Bensiinin hinnoista

  • 59 088
  • 384

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Öljyn hinta alle 100USD/tynnyri ja bensiksellä hinta edelleen 1,50€/l kieppeillä. Kyllähän se vähän harmittaa kun kuluttajalla ei ole oikein mahdollisuutta vaikuttaa bensan hintaan. Onko OPEC:ia koskaan epäilty kartelli-/monopolisyytöksistä?
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen aikaisemminkin ehdottanut pientä "kansalaistottelemattomuutta". Olen aivan vakuuttunut että jos edes kolmannes päivittäin autolla töihin lähtevistä ihmisistä jättäisi auton kotipihaan ja siirtyisi käyttämään julkisia kulkuneuvoja niin viikossa bensalitran hinta laskisi euron tuntumaan!
Taitaa vaan olla niin että ihmisillä on edelleenkin liikaa rahaa eikä tällaista prosessia saada millään aikaiseksi!
 

Viljuri

Jäsen
Olen aikaisemminkin ehdottanut pientä "kansalaistottelemattomuutta". Olen aivan vakuuttunut että jos edes kolmannes päivittäin autolla töihin lähtevistä ihmisistä jättäisi auton kotipihaan ja siirtyisi käyttämään julkisia kulkuneuvoja niin viikossa bensalitran hinta laskisi euron tuntumaan!
Taitaa vaan olla niin että ihmisillä on edelleenkin liikaa rahaa eikä tällaista prosessia saada millään aikaiseksi!

Eihän hintajoustolla olisi mitään tekemistä kansalaistottelemattomuuden kanssa, vaan rationaalisesti toimivan yhteiskunnan jäsenen. Ituhipit ovat asia ihan erikseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Bensan hinta ei muutu niin kauan kuin dollari vahvistuu öljyn hinnan laskiessa.

Suurin osa öljystä myydään dollareissa ja öljyn hinta on ainakin osittain sidoksissa dollarin kurssiin. Ja vice-versa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä mikä olisi ihanteellisin ketju omalle kysymykselleni mutta,

oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi? Siis kun vuositasolla ottaa huomioon kaikki autoon liittyvät maksut (vakuutus,bensa,huolto,katsastus,renkaat jne..).

En ole omaa autoa omistanut, mutta täysi autoetu näyttäisi meikäläisen tapauksessa maksavan n. 29c/km.
 

Lexa

Jäsen
En tiedä mikä olisi ihanteellisin ketju omalle kysymykselleni mutta,

oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi? Siis kun vuositasolla ottaa huomioon kaikki autoon liittyvät maksut (vakuutus,bensa,huolto,katsastus,renkaat jne..).

En ole omaa autoa omistanut, mutta täysi autoetu näyttäisi meikäläisen tapauksessa maksavan n. 29c/km.

Kilometrin hinta riippuu valtavasti siitä minkälaisella kulkineella ajaa ja minkälainen on vuotuinen ajomäärä.

Nopeasti laskettuna sain kaikki kulut ynnäämällä omaksi lukemakseni 23snt/km viimeisen parin vuoden ajalta. Toki nykyisillä polttoaineen hinnoilla tuohon voi laittaa pari senttiä lisää.

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla jo pelkän polttoaineen osuus aiheuttaa käytännössä minimissään 6snt/km kustannuksen, keskiarvon ollessa varmaankin jossain 10snt+/km paikkeilla. Ylärajan ollessa tuntematon.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi?

Nyt laskin. 18,2 senttiä kilometrille viime vuonna. Tuohon ei ole laskettu auton arvon alenemista. Jos senkin laskisi tuohon mukaan niin omalla kohdallani arvioisin tulleen yhteensä maksamaan sitten noin 24-26c/km. Kyseessä diesel ja muutamaa kymmentä kilometriä vajaa 40 000km mittariin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Turhaa ininää!

Autoilu on halvempaa palkkatasoon nähden kuin koskaan pl.vuosi 2005. Liian hyvälle on vaan totuttu. Jos palkat nousee, on varaa maksaa enemmän löpöstä. Aika outoa olisi jos ei hinta nousisi muun talouden mukana. Hohhoijaa.

Keskituloinen voi asua Suomessa kohtuullisesti, ajaa autoa tarpeen mukaan ja vielä ryypätäkin terveyden ylärajoilla. Ja laitetaan vielä yks Kanarian matka päälle vuosittain. Tää on faktaa. Toki aina oman tahdon köyhiä on mutta se onkin toinen juttu.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
En tiedä mikä olisi ihanteellisin ketju omalle kysymykselleni mutta,

oletko laskenut kuinka paljon ajettu kilometri maksaa autollasi? Siis kun vuositasolla ottaa huomioon kaikki autoon liittyvät maksut (vakuutus,bensa,huolto,katsastus,renkaat jne..).

En ole omaa autoa omistanut, mutta täysi autoetu näyttäisi meikäläisen tapauksessa maksavan n. 29c/km.

Oman auton kustannukset olen seurannut jo monen vuoden ajan:

Bensiiniauto, n 20000km/vuosi.

- yhteensä n 0.24 €/km, joista
- auton arvon aleneminen n 0.05 €/km
- polttoainekustannukset n 0.11 €/km
- huollot n 0.01 € /km
- vakuutukset ja käyttömaksut 0.02 €/km
- loput sitten renkaisiin, akku, auton pesut, polttimot, pyyhkimen sulat, vara-osat etc muuta...
 
Viimeksi muokattu:

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kilometrin hinta riippuu valtavasti siitä minkälaisella kulkineella ajaa ja minkälainen on vuotuinen ajomäärä.

Totta, kärryni hankintahinta lienee jotain 28t€. Autoedun perusarvo on 1,4% hankintahinnasta eli halvempi kärry todellakin vaikuttaa suoraan maksamaasi veroihin. Loppuosa muodostuu sitten omista ajamistasi kilometreistä. Eli vaikka kärry seisoisi parkikksella koko vuoden, on verotusarvo kuitenkin 1,4% hankintahinnasta.

Omat työajot ylittivät 30tkm viime vuonna eli siitä sai hiukan alennusta. Mikäli näin ei olisi ollut, kilometri olisi maksanut yli 30c.

Kiitos kaikille vastanneille. Mielenkiintoista sekä arvokasta tietoa meikäläiselle.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Autoilu on halvempaa palkkatasoon nähden kuin koskaan pl.vuosi 2005. Liian hyvälle on vaan totuttu. Jos palkat nousee, on varaa maksaa enemmän löpöstä. Aika outoa olisi jos ei hinta nousisi muun talouden mukana. Hohhoijaa.

Keskituloinen voi asua Suomessa kohtuullisesti, ajaa autoa tarpeen mukaan ja vielä ryypätäkin terveyden ylärajoilla. Ja laitetaan vielä yks Kanarian matka päälle vuosittain. Tää on faktaa. Toki aina oman tahdon köyhiä on mutta se onkin toinen juttu.

vähän offtopiccia

No oletko miettinyt millä ryhmällä ne tulot ovat kasvaneet merikittävästi. Alle 2000 tienaavilla ei paljon lohduta joku parin prosentin nosto, kun kaikki muukin kallistuu siinä sivussa. En itse ole mitenkään katkera (no ok ehkä vähän tähän köyhyyteen kyllästynyt, mutta ei sillä että huonosti menisi), vaikka joudun tulemaan todella niukalti toimeen. Mutta silti ärsyttää sellaisten ihmisten kitinä, jotka eivät tajua mitä on elää sillain, että koko ajan saa miettiä mitä ostaa, että riittää rahat kuun loppuun, eikä mitään mahdollisuuksia säästää tulevaisuuden varalle. Pahimpina esimerkkinä olen lukenut Vaimon vauvalehdistä noita pienituloisten valituksia. Kyllä meinasi itku tulla yhden perheen puolesta, joiden nettotulot olivat kaksi kertaa suuremmat kuin meillä. Voi raukkoja, noilla tuloilla pitäisin meitä rikkaina.. Ja mainittakoon, että meillä kuiten menee ihan hyvin. Onneksi autolla ei nykyään tarvitse kovin mahdottomia ajaa, joten bensa sinänsä ei ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Lexa

Jäsen
Totta, kärryni hankintahinta lienee jotain 28t€. Autoedun perusarvo on 1,4% hankintahinnasta eli halvempi kärry todellakin vaikuttaa suoraan maksamaasi veroihin. Loppuosa muodostuu sitten omista ajamistasi kilometreistä. Eli vaikka kärry seisoisi parkikksella koko vuoden, on verotusarvo kuitenkin 1,4% hankintahinnasta.

Omat työajot ylittivät 30tkm viime vuonna eli siitä sai hiukan alennusta. Mikäli näin ei olisi ollut, kilometri olisi maksanut yli 30c.

Kiitos kaikille vastanneille. Mielenkiintoista sekä arvokasta tietoa meikäläiselle.

Itse ajaisin noilla kilometreillä omalla, mikäli se olisi mahdollista. Toki jos haluaisin ajaa isolohkoisella jenkkibensaautomaatilla, niin valinta olisi toinen.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Autoilu on halvempaa palkkatasoon nähden kuin koskaan pl.vuosi 2005. Liian hyvälle on vaan totuttu. Jos palkat nousee, on varaa maksaa enemmän löpöstä. Aika outoa olisi jos ei hinta nousisi muun talouden mukana. Hohhoijaa.

Tätä en kyllä pysty allekirjoittamaan. Nafta maksoi v. 2002 kun €oohiin siirryttiin 0,69€/l, nyt 1,3€/l. Renkaiden, varaosien yms. hinnat ovat nousseet lähes samaa tahtia. Oman ajamiseni kulut ovat tänä aikana yli kaksinkertaistuneet. Tämä tulee paitsi hintojen noususta, myös siitä, että sitä ei ole kompensoitu juuri yhtään km-korvauksissa ja verotuksen työmatkavähennyksissä. Nettopalkkani ei ole noussut tänä aikana kyllä läheskään 100%:a. Asian oikeudenmukaisuuteen en ota kantaa, mutta meitä työn puolesta paljon ajavia viime vuodet ovat kyllä rahallisesti rankaisseet aika huolella.

t. hanu
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Asian oikeudenmukaisuuteen en ota kantaa, mutta meitä työn puolesta paljon ajavia viime vuodet ovat kyllä rahallisesti rankaisseet aika huolella.

Niin, no ennen oli taloudellisesti jopa kannattavaa käyttää omaa autoa. Siitä teki jopa pientä voittoa. Nykyään saa vain kohtuullisen korvauksen. Voi kamala.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, no ennen oli taloudellisesti jopa kannattavaa käyttää omaa autoa. Siitä teki jopa pientä voittoa. Nykyään saa vain kohtuullisen korvauksen. Voi kamala.
Siinä ei tehnyt pientä voittoa, vaan lähes toisen mokoman palkkaa verottomana. Se oli kansantalouden kannalta nerokasta aikaa kun yhteiskunnan kirkkaimmat mielet ajelivat ympäri Suomea rahan takia eli ts. toimivat käytännössä (omina) taksikuskeina.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tätä en kyllä pysty allekirjoittamaan. Nafta maksoi v. 2002 kun €oohiin siirryttiin 0,69€/l, nyt 1,3€/l. Renkaiden, varaosien yms. hinnat ovat nousseet lähes samaa tahtia. Oman ajamiseni kulut ovat tänä aikana yli kaksinkertaistuneet. Tämä tulee paitsi hintojen noususta, myös siitä, että sitä ei ole kompensoitu juuri yhtään km-korvauksissa ja verotuksen työmatkavähennyksissä. Nettopalkkani ei ole noussut tänä aikana kyllä läheskään 100%:a. Asian oikeudenmukaisuuteen en ota kantaa, mutta meitä työn puolesta paljon ajavia viime vuodet ovat kyllä rahallisesti rankaisseet aika huolella.

t. hanu

No löpön osuus autoilun hinnassa on kumminkin vain pieni osa. Autoverouudistus laski esim.pienikulutuksisten diesel-kärryjen hintaa huomattavasti ja käyttövoimavero on käytännössä koko ajan pienetynyt, koska sitä ei olla euromääräisesti korotettu. Kilometrivähennystä olisi tosin korotettava verovähennyksessä sen myönnän.

Mutta fakta on:
Käteen jäävä palkka(verotus keventynyt prosenttitolkulla)- autoilukulut(esim. 30000 vuodessa ajava)= suurempi määrä rahaa kuin juuri koskaan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
No löpön osuus autoilun hinnassa on kumminkin vain pieni osa. Autoverouudistus laski esim.pienikulutuksisten diesel-kärryjen hintaa huomattavasti ja käyttövoimavero on käytännössä koko ajan pienetynyt, koska sitä ei olla euromääräisesti korotettu. Kilometrivähennystä olisi tosin korotettava verovähennyksessä sen myönnän.

Löpöllä en uskalla ajaa kuin pellolla appiukon traktorilla, mutta naftakulut ovat minulla n. puolet autoilun kokonaiskuluista. Autoverouudistus ei ole vielä koskenut minua, koska alla on v -93 Vectra. Tuo on totta, että dieselveroa ei ole nostettu aikoihin, inhimillisesti ilmeisesti vaan muistaa ne kustannukset, jotka nousevat. Vakuutusmaksujen korotuksetkin ovat viime vuosina olleet yleiseen hinta- ja palkkatasoon nähden kohtuullisia.

Tuo, mitä Tommy ja dana77 kirjoittivat on myös totta. Km-korvaukset olivat minullakin välillä isokin osa tuloja, ovat osin vieläkin, koska tuossa vanhassa paskassa autossa ei tarvitse nyt pääomakuluja laskeskella. Se, miten verottomiin kulukorvauksiin yleisesti pitäisi suhtautua, on eri keskustelun asia. Tässä tilanteessa vaan omat käytettävissä olevat €oohit ovat vähentyneet. Tosin uudemman auton hankkiminen alkaa pian olla ajankohtaista, ja nykyisellä km-korvaustasolla ei auton vaihtoon kapitaalia kyllä kerry.

Mutta fakta on:
Käteen jäävä palkka(verotus keventynyt prosenttitolkulla)- autoilukulut(esim. 30000 vuodessa ajava)= suurempi määrä rahaa kuin juuri koskaan.

Kenellä on verotus keventynyt prosenttitolkulla? Minulla kevennys on ollut ½%-yksikköä. Kunnallisveron ja "piiloverojen" korotukset ovat syöneet valtionveron alennukset aika tehokkaasti. Muistaakseni tilastokeskuskin tukee minua siinä, että keskimäärin käytettävissä olevista tuloista liikenteeseen käytettävä osuus on viime vuosina kasvanut, samoin asumiseen, joka sekin johtuu enemmän tai vähemmän öljyn hinnasta.

t. hanu
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ajaisin noilla kilometreillä omalla, mikäli se olisi mahdollista. Toki jos haluaisin ajaa isolohkoisella jenkkibensaautomaatilla, niin valinta olisi toinen.

Arvatenkin oman auton käyttö ei ole sallittua työajoissa. Siinähän pääsisi hyville rahoille kun kilometristä kostuu sen 42c. Vähän kimurantti tilanne, farmariautoa tarvitaan työssä kamojen kuljetuksessa ja farmarit ovat lähtökohtaisesti hiukan kalliimpia kun sedanit tai pienemmät autot. Toisaalta kun ajelee paljon, sitä mielellään ajelee vähän paremmalla autolla sen 30tkm vuodessa.

Jos julkinen liikenne olisi toimiva ratkaisu kodin ja toimiston välillä, niin luopuisin koko kärrystä. Säästää pitkän pennin varsinkin kun kärrylle ei ole sen kummoisempaa käyttöä vapaa-ajalla.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan mukavasti on hinnat tippuneet kesän huippulukemista. Silloin 95-oktaaninen maksoi puolitoista euroa litralta, paikoin jopa 1,60€. Tällä hetkellä taitaa hinta pyöriä siinä 1,20 tuntumassa. Samaa alenevaa suuntaa lienee noudattanut dieselin hintakehitys.

Kesällä puhuttiin jopa kuljetusyritysten konkurssiaallosta, mutta sellaiselta ilmiöltä vältyttiin. Nyt polttonesteiden hinnat ovat tulleet alas, mutta seuraavaksi aletaan pohtia, miten raskaalla liikenteellä riittää ajoja kun yleinen taloustilanne heikkenee, yritysten tilauskanta ehtyy ja tavaravirrat vähenee.

Yksityisautoilijan kannalta muistelen, että näin halvalla ei ole peltilehmäänsä ole saanut tankata kuin joskus viime vuoden alkupuolella.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksityisautoilijan kannalta muistelen, että näin halvalla ei ole peltilehmäänsä ole saanut tankata kuin joskus viime vuoden alkupuolella.
Tässä on tullut omaa taloutta seurattua melko tarkkaan viime aikoina ja jonkinmoinen ajopelin kustannusseurantakin on tallessa. Eilen tankkasin 95:sta hintaan 1,219 ja tuon kirjanpidon mukaan saa mennä niinkin pitkälle kuin 17.2.2007 asti, jolloin menoveden hinta näkyy olleen 1,199 €/l. Eli ainakin tuon mukaan Eino_Mies muistelee oikein.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eilen muiden touhujen lomassa seurailin sivusilmällä MTV:n seitsemän uutisia, ja siinä tuli pätkä jostain pääkaupunkiseudun huolto-/kylmäasemalta. Mittarissa näkyi 95 oktaaninen bensiini maksavan 1,139€/litra. Oli kyllä jonoakin olemassa aika mukavasti, mutta kyllähän tuolla hinnalla sen jonon muodostuksen ymmärtää.

Hieman vastakohdaksi voisi sanoa erästä kylmäasemaa täällä lännessä, kun näkyi tuo 95E maksavan 1,999€/litra. Siinä mittarilla ei ollut yhtään asiakasta, kun ohi ajelin. Kävi kyllä mielessä, että soitan omistajalle, ja käsken korjata tuon näppäilyvirheen, mutta sitten ajattelin, että kärsiköön, kun ei ole tuon vertaa viitsinyt tarkistaa mitä on kirjoittanut.

Ihan yleiseen hintatasoon liittyen voisi mainita, että normaali kausivaihtelu näyttelee nyt jotain osaa tässä hintojen laskussa, mutta näin kuluttajana se ei tietenkään mitään haittaa. Alemmaksi se hinta saa ainakin minun puolestani mennä vieläkin.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Alemmaksi se hinta saa ainakin minun puolestani mennä vieläkin.
Alemmaksi näyttää hinta edelleen menevän. Eilen lyötiin Akaalla Toijalassa pohjat tauluun, kun paikallinen Nesteen kylmäasema myi ysivitosta hintaan 1,009 €/litra. Saa nähdä milloin euron haamuraja alittuu. Kaukana se ei enää ole. Dieseliä saa jo monilta asemilta alle eurolla. Ylivieskassa dieseliä sai eilen 0,954 €/litra. Hinnoista kertoi polttoaine.net -sivusto.

Öljyn maailmanmarkkinahinta laski taas viime viikolla, mutta olin huomaavani muutamilla pk-seudun asemilla bensan hinnan jopa hieman nousevan. Tähän tosin saattoi vaikuttaa edellisviikon öljyn hinnan lievä nousu. Eiköhän mittareilla mennä nyt taas alaspäin.

Näin paljon ajavalle (omaan piikkiin) tuo bensan hinnan seuraaminen on tuttua puuhaa. Tämä syksy on kyllä kieltämättä pudottanut polttoainekustannuksia huomattavasti. Mihinköhän nekin säästyneet rahat ovat sitten menneet..?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Menköön nyt tähän ketjuun, voisi ehkä olla sekalainen kysymyskin:

Mutta miksi bensan ja naftan hintaero on kaventunut noinkin paljon. Vielä reilu vuosi sitten se ero oli n. 30c/l, suurin piirtein samaa luokkaa kuin koko €-ajan. Nyt tämän kovan hinnanousun aikana ero kaventui keskimäärin 15c/l, nyt pienemmäksikin.

Täällä Pirkanmaalla minun liikkumisalueellani bensa maksaa nyt n. 1,14€, nafta 0,99-1,04€. Naftan hinnan pitäisi olla n. 0,85€, koska verotusta ei ole muutettu. Vaan miksi ei ole?

En ole katkera, mutta kuitenkin...

t. hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös