irronnu vielä 1,5 centtiä / litra poies. Mainittakoon, että keskustaan tultaessa ja "motarin" alussa oleva huoltoasema myi omaa tuotettaan n. 9 centtiä kallimmalla hinnalla. Mitä parempaa vaadit, sen parempi meille.
No niinhän se menee.

Edittiä ja vähän lisää edittiä:

Ja itse en ole nähnyt muutamaan vuoteen alle 1.10 hintoja, Suomessa. Itse olen joskus vajaa 2 vuotta sitten tankannu n. 1.15 / litra maksanutta 95:sta Suomessa. Ulkomailla kylläkin on menovesi maksanu 1 €, kun Suomessa tuolloin maksoi 30 centtiä enemän litra...
Nythän Suomessa ei pitäisi pitkään aikaan olla hinnan suhteen mitään hätää. Öljy on halpaa ja nythän sitä on hyvä ostaa varastot täyteeen. Tosin sittenhän on hyvä kääriä optiorahoja taskut täyteen kun öljyn hinta lähtee taas nousuun. Bensan hintaa voidaan nostaa ja kääritään hyvät voitot...
 

Jarzki

Jäsen
Jyväskylässä näin tänään halvimmillaan 1,074€/litra maksavaa menovettä. Paikkana oli Keljossa Keljonkeskuksen vieressä sijaitseva Shell Express-asema. Abc:llä luonnollisesti kalliimpaa, vaikken tarkkaa hintaa tähän hätään muista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös