Mainos

Bensiinin hinnoista

  • 59 848
  • 383

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mut eipä se ilmastointi, kompura siis mene päälle talvella. +5 taitaa olla raja. Että vaikka se onkin "päällä" kojetaulussa, niin ei se ole päällä. Toki suomen talvet alkaa olla tuota +5 luokkaa, joten sitä jos tarkoitit.

Asia selvä. En ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta hyvä että on ihmisiä jotka tietävät.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomessa bensa on nippanappa niin kallista että siitä viitsii valittaa, mutta ei vielä lähelläkään niin kallista että sen takia viitsisi miettiä että voisiko omaa toimintaa muuttamalla (lähikaupassa käynti tai lähemmäksi työpaikkaa muuttaminen yms) selvitä vähemmällä ajatemisella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kataisen kommentti

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/01/597394

Hintaa siis lisää...

"Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen mukaan polttoaineveroja saatetaan korottaa, jos liikennemäärät kasvavat. Tämä koskee etenkin yksityisautoilua, Katainen sanoo."

Milläköhän mittaavat? Liikenteenlaskenta käyntiin, ja rasti ruutuun jos näkyy yksinäinen autoilija? Valitettavasti nuo hinnankorotukset näkyvät ehkä vähiten ns. huviajelussa, joita varmasti ihmiset harrastaisivat vaikka bensa vielä kallistuisi. Sen sijaan pitkämatkalaiset (työ, ei mahdollisuus julkiseen liikenteeseen), sekä ammattiauoilijat joutuisivat maksumiehiksi... taas. Työssäkäymistä tai sen tekemistä kun on vaikea lopettaa.
 

scholl

Jäsen
Kyllä ihmiset voivat vaikuttaa asuinpaikkaansa. Kyllä moni voisi asua lähempänä työpaikkaansa kuin mitä tällä hetkellä tekevät. Samoin osassa työpaikoista voi lisätä etätyötä ja toimistolle menemistä pahimpien ruuhkien ulkopuolella.

Jotenkin masentavaa se, että yritetään jotenkin laittaa jonkinlaiseen järjestykseen ajamisia. Huviajelu vrt. työmatka-ajelu. Naurettavaa. Kyllä kaikki ajaminen on mielestäni samanarvoista. Eikä Suomessa ajaminen ole edes mikään ongelma. Täällä on mitättömän vähän ruuhkia ja muuta vastaavaa, joten en ymmärrä, miksi siitä ajamisesta otetaan jotain ongelmaa. Katainen on nyt kassalla.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/01/597394

Hintaa siis lisää...

"Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen mukaan polttoaineveroja saatetaan korottaa, jos liikennemäärät kasvavat. Tämä koskee etenkin yksityisautoilua, Katainen sanoo."

Eipä noilla korotuksilla ole hevonvitun väliä, kun samaan syssyyn nousee myös julkistenhinnat. Käytännössä erotus julkisen ja oman auton välillä pysyy siis aikalailla samana. Mukavuus syistä omalla autolla ajavat eivät siis tule vähenemään.
Ja varmasti myös ne ihmiset jotka eivät ole ikinä autolla metriäkään ajaneet hurraavat, kun maksavat korotuksien takia korkeampaa hintaa lähes kaikesta mitä kaupasta saa.

Mutta ei kun vaan perse edellä puuhun, ja sitä myötä hallitusvaihtoon muutaman vuoden päästä.
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Onhan tuohon bensan hintaan olemassa kuluttajillakin mahdollisuus vaikutta, nimittäin se, että kaikki kuluttajat siirtyvät esimerkiksi käyttämään pelkästään Nesteen tuotteita. Tällöin Essolla, Shellillä, Seolla, 95:lla, Teboililla, yms. jää bensat myymättä. Mikä on tällöin ensimmäinen keino lisätä myyntiä? - Alentaa hintaa suhteessa kilpailijoihin!
Tässä teoreettisessa tilanteessa vain Neste saa aineensa kaupaksi ja muilla se jää tankkeihin. Muut alentavat hintaa yhteisesti sovittavan hintarajalle, eli esimerkiksi 1,00e/l. Tällöin massat siirtyvät ostamaan tämän hintaista bensaa ja Neste joutuu vuorostaan alennuspuuhiin.
Mikä extraetu tässä kaikessa on? No ensinnäkin se, että OPEC-rättipäät häviävät! Hintakartelli kaatuu, kun bensaa ei mene enää kaupaksi kuin yhden paikallisen jalostajan kautta!
Siis suositaan suomalaista ja potkitaan OPECia!
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Maksakoon vaikka kolme euroa litralta. Polttoaineen hinta vaikuttaa kuitenkin mm. kuljetuskustannuksiin ja sitä kautta heijastuu kaikkiin hintoihin kiihdyttäen inflaatiota. Palkat kyllä seuraavat perässä, eiköhän palkansaajajärjestöt pidä siitä huolen.

Turha on sitten Vanhasen ja Kataisen äimistellä palkansaajajärjestöjen palkankorotusvaatimuksia seuraavan neuvottelukierroksen aikana, kun ovat itse heittämässä bensaa liekkeihin.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juurikin polttoaineen hinnan nousun vuoksi olen henkilökohtaisesti siirtynyt suosimaan etätyöskentelyä mahdollisimman paljon. Ja silloin kun toimistolle pitää mennä, menen linja-autolla. Sillä toki matka kestää huomattavasti kauemmin kuin omalla autolla (35 min => n.55 min yhteen suuntaan) ja lisäksi vallankin kodin suuntaan mentäessä kyydin saapumisaika pysäkille voi vaihdella jopa 15 minuuttia, mikä talvisin lumimyräkässä tuntuu aika ikävältä.

Näillä toimenpiteillä pystyin sitten luopumaan talouden toisesta autosta. Vaimolle samanlaiset järjestelyt eivät ole mahdollisia, joten toista autoa on pakko pitää. Toisaalta nyt sitten matka toimistolle kestää kauemmin, pitää ostaa niitä matkalippuja ja olla riippuvainen aikatauluista. Toisaalta sitten taas ei tarvitse tarkkailla liikennettä vaan voi vaikka nukahtaa taikka valmistautua päivän töihin ja bensarahaakin säästyy aina vaan enemmän ja enemmän.

Itselleni tämä on ollut ennen kaikkea oppimisprosessi. Kyllä tähän vähempään autoiluun tottuu. Ja olen aina ollut sitä mieltä että jo pelkästään auton pitäminen on pirun kallista ja yleensä äärimmäisen huono sijoitus.

Olen kyllä onnellisessa asemassa kun voin hyödyntää tätä etätyömahdollisuutta. Ei onnistu kaikilla.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Maksakoon vaikka kolme euroa litralta. Polttoaineen hinta vaikuttaa kuitenkin mm. kuljetuskustannuksiin ja sitä kautta heijastuu kaikkiin hintoihin kiihdyttäen inflaatiota. Palkat kyllä seuraavat perässä, eiköhän palkansaajajärjestöt pidä siitä huolen.

Turha on sitten Vanhasen ja Kataisen äimistellä palkansaajajärjestöjen palkankorotusvaatimuksia seuraavan neuvottelukierroksen aikana, kun ovat itse heittämässä bensaa liekkeihin.

Hyvä pointti. Onko sellaista "kipurajaa" sittenkään oikeastaan olemassa. Ne ajot ajetaan jotka pitääkin ajaa. Itse en ole ainakaan jättänyt mitään ajoa ajamatta bensan hinnan takia, vaikka olisi rahat ollu miten vähissä. Ja tarkalla kaasujalalla säästää pienet hinnankorotukset korkojen kera. Toistaiseksi ainakin itselle on ollut halvempaa ajaa säästeliäästi pk-seutu->lande-väliä kuin ottaa bussi, joka sekin on kallista hupia ilman alennuksia.

En kyllä ymmärrä nykyhallituksen kyvyttömyyttä puuttua laukkaavaan inflaatioon.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Toistaiseksi ainakin itselle on ollut halvempaa ajaa säästeliäästi pk-seutu->lande-väliä kuin ottaa bussi, joka sekin on kallista hupia ilman alennuksia.
Äkkiseltään laskin, että vaimon kanssa mökille meno junalla olisi saman hintaista omalla autolla menemisen kanssa, jos bensan hinta olisi neljän euron kieppeillä per litra. Eli vierailut vanhempien luokse, mökille yms reissut ajan kyllä vielä aika pitkään omalla autolla.

Töihin kuljen täällä pk-seudulle julkisilla, lähinnä sen takia, että ottaa niin suunnattomasti päähän kököttää ruuhkassa varsinkin kotiin neljän aikaan mennessä eikä ajallista hyötyä ole bussikaistojen takia nimeksikään.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äkkiseltään laskin, että vaimon kanssa mökille meno junalla olisi saman hintaista omalla autolla menemisen kanssa, jos bensan hinta olisi neljän euron kieppeillä per litra.

Se johtuu ihan siitä, että et laske mukaan autoilun muita kustannuksia.

Arvonalenema, huollot, vakuutukset ym. autoilukulut on otettava huomioon kaikkien ajojen hintaa laskettaessa. Jos mökkimatkat = bensakulut, ja tällä saa itselleen hyvän mielen, niin vastaavasti sitten muut ajot ovat kalliimpia.

Itselläni bensan hinta on jo vaikuttanut ajoihini. Ei sillä etteikö rahaa riittäisi bensaan, vaan lähinnä luontainen saituuteni on ajanut itseni julkisten (junan) kyytiin ja fillaroimaan. Toki olen kyseisiä kulkupelejä käyttänyt säännöllisesti enneminkin, mutta nyt puolentoista euron hintaisen bensalitran aikakautena vielä enenevissä määrin.

PK-seudulla auto on tottumiskysymys, hyvin pärjää ilmankin ja rahaa säästyy.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Se johtuu ihan siitä, että et laske mukaan autoilun muita kustannuksia.

Arvonalenema, huollot, vakuutukset ym. autoilukulut on otettava huomioon kaikkien ajojen hintaa laskettaessa. Jos mökkimatkat = bensakulut, ja tällä saa itselleen hyvän mielen, niin vastaavasti sitten muut ajot ovat kalliimpia.
Enpä viitsi noita laskea mukaan kun en ole autosta kuitenkaan luopumassa. Vakuutukset ja huollot pitää joka tapauksessa maksaa kävin mökillä tai en eikä autollani ole minkäänlaista arvoa (ellei tunnearvoa lasketa). Voisihan mökkireissuihin laskea kiinteitäkin kustannuksia mukaan jos olisi oikeasti vaihtoehtona kokonaan autosta luopuminen, mutta moinen ei tällä hetkellä tule kysymykseenkään.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Eipä ole naftan hintaeron bensaan enää kovinkaan suuri. Tänään bongattu 95E 1,519 ja samalla asemalla pk-seudulla nasu 1,399.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Eipä ole naftan hintaeron bensaan enää kovinkaan suuri. Tänään bongattu 95E 1,519 ja samalla asemalla pk-seudulla nasu 1,399.

Jep, juuri katselin samaa. V. 2002 kun €oohiin siirryttiin oli naftan kartellihinta täällä Pirkanmaalla 0,699. Nyt tosiaan näkyy noita 1,399 hintojakin, eli hinnan nousu nyt n. tasan 100%. Räikeimmillään kartellitkin ovat kyllä historiaa, eli naftan hinnassa on jopa 10c/l hintaeroja. Toisaalta erilaiset bonukset ja alennukset on sitten lyöty kylmästi hintoihin mukaan, eli ne todelliset hinnat ovat aika lähellä toisiaan.

Äkkiä katsoen on tosin palkkakin noussut samana aikana n. 60%, veroteknisistä syistä netto tosin vain vajaat 50%. Kun ruuan, viinan, tupakan yms. muiden päivittäistarvikkeiden samaten kuin vaikkapa lentomatkustamisen reaalihinta on tämän kuuden vuoden tarkastelujaksolla laskenut, niin kai sitä kuitenkin hieman voitolla ostovoiman kannalta vielä ollaan.

Polttonesteiden hinnan nousu pitäisi kuitenkin saada täysimääräisenä siirrettyä kilometrikorvauksiin sekä oman auton käytön mukaan tehtäviin työmatkavähennyksiin. Nyt meitä rokotetaan, jotka vaikkapa työkalujen mukana kuljettamisen takia tarvitsemme autoa välttämättä. Julkisten matkalippujen hinnan nousu siirtyy työmatkavähennyksiin automaattisesti, prkle.

t. hanu
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Polttonesteiden hinnan nousu pitäisi kuitenkin saada täysimääräisenä siirrettyä kilometrikorvauksiin sekä oman auton käytön mukaan tehtäviin työmatkavähennyksiin. Nyt meitä rokotetaan, jotka vaikkapa työkalujen mukana kuljettamisen takia tarvitsemme autoa välttämättä. Julkisten matkalippujen hinnan nousu siirtyy työmatkavähennyksiin automaattisesti, prkle.

Tuntuu siltä, että valtiovallan silmissä on suuri rikollinen, kun asuu haja-asutusalueella ja julkisilla ei voi kulkea kun niitä ei ole. Toki voi järkevöittää omaa ajamistaan, mutta lapsiperheenä suuri osa ajoista liittyy tenavien kuljettamiseen esim harrastuksiin. Vaihtoehto on, että muutan takaisin kaupunkiin, tai sitten muksut eivät harrasta, mikä on kaikkien lapsivaltuutettujen kauhuskenaario syrjäytymisen synnystä. Kaupungeissakin lapsiperheet tarvitsevat huomattavasti suuremmassa määrin omaa autoa, kuin aikuiset, joilla ei ole alaikäisiä huollettavia. Tätä ei kyllä veroteknisesti oteta huomioon, ei auton hankinnassa tai käytössä. Päästönäkökulmastakin luulisi olevan eri asia, istuuko autossa "kruisaava sinkku" vai neljälapsinen perhe vanhempineen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä olen tulkinnut, että juuri tuo tenavien harrastuksiin kuskaaminen on sitä "huviajoa" jota pyritään verotuksen keinoin vähentämään.

Sinänsä öljyn hintaan kohdistuu aika ristiriitaisia paineita. Toisaalta matala dollari ja sen mataluutta ruokkiva Yhdysvaltain talous pakottaa sijoittajia sijoittamaan raaka-aineisiin kuten öljyyn. Tämä nostaa tietysti raakaöljyn hintaa. Mutta taas valuuttakursseihin liittyen euron ja dollarin suhde vaikuttaa toisinpäin eli dollarin vahvistuminen nostaa meillä öljytuotteiden hintoja. Täten hinnankorotuksia voi perustella ihan kummalla tahansa.

Jos Aasian kysyntä jatkuu kovana, niin se merkitsee ettei talouskasvu ole siellä päin maailmaa vaarassa ja sijoittajat löytävät rahoillensa muita turvasatamia ja öljyn hinta laskee. On perin kummallinen tilanne missä rahoja makuutetaan raaka-aineissa turvassa jos esim. Kiinassa nousukausi jatkuu. Jos talouskasvu hidastuu, niin se näkyy myös öljynkulutuksessa negatiivisesti.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Onneksi hallitus kuitenkin on korottanut polttoaineen verotusta ja Kataisella on sormi valmiina korotusnappulalla joten eiköhän me lähiaikoina päästä sinne yli 2 euron hintoihin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Mitähän helvettiä tässä nyt ajetaan takaa? Myisitkö sinä yrittäjänä alle hankintahinnan? Vai mitä ajat tässä takaa? Luuletko, että SEOt, Shellit jne. tuottaa bensansa jonkin muun kautta kuin Nesteen? Tällä sinun ohjeellasi Suomessa on pian tasan yksi polttoaineen toimittaja ja jakelija, Neste. Mahtaako tämä laskea hintoja?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Rauman JETissä tänään aamulla 95 maksoi 1,087 €ccua/litra. Kalleinta liemi oli Tallikedon ABC-asemalla, jossa 95 maksoi 1,189 €etua.

Aika herättää tämäkin ketju henkiin, mielestäni ihan ajankohtainen aihe.

Oi niitä aikoja kun bensa oli vielä noin halpaa kuten Roku tuossa viitisen vuotta sitten kirjoitti. Minullakin työmatkana päivittäin 40km, mutta onneksi on sentään kimppakyyti jossa auto täynnä niin ei silleen tunnu nuo hinnat mutta vituttaahan tuo silti.
 

Pelikaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minä maksoin bensasta tuossa pari päivää sitten 0.876 Lahden JET:ltä

Jaa että tälläistäkin kirjoitettu joskus. "Halpaa" oli autoilu 6v sitten, jos nykypäivän hintoja katsotaan. Melkein euron on lisää hintaa tullut, kun tasan 6vuotta tulee tuosta ajankohdasta.
Nykyhinnoilla kuusi vuotta sitten ei olisi juurikaan autoa käynnistelty, ei kyllä paljon nytkään.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kyllä firman auto tai yksityis leasing alkavat pienilläkin kilometreillä kuulostamaan houkuttelevilta. Kaikki kustannukset nousseet niin simona, ettei verotusarvo ole kyllä mitään sen rinnalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pistin tuossa aamulla merkille, että ainakin eräässä suurehkossa eteläisen Tampereen lähiössä bensan mittarihinta on tullut viikonlopusta nelisen senttiä alaspäin. Hieno juttu. Lama ei siis uhkaa, eikä huviajeluja tarvitse vähentää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pistin tuossa aamulla merkille, että ainakin eräässä suurehkossa eteläisen Tampereen lähiössä bensan mittarihinta on tullut viikonlopusta nelisen senttiä alaspäin.

Samanlaisen huomion tein itsekin. Löytyi jo parilta asemalta pk-seudulla alle 1,50 litrahintaa ysivitoselle.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pistin tuossa aamulla merkille, että ainakin eräässä suurehkossa eteläisen Tampereen lähiössä bensan mittarihinta on tullut viikonlopusta nelisen senttiä alaspäin. Hieno juttu. Lama ei siis uhkaa, eikä huviajeluja tarvitse vähentää.

Jep. Minä taasen kuulin Ylen säätiedotuksesta että lämpötilat ovat vuodenaikaan nähden kylmiä. Eli nyt siis on ilmastonmuutos ja lama vältetty. Seuraavaksi sodat vai nälänhätä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös